Standaard Lazy Ace biplane (ontwerp uit 1977)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door willemvdm, 25 dec 2009.

  1. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    jij blijft goed bezig! :D
     
  2. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Veghel
    Mooi verhaal, en toestel.

    De grotere Saito's hebben blijkbaar regelmatig de neiging verkeerd om aan te slaan.
    Gebeurt mij ook regelmatig met een oude 20cc. Met een 12 en een 25CC heb ik daar weer zelden last van.
     
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja ook een andere (meer ervaren) vlieger heeft geprobeerd mijn Saito 100 te starten.
    Hij deed het door de prop met zijn duim tegen de compressie in te drukken.
    Doordat hij op het bolle deel vlak bij de naaf drukte was er weinig kans op verwondingen.
    Maar ook met die methode draaide de motor achteruit.
    Ik weet niet of meer nitro zou helpen.
    Ik gebruik nu 5% nitro en in de manual staat 10% tot 15% nitro.
    Hij loopt echter goed op 5% en 10% is gelijk een stuk duurder!
    Starten met de startmotor gaat prima, als je maar zorgt dat de motor net over de compressieslag heen is zodat de startmotor 1 omwenteling "aanloop" kan nemen om de motor door de compressie heen te krijgen.
    Saito viertakten hebben hoge prestaties omdat ze een hoge compressie hebben!

    Inmiddels vliegt de kist dus heerlijk, het is geen snelle ragbak maar een grote statige klassieke kist.
    Ik had dus al eerder gemerkt dat er totaal niets merkbaar is van verschil in vlieggedrag tussen vliegen met dicht of open bommenluik.

    Ik kan dus met een gerust hart de kist uit rusten met zwaarder geschut!
    Ik had al eerder bij Hobbycity een bom met afwerpmechanisme gekocht, die was legergroen, maar is nu in meer LA kleuren!

    [​IMG]

    Die gaat er deze week nog onder, maar ik weet nog niet wanneer ik hem kan uittesten.
    Dit weekend heb ik familieverplichtingen en het is "Dort in Stoom" waar ik ieder jaar naartoe ga.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. vanneerven

    vanneerven

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Helenaveen
    zo'n bommen werper ding wil ik misschien op mijn easystar zetten (past dat denk je?)
    Ik had wel ergens gelezen dat ze voor heel snel kapot gaan. oo, wel ik leuke kleuren:)
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    De bom weegt met afwerpinrichting en servo maar 100 gram.
    Dat moet dus geen probleem zijn voor een EZ*.
    Lastiger is dat je wel een bescherming moet hebben tijdens de landing.
    Je zult dus een soort landingsgear moeten maken naast het afwerpmechanisme.
    Als je land op het afwerpmechanisme zal dit snel kapot gaan denk ik.

    Groeten Willem
     
  6. vanneerven

    vanneerven

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Helenaveen
    ja, daar had ik niet aan gedacht, maar ik open zelf wel ff een keer een topic:p
     
  7. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Vrijdag testgevlogen met de "bom".

    Ik had eerst het probleem dat de Saito niet wilde blijven lopen, 10 seconden na de start stopte de motor!
    Oorzaak bleek dat de motor geen brandstof kreeg omdat de druknippel op de uitlaat verstopt zat met een soort gele "hars" ik denk dat dit verharde olie is (Klotz).
    Toen ik de nippel doorgeprikt had, de prop was ongeveer 2 mm rond en ook 2 mm lang, liep de motor weer prima.

    Het vlieggedrag is niet merkbaar anders met of zonder bom en in de lucht is de bom ook nauwelijks te zien.
    Ik was eerst bang dat ik de bom in de start verloren was!

    [​IMG]

    De bom op 10 meter boven het veld afgeworpen en hij kwam netjes neer.
    hij viel op de grond in 2 delen uiteen.

    de bom bestaat uit 3 delen:
    2 plastic helften die met 4 pennentjes aan elkaar zitten.
    1 zachte rubber neus die hierop geklemd zit.
    Ik vloog zonder de rubber dop, omdat ik vrij zeker ben dat je deze verliest op een brandstof kist.
    Op de Lazy Ace zit de bom achter de uitlaat en is na 1 minuut vliegen al baggervet van de olie.
    Dan blijft die dop dus niet mer zitten!
    Je kunt de bom dus ook vullen met poeder wat vrijkomt als hij in 2 delen uiteenvalt.

    Bij de 2e vlucht viel de bom weer netjes op het grasveld maar kwam door de wind waarschijnlijk op zijn zijde neer, resultaat een stuk van de neus af en 1 pennetje afgebroken.
    Ik denk dus dat die rubber neus echt nodig is, maar niet werkt op een brandstofkist.
    Ik heb nu de bom gelijmd, maar nog niet de verf bijgewerkt.
    Nu kan de bom dus niet meer in 2 delen uiteen vallen.

    Ik denk dat het verstandig is de neus met lijm te verstevigen, bijkomend voordeel is dat de neus dan ook zwaarder wordt en de bom dus stabiler valt.

    Ik had vorige week al een extra bom besteld (zijn nu 9,99$ met afwerpmechanisme!) dus ik kan deze gebruiken voor experimenten.

    Zaterdag kon ik niet vliegen en zondag onweer voorspeld, moet dus nog even wachte met die experimenten....

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. vanneerven

    vanneerven

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Helenaveen
    ziet er wel mooi uit
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Omdat intussen van de bom 2 pennetjes afgebroken waren heb ik hem nu helemaal vastgelijmd met CA lijm.
    Op het kunststof hecht slecht andere lijm.
    Het afwerpen gaat prima, al had ik vorige week bij de goudse een paar spannende momenten.

    Tijdens een low pass sloeg de motor af maar ik kon normaal landen.
    Het drukslangetje van de uitlaat zat los, ik dacht vergeten vast te zetten na het tanken.
    Volgende vlucht na een looping sloeg opnieuw de motor af, netjes op het veld geland, weer slangetje los, dus duidelijk losgeschoten in de vlucht.
    Slangetje iets ingekort en weer gestart, nu sloeg de motor in de start af en eindigde de vlucht in het hoge gras aan het einde van de baan.
    Hierna een tyrap op het slangetje gedaan.

    Vandaag ging het in Woerden ook maar net goed Lazy Ace, toen ik laag binnen kwam voor de landing (ik wilde laag binnenkomen omdat er geen wind was), ging ik zo laag dat de wielen het prikkeldraad op het hek raakte!
    (In Woerden staat er dus een hek aan de noordkant van het veld)
    De Lazy Ace vloog gelukkig rustig door en landde als een eitje.

    Helaas produceerd de Saito 100 wel 80,5 dB terwijl de limiet 79 dB is.
    Dat is natuurlijk wel met volgas terwijl ik meestal halfgas vlieg.
    Getest met 15x7 en 15x8 APC prop maar geen verschil.
    Mischien toch maar op zoek naar een ander dempertje....
    Zoals je ziet is de standaard demper wel erg klein.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2010
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Gisteren was ik even lekker met het rustige weer de Lazy ace even aan het uilaten.
    In de cockpit zit dus de "1/5 scale german pilot" van Great planes, ook wel bekend als Hermann.
    Hoewel ik gewoon rustig een paar circuitjes wilde vliegen samen met een Flair Puppeteer, ging dat niet helemaal volgens plan.
    Herman ging onvervaart in de aanval, ondanks dat de Pup bewapend was met een machinegeweer :sniper:.
    Na een midair was de luchtruim toch echter voor Hermann alleen, de Pup droop af met een kapotte interwingstrut en maar 3 van de 4 rolroeren in werking.
    Herman vloog nog een paar rondjes om te testen of de Lazy Ace, ondanks wat andere instelhoeken van de vleugels door een verbogen interwingstrut, nog normaal vloog.

    [​IMG]

    En daar zit Hermann dan, met een grijns op zijn gezicht.
    Onder een gezellig biertje (Nederlands, geen Duits!) :celebrate:hebben de beide squadron leaders later het conflict nog eens doorgenomen en besloten dat dit een vliegongeval is, en geen reden voor een oorlogsverklaring, Hermann mag dus blijven vliegen, maar moet wel oppassen!

    En daar zie je weer wat voor fantaschtische kisten die dubbel dekkers zijn, Ook al vlieg je er wat stukjes af blijft er genoeg over om toch nog veilig te kunnen landen (met wel wat mazzel :))

    Hier nog een detail van de schade (die gelukkig voor beide kisten wel meevalt)
    [​IMG]

    Groeten Willem
    (en nogmaals mijn excuses aan Renee voor het gedrag van Hermann)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Bijna vliegklaar.
    De APC elektro props hebben een dunne naaf, dus ik kwam schroefdraad tekort.
    Na de zwaartepunts weging blijkt de motor precies goed voor het zwaartepunt (12cm voor motorschot).
    Lijkt wel een zielig klein motortje op die grote kist.

    Vanavond of anders in het weekend volgende poging.
    Ik nu maar even een menz 19x10 prop gekocht.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2010
  12. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    the power of de 3 fasen ;)

    ondanks dat methanol of benzine motoren lekker ruiken en klinken en zeker een "echt" effect aan het vliegen ermee heeft electro vliegen zeker ook zijn charmes.

    ik heb lang nodig gehad om er aan te wennen maar nu niet zo veel tijd meer om benzine te vliegen dus maar electro (lekker dicht bij huis 2 min heen lopen paar accu's leegvliegen en weer terug binnen het ander half uur:rolleyes:)
     
  13. Hallo,
    Mijn vliegtuig heeft nu een sterkere motor - DLE-30. Ik moest een beetje werk te doen om het te installeren. Ook kocht ik een nieuwe uitlaat. Nu het model heeft geen beperking van de macht. Normaal vlucht 50 -% gas. Verticaal - de eindeloze en met een set van de snelheid!
    Mijn jongste zoon heeft al eerder dit model in uw eigen hangar. En ik, en hij was erg blij met deze reconstructie.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]


    Albert
     
  14. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb gisteren weer lekker gevlogen met de LAzy Ace, ondanks de vlagerige wind.
    De motor is dus een Saito 100 (17 cc) en heeft ruim voldoende vermogen voor normaal vliegen.
    Kruissnelheid is met 1/2 gas.
    Bij klimmen is volgas wel nodig, maar echt snelheid zit er niet in.
    Ik heb dus nu een extra zware ontvanger accu in de neus en 75 gram lood, dus in feite had ik ook een 200 gram zwaardere motor (zeg 20 cc Saita 120 of Saito FG20 benzine) kunnen monteren.
    Eerst vloog ik met een 15x7 APC prop, met prima prestaties maar 80,5 dB geluid met de standaard uitlaat.
    Nu probeer ik de 15x8 APC, iets minder toeren, maar ongeveer net zoveel dB.
    Ik heb ook nog een 15x6 APC, die wil ik ook nog eens proberen.
    De motor is nu goed ingelopen en mag dus wat meer toeren maken.
    Ik reken met de 15x6 prop op wat meer trekkracht en hoop op wat meer verschil tussen halfgas en volgas.

    Voor topsnelheid moet je geen Lazy Ace nemen, maar veel trekkracht van de motor past wel goed bij deze kist.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2010
  15. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Vandaag eerste vlucht van mijn Lazy Ace.
    35A met 19x10 menz prop (AXI 5320/34, 12S A123 2200 mAh)

    Vliegprestaties zoals de calculator voorspeld had. Maximale stijghoek boven de 45 graden. Geen hoge snelheid, maar wel mooie loopings en zelfs rollende cirkel.
    Zoals hierboven genoemd is trekkracht belangrijker dan snelheid. prop lijkt wel aardig te kloppen bij deze kist.
    5 minuten vliegen verbruikt 1.3 Ah. 7 to 8 minuten vluchten dus mogelijk. Precies wat ik wil.
    Voelt wel echt als een grote zware kist aan.
    Starten en landen echter probleemloos.

    Bij het laden bleek dat 1 cel waarschijnlijk niet lekker is (mechanische crash schade andere kist mogelijk oorzaak). Even rekening mee houden met mindere capaciteit en cel testen later.

    Na laden weer een probleem met de regelaar. Deed helemaal niets. Zwaar balen. Moet ik onderzoeken (regelaar op de USB reageerd normaal). Mischien bedieningsfout. De motor start een beetje schokkerig, dus ik had een beetje gastrim gegeven om de motor "stationair" te laten draaien. Mischien trim verkeerd en daardoor met gas dicht nog teveel gas zodat de regelaar uit veiligheid niet start (moet echt gas dicht hebben)
    Heel vervelend dus.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2010
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Harold

    Vliegt de Lazy Ace nu goed op elektro?
    Ik heb met de Saito 100 ook zitten experimenteren met de propmaat.
    Eerst had ik een 15x7 prop, maar daarmee mocht ik niet vliegen in Woerden (had 80,5 dB).
    Een 15x8 prop maakte weinig verschil, iets minder toeren en ook iets minder trekkracht maar net zoveel geluid.
    Nu zit er een oude Merker demper op (voor een 10CC tweetakt, dus dat moet ongeveer kloppen met een 17 cc viertakt), achter de gewone demper, dus in feite 2 dempers.
    Nu hoor je de motor bijna niet meer lopen.
    Ook blijft de kist bijna geheel vrij van olie.
    (komt nog wel wat prut uit het rode slangetje van de carter ventilatie)
    [​IMG]

    Zit nu en 15x6 APC prop op en die geeft heel veel trekkracht!
    Ik denk een weinig vermogensverlies door de demper maar dat compenseert de 15x6 prop wel!
    Zoals jij ook gemerkt hebt, voor snel vliegen moet je geen Lazy Ace nemen!
    Afgelopen weekend tijdens de familiedag in Woerden weer veel plezier gehad.
    Bommen gegooid, snoep gedropt en lekker gevlogen.

    De volgende extra is nu dat ik drijvers aan het bouwen voor het watervliegen, daar heb ik een apart draadje over gemaakt.

    [117835] eigen-ontwerp-floats-voor-de-lazy-ace

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gisteren gezien op de GMVC
    Machtige kist Willem!

    Groeten, Ralf
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina