Star-Ranger Graupner met Heim mechaniek

Deze oude dame heb ik van de week opgepikt en zal de komende maanden in oude luister hersteld worden, de eerste euro's zijn inmiddels besteed aan de krukas-lagers van de motor die totaal aan elkaar verkleefd waren door de oude brandstof, de besturing moet destijds echt een vermogen gekost hebben getuige alle opties er aanwezig zijn op de zender en functioneert nog steeds , op 53.300 mhz !, is dat een bezette frequentie hier in NL ?
Alle tips, tricks en info van harte welkom, enjoy the pics ;-)

gr, Frans

Afbeelding082.jpg

Afbeelding083.jpg

Afbeelding085.jpg

Afbeelding111-1.jpg

jawel, een oude tolgyro nog !

Afbeelding113-1.jpg

Afbeelding115-1.jpg

PC240152.jpg

PC240153.jpg

PC240154.jpg

Afbeelding086.jpg

Afbeelding092.jpg

Afbeelding095.jpg

Afbeelding100.jpg

Afbeelding101-1.jpg

Afbeelding103-1.jpg

Afbeelding104-1.jpg

Afbeelding105-1.jpg

Afbeelding108-1.jpg

Afbeelding125.jpg

Laatst bewerkt:
Oude glorie !! Mooi heim mechaniek, waarvan ik nog zijplaten heb.
Wil je hem vliegend gaan maken ?

Het schijnt een profi-tuning-mechaniek te zijn wat een samenwerking geweest is tussen vario en heim, het is absoluut de bedoeling ermee te gaan vliegen, maar moet nog wel even over denken of ik het ga doen met de techniek die er nu in zit of de 2,4 ghz en digitale servo's en 401 van de caliber, het mechaniek doet gezond aan en is alleen maar vies, als alles weer soepeltjes draait en de romp weer fris is doe ik wel besluiten hoe of wat

gr,

Frans

Een 401 zal niet overweg kunnen met de 2mm staartaandrijving, de mechanische gyro wel. Het mechaniek is bewezen goed, de servo`s kan ik niet thuisbrengen.

Leuk project !! :D

hier dan een Tip:

de aangekoekte delen door de oude brandstof zijn eenvoudig weer op te lossen door er weer nieuwe brandstof in te doen ( of in nieuwe brandstof te leggen).
de koeklaag zal zich dan oplossen en je hebt weer een goed draaiend lager.

groetjes erik.

ps als het heel stroef loopt dan even verwarmen met een feun

Een 401 zal niet overweg kunnen met de 2mm staartaandrijving, de mechanische gyro wel. Het mechaniek is bewezen goed, de servo`s kan ik niet thuisbrengen.

Leuk project !! :D

servo's zijn van futaba (fp 8138 ) geen idee wat voor kwaliteit dat is, wat is je verklaring voor het feit dat die 401 en de 2mm aandrijving niet samen gaan ?

Dean, ik hou erg van 'goed' en heb via ebay nieuwe originele lagers kunnen vinden voor een paar tientjes, het grote lager heb ik flink moeten verwarmen om het van de as te krijgen, straks de kruk even in de vriezer en het nieuwe lager even verwarmen zal de truuk wel doen denk ik ;)

die zender is echt bizar, zal snel eens wat foto's maken van de inhoud achter de luikjes in de achterzijde, daar moet je echt voor gestudeerd hebben om dat in te stellen
icon10.gif

gr, Frans

Leg de kogellagers enkele nachten in petrolium en blaas ze dan schoon met perslucht. Het liefst met een vloeistofspuit met petrolium. 50% petrolium 50% lucht. Petrolium maakt schoon en smeert ook beetje. Zo voorkom je dan je de lager kapot maakt doordat hij op zeer hoog toeren droogdraait wat met 100% perslucht zou gebeuren. Als het lager niet versleten is krijg je hem weer helemaal goed op deze manier.

Even een correctie betreft de gyro. Het betreft hier een tolgyro, niet een mechanische gyro. Het laatste is een mechanische mixer met een stelsel van hevels en stangen. Een tolgyro was voor een groot gedeelte al elektronisch. De piezo gyro's van nu zijn het helemaal.

Ga niet meer meer haar vliegen, doodzonde als het misgaat door meestal iets lulligs en onvoorziens. Als ik zie wat voor uren ik al in de graupner Bell 47G heb gestoken, vind ik het zonde en wil ik het risico niet lopen. Daarom heb ik ervan af gezien. Deze is in een veel betere staat dan de 3 Bell's waar ik de mijne uit restaureer. Ga niet vliegen met haar.

Het schijnt een profi-tuning-mechaniek te zijn wat een samenwerking geweest is tussen vario en heim, het is absoluut de bedoeling ermee te gaan vliegen, maar moet nog wel even over denken of ik het ga doen met de techniek die er nu in zit of de 2,4 ghz en digitale servo's en 401 van de caliber, het mechaniek doet gezond aan en is alleen maar vies, als alles weer soepeltjes draait en de romp weer fris is doe ik wel besluiten hoe of wat

gr,

Frans

Niet doen, maak hem als toen met de elektronica van toen. Zet hem neer als museummodel. Als je met een Bell 212 wil vliegen er er nu zoveel mooier en beter verkrijgbaar. Dit is mij hier ook geadviseerd. Zo-wie-zo geen moderne techniek gaan gebruiken, je maak daarmee de hele history van deze helicopter kapot. En ze worden met de dag zeldzamer, juist omdat hun die er nog één hebben het ding ook upgraden. Dat is leuk, maar de collectorswaarde is daarme voorgoed weg.

Zo nu en dan komt er weer eens wat moois boven tafel!! Als ik em had bemachtigd zou ik em zeker vliegend maken. Ondanks dat het oud is betekend niet dat ie weg moet stoffen. met een heli van dit type is het best verantwoord om het vliegend te maken. De originele tolgiro erin laten is natuurlijk een optie, daarmee blijft de nostalgische waarde overeind. Echter heb ik met mijn uni stars later (tegen de berichten in) een Heading lock gyro gemonteerd. De JR G550T. Weliswaar met een S3001 servo. Dat werkt prima met de 2mm staaldraadaandrijving. Het enige verschil met een torque tube wat ik heb kunnen ontdekken is dat je de gain van de gyro met de 2mm staaldraadaandrijving niet zo hoog kan opdraaien. Echter functioneerde de Heading lock in hoover best aardig. Je krijgt er in ieder geval een stuk comfort van. Zorg wel dat alle tandwielen goed in elkaar kammen en geen of nauwelijks speling hebben. Anders: afstellen.

Steven.

Hoi, Zeker vliegend maken!! Ik heb verschillende vliegende modellen met deze mechaniek. De mechaniek is gewoon als een vario mechaniek je kunt al je onderdelen gewoon bij vario bestellen. En mocht je het rompje ooit stuk vliegen heb ik hier thuis de mallen van een starranger en een kennis van me die van de lockheed 286 h en ecreul ook van heim uit die tijd.
Een ''moderne'' gyro voldoet hier prima hoor in mn lockeed zit er in de draadaandrijving ook nog een hoek naar boven in en de 401 voldoet hier meer dan goed.

Tip: ik zou het koppelingsuis dat op de moter zit (dat witte ding) vervangen door een metalen van vario. De ze kost wel ongeveer 65 euro geloof ik maar ik heb met een van mn heims al eens meegemaakt dat hij doorsleet het is immers al oud kunstof(porreus) hij laat zich prima autoroteren maar het zou zonde zijn om hem zo stuk te vliegen.

Mocht je ooit onderdelen nodig hebben van de starrangerromp of mechaniek laat maar wat horen
MVG Pieter

Hoi Pieter,

wat ik nog mis aan de romp zijn de kleine stabilo's ? vleugels die aan weerszijden van de staart zitten en, ik weet het niet zeker of dat er origineel wel aan zat, de punt van de staart, die eindigt nu met het staartrotormechaniek, nu zou ik zelf iets kunnen brouwen maar een voorbeeld zou ik erg op prijs stellen.

die servobezetting die ik op deze romp heb, is dat origineel zo ?, ik denk er nu over om de pitch electronisch te mixen om de mechanische rompslomp er uit te kunnen laten, de gyro doet het nog wel goed maar ik ben het niet erg eens met dat dunne touwtje wat naar achteren loopt voor de aansturing van de staart, zou dat liever met 2,5 doen zodat er netjes kogellinkjes op gezet kunnen worden, hoe heb jij dat uitgevoerd ?

gr, Frans

Hoi,
De vinnen die ben ik ook nog nergens orgineel tegen gekomen en ik weet ook niet of die er op zaten orgineel. Met deze vinnen lijkt hij een stuk meer op de echte Jetranger. Ik heb deze gemaakt van wat afgeschreven rotorbladen en dat ziet er top uit. Het eindkanpje heb ik ook nooit gehad maar een mooi afgewerkt kapje me eventueel een flitslichtje er in zou hem zeker mooier maken.

De aansturing van je mechaniek vond ik ook al wat vreemd, ik kende namelijk maar 2 opties.
- Of je stuurd de tuimelschijf op 4 punten aan(orgineel) zo is hij nog te redden als er een keer een servo zou uitvallen.
- Of op 3 punten, je zult dan enkele lichte modificaties moeten aanbrengen maar hij stuurd wat directer en je kunt een hoop kunstof scharnierpunten weglaten.

Ik heb de mijne allemaal 3 punts maar ik zal toch even wat foto's maken zodat je weet hoe het ongeveer in elkaar zit.

Dat met de gyro heb ik dan verkeerd begrepen ik dacht dat de staartaandrijving voor problemen zorgede, niet de aansturing. Als je bang bent dat dit niet gaat werken zou ik gewoon voor een dikkere draad gaan. Er is trouwens wel plaats genoeg dus een staaf carbon zou ook prima gaan.

Ik zal morgen nog wat foto's posten van andere starrangers en van mijn aansturingen

Mvg Pieter

De afgelopen twee dagen met heel veel moeite de stickers verwijderd,verbazingwekkend hoe taai lijm is na 30 jaar, heet water, peut en wasbenzine vergezeld van afbreekmesjes, schuurpapier en inmiddels versleten vingernagels hebben de klus geklaard.

De vorige eigenaar heeft aan alle kanten de schakelaars, gloei en tankaansluiting voor het gemak maar aan de buitenzijde aangebracht en dat vindt ik persoonlijk geen gezicht, dus dat moet anders, ik kan vele charmantere oplossingen bedenken maar dat is voor later.

Na het netjes afdichten van voornoemde openingen en een nog nader te bepalen niveau van schaal-detaillering, kan het ouwe beestje netjes in de verf en een nieuw kleurenschema gezet worden, ik vind het er nu al frisser uitzien ;-)

gr. Frans

PC280162.jpg

PC280161.jpg

PC280160.jpg

PC280159.jpg

Hoi,

Dit mechaniek is de eerste generatie: het EXPERT-mechanik best nr 4618. De dikke grijze tuimelschijf verraad dit en de zijplaten van het mechaniek bieden geen plek voor servo's. Dit mechaniek heeft beduidend minder kogellagers dan het profi-tuning mechanik. Wellicht is het verstandig om even te checken of de hoofd en staartrotorbladhouders wel van druklagers zijn voorzien. In de tijd dat men dit mechaniek gebruikte zijn er nog veelal houten bladen gebruikt en daarmee kon je nog zonder druklagers.
De tuimelschijf aansturing die hoort bij dit oude mechaniek is een 2 punts aansturing. Voor de rol gebruik je 2 servo's en voor de nick 1 servo. Pitch en roll worden dus in de zender gemixt. De vorige eigenaar heeft dat echter niet gedaan en daarom zit een een mixer op 1 van de servo's en is deze ook kantelbaar gemaakt.
Ik zou de servo's dan ook mooi laten zitten waar ze zitten en er niks aan gaan lopen verbouwen. Hooguit de aansturing met 2 servo's op de rol. Dat is wel zo mooi maar dan moet je weer allerlei stangetjes op maat gaan maken.

enne, het heim mechaniek is geen samenwerking tussen heim en vario hoor Ewald Heim is de echte constructeur van dit mechaniek. Hij heeft hooguit ideeen van Schlüter gebruikt. Vario , mikado, RD en alle anderen zijn copy cats van het Heim expert mechaniek. Ze hebben allemaal hun eigen verbeteringen er op aangebracht en Vario heeft zelfs een tijdje het heim mechaniek verkocht met daarbij enkele vario onderdelen in de doos.

Steven

Laatst bewerkt:
ulli streich (vario) is ooit begonnen als tuning part leverancier voor Heim mechanieken.. daarom past veel vario op heim (skyfox-heim-graupner expert) bij graupner die al jaren de Heim mechanieken verkopen hebben ze gewoon alles nog liggen voor de oude mechanieken...
Mijn Bell 222V is ook een Heim-vario mix......

Graupner Online-Shop en dan in de zoekfunctie 4618 ingeven, rollen alle onderdelen eruit... alleen de chassisplaten zijn dr niet meer.....

Hoi @ heimhelicopters Vario kwam na heim en heeft hier eigenlijk alles op gebaseerd vandaar dat vrijwel alle onderdelen uitwisselbaar zijn. Zo kun je in plaats van de oude frame delen ook de hangmechaniekframedelen van vario gebruiken, zo heb je die grote kop niet nodig, dit is echter prima hoor.
Hier even de foto's van mijn servo's bij de omgebouwde mechaniek waarbij je veel mechanische rompslomp weg kunt laten. Je ziet hier hoe de servo's zitten. Je ziet de echte aanpassing niet echt. mocht je de jouwe willen ombouwen wil ik best een foto maken van de aanpassing 4 moeren en je hebt het mechaniek er uit :D

full

full

full

zie net dat ze best donker zijn uit gevallen (telefooncamera) mocht je nog ergens detailfoto's van willen hoor ik het wel, hier trouwens nog wat foto's van een hele mooie starranger

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze starranger stond een tijdje geleden op ebay en is met enkele varioschaaldelen tot een een hele aardige jetranger in schaalkleuren gemaakt. Goed voor de motivatie.:D

full

Hier zie je hoe de te grote raam toch wat kleiner oogt zodat hij meer lijkt op een jetranger

full

Ook hier ontbreekt helaas het eindkapje maar op de andere foto's zie je dat het niet heel hinderlijk is

full

veel succes Groeten Pieter

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Wellicht is het verstandig om even te checken of de hoofd en staartrotorbladhouders wel van druklagers zijn voorzien. In de tijd dat men dit mechaniek gebruikte zijn er nog veelal houten bladen gebruikt en daarmee kon je nog zonder druklagers.

Steven

Hoi Steven,

de bladhouders hebben inderdaad geen druklagers, ik ben van plan om straks met kunststofbladen te gaan vliegen, is het mogelijk om de bestaande houders van druklagers te voorzien ?

gr,

Frans

Niet doen, maak hem als toen met de elektronica van toen. Zet hem neer als museummodel. Als je met een Bell 212 wil vliegen er er nu zoveel mooier en beter verkrijgbaar. Dit is mij hier ook geadviseerd. Zo-wie-zo geen moderne techniek gaan gebruiken, je maak daarmee de hele history van deze helicopter kapot. En ze worden met de dag zeldzamer, juist omdat hun die er nog één hebben het ding ook upgraden. Dat is leuk, maar de collectorswaarde is daarme voorgoed weg.

niet om eigenwijs te doen hoor maar er was al zoveel geknutseld aan dit toestel dat het niet echt museumwaardig is, ik maak haar weer zo mooi mogelijk en naar mijn eigen standaard en smaak qua kleur en techniek, wacht maar tot je het in levende lijve en vliegend te zien krijgt, dan is het des te leuker als je weet hoe het er uit zag en wat er van geworden is

gr, Frans

Back