Statenjacht uit 1678

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 7 feb 2019.

Tags:
  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Gisteren het zwaard aan SB afgehangen, dus dat is weer een klusje geklaard,
    JPG_7272_3753_bewerkt-1.jpg
    nu eerst maar de puttingijzers plaatsen en dan verder met de boeg.
     
    Marc w, TIMBERWOLF, a3seidel en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag nog twee extra (korte) dek-balkjes geplaatst onder het dakje van de hut aan beide voorste hoeken. Ze zijn zo klein dat je ze zomaar kan vergeten....
    balkjes_bewerkt-1.jpg
    Vanzelf sprekend worden hier de deeltjes bedoeld die aangegeven worden door de pijltjes.
     
    JanZMC, Hoosterw, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag ook de rusten voorzien van puttingijzers en jufferblokken,
    rust_bewerkt-1.jpg
    (ik heb juffers uit mijn eigen assortiment genomen, omdat één van de juffers uit de kit kapot is gegaan, geen enkel punt, want ik heb er genoeg)

    Ik moet nu nog het één en ander aan de boeg/scheg doen en de ornamenten in model schuren/vijlen en plaatsen waarna de romp gereed is.
     
    Hoosterw, CXello, *Hans* en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Ik moet zeggen dat ik de kleur-stelling prachtig vind Piet >> in voldoende mate die 'oude' kleur verf tegen die donkere romp-kleur , en hier en daar wat goud.
    Precies mijn ding :thumbsup:
     
    SjorsZ, pietsan, CXello en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is maar stilletjes hier..., zal wel aan het mooie weer liggen vermoed ik, bij mij gaat het ook niet zo hard op het moment.

    Vandaag ga ik proberen de slooiknieën in model te schuren/vijlen, waarna ze aan de scheg kunnen worden bevestigd,
    slooi_bewerkt-1.jpg
    Je ziet wel op de foto, dat de onderste twee (één aan stuur- en één aan bakboord) wel behoorlijk wat bijgewerkt dienen te worden (A), terwijl de bovenste (B) die uit één stuk bestaat eigenlijk wel meevalt omdat deze wat beter past, hier hoeft alleen de ronding die op het berghout komt wat bijgewerkt worden zodat de voorkant tegen de scheg komt.
    Als de knieën in model zijn gebracht en geplaatst, werk ik meteen heel de boeg maar af incl. de ornamenten enz.
     
    Hoosterw, TIMBERWOLF, a3seidel en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag een begin gemaakt met de opbouw van de scheg/boeg. Alle benodigde ornamentjes zijn op maat gevijld en geschilderd (onder op de foto).. Boven op de foto de twee koppen alwaar de ankertrossen door de open mond worden gevoerd (later) en aan de binnenkant (midden op de foto) de kluisgaten wat opgeleukt met een verdikking (kraag) gemaakt van 6 mm rondhout en in model gevijld, waardoor de diameter gereduceerd is tot 5 mm.
    My Collage_bewerkt-1.jpg
    Morgen (als het er van komt), de slooiknieën op maat maken, waarna alles geplaatst kan worden op/aan de scheg/boeg.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2019
    Pingu57, Hoosterw, JanZMC en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Prachtwerk!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nog steeds aan het worstelen met de slooiknieën, vandaag de finishing touch waarna alles op het model kan worden geplaatst/gelijmd,
    JPG_7312_3766_bewerkt-1.jpg
    A en C zijn helemaal op maat en B moet nog een tikkie worden bijgewerkt, dat lijkt eenvoudiger als het is om de knieën perfect te laten passen en tevens de symmetrie te handhaven. Ik ben er een aantal uren mee zoet geweest.

    Ik heb het wapenschildje aan de leeuw bevestigd en even op de scheg geplaatst om te zien hoe dat staat en het valt niet tegen,
    JPG_7316_3767_bewerkt-1.jpg
    Ik had in eerste instantie mijn twijfels over de rode kleur, maar gezien die hier en daar terug komt is het toch wel mooi. Ik heb getracht om het gezicht van de leeuw iets of wat een uitdrukking te geven door met een tandenstoker de verf uit de ogen te halen en wat over de tong gekrast zo dat die ook zichtbaar werd.

    Achter de leeuw staat een extra latje in de lijmklemmen tegen de voorsteven. Het latje dient om de bevestiging van een jufferblok weg te werken en word natuurlijk nog op kleur gebracht. (kom ik nog op terug)
     
    SjorsZ, TIMBERWOLF, janzwart en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er allemaal weer heel goed uit Piet:worship::thumbsup::worship:
     
    a3seidel en Wodkadrinker vinden dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je wel Koos, altijd weer goed om te lezen:)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De scheg/boeg is gereed, waarmee de romp op diverse ornamentjes na gereed is
    boeg_bewerkt-1.jpg
    Alles is gedaan zoals de beschrijving laat zien, eigen inbreng zijn de nageltjes op de kopse kanten van de knieën en het jufferblok zit iets anders vast als in de bouwbeschrijving, nl. met een oogbout en touwwerk. Tevens heb ik de onderste slooiknieën iets korter gemaakt aan de voorkant gewoon omdat ik dat er beter vind uitzien.
    (wat ik nog vergeten ben in een eerder stadium van de bouw is de messing ring die gemaakt word van een messingstrip alwaar het eind van de boegspriet in vast komt aan de binnenkant van de steven. Dit moet natuurlijk nog wel gebeuren alhoewel het nu iets moeilijker is omdat ik er niet zo goed meer bij kan, maar er is nog wel wat ruimte om te boren dus ook dat komt goed)

    JPG_7327_3773_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2019
    SjorsZ, Prutsertje, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.576
    Locatie:
    noord-holland
    mooi geworden piet
     
    pietsan, CXello en Wodkadrinker vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De messingring om de boegspriet te bevestigen die ik dus ben vergeten, had er op gemoeten voor het plaatsen van de spil en kraanbalken, heb ik iets anders gemaakt omdat gaatjes boren in de steven (binnenkant) zeer lastig bleek, daar er nu dus van alles in de weg staat. Ik heb de ring nu gemaakt van hout en op het potdek gelijmd, wat het volgende resultaat geeft,
    spriet_bewerkt-1.jpg De onderkant van de ring is plat en enigszins afgeschuind door de lichte hoek op het potdek zodat het lijmoppervlak zo groot mogelijk word. De diameter van de ring is 6 mm evenals de spriet op dat punt. Na verlijming en drogen is de ring in de kleur van het potdek geschilderd. De onderste twee plaatjes laten zien dat de spriet mooi past in houder aan de scheg en de ring op het potdek.
     
    SjorsZ, a3seidel, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ook heb ik besloten om nog twee stukken op het model te plaatsen, die of voor de nu lege poorten komen te staan of vast gesjort aan dek, dat bekijk ik nog even. Nu bezig met het in elkaar zetten van de twee stukken,
    JPG_7332_3778_bewerkt-1.jpg
    Ook deze blokjes heb ik evenals die van de stukken die er al staan zelf gemaakt van een stukje lindehout, daar mijn kleinste blokken in mijn voorraad 4 mm zijn en dat vind ik net iets te groot. Deze zijn ong. 3 mm.
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is weer vreselijk mooi Piet.:rofl::rofl:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Keurig opgelost Piet. :thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt Adri, maar alhoewel het een aardige oplossing is, is de constructie wel aanzienlijk zwakker als een messing ring die met 2 nagels in de steven is bevestigd, zoals de bouwbeschrijving laat zien. Onderstaande foto maakt duidelijk wat ik bedoel,
    JPG_7334.jpg
    Tussen de witte pijlen komt nog een sjorring van touwwerk, waardoor er dus meer kracht op de ring komt te staan bij de gele pijl met de tekst 'zwakke plek' (hefboom effect). Daar deze ring met wat houtlijm op het potdek is gelijmd, kun je daar uiteraard niet al te hard aan trekken want dan komt het los (waarschijnlijk). Misschien valt het mee, maar als eventueel alternatief zet ik tussen de rode sterretjes een kleine talie met 2,5 mm juffers (Die heb ik nog liggen) en een talreep, waardoor ik de neer waarste kracht compenseer. De kleine talie gaat niet opvallen en misschien is het ook niet nodig omdat de spriet vast word gelijmd in de houder aan de scheg en het tuig van de zeilen trekt de spriet in tegenover gestelde richting.

    Maar ik kan beter nu even nadenken over wat ik doe en verander want het zou toch lullig zijn als straks al het tuig er op zit en de ring komt los.....:mad:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  18. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Mooie oplossing Piet, (nu maar hopen dat het niet te hard gaat waaien :D)
    Zou zo dicht mogelijk tegen de ring aan gaan met de sjorring, denk dat er dan weinig mis kan gaan.
    Het is een mooi scheepje geworden.

    Chris
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vanmiddag de boegspriet voorzien van; vlaggenmast, knie/houder met het kleine ezelshoofd voor de vlaggenmast, de beide schijfklampen met schijf (de schijven zijn gemaakt van 5 mm rondhout) en een klampje voor de sjorring. Achter de vlaggenmast houder is een gaatje geboord voor het latere tuig en één onder de mastkloot voor de vlaggen lijn. De spriet is verder licht afgeschuint (in dit geval van 6 mm achter naar 4,5 mm aan de top). Dus wat de boegspriet betreft eigenlijk geen bijzonderheden en vrij eenvoudig te maken.
    spriet_bewerkt-1.jpg
    Bij het witte pijltje heb ik nog een extra pin door de houder en de voorsteven gedaan zodat de houder stevig vast zit, waar de spriet straks in vast word gelijmd. De ring achter op het potdek waar het achterste stuk van de spriet in zit heb ik vervangen omdat de vorige iets te laag zat zodat de hoek van de boegspriet niet correct was. Als extraatje is de klamp op de vlaggenmast om later de vlaggenlijn op te beleggen en een aardig detail is dat de schijven in de schijfklampen (foto rechts) kunnen draaien, dat is natuurlijk niet echt nodig, maar wel leuk:)

    Nu de boel nog beitsen en schilderen, waarna de spriet kan worden vast gezet
     
    SjorsZ, Hansa, a3seidel en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De ring is geschilderd, de spriet gebeitst en de sjorring zit er ook op,
    gereed_bewerkt-1.jpg
    Het bijgeleverde rondhout kleurt wat anders als het notenhout nadat het is gebeitst (zelfde beits), niet erg want de masten e.d. mogen wat mij betreft wel wat afwijken qua kleur.
    De spriet is stevig vast gelijmd in de houder aan de steven, dus dat valt achteraf dan weer mee, ik denk niet dat dit nog los gaat komen....

    Wat rest aan de romp zijn nog de ornamentjes, de ankers en de vier stoothouten. De ornamentjes ga ik nu proberen te plaatsen en de ankers en stoothouten komen pas aan bod als masten, zeil en tuigage gereed zijn.
     
    a3seidel, TIMBERWOLF, SjorsZ en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina