Starten 1/10 Circuit rijden (onroad)

Discussie in 'Electro onroad' gestart door de79, 23 sep 2021.

  1. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Daar ben ik het helemaal mee eens. Daarom lijkt mij een TA06 chassis wel handig. Dat is niet te duur lijkt mij. (135 euro voor een roller)
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk, bij heel veel auto's als ook de TA modellen kan je heel veel afstellen. Een auto standard uit doos kan best niet naar je zin rijden hoewel onderstuur wel de meest stabiele auto geeft. Je zult dus aan de afstelling moeten werken, dus de zaken zoals camber, caster, toespoor spoorbreedte, veren, demping, stabilisator en bij veel auto's kan je ook de chassis flex instellen en met sommige ook de wielbasis.
    Maar daarnaast heft de TA08PRO enige racebloed van de TRF geleend maar omdat er geen serieuze wedstrijdrijder mee rijdt komt die met een soort van basis setup terwijl bij de serieuze wedstrijdauto's meer de juite demperolie, veren en setup gegevens wordt geleverd voor een veel betere auto standaard uit doos.

    Heel eerlijk, een TA chassis mag leuk zijn om mee te beginnen maar als je wedstrijden wilt gaan rijden zet je jezelf al op een achterstand door een geen serieus chassis te nemen.
     
  3. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Klopt helemaal, Maar hoe leuk is het nog als je zoveel aan een auto uitgeeft, en hoe serieus wil je racen? Niet iedereen heeft zo even 700 euro voor alleen een chassis klaar liggen hé
     
  4. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    ik vind het moeilijk om een bepaald type auto/chassis te kiezen. In eerste instantie is het mijn eerste keer en zal het kijken zijn als de hobby mij ligt. Uit ervaring weet ik dat als je prul koopt dat je zin vaak snel over is omdat het niet naar behoren werkt of het net dat niet is.
    Bovendien is het niet zeker als/wanneer ik eventueel wedstrijden ga rijden of als het bij recreatief rondjes draaien blijft.
    Zoals je zelf al aangaf zit je voor een iets of wat (kaal) wedstrijd chassis al op minstens een euro of 400. Als leek 2dehands kopen lijkt me ook een gok aangezien ik hier niet veel van ken. Als je pech hebt koop je iemand anders zijn probleem. Dat is natuurlijk een beetje geluk hebben met 2de hands spul.
     
  5. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ja dat klopt. Misschien eerst een goedkopere en betrouwbaardere auto kopen(tamiya tt02) Meestal krijg je meer geluk bij bijvoorbeeld mensen op marktplaats, die meerdere autos verkopen, dat kan je zien bij Evaringen.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Natuurlijk kan je een prima begin maken met een TT01 of TT02 om het te ervaren hoe het is op een circuit te rijden maar wedstrijdwaardig is die zeker niet (dan alleen in een klasse met deze auto's). Het probleem is alleen dat deze auto'erg goedkoop zijn maar wil je hem instelbaar maken en hier en daar verbeterde delen plaatsen voor een merkbaar betere wegligging zullen de kosten al snel omhoog schieten, Tamiya opties zijn vaak niet echt goedkoop.

    Toevallig op mijn club iemand begonnen met een TT01 en had zijn zinnen gezet op de Tamiya cup maar hij lonkte toch naar meer en heeft een Xray gekocht, de Tamiya raakt hij niet meer aan.
     
  7. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    klopt helemaal, is er zo niets tussen in? Tussen laten we zeggen een beperkte TT02 en een competitiewagen? Iets waar je toch even plezier van hebt, toch wat afstelmogelijkheden indien nodig en die toch beetje mee aan kan? Een TT01-2 RTR heb je voor pak een €220, een kaal wedstrijd chassis vanaf €400. Dus rijklaar (met zender, ontvanger, regelaar, motor, lipo, body) zit je dan toch al snel tegen de €1000 aan. Er moet toch nog zoiets als deftige opstapmodellen zijn of zit ik hier mis in?
     
  8. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    een tamiya ta05 ver2 is misschien iets, die heb je voor 200 euro met body, een absima zender voor 60, een carson dragster 3 motor en regelaar voor 140, en dan nog een servo 30 tot 50 en dan nog een lipo(s) en lader
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Uitgaande van de Tamiya cup of de TT01 truck klasse welke hier en daar ook op de clubraces wordt gereden is dat te doen. Wat ik al eerder aangaf met een TA07 of een TA08 kan je ook wat verder komen. Dan heb je een tussenweg. Andere tussenwegen zijn zgn "sports" versies van de race modellen. 3Racing Sakura XI is zoiets, een goedkopere versie van de duurdere race versie. Ook Yokomo had/heeft zoiets. Vroeger zijn er meer merken geweest met een soort van budget versie maar dat lijkt nu allemaal vervlogen.
    Misschien toch even de 2e hands markt in de gaten houden, nu het seizoen bijna over is zullen mensen weer naar een nieuwe auto uitkijken.

    Gerrie, een TA05, dat is al 11 jaar oud. Omdat de prijs misschien goed is is het geen gangbare auto meer en zal het lastig zijn om aan onderdelen te komen. Een Abshima zender? OK, het zal werken maar het zal niet de snelste zijn, voor iets meer heb je een Sanwa MT4 of een Futaba 3PM welke veel beter zijn. Een Dragster 3 motor/regelaar? Lees jij dit topic wel? Als je mee wilt doen met wedstrijden zit je aan wat reglementen vast, zeker per club kan dat verschillen maar nergens zal met de clubraces een Dragster 3 motor/regelaar toegelaten worden dan alleen in de Tamiya cup
     
  10. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    @Roelof ik denk dat ik nu tijdens de winter rustig ga uitkijken voor bv een 2dehands Xray T4(f) . Ben er wel niet uit als het 4WD of fronti gaat zijn. Zal er ook van afhangen wat er beschikbaar is. Zijn er nog zo merken die de moeite zijn om in de gaten te houden (zoals ik al zei ken ik niet veel van de betere RC merken voor auto's). Mogelijks dat ik ook eens ga kijken bij de Team Magic verdeler. Maar ik vermoed dat de prijzen van de E4RS4 en E4JS2 ver in lijn liggen met de overig merken die vlot verdeeld worden binnen de EU.
    Absima zenders niet goed? Was ik eerlijk gezegd ook naar aan het kijken. Vooral omdat er bij zijn die naar linkshandig omgebouwd kunnen worden. Nu weet ik niet hoe dat met andere merken zit. Hebben ze versies voor linkshandigen of rijden de meeste linkshandigen gewoon met een rechthandige zender?
     
  11. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    @Roelof Oh echt? Lijkt hij niet, Een Absima CR3P Is toch een best goede zender voor de prijs, ten tweede heb ik gevraagd aan Hotwheels in Deventer, en daar in de sportklasse(dus ook Yokomo enz) rijden ze met de Carson Dragster 3 16T
     
  12. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Er staat nu net een Xray T4 2019 te koop voor 270 euro op marktplaats. Heel misschien kan je nog kijken voor een HPI, maar die lijken juist steeds minden profesioneel te worden. Yokomo is misschien nog iets, maar weinig verkrijgbaar. Misschien zelf nog rondvragen en rondkijken? Absima heeft prima zenders, ook voor de prijs. Voor de rest weet ik geen linkshandige zenders, Ik ben zelf wel linkshandig, maar ik stuur met rechts en geef gas met links.....
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Even gekeken naar beide TM modellen, De S ziet eruit als een sports versie, dus geen carbon maar epoxy en ik denk ook meer plastic tov aluminium. Verder alles wat zijn duurdere broertje ook heeft: https://tamico.de/Team-Magic-E4JS-II-4WD-Touring-1-10-Bausatz Dat zal zeker 10x beter zijn dan een Tamiya in die prijsklasse.

    Wat betreft de zender, het is een FlySky fabrikaat. De gebruikte zendprotocol is een dezelfde die terug te vinden is op de goedkopere GT2 en GT3 zenders. Hoewel deze vanwege de prijs populair zijn zijn er ook veel klachten over spontane drop outs.
    Veel mensen duiken er niet in maar over de jaren is er veel veranderd wat ten goede komt voor het gevoel en precisie. Zeg maar alle goedkope zenders zijn nog gebaseerd op het oudere servosignaal, dat betekent eens in de 20msec een puls (50Hz) dat de servo informatie doorgeeft. Dat is namelijk ook de limiet van analoge servo's. De meeste digitale servo's kunnen standaard tot 333 Hz aan (een puls in de 3 msec), dat is dus bijna 7x sneller. Daarnaast hebben de goedkopere zender ook meestal een hoge latency (vertraging) welke bij de snellere zenders ook lager ligt. Futaba kent dan het T-FHSS protocol en Sanwa noemt deze hogere snelheid SHR
    Klinkt in de handen van een beginner misschien niet zo interessant maar het verschil is heel duidelijk merkbaar

    Sanwa en Futaba zijn met hun veel duurdere zenders nog verder gegaan. Sanwa kent een SSR protocol met een 400 Hz signaal maar met een veel kortere puls wat de snelheid en mindere vertraging ten goede komt. Futaba ken op hun dure zenders het SR protocol wat zelfs een 800Hz signaal kent met ook een kortere puls. Deze modes vereisen wel speciale servo's en regelaars
    Ook de betere SpektrumRC DX-R modellen hebben een optie om de framerate op 5.5msec (200Hz) in te stellen en de nieuwe FlySky Noble NB4 kan ook tot 333Hz ingesteld worden.

    Uiteraard zal voor een beginner de wens voor een linkshandig gebruik een grotere rol spelen dan wat betere eigenschappen...
    Toegegeven dat we allemaal zo begonnen zijn maat vandaag de dag hoeft een veel betere zender niet veel meer te kosten, teminste als je een 100 euro meer voor bv een Noble NB4 niet te veel "meer" is.

    De vergelijkbare GT3C kan je al voor onder de 50 euro vinden.... Met een eenvoudige mod ook linkshandig te maken plus dat er heel veel hacks voor te vinden zijn die de zender in functies uitbreiden.
    Voor de aanbeveling van toch een betere zender zie mijn uitleg hierboven, het kan een verschil maken tussen de apex iedere keer hetzelfde kunnen aansnijden of variërend in een meter tot misschien wel 2 meter gebied door de grotere variabele vertraging die deze goedkopere zenders gewoon hebben. Uiteraard is het je geld maar als je bij een club wedstrijden wilt gaan rijden moet je niet met "speelgoed" aan komen. Misschien is speelgoed een wat brute benaming maar ik hoop dat het technische verhaal meer inzicht geeft met wat iets beter materiaal ook voor je kan betekenen.

    En nogmaals Gerri, de reglementen zeggen iets anders: https://www.rchotwheels.nl/reglementen-2020/
    Ja, de sports klasse zegt het gebruik van de Dragster 16T motor maar deze klasse wordt alleen daar gereden. Uitgaande van de stock klasse zoals iedere club wel kent is hier te lezen zoals ik al eerder aangaf dat een 13.5T motor en een blinky regelaar verplicht is.
     
  14. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Oke, Maar welke zender zou je aanbevelen? zon flysky zender? Voor iets meer dan een NB4 kan je toch ook een (tweedehands) Sanwa zender kopen?

    Oke, dat wist ik niet sorry.
     
  15. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Die TM is inderdaad erg mooi, ik had hem nog niet gezien op tamico
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Natuurlijk kan je alles 2e hands kopen, Een Futaba 4PX en de 4PLS als ook de Sanwa M12 worden veel van de hand gedaan vanwege nieuwere modellen soals de Futaba 4PM, T7PX en T7PXR als ook de Sanwa M17.
    Overigens rij ik zelf met een Futaba T7XC wat een stickversie van de T7PX is.

    Zoals veel je nog nooit hebt gezien, laat staan ervaren. OK voor deze moest ik ook even googlen na het noemen ervan door de topicstarter. Maar er zijn meer van dat soort goedkope "sports" modellen geweest zoals de 3Racing Sakura XI, Serpent S400 sports, Yokomo BD7RS, Xray T2R (heel oud) en een VBC Ghost. Meeste van deze modellen zijn al verouderd en zal support lastig worden. Hou er ook rekening mee dat veel van deze modellen ook meer bedoeld zijn voor stockracing, serieus motorgeweld zou een snelle slijtage kunnen geven.
     
  17. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    hoe staat deze E4JS2 in verhouding tot de basic E4JR2. Deze is er brushed en brushless. Zoals ik zie enkel RTR te krijgen.
    https://www.teammagiceurope.net/E4JR_II/
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals de link die ik aangaf ook gewoon als kaal chassis als bouwkit te krijgen.
    Zie ook https://www.teammagiceurope.net/E4JS_II/
    Het ziet er naar uit dat de JR de RTR versie is van de JS
    Zie op die link welke componenten hij deelt met de duurdere RS versie.

    RTR klinkt heel leuk en voor vrij rijden misschien een prima keuze, als je wedstrijden wilt rijden loop je alweer tegen de motor en regelaar aan die niet zal voldoen aan de reglementen.
     
  19. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    weet je wat dat is, je bent bij de club, je komt er om te rijden. Je praat met andere mensen, doet ervaring op en leert er wat van. Hier en daar kan je dan waarschijnlijk ook iemand zijn wagen/zender overnemen. Voor wedstrijden zal dit niets zijn maar misschien om te leren rijden dat dit een leuke wagen is (€250 voor de RTR brushed, de brushless weet ik niet, zal wel iets meer zijn). Hier een fatsoenlijke zender bij waar je wat DR en Expo kan instellen.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik kan even niets over de zender vinden maar bij RTR verwacht ik geen uitgebreide functies, meestal zal dat bestaan uit een trim, servo reverse en idd een D/R. Als je voor de brushless versie gaat kan je altijd wel een 13.5T motor in lepelen. Misschien voldoet de regelaar helemaal niet aan de blinky normen maar als je geen podium haalt zal niemand er erg in hebben.

    Mar ik denk dat deze auto wel een prima start is om naar meer te werken.
     

Deel Deze Pagina