statisch model: Motorscheepje "Eben Haezer"

Deze vandaag gezien bij Carmeliet op Stoom.
Het is echt een prachtig gedetailleerd scheepje, let op het snoer bij de schijnwerper.

IMG_8841.jpg

IMG_8854.jpg


Groet, Jan.
 
Langzaamaan gaat het nu toch echt richting het schilderen, want ik merk dat ik 'klem' kom met bouwen. Met 'klem' bedoel ik: dingen kunnen niet goed afgemaakt worden of het zaakje wordt te kwetsbaar om verder te gaan.

Vanavond kwam de eigenaar van het model langs met een schitterende plantageteak plank waar het model op komt te staan. We moesten natuurlijk even proefpassen:


jrmQXY.jpg


ABKBxi.jpg
 
De hoofdkleuren zijn aangebracht, het meeste nog in één laag (en nog niets is echt afgezet). Er staat ineens een 'ander' model op de werkbank!

r9aV3k.jpg


Ik maak gebruik van 5 soorten zwart.
Mat 33 van Humbroll voor de schoorstenen. Teerzwart matt 6 van Revell voor de romp. Die is net een zweem grijzer dan nr.33 van Humbroll. Zijdeglans 302 voor de den en wat beslag. Glans voor de schippersvlet, bij de ingang naar de machinekamer, stroken op boeg&kont en wat beslag. Antraciet Matt 9 van Revell voor in het ruim en de loopdekken. Zo hoop ik genoeg 'kleur' in het verder functionele kleurenschema te brengen.

De komende tijd zal met het schilderen van biesjes, strookjes, hoeklijntjes in kleur en het beslag het model hopelijk gaan spreken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle mooie/warme complimenten!

De regenachtige zomer is voor mijn buitenschilder en reparatiewerk aan ons huis niet zo bevorderlijk.... voor het werk aan de Eben-Haëzer echter wel.

Alle onderdelen hebben hun plekje gekregen. De onderplank is afgelakt.

4FA6lH.jpg


fzEWLr.jpg


j6XuZV.jpg


B7dnea.jpg


RsCCTW.jpg


f9EKXp.jpg


Het gaat de laatste ronde in: katrol op de rand van de den, eentje op het dek, daarna het lopend want, vlaggen/stokken/lijnen, naambord, pikhaak, waslijnen, ladder, loopplanken binnenzijde den, wrijfhouten, schippersvlet in het kraantje hangen, her en der nog eens een penseeltje tegen aan houden etc, etc. Dan uiteindelijk de vitrinekast en de steunen waarop het model komt te staan. Misschien nog een mooie messing naam/type plaat.
 
Laatst bewerkt:
Het bouwseizoen is inmiddels al weer enkele weken bezig.

De schippersvlet is klaar om in het kraantje op het achterschip gehangen te worden:
CqMYIm.jpg


De zandknijper is voorzien van een sluw stukje mechaniek: een balancerend haak met drijfhout. Als de knijper boven het ruim open gaat valt de haak in de sleuf. Daardoor blijft de knijper open tijdens het overboord slingeren. Raakt het drijfblok eenmaal het water trekt het drijvend vermogen de pal uit de sleuf en de knijper kan weer dicht.

ztKAnI.jpg


aofdrY.jpg


De rijdraad is gemaakt. Met ketting om langs het dek vast te zetten. Een stopblok op de rijdraad en rijblok voorzien van de vang. (Niet op de foto, maar wel gemaakt: een D-sluiting op de losbak zodat deze aan het blokje over het rijblok vast gemaakt kan worden.)

eepcyG.jpg


Gaandeweg leer ik hoe mooi het laad en lossysteem van die generatie zandscheepjes werkte.
 
Heb menig jaar geleden er eens eentje en demo zien geven tijdens de havenfeesten te Tilburg. Best indrukwekkend.
Je hebt weeral mooie onderdelen vervaardigd.
 
Het bouwseizoen is inmiddels al weer enkele weken bezig.

De schippersvlet is klaar om in het kraantje op het achterschip gehangen te worden:
CqMYIm.jpg


De zandknijper is voorzien van een sluw stukje mechaniek: een balancerend haak met drijfhout. Als de knijper boven het ruim open gaat valt de haak in de sleuf. Daardoor blijft de knijper open tijdens het overboord slingeren. Raakt het drijfblok eenmaal het water trekt het drijvend vermogen de pal uit de sleuf en de knijper kan weer dicht.

ztKAnI.jpg


aofdrY.jpg


De rijdraad is gemaakt. Met ketting om langs het dek vast te zetten. Een stopblok op de rijdraad en rijblok voorzien van de vang. (Niet op de foto, maar wel gemaakt: een D-sluiting op de losbak zodat deze aan het blokje over het rijblok vast gemaakt kan worden.)

eepcyG.jpg


Gaandeweg leer ik hoe mooi het laad en lossysteem van die generatie zandscheepjes werkte.

Berrie ik vroeg me tijdens de restauratie van ons kerkorgel af dat ze vroeger zo enorm veel konden.
Ik kreeg van de directeur van de orgelbouwer waar ik toen veel mee samen werkte, het heel eenvoudige antwoord, waar ik nooit aan gedacht had.
Hij zei als je goed kan leren leer je door.
Vroeger werd je timmerman of lasser als je vader dat ook was.
Er waren dus mensen die met metaal of hout bezig waren met een enorm verstand.
Nu zitten die mensen achter een beeldscherm de dingen voor te bereiden zodat ze op de werkvloer eigenlijk niet meer na hoeven te denken.
En zo gaat de vakmanschap ten gronde.
Maar het scheepje word prachtig.
 
Veel gepriegel is in de naamplaat gaan zitten. Deze is van buxushout. Lettertjes van 2mm hoog uitgestoken en verguld.

rX0cV7.jpg


Het contrast is niet zoals gehoopt en komt de leesbaarheid niet ten goede. Ach ja, het was een leuk klusje om op vakantie meegenomen te hebben.
 
Back
Top