Nu het inlopen van de motor was een heel avontuur!
Voor de montage van de motor had ik deze gevuld met brandstof om alle delen goed te smeren.
Tijdens de inspectie zag ik wel grijs vet op het drijstang big-end maar de rest was kurkdroog.
Ik heb brandstof in de tank gedaan (2 takt, bevat iets meer olie als 4 takt brandstof met 5% nitro).
Vervolgens de sproeiernaalden opengezet volgens de instructies.
(en dat is heeeeeel ver open

)
Ik had geen chicken stick dus ik dacht, gebruik een met rubber beklede hamersteel, maar wat kan zo'n 4 takt terugslaan!
Dus maar even een stick gemaakt van een stuk PVC pijp met een stuk rubber slang erom heen.
Met enige moeite starte ik de motor, hij was onwillig omdat hij veel te rijk stond.
Toen de motor aansloeg kwam ik erachter dat ik de motor niet kon uitzetten, en zelfs niet stationair laten lopen!
de carburator is geheel ingebouwd, dus ik kan niet zien of deze open of dicht staat.
Een stukje balsa voorkwam dat de carb helemaal dicht kon, ik had de servo zo afgesteld dat de carb een stukje open bleef staan, zelfs met de trottle-cut aan.
Terwijl ik erover nadacht hoe ik de motor zou uitzetten (brandstof slang loshalen of sproeiernaald dichtdraaien) hoorde ik een vreemd geluid.
De bouten waarmee de motor op de motorsteun vastzat kwamen los!
ik had er wel een borgring onder gedaan maar geen Locktite gebruikt omdat ik heel slecht bij de boutjes kan komen.
Nu werd het wel urgent de motor uit te zetten!
Stukje balsa weggesneden.
Motor vastgezet met borgmoeren EN Locktite.
Gas servo opnieuw afgesteld (kan nu meer slag maken).
En weer gestart.
Nu starte ik echt met 1/4 gas en niet met 1/2 gas op de motor en de motor starte vlotter.
Maar na 1 minuut stopte hij plotseling.
Starten ging niet meer, ik had helemaal geen compressie meer!
Ook de elektrische starter hielp niet.
Motor weer uitgebouwd (wordt er nu handig in)

.
Ik kon niets vinden, zuiger ging goed op en neer en kleppen bewogen ook.
Dus de cylinder+kop maar losgehaald.
Toen ik met mijn mond in de kop blies bleek dat de uitlaatklep niet goed sloot en lekte.
Terwijl ik blies de kleppen bewogen, maar dat hielp niet.
Uitlaatklep verwijderd (daar heb je eigenlijk 3 hele kleine handen voor nodig maar het lukte toch met mijn 2 XXL klauwen), kon er niets aan zien.
Alles schoongemaakt en weer gemonteerd.
Nu sloot de klep wel goed! Er had blijkbaar een stukje vuil tussen gezeten!
Alles weer gemonteerd.
Kleppen nog even gesteld.
Compressie was nu goed gelukkig!
Kijken of hij start, spannend, was er niets kapot?
De motor sloeg eerst een paar keer achteruit aan maar starte toen goed.
Wel stond hij zo rijk dat de motor zonder gloeien maar net bleef lopen.
De brandstof sputterde zo de uitlaat uit en de cylinder bleef ijskoud (onder 20 graden!)
Na 6 minuten lopen rond de 3000 toeren stopte de motor weer en wilde niet meer starten.
Even checken en ja hoor, kreeg geen brandstof want de tank was leeg!
550 cc in 6 minuten, dat is echt een rijk mengsel!
Zo eerst 4 tankjes erdoorheen geslurpt.
Onder de 3000 toeren moest ik gloeien, anders bleef hij niet lopen.
In de manual staat dat je 40 minuten op zo'n rijk mengsel moet lopen, maar het 5e tankje (dus na 30 minuten) heb ik voorzichtig stapsgewijs de 2 naalden meer dichtgedraaid.
Hoofdsproeier van 5 slagen open naar 2 slagen open.
Nu staat hij nog aan de rijke kant, maar loopt veel beter.
De cylinder werd nu 35 graden warm (ik liet de motor rond de 3000 toeren lopen en af en toe van 2000 toeren naar 6000 toeren en weer terug).
De motor loopt nu soepel en 2000 toeren zonder gloeien.
Natuurlijk is hij nog niet geheel ingelopen, maar ik denk dat hij wel de lucht in kan!
En nog even ter info, op de eerste 4 tankjes liep de motor dus 6 tot 7 minuten, en op het 5e tankje 35 minuten!
Kun je nagaan hoe rijk hij liep op de afstellingen volgens de fabriek!
Nu de laatste details, dan kan komend weekend op de kampweek in Nederweerd de maiden!
Groeten Willem