Standaard Lazy Ace biplane (ontwerp uit 1977)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door willemvdm, 25 dec 2009.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Fraaie kist Albert! :thumbsup:
    Welke Zenoah heb je erop staan de ZG26 of de ZG20?
    Hoe bevalt het vermogen daarvan op deze kist?
    Wat bedraagt het totaalgewicht?

    Prachtig!
    (foto's zouden alleen wat groter mogen ;))

    Groeten, Ralf
     
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Albert

    Welkom op het Nederlandse Forum!
    Dat is inderdaad een mooi vliegtuig.
    En een flinke motor!

    Ook een mooi kleuren schema.

    Groeten Willem
     
  3. Ik ben erg blij dat je het vond! Dit is echt een geweldig vliegtuig!
    Mijn eerste vliegtuig was 10sm3 motor. De nieuwe versie in het begin van 20sm3 4 - takt, dan ZG 20, nu heb ik geïnstalleerd DLE 30. Waarom 30sm3? Dit kan ik doen zonder problemen heel fatsoenlijk kunstvliegen. Ik denk dat deze motor optimaal.
    Gewicht van mijn model 6,5 kg.
    Ik kan niet een foto groot formaat. Het blijkt dat slechts 1 stuk. Wie zal het zeggen?

    Albert
     
  4. Hallo,​

    Ik wil schrijven dat het model is zeer stabiel in de vlucht. Ik heb ook de nylon schroeven die worden gebruikt voor het bevestigen van de vleugels. Ook is het chassis vastgeschroefd M3. Ik kan foto's maken, dat heb ik veranderd in design.​

    MfG Albert​

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 apr 2010
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    De laatste 3 weken toch nog tijd gevonden om de Lazy Ace in de folie te zetten, vandaag even buiten gekeken hoe dat er compleet uitziet:

    [​IMG]
    Hier de voorzijde.

    [​IMG]
    En de achterzijde.

    De romp dus in de rode folie, en de vleugels in de gele.
    De rode pijlen zijn op de foto's wat vlekkerig in de felle zon, normaal zie je dat niet (en ook niet op de orginele 650 kB foto's maar dus wel op de kleine foto's).
    Er zitten wel nog een paar luchtbellen onder, ik weet niet of die nog wegtrekken of dat ik ze moet doorprikken met een speld en nastrijken.
    Klein probleem was dat de bovenzijde van de vleugel 35 cm folie vraagt, en de rol 64 cm breed was, veel afval dus.
    Omdat ik de folie uit china besteld had kon ik niet even een meter bijhalen.
    Maar alles ging goed, de bovenvleugel zelfs met 1 stuk folie van 2 meter bij 35 cm in 1 keer bekleed!

    [​IMG]

    De onderzijde was makkelijker.
    Ik heb dus eerst de bovenzijde bekleed en toen de onderzijde.
    Normaal doe je het andersom maar nu was dit makkelijker met de "pijlen".
    De onderzijde was 31 cm breed en kon dus net 2 stroken uit een 64 cm rol halen.

    Totaal verbruik:
    Geel 5 meter
    rood 3,9 meter
    geblokt 3,2 meter

    Bij dit verbruik scheelt het een hoop of je het in China koopt of in Europa!
    Achteraf zijn de blokjes een beetje klein (30x30 mm) maar ze hebben maar 1 maat bij HobbyCity.

    Volgende stap:
    Alle naden aan de voorzijde en achter de uitlaat met een penseeltje PU lak afdichten.
    Dit voorkomt dat de olie onder de folie kruipt en de folie loskomt.
    Even werk, maar het scheelt een hoop ellende later!

    Ook even gewogen, ik zit zo op 3900 gram, inclusief 5 servo's.
    Ik denk dat de servo's even veel wegen als het landingsgestel.
    Eindgewicht met volle tank zal dus rond de 5500 gram worden
    Gelukkig hoeven we in 2010 niet meer onder de 5 kilo te blijven zoals in 1977!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Nog even een nabrander:

    De Lazy Ace is dus niet geschikt voor berenvliegen omdat de 2 cockpits afgesloten zijn.
    Er zit dus een bodem ter hoogte van de gele streep.
    Onder de achterste cockpit zit het bommenruim.
    Boven het bommenruim komen de stuurkabels voor hoogte en richting.
    Deze lopen dus kort onder de cockpitbodem door.
    De servo's voor hoogte en richting zitten dus hoog in de romp, net onder de voorste cockpit!
    (makkelijk bereikbaar als de onderste vleugel gedemonteerd is)
    Het is dus kiezen voor bommenluik (snoep droppen) of berenvliegen.
    Ik heb voor het eerste gekozen (ook omdat het zo ongeveer op de tekening stond)

    Groeten Willem
     
  7. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    erg mooi geworden! het geel en rood heeft een beetje een retro feel

    goed werk ;)
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hij is prachtig geworden :yes:

    Groeten, Ralf
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bedank jongens.

    Het doel was om een simpel (is mijn 3e kist die ik folie in 30 jaar) maar opvallend kleurenschema te krijgen.
    Het moest passen bij een ontwerp uit 1977 en goed zichtbaar zijn in de lucht :).
    Ik moet zelf zeggen dat dat aardig gelukt is, als je deze kist niet meer ziet is hij wel erg ver weg ;).

    Nu nog afmaken.
    Vandaag naar de Darling market (terwijl het zo mooi vliegweer is :()
    Morgen een autorit met de Eleven (goed vliegweer is gelukkig ook goed roadster weer).
    Maandag ben ik de hele dag in Antwerpen.

    Ik kan dus pas dinsdag verder.
    Moet mij nog inschrijven voor het vliegkamp van de WMVC op 8 mei, dan wil ik hem dus af hebben.

    -Motor moet nog inlopen (of zal ik dat op de kist doen?) Motor inlopen op de kist kan ook tijdens het vliegkamp.
    -Folie randen aflakken met PU lak.
    -Nog 3 pijpjes maken in de neus:
    1) tank vullen
    2) afvoer carter Saito 100
    3) afvoer lekkages in de neus (onderzijde neus is dicht met balsa !)
    -Motor en tank instaleren
    -Ontvanger, schakelaar en accu installeren (wacht ik mee tot het zwaartepunt gecontroleerd is)
    - landingsgestel monteren.
    - nog 1 scharnier van het richtingsroer monteren (heb ik mee gewacht tot het kielvlak vastzit aan de romp)
    - cockpitraampjes maken.
    - stuurkabels voor hoogte en richting maken.

    Piloot weet ik nog niet.
    de 1/5 piloot die ik gekocht had is net te klein.
    Bij quartel zag ik alleen 1/5 en 1/3, maar geen 1/4.
    Oop in Dortmund geen leuke 1/4 gezien.
    Ik heb dus 2 opties:
    1) verder zoeken.
    2) zelf wat maken (ik heb in mijn Gemini een zelfgemaakte Snoopy figuur, dat past ook wel bij de Lazy Ace, Snoopy op jacht naar de Rode Baron!

    Groeten Willem
     
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zo de Lazy Ace is bijna klaar.

    Alleen de cockpit raampjes erop en de motor laten inlopen.

    Zaterdag wezen vliegen (E-fly-in van de GMVC), maar Zondag regen, dus servo's aansluiten en de uitslagen afstellen.
    Met de FX18 kun je de servo uitslag precies bepalen, ook als een servoarmpje net niet haaks staak kun de dat elektronisch iets aanpassen.
    Zeker een uur bezig geweest met de gasservo.
    Daar moet je dus 5 dingen afstellen:
    1) ik moest de draairichting omkeren.
    2) De trim moest alleen aan de stationairkant werken, en niet aan de volgasstand, en eerst werkte die dus alleen aan de volgaskant en niet aan stationair!
    3) De trottle cut instellen, die ging dus eerst ook naar volgas!
    4) zorgen dat bij trottle cut het gas dicht is maar de servo niet belast is.
    5) en bij volgas moet het gas vol open staan, en de servo onbelast.
    Dit laatste grof gedaan met het gaatje in de servo arm kiezen en toen de servo uitslag elektronisch begrenst tot 90%

    Vervolgens inelkaar gezet en alles opgemeten:

    [​IMG]

    Die kist is best groot in de keuken!
    Het gewicht is 5,5 kilo, dus wel wat zwaarder als gepland, maar noch steeds licht voor zo'n grote kist.
    Wel een klein foutje in de bouw: de bovenste vleugel zit 10 mm tever naar voren.
    Niet echt een ramp, het is geen schaalkist, maar nu moet natuurlijk het zwaartepunt ook 5 mm verder naar voren!
    Dat dus eerst maar gecontroleerd, en dat viel tegen.
    Ik wil geen lood in de neus plaatsen dus de ontvanger accu gaat helemaal in de neus, tegen de firewall.
    Ook geen accu van AA cellen maar sub-C, die had ik net gekocht bij Conrad op de beurs in Dortmund en komen nu dus van pas!

    [​IMG]

    Aan elkaar gelijmd, gesoldeerd en een houtendoosje gemaakt bekleed met schuimrubber.
    Dit doosje dus in de neus gelijmd, accu gaat er klemmend in, het rode lint aan de accu is om de accu er weer uit te kunnen trekken!

    Zwaartepunt is nu vrijwel goed, met lege tank 5 mm achter het aangegeven punt op de tekening.

    Vanmiddag geen regen, dus motor proefdraaien!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Nu het inlopen van de motor was een heel avontuur!

    Voor de montage van de motor had ik deze gevuld met brandstof om alle delen goed te smeren.
    Tijdens de inspectie zag ik wel grijs vet op het drijstang big-end maar de rest was kurkdroog.

    Ik heb brandstof in de tank gedaan (2 takt, bevat iets meer olie als 4 takt brandstof met 5% nitro).
    Vervolgens de sproeiernaalden opengezet volgens de instructies.
    (en dat is heeeeeel ver open :eek:)

    Ik had geen chicken stick dus ik dacht, gebruik een met rubber beklede hamersteel, maar wat kan zo'n 4 takt terugslaan!
    Dus maar even een stick gemaakt van een stuk PVC pijp met een stuk rubber slang erom heen.

    Met enige moeite starte ik de motor, hij was onwillig omdat hij veel te rijk stond.
    Toen de motor aansloeg kwam ik erachter dat ik de motor niet kon uitzetten, en zelfs niet stationair laten lopen!
    de carburator is geheel ingebouwd, dus ik kan niet zien of deze open of dicht staat.
    Een stukje balsa voorkwam dat de carb helemaal dicht kon, ik had de servo zo afgesteld dat de carb een stukje open bleef staan, zelfs met de trottle-cut aan.

    Terwijl ik erover nadacht hoe ik de motor zou uitzetten (brandstof slang loshalen of sproeiernaald dichtdraaien) hoorde ik een vreemd geluid.
    De bouten waarmee de motor op de motorsteun vastzat kwamen los!
    ik had er wel een borgring onder gedaan maar geen Locktite gebruikt omdat ik heel slecht bij de boutjes kan komen.
    Nu werd het wel urgent de motor uit te zetten!

    Stukje balsa weggesneden.
    Motor vastgezet met borgmoeren EN Locktite.
    Gas servo opnieuw afgesteld (kan nu meer slag maken).

    En weer gestart.
    Nu starte ik echt met 1/4 gas en niet met 1/2 gas op de motor en de motor starte vlotter.
    Maar na 1 minuut stopte hij plotseling.
    Starten ging niet meer, ik had helemaal geen compressie meer!
    Ook de elektrische starter hielp niet.

    Motor weer uitgebouwd (wordt er nu handig in) ;).
    Ik kon niets vinden, zuiger ging goed op en neer en kleppen bewogen ook.
    Dus de cylinder+kop maar losgehaald.
    Toen ik met mijn mond in de kop blies bleek dat de uitlaatklep niet goed sloot en lekte.
    Terwijl ik blies de kleppen bewogen, maar dat hielp niet.
    Uitlaatklep verwijderd (daar heb je eigenlijk 3 hele kleine handen voor nodig maar het lukte toch met mijn 2 XXL klauwen), kon er niets aan zien.
    Alles schoongemaakt en weer gemonteerd.
    Nu sloot de klep wel goed! Er had blijkbaar een stukje vuil tussen gezeten!

    Alles weer gemonteerd.
    Kleppen nog even gesteld.
    Compressie was nu goed gelukkig!
    Kijken of hij start, spannend, was er niets kapot?
    De motor sloeg eerst een paar keer achteruit aan maar starte toen goed.
    Wel stond hij zo rijk dat de motor zonder gloeien maar net bleef lopen.
    De brandstof sputterde zo de uitlaat uit en de cylinder bleef ijskoud (onder 20 graden!)
    Na 6 minuten lopen rond de 3000 toeren stopte de motor weer en wilde niet meer starten.
    Even checken en ja hoor, kreeg geen brandstof want de tank was leeg!
    550 cc in 6 minuten, dat is echt een rijk mengsel!

    Zo eerst 4 tankjes erdoorheen geslurpt.
    Onder de 3000 toeren moest ik gloeien, anders bleef hij niet lopen.
    In de manual staat dat je 40 minuten op zo'n rijk mengsel moet lopen, maar het 5e tankje (dus na 30 minuten) heb ik voorzichtig stapsgewijs de 2 naalden meer dichtgedraaid.
    Hoofdsproeier van 5 slagen open naar 2 slagen open.
    Nu staat hij nog aan de rijke kant, maar loopt veel beter.
    De cylinder werd nu 35 graden warm (ik liet de motor rond de 3000 toeren lopen en af en toe van 2000 toeren naar 6000 toeren en weer terug).

    De motor loopt nu soepel en 2000 toeren zonder gloeien.
    Natuurlijk is hij nog niet geheel ingelopen, maar ik denk dat hij wel de lucht in kan!

    En nog even ter info, op de eerste 4 tankjes liep de motor dus 6 tot 7 minuten, en op het 5e tankje 35 minuten!
    Kun je nagaan hoe rijk hij liep op de afstellingen volgens de fabriek!

    Nu de laatste details, dan kan komend weekend op de kampweek in Nederweerd de maiden!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2010
  12. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    da's een heel avontuur...

    ik krijg er zin van om ook weer eens met benzine motoren te gaan spelen, de laatste jaren is 't een beetje electro gebleven ;)
     
  13. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    In deze kist zit dus een Saito 100 methanol viertakter.
    Het is mijn eerste 4 takt en ik ben nieuwsgierig naar het verbruik.
    Eerder heb ik het advies gekregen het midden van de tank 25 mm boven de carburateur te plaatsen, en daarom heb ik de motor met de uitlaat naar onder geplaatst.
    In de manual staat echter dat de tank 5 mm ONDER de carburateur moet staan.
    Ik had de tank dus gerust iets lager kunnen plaatsen denk ik.
    Nu zal ik na het vliegen de tank altijd leeg moeten maken omdat anders deze leeg hevelt in de motor.

    Ik heb wel ontdekt dat de uitlaat naar onder een groot voordeel heeft als je de motor verzuipt.
    Ik heb een paar maal de motor bij het starten verzopen, ik denk door de combinatie van rijk mengsel en hoog geplaatse tank.
    Als je dan hydro lock krijgt hoef je alleen de prop zo te draaien dat de uitlaat klep open staat en de motor loopt leeg in de uitlaat.
    Je hoeft dus nooit de gloeiplug uit de motor te halen als die verzopen is!


    Beetje :offtopic:
    Ik heb net op marktplaats een kit voor een Hog Bipe van Sig gekocht.
    Makkelijke prijs, alleen de tekening ont breekt.
    Na de ervaring met de Saito wil ik kijken naar de motor voor de Hog Bibe

    1) elektro (wordt wel snel zwaar)
    2) Saito 82 4takt gloeiplug methanol
    3) Saito fg 14 4takt benzine

    De laatste is door de ontsteking wel iets zwaarder, maar de tank kan kleiner.
    (Benzine heeft meer verbrandingswaarde en er zit minder olie in)
    Ook is hij 90 euro duurder (zeg 125 euro inclusief accu) maar dat verdien je snel terug als je minder als de heft brandstofkosten hebt.

    Verder is het een leuke uitdaging om wat nieuws te proberen en blijft de kist schoner.

    Groeten Willem
     
  14. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Maiden geslaagd!!!

    Nu de Lazy Ace heeft zijn maiden gemaakt naar volle tevredenheid!

    Afgelopen maandag op het vliegkamp van de Woerdense modelvliegclub in Nederweert is de lazy ace voor het eerst de lucht in gegaan!

    Zonder veel problemen, ik had gewacht op een rustige dag met niet veel vliegers en weinig wind, maandag morgen was het dus zover!

    [​IMG]

    En weer veilig geland:

    [​IMG]

    Geen noemenswaardige problemen:
    1) Saito 100 heeft sterk de neiging achteruit aan te slaan, staat niet te rijk, dus waarom?
    Nu een spinnermoer op de prop gemonteerd zodat ik de elektro starter kan gebruiken, dan start hij in 1 seconde.
    2) er was wat trim rolroer nodig, een klein foutje in de struts maakt dat 1 helft van de bovenvleugel iets teveel instelhoek heeft, dit zal ik nog oplossen.
    3) Landingsgestel is erg flexibel, zelfs met een zachte landing veert dit erg ver door.
    extra elastieken belasten de trekstanggen te veel (buigen dan)
    Oorzaak: de kist is 6 kilo terwijl het ontwerp 5 kilo was, ook zijn de trekstangen geen 1/16" (=1,6 mm) maar 1,5 mm.
    Ik zal eerst de trekstangen vervangen door 1,8 mm verenstaal.

    Totaal een stuk of 30 vluchten gemaakt, veel landingen geoefend dus ongeveer 100 landingen (200 stuks als je het stuiteren meerekend :-D)
    1 keer heeft de prop tijdens de landing het asfalt geraakt en is nu geen 15" meer maar 14,9", verder alleen een kleine schade doordat de uitlaat lostrilde en toen de uitlaatgassen de folie deed smelten op de buik.

    Maar dat is zo gerepareerd!

    Verder ziet hij er nog prima uit!
    [​IMG]

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    nederweert, das eng dichtbij voor mij!

    had ik 't geweten was ik langs gekomen :D
     
  16. Hallo,

    Gefeliciteerd! Nu heb je een heel goed vliegtuig.
    Het probleem met het chassis is zeer eenvoudig opgelost! Om dit te doen, zoals ik laten zien op de foto. Het voorjaar kan, naargelang van het gewicht van het vliegtuig ...Goede starts en landingen!

    [​IMG] [​IMG]



    Albert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2010
  17. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja het landingsgestel is niet kapot of zo.
    Ik heb dus eerst alleen een paar te harde landingen gemaakt op de asfaltbaan.
    Dit kwam door 3 oorzaken:
    1) weinig ervaring van mijzelf.
    2) het was vrijwel windstil.
    3) De motor stond nog te rijk en liep te snel stationair.
    Op de grond liep de motor 2600 toeren stationair en 8300 toeren volgas.
    In de lucht zal hij dus nog wat sneller gelopen hebben.
    Dit betekend dat de prop stationair dus nog stuwkracht geeft en de kist bijna niet kan landen maar gewoon wil blijven vliegen.

    Nu na 9 liter brandstof verstookt te hebben in de lucht (en dus zo'n 6 uur gevlogen te hebben) staat de motor goed afgesteld en loopt de motor op de grond tussen de 1800 en 8600 toeren.

    Landen gaat nu veel beter:
    Op final trek ik het gas dus dicht en geef geen hoogteroer.
    De kist gaat dan in een duikvlucht, en bouwt veel hoogte af.
    Kom ik te laag dan geef ik wat gas bij (en eventueel een klein beetje up), dan wordt de duik minder steil.
    Zit ik nog te hoog, dan duik ik wat extra snelheid aan en hoor je de wind over de kist fluiten, je hoort gewoon hoe de kist de hoogte omzet in weerstand.
    Boven de baan trek je vloeiend aan het hoogteroer en de kist komt met het hoofdlandingsgestel op de grond. (als dit te hard gaat stuitert hij weer omhoog).
    Na 5 meter zakt ook de staart op de grond.

    Omdat de kist dus dezelfde snelheid en richting heeft bij halfgas als bij stationair betekend dit dat de down- en side-thrust van de motor perfect is.
    Dat de kist daalt bij stationair en iets stijgt bij volgas is net als full-scale.

    De kist kan blijven vliegen bij 40% gas kruist goed bij 50% gas.
    Bij 75% gas kun je goed rollen (als is de roll-rate wel traag en moet je veel down geven tijdens de rol) en loopings maken zonder hoogte of snelheidsverlies.
    Voor rugvlucht is volgas en 80% down noodzakelijk.
    Dit doe ik wel op veilige hoogte, bij het eindigen van de rugvlucht wil ik nog wel wat hoogte verliezen!

    Overgens is er weinig verschil merkbaar tussen 75% gas en volgas.
    het is zeker geen snelle kist maar echt een "lazy" vlieger.
    Als je wat snelheid aanduikt is die zo weer verdwenen na even horizontaal vliegen.
    Zo'n dubbeldekker heeft nu eenmaal veel luchtweerstand!

    Ik vind dit een prima trainer.
    - Stijgt zelf op na ongeveer 10 meter zonder dat je veel richting of hoogteroer hoeft te geven.
    - Kan zeer langzaam vliegen in de landing.
    - Is door de kleur en afmetingen zeer goed zichtbaar, ook op hoogte en afstand.
    - Veerkrachtig landingsgestel kan veel hebben.
    - Brede landinggestel maakt dat je eigenlijk nooit met een wingtip op de grond kan komen.
    - 6 kilo maakt dat hij vrij ongevoelig is voor wind en turbulentie.
    - Na 15 minuten vliegen zit er nog voldoende brandstof in de 550 cc brandstoftank.
    - Heeft een heel mooi vliegbeeld.
    - En dat geluid van die Saito 100 op halfgas is gewoon prachtig!

    Het is zeker geen ragbak maar wel een heerlijk relaxte kist.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2010
  18. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    foto van mij ace gekocht op de Tacu ruilbeurs zoals in januari gemeld:

    [​IMG]

    Dit was om zwaartepunt te bepalen (waar ligt dat? tekening zoeken).
    Ben nu bezig met de servo's erin te schroeven.

    Edit:
    Zitten rekenen. Met de motor 15cm voor het motorschot en de accu 1.2kg 10S 5000 net achter het motorschot zou het zwaartepunt moeten kloppen.
    Als ik de motor een beetje hoog zet heb ik 7cm bodemvrijheid met een 20inch prop.
    Totaal gewicht komt op 6.3 kg.

    Kijken of ik het voor morgen af kan krijgen. Eigenlijk alleen motor er op en veel snoertjes solderen.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2010
  19. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    hallo Harold

    Dat gaat best wel lukken met die 6,3 kilo
    Mijn lazy ace is 5,2 kilo droog, en ik heb een keer gevlogen met volle tank en vol (snoep) bommenruim dus toen moet ik ook 6 kilo geweest zijn.
    De vleugel is groot genoeg voor dat gewicht!

    Ik heb nu dus een paar dingen verbeterd:
    De folie onder de neus had schade omdat de uitlaat losgezeten had zodat de hete gassen de folie verbrand hadden:
    [​IMG]

    Tevens zag ik dat het landingsgestel door de olie wat heen en weer kon schuiven en de folie beschadigd had.
    hierdoor kroop de olie tussen de folie en het hout!
    Dus alle folie van de bodem verwijderd.
    Hout ontvet met thinner.
    Deuk van uitlaat opgevuld met plamuur.
    Hout in de Glitsa gezet.
    toen een laag ora stick it.
    Hierna 1 laag folie bij het landingsgestel en daarover een laag over de hele neus bodem.
    Dus 2 lagen folie waar het landingsgestel zit.

    Dit landingsgestel ook aangepast.
    Op de tekening staat het landingsgestel in BELASTE toestand.
    Dus met de wielen recht (voor de technineuten camber=0)
    Belast zakte het landingsgestel 3 cm in en stonden de wielen dus met positief camber ( dus een soort doorgezakte X benen)
    Bij een hardere landing raakte de prop ook het asfalt omdat het landingsgestel dan erg ver doorveerde.
    Een andere oorzaak dat de prop de grond raakte is natuurlijk dat de prop een 15"x 7" is terwijl op de tekening uitgegan wordt van een 10 cc 2takt met zeg een 13" prop.
    (Harold, ik zou toch oppassen met die 20" prop!)
    Op het veld had ik de 1,5 mm trekstangen al ingekort, maar dat hielp niet veel, en omdat ik het staal te scherp gebogen had was 1 stang gebroken.

    [​IMG]

    Nu is het landingsgestel aangepast:
    1) De vorm is nu dat hij onbelast 4 cm uitgeveerd is, en de wielen onbelast dus negatief camber hebben.
    Ik hoop dat de wielen belast, met volle tank nu ongeveer recht staan.
    2) De trekstangen zijn nu nieuw, 1,8 mm rond en met wat bredere haakjes zodat er bredere rubbers in passen ( zijn reepjes van een oude fiets binnenband)
    3) Bij de bevestigingsplaatsen aan de romp zitten 4 druppels soldeer, op maat gevijld zodat het landdingsgestel niet meer van links naar rechts kan schuiven.
    En weer afgewerkt met een laagje action shop acryl spuitverf (is brandstof bestendig)

    Kijken of ik morgen op het veld kan kijken hoe dit werkt!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dit weekend heeft de Lazy ace weer gevlogen bij de Goudse MVC.
    Zaterdag en maandag, de zondag was ik op zandvoort aan het laagvliegen.

    Ik had bij de maiden dus wat rolroertrim nodig, dus alles eerst nog nagemeten.
    Tegen de verwachtingen in wast de ondervleugel dus toch iets getordeerd bij het folieen!
    Dit had ik niet verwacht met zo'n degelijke vleugel.
    Iets verwarmen met de fohn en hij was weer recht.

    Dus getest met:
    Rechte vleugels.
    Landingsgestel met voorspanning.
    Nieuwe propnut met zelfgemaakte sluitring (anders was de schroefdraad te lang).

    [​IMG]

    Met die nieuwe propnut kan ik dus makkelijker de startmotor gebruiken.
    Ik weet dat de meeste mensen de chicken stik gebruiken maar ik gebruik toch de startmotor, zeker bij de eerste keer starten.
    Omdat A) de motor slecht te primen is omdat hij op zijn kop hangt en de carburateur niet bereikbaar is.
    B) hij vaak de verkeerde lkant op wil aanslaan (ook als je hem de verkeerde kant op aanslaat).

    [​IMG]

    Het landingsgestel staat er nu beter bij, al staat de kist wel een beetje scheef.
    Er zitten nu maar 2 rubbers op de tussenstangen (waren er eerst 4).

    De kist vliegt nu kaarsrecht zonder enige trim.

    Het landen ging wisselend, de wind was vrij krachtig (4 bft) en ik maakte een paar goede landingen maar ik brak ook een prop toen ik net naast het veld tegen de slootkant lande (of moet ik zeggen crashte :shock:).
    Gelukkig alleen een breuk in de prop en een deuk in mij ego.

    Ik had gelukkig een reserve prop en de volgende landing was volgens het boekje.
    Ik kan het dus wel!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina