Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Een 'vroege' update. Afgelopen maand vooral bezig geweest met kozijntjes, lichtkoepels, railing op het achterdek en op de roef (die railing is nog niet af), stuurstang voor naar het roer en de positie van de stuurhut. Die laatste moest iets verder voorover dan eerst gemaakt. De bovenzijde van de stuurhut is voorzien van beglazing en vast gezet op de onderste helft.
Berrie, Excuses voor de late reactie. Zit naar de ramen in de roef te kijken en zie daarboven een geleider? voor de blinden. Voor zover ik weet waren afmetingen van ramen en blinden dusdanig dat de blinden tussen de ramen pasten. Is het mogelijk om de ramen wat smaller te maken? Zou het model ten goede komen. Niet bedoeld als kritiek, maar het wordt zo'n mooi scheepje en dan hoort dat erbij. Zie link met voorbeelden. En een nog wat duidelijker plaatje gevonden. Met dank aan René op het Binnenvaartforum). Gr. Klaas. https://www.debinnenvaart.nl/binnen...n2=ramen_poorten_koekoeks#raamkast_raamblinde
Mooi dat je een duidelijke foto van de ramen hebt Berrie en dat je model daarmee overeenkomt. Het zou me niet verbazen dat de ramen vernieuwd en vergroot zijn. Zie dat in de sponning strippen zitten om blinden op fe schroeven. Succes verder met de bouw en excuses voor het "oponthoud". Gr. Klaas.
De zomer is weer voorbij gevlogen en is doorgebracht met o.a. tuinieren, zeilen in de Laser, met de trimaran mee, skeeleren, zwemmen, prachtige bergwandelingen, modelzweefvliegen in de Vogezen en op de Ginkelse heide. Het was fijn.
Het is nu weer snel donker 's avonds. Tijd om weer met Eben Haezer verder te gaan. In de zomer is er niet zo heel veel aan gedaan.
Met dit liertje achterop is bouwseizoen 2023/2024 geopend.
Belangrijke stap was het verlijmen van stuurhut en roef op het dek. Dat kan nu 'af' gedetailleerd worden.
Al het beslag wat je verder ziet staat nog los.
In het ruim zijn aan bakboord en stuurboord leidingen gelegd. Toegang tot de machine kamer is gemaakt. De imitatie van de luiken over het achterste stukje ruim is bijna klaar.
Stiekem denk ik af en toe al aan schilderen.. maar ik hou me in. Er valt nog genoeg te bouwen...
We zijn weer een herfstmaand verder. Er is o.a. een kraantje op het achterdek gemaakt. En het leukste: we zijn de hoogte in gegaan! Mast(voet) en giek zijn ruwbouw zo'n beetje klaar. Het meeste werk zit nu in de twee frictie lieren, de afwerking van de mastvoet én de dubbele lier die iets versprongen achter de mast komt.
Alle losse onderdelen waaruit de frictielieren bestaan zijn nog los. Van de dubbele ankerlier is alleen één wiel af en een schets. De mastvoet moet voorzien van handliertje en afgeschuinde verstijving ipv recht zoals nu. Het is zoeken naar juiste verhoudingen voordat alles definitief gemaatvoerd wordt. Pas dan krijgen de frictie liertjes voetrem en bedieningspook.
De schetsen om van te bouwen werk ik meestal niet verder uit dan hieronder te zien is. Ook gaan geschetste aanzichten soms door elkaar of ernaast.
Ik heb warempeld dusdanig passende tandwielen gevonden dat het mogelijk moet zijn de lier 'werkend' te krijgen. Handwielen met gebogen spaken soldeer ik uit losse onderdeeltjes. Eén wieltje per avond is genoeg. Anders vlieg ik tegen het plafond..
Geen overzichtsfoto ditmaal. De afgelopen periode heb ik een F5J Explorer gerepareerd. Deze composiet modelzwever had een dubbele rompbreuk en 2 forse happen uit een vleugeltip. Da's nu weer vliegklaar.
Er zijn voor de Eben Haezer 3 lieren bijgekomen.
Een dubbele lier voor achter de mast op het voordek. Ook 2 frictielieren, die komen naast de dubbele lier op het voordek, zijn min of meer af.
De huidige bouwfase, van de mast en giek opstelling, kenmerkt zich door véél nadenken, twijfelen, zoeken, overleggen en soms dingen 2-maal maken. Veel moet van vage foto's en nog vagere herinneringen gereproduceerd worden. Maar we komen er wel!!