Statenjacht uit 1678

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 7 feb 2019.

Tags:
  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Boven in de vlaggenstok is nog een gaatje geboord en onder aan de voet heb ik een klamp gezet en een ring, één en ander is om straks de vlaggenlijn in te scheren en te beleggen,
    JPG_7117_3691_bewerkt-1.jpg
    In de binnenruimte van de hut heb ik net als de in de ruimte onder het dek-huisje nog een salontafel gezet, dit is de andere helft van de doorgezaagde ton,
    JPG_7116_3690_bewerkt-1.jpg
    Zo ziet het model er nu uit,
    JPG_7120_3692_bewerkt-1.jpg
    Vandaag proberen de 4 gaten te maken met de sierlijke ornamentjes in de verhoogde verschansing 2 aan beide kanten. De grote ornamentjes en het gouden schilderwerk die aan/op de hut komen doe ik als het roer is geplaatst.
     
    M@rcel, Hans Groenenberg, a3seidel en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de kleine poorten in de verhoogde verschansing gemaakt,
    JPG_7130_3695_bewerkt-1.jpg
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je maakt er weer een mooi scheepje van Piet.:)
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt Peter, ondanks dat het wat mis dreigde te lopen, komt het toch nog goed.
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Voor het volgende karweitje staat de montage van het roer op het programma, ook altijd weer een interessant klusje:rolleyes:.
     
    Marc w, Jaques, CXello en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Gelukkig wel Piet, Als je het scheepje zo bekijkt, dan zie je daar helemaal niks van.
    Het is gewoon een vreselijk mooi bootje.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi weer, dus wat minder modelbouw.... Het roer heb ik in de juiste vorm geschuurd en een planken motief aangebracht,
    JPG_7144_3703_bewerkt-1.jpg
    Verder wat kleinigheidjes, zoals de vissenkoppen voor de verhoogde verschansing, de kruishouten (één aan bak- en één aan stuurboord) en tevens de kleine nagelbankjes met de vier korvijnnagels, ook aan beide kanten één. De nagelbankjes heb ik wel van wat steviger hout gemaakt (berken) en net onder het potdek gelijmd i.p.v. er tegen, hierdoor word iets meer lijm-oppervlak verkregen en zit het nagelbankje dus stevig vast.
    JPG_7140_3700_bewerkt-1.jpg
     
    a3seidel, Hoosterw, Marc w en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er allemaal weer goed uit Piet:worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi roer
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ben twee ornamentjes kwijtgeraakt, hoe dit kan is mij niet duidelijk, ik heb zelfs de stofzuigerzak binnenstebuiten gekeerd en ze nooit meer gevonden. Maar een mailtje naar Kolderstok was voldoende en @*Hans* stuurt mij kosteloos twee nieuwe, dus de service is wat mij betreft super :thumbsup:
     
    a3seidel, *Hans* en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  11. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Het uitpluizen van een stofzuigerzak heb ik ook eens gedaan. Verrassend wat je daarin tegen komt met drie puberende meiden in huis! Mijn wenkbrauwen krijgen nu weer een bepaalde frons nu ik daar aan terug denk.
    Jou frustratie in het zoeken kan ik mij goed in denken.
    Echt super service van kolderstok !
     
    *Hans*, CXello en pietsan vinden dit leuk.
  12. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Herkenbaar :) zo heb ik eens twee vuilnis zakken uitgepakt voor een roer 2½ x 3 cm wel gevonden maar zat wel in de laatste zak, tegenwoordig heb ik een grote wokpan waarin ik alles veeg en dan nog een keer uitpluis. zo heeft een ieder zijn eigen systeem :)
     
    pietsan en *Hans* vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag één van de twee zwaarden in elkaar gezet, eerst alle onderdeeltjes geschuurd en de messing strip van 140 mm voorzien van 13 gaatjes (om de 11 mm een gaatje) en om het zwaard gespijkerd.
    De strippen die op het zwaard zijn genageld, zijn van 1 mm multiplex en dus best wel kwetsbaar en breekt makkelijk, dus voorzichtig behandelen! Op de foto boven is te zien dat de halfronde strip precies op een gaatje is gebroken (rechts onder) Dat is op zich niet erg, want na het verlijmen op het zwaard komt dit wel weer goed (zoals te zien) maar voorzichtig dus....:rolleyes:
    Naamloos-1_bewerkt-1.jpg
    Morgen de andere en verder met het roer....
     
    Hoosterw, a3seidel, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zojuist de zoek geraakte ornamentjes ontvangen met de post, nogmaals Hartelijk dank @*Hans* (ik heb de verloren stukjes nog steeds niet gevonden en nu stop ik dus maar met zoeken....
     
    SjorsZ en Jaques vinden dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag het zwaard aan bakboord afgewerkt en gebeitst, de rust geplaatst en de schijfklamp met schijf voor het vieren en hijsen van het zwaard,
    JPG_7169_3710_bewerkt-1.jpg
    Voor de schijfklamp heb ik het stukje potdek waar de klamp zit gelijk gevijld met de huid en de schijf is gemaakt van een stukje rondhout van 6 mm met daarin een groef gevijld. De rust is gemaakt van notenhout van 3 x 10 mm en de afdeknaald van 1x3 mm. (het latje op de rust tegen de huid is bedoeld om de rust wat meer lijkoppervlak te geven en dekt tevens het kiertje af tussen berghout en rust) Het zwaard zit nog niet vast, er moet nog een gaatje worden geboord voor de talie (word later duidelijk), de talie komt er later op.
    JPG_7170_3711_bewerkt-1.jpg
    Ik denk dat ik nu hetzelfde nog eens ga doen aan Stuurboord en daarna het roer ga afhangen...
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2019
    Prutsertje, a3seidel, SjorsZ en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Geeft toch weer een andere indruk als je naar het scheepje kijkt.
    vooral een positieve :) :)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De stuurboord rust en items voor het zwaard zijn inmiddels ook gereed. (de zwaarden zelf monteer ik pas later aan het model),
    JPG_7173_3713_bewerkt-1.jpg
    Beide kanten,
    JPG_7172_3712_bewerkt-1.jpg
    Nu verder met het roer
    JPG_7176_3714_bewerkt-1.jpg
     
    Hans Groenenberg, CXello, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    leuk doorkijkje naar onderen Piet :thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Weer een perfecte afwerking Piet, mooi hoor :rofl::rofl:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag het roer afgewerkt om te worden afgehangen,
    roer_bewerkt-1.jpg
    Normaal gezien vallen de roerhaken in de zogenaamde 'walmgaten', de bouwbeschrijving van kolderstok doet het echter iets anders, het roer van het Statenjacht heeft dus geen walmgaten. Er worden stukjes hout van 1,5 x 6 mm op gelijmd en schuin naar boven gevijld. Ik heb hier stukjes rondhout van 8 mm voor gebruikt die in de lengte zijn doorgezaagd, iets kleiner dan de helft. Daarna het gedeelte waar de vingerling komt wat in gevijld en een gaatje gemaakt voor de roerhaak, die hier straks precies in komt. (de foto spreekt voor zich A). Daarna de vingerlingen op maat gemaakt van een messing strip, gaatjes geboord en op het roer genageld (B) en de stukjes rondhout (ik zou er geen naam aan weten te geven) schuin en rond gevijld.
    Op plaatje C is het roer gebeitst en (D) laat zien hoe het roer straks aan de steven komt. (oppassen dat het één en ander niet te dik gaat worden omdat dan het roer te ver van de steven komt te hangen)

    Nu de vingerlingen met roerhaak nog maken die aan de romp (achtersteven) komen en dan kan het roer worden afgehangen...
     
    JanZMC, Marc w, a3seidel en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina