Starten 1/10 Circuit rijden (onroad)

Discussie in 'Electro onroad' gestart door de79, 23 sep 2021.

  1. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    De zender zal inderdaad niet veel soeps zijn. Wil dan ook een iets of wat fatsoenlijke computerzender gebruiken. Uit ervaring (vliegtuigen en heli's) weet ik dat dit een grote meerwaarde is. Al is het maar om een timer in te stellen en de expo op je stuur of gas. Ook moest de auto te snel blijken kan je bv de throttle curve aanpassen zodat hij bv maar tot 75% van zijn max gaat. Ik neem aan dat dit toch ook gewoon gaat bij een autozender?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De betere zenders hebben die opties wel. Toen ik ooit van een Robbe Attack naar een Futaba FF3 ging had ik ook veel gespeeld met throttle curves en expo op het stuur, uiteindelijk ben ik terug gegaan naar dat soort zaken op neutraal omdat je dan het meest lineaire gevoel met je auto hebt.
    Als j een znder op het ook hebt download je gewoon even de manual om de opties te bekijken.
     
  3. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    ook bijvoorbeeld op het rechte stuk? Ik kan me voorstellen dat als je vol gas gaat en je wil bijsturen dat dit niet te gevoelig moet zijn. Of zit ik daar mis in?
    Nog een Lipo vraagje: Gebruikt men enkel hard packs of bijvoorbeeld ook van die packs die ze in heli's/vliegtuigen stoppen? Wat is de gemiddelde grootte in Mah waarmee men in 1/10 TC rijdt en wat is de rijtijd hiervan. Rijtijd is misschien moeilijk zeggen dat zal wel afhangen van het motorgebruik. Maar moet ik dan denken aan 5 min, 10 min of 15 min? Of hoe weet je dat je moet stoppen met rijden zodat je lipo niet onder de limiet voltage gaat?

    Om nog even op de zender terug te komen. Als ik een Absima CR4T ultimate met 2 ontvangers zou kunnen kopen voor €40. Is dit een meerwaarde met bv zo'n TM E4JR?
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2021
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Een auto heeft op volle snelheid meestal wel wat onderstuur en uiteindelijk zijn het je vingers die de stuuruitslag bepaalt.

    Alle clubs vereisen hardcase accu's, gewoon om de simpele reden dat deze maximaal veilig zijn in het geval van een crassh, trillingen of het losvliegen van de accu. Ook eisen de meeste clubs het laden in een laadzak hoewel veel rijders zich daar niet aan houden.
    Ik zelf rij wel eens F1 en heb daarvoor shorty packs van 4500mAh, ik rij in 6 minuten ongeveer 2000mAh weg.
    Ook in de fronti en stockklasse worden wel eens Shorties gebruikt voor een beter gewichtsverdeling en met de 5 of 6 minuten heats/finales worden deze accu's niet leeg gereden. Ook in de Modified met de huidige 8000mAh is er genoeg energie om vooraf wat oefenrondjes te doen om de banden te ruwen en te warmen.

    De regelaars hebben een low voltage detectie, De ene zal er volledig mee stoppen om de motor aan te drijven, de ander zal misschien de motor op een laag vermogen langzaam laten rijden maar zover komt het met de wedstrijden niet.

    Om alvast vooruit te lopen. Banden geven meer grip als je ze na iedere rit goed poetst met wasbenzine of remmenreiniger. Daarnaast mag je de banden smeren met een gripverhogend middel en verwarmen. Er zijn bandenwarmersets van goedkoop tot redelijk prijzig te vinden. Kan je natuurlijk even laten voor wat het is maar neem in ieder geval het advies van de banden poetsen aan, het scheelt al heel veel!
     
  5. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Nog even over de TM, als je toch besluit er een te kopen, koop hem dan bij RC Racing Twente, en niet de site in de link. Kan je altijd terug gaan als er iets mis is en meer van dat soort pluspunten(is mij ook geleerd op dit forum)
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je het topic goed gevolgd had praat hij over een winkelier bij hem in de buurt die dit merk voert.....
     
  7. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    idd daarvoor zou ik een TM kopen omdat ik hem hier in de buurt kan krijgen. Fysieke winkel is toch handiger voor een beginner. Kan je terecht met al je vragen.
     
  8. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Dat klopt helemaal, maar helaas is niet alles te koop in nederland.....
     
  9. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    Ik kan wrschl een Absima CR4T ultimate met 2 ontvangers zou kunnen kopen voor €40. Nu zie ik in de handleiding dat deze gebruik kan maken van het afhds 2a protocol. Enig idee als dit een snelle of langzamere communicatie/respons is?
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Al dit soort zenders gebruiken de ouderwetse 50Hz signaal (ehm, correctie onderaan). Als je geld wilt besparen en een linkshandige optie wilt hebben heb je hier natuurlijk voor die 40 euro een prima koop aan. Ook als je ziet wat deze zender nieuw kost (120 euro zag ik) is het een prima koopje.
    Het is ook niet dat je er niet mee kunt rijden maar als je eenmaal wat beter gaat rijden en je zult overstappen naar een snel systeem ga je meteen merken dat je veel meer "connectie" met de auto hebt.

    Even de manual erbij gezocht:
    https://asset.conrad.com/media10/ad...er-24-ghz-aantal-kanalen-4-incl-ontvanger.pdf

    Onder hoofdstuk 7.10 wordt gepraat over servo frequentie, blijkbaar kan het sneller maar zie niet to welke waardes het kan. Hoodstuk 4.4 zegt iets over de positie van het stuur.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2021
  11. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Dan moet absima wel wat meer met de tijd mee.... 120 nieuw is ook n koopje, want ik kan hem alleen voor 170 euro vinden, maar de keuze is reuze......
     
  12. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    @Roelof : nog 1 vraagje en dan denk ik dat ik voorlopig genoeg weet :). Hoe bepaal je of weet je welke motor en tandwielen je nodig hebt? Er worden zaken genoemd zoals 13.5 of 17.5T, 3000~3500kv motor. Kan ik hier ergens meer informatie over terugvinden?
    Die 13.5 en 17.5 slaat dat op het tandwiel dat op de motor zit? En voor de kv, dat is toch omwentelingen per volt. Is het hier niet hoe hoger hoe beter?
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De ervaring leert dat motoren in een turns aanduiding sensored motoren zijn en motoren in een KV aanduiding sensorloos.
    Wat is sensored? Egenlijk is sensorloos ook sensored. Een brushless motor heeft 3 spoelen die de rotor (een magneet) laat rond draaien. Doordat de rotormagneet ook weer langs de spoelen gaat zal er een inductiespanning spanning opgewekt worden. In de regelaar wordt die inductiespanning getecteerd en zal de regelaar zijn aansturing van de spoelen naar corrigeren. Zo volgt de regelaar altijd de rotor en kunnen de 2 nooit uit sync lopen.
    Probleem is dat bij de lage toeren ook de teruggekoppelde inductiespanning laag is en niet gezien wordt, de regeling kan hier van slag raken met als resultaat een stotterende motor, ook wel cogging genoemd.
    Sensored heeft in de motor een printje met 3 elektronische magneetsensoren. Deze kunnen zelfs bij stilstand de positie van de rotor doorgeven wat ten goede komt voor een zuivere regeling vanuit stilstand. Deze sensoren worden via een appart 6-aderig kabeltje van motor naar de regelaar verbonden. Omdat je de sensoren ook tov van de spoelen kunt verdraaien geeft dat meer timingsmogelijkheden.

    Lijst turns -> KV (een benadering, kan iets verschillen) https://www.minipro.com/blogs/articles/motor-turns-kv-rating
    algemeen document: https://img2.associatedelectrics.com/pdf/cars_and_trucks/shared/gear_ratios.pdf

    En was even zoeken maar hier een lijst met aanbevolen FDR's (FDR is de final drive ratio, de totale overbrenging van motor naar wiel)

    brushless.JPG

    Afhankelijk van de timing en KV specs van de motor zal je iets hoger of lager kunnen gaan.Overigens bij een stock klasse als ook bij de Tamiya cup wordt veelal een vaste FDR aangegeven. En ja, dat kan vrij snel gemeten worden door een apparaat wat ik ooit gemaakt heb en zelfs op een Europese competitie een impact heeft gegeven door bij de top 15 er 3 uit te pikken die met de FDR zaten te sjoemelen.
     
  14. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    Een idee hoe Xray T4 stukken nog te verkrijgen zijn voor de oudere modellen? Ik heb er een van 2013/2014 op het oog.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Xray zegt een goede support te hebben, ik vrees alleen voor zulke oude modellen, dan is het denk ik nog een T3 model?

    Stuur anders RCconnect even een mailtje met de vraag, zij zijn de importeur van het merk en kunnn je meer inzicht geven.
     
  16. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    thx, Roelof, het gaat wel degelijk om de T4. Het zou een van de eerste versies zijn.
     

Deel Deze Pagina