Steeds minder lees ik hier echte positieve reacties op nieuw komers in de modelbouw

Ernst,

Ik ben het in grote lijnen wel met je eens, ik heb dat ook vaak geventilleerd in het veteranendeel. De "oudgedienden" hebben alles al eens voorbij zien komen en veel vragen al zeer vele keren. Echter vergeet niet dat je zelf ook eens bent begonnen en verwijs nieuwkomers (dat wil lang niet altijd zeggen dat het jonge mensen zijn!) naar de juiste informatie en vertel ze dat ze daarna met gerichte vragen kunnen komen hetgeen niet duidelijk is. Ik heb voor de grap eens mijn eerste vraag op dit forum eens opgezocht.

Hallo, (nieuw op dit forum maar geen newbie :smile:)

Ook ik wil een SS 4.6 aanschaffen, zal op redelijk korte termijn zijn. Mijn oude Tamiya Monster Beetle ben ik nu wel zat :smile:

Nu hoorde ik dat er binnenkort een nieuwe Savage gaat komen....iemand daar al wat over gevonden?

Wat is een goed stuurwiel voor deze truck, ik wil het liefst niet een hele goedkope maar een waar ik ook met andere modellen nog wat aan heb. Wat wordt er aangeraden voor de servo's? En als laatste, welke onderdelen kan je beter meteen op spare hebben? (gloeiplug, tandwielen etc)

Ben daar netjes verwezen naar een juist deel. Maar vooral, ik had me goed in gelezen. Dat is wat ik heden ten dage nogal mis. Iemand ziet iets leuks en stelt een vraag (vaak zonder zich netjes voor te stellen) en wil dat ook meteen antwoord hebben. Als dat antwoord niet bevalt dan kun je ook nog eens de wind van voren krijgen. Echter zie ik vaak als eerste antwoord een redelijk botte reactie zonder een verwijzing naar iets waarmee de vraagsteller iets kan. Er is echt niets mis met een vraag die al 100 keer is gesteld om dan weer netjes te verwijzen naar het juiste topic.

Er werd hier voor mij ergens gesuggereerd dat de mods dan maar streng op moeten treden. Ik ben het helemaal met Steven eens dat het allemaal maar een hobby is en dat zowel de nieuwkomers als de mensen die hier leven (:oops:) dit wel in hun achterhoofd moeten houden. Ik besteed tegenwoordig veel meer tijs aan het forum als aan de daadwerkelijke hobby. Vind ik niet erg want meestal is het ook wel leuk getuige de regelmatige complimenten die er ook worden uitgedeeld. En ook de mods krijgen er flink van langs. Treed je op dan is het niet goed, treed je wel op dan is het voor andere niet goed :)

Als we de mensen die bot zijn aan moeten pakken dan zitten er binnen een paar dagen een 10 tal mensen in de ban, een zwaktebod als je het mij vraagt. Maar ook de nieuwkomers wil je wel beschermen tegen al te botte mensen waardoor ze de hobby al geen enkele kans meer geven.

Ik pleit er voor om elke nieuwkomer zich even netjes voor te laten stellen en daarna ze even te verwijzen naar het juiste sticky om zich in te lezen. Daarna zullen er nog vele vragen zijn die best in een daarvoor bestaand topic beantwoord kunnen worden. Verwijs ze ook daar NETJES naartoe.

En ja, we hebben soms te maken met nieuwkomers die alles nu willen en niet lezen en zich maar een beetje willen verdiepen in de materie. Daar kun je dan na enige vriendelijke verwijzingen ook gewoon afstand van nemen zonder bot te hoeven worden.

Ook nu zie ik weer draadjes vreselijk uit de klauwen lopen waar mijn aandacht even naar uit moet gaan. Met name in het FPV deel is het vaak hommeles. In plaats van samenwerking zie je dat mensen elkaar zoveel mogelijk proberen tegen te werekn. Jammer maar blijkbaar zijn modelbouwers mensen die het vaak goed weten of bedoelen maar minder goed kunnen overbrengen aan de modelbouwcollega's.

En eens met Stevo, de dag dat we op het forum politieagent moeten spelen is ook de laatste dag dat ik mod zou willen zijn. Wat vergeten wordt is dat er heel veel tijd in gaat zitten om alleen maar te proberen het in goede banen te leiden. Natuurlijk worden daarbij ook beslissingen genomen die niet altijd even goed zijn, voor het forum of voor de betrokkenen, maar altijd met de juiste intentie. Dat geldt dus ook voor de oud gedienden op het forum, aan ONS de taak om het netjes te begeleiden!!

*verder gaat met de missie om het in goede banen te leiden*

En meteen even een zoektocht gedaan naar de eerste post van de mensen die hier hebben gereageerd:

Wordt een lange post maar geeft aan dat niet elke eerste post gelijk is. (overigens geen waarde oordeel, ook niet bij de door mij geplaatste opmerking ;)

:grin:
Hè Niek, dat van die floppy's wist ik nog niet, een goeie!
Maar is dat ook sterk genoeg voor de grotere modellen met verbrandingsmotoren??? De grote oppervlakken van de roeren oefenen veel grotere krachten uit op de "scharnieren" en mylar scheurt dan wel heel erg moeilijk, het kan wel kapot :???: !

Groeten,
Ernst Grundmann

Ik ben begonnen met kleine Walkera indoor Helis en dan met een SIM,
dan ben ik begonnen buiten te vliegen met de kleine 250 TRex en de TRex 450,
bij veel wind (boven 20 km/h) gebruik ik dan een grotere Heli, die kleinen zijn da heel snel op de grond.

Netjes voorgesteld trouwens :thumbsup:
hallo forum lezers,

Jawel, alweer een persoon die het RC vliegen virus heeft ontvangen, eigenlijk al jaren geleden hoor, toen nog met bootjes :smile:

Maar ik wil me allereerst even voorstellen, de naam is Theo, woonachtig in Oss, Noord-Brabant. Sinds enige tijd ben ik bezig om me eens te verdiepen in het het modelvliegen en ik denk dat ik nu wel de juiste richting heb gevonden.

Na eerst een nitro wagentje te hebben aangeschaft, en die ondertussen al heel wat keertjes door het stof heb laten gaan, ben ik toch meer voor de vliegerij gegaan. Dus voordat ik me echt met dit bezig ben gaan houden , een paar van die speelgoed heli's gehaald, ook wel grappig, maar zo leer je wel je coordinatie van die dingen te beheersen. Later op een rommelmarktje een fixed pitch heli gekocht voor een paar tientjes. Ook wel grappig zo ding maar de lol er gauw vanaf denk ik.

Tot een paar weken geleden, de stoute schoenen aangetrokken, de brommer gestart en naar de winkel gereden. Heb mezelf daar Belt CPX van Esky aangeschaft (goede keuze of niet?). Affijn, om een lang verhaal kort te maken, het lukt me al aardig om die een halve meter omhoog te krijgen, maar voor rest heb ik er meer aan zitten prutsen, nieuwe main-gear set, nieuwe bladen en tail-rotor al vervangen. Heb dus nog een hoop te leren.

Ik zal later wel een foto erbij zetten van deze helicopter, en dan wil ik jullie oordeel even hebben over dit model. Misschien zijn er lezers die dit model kennen en me wat tips en truuks willen geven.

In ieder geval, tot vliegs en tot horens :smile:

Door Ron netjes verwezen naar de FAQ
Vandaag in het bezit gekomen van een KDS 450 weliswaar gebruikt maar met de C update.
Wat ik nergens kan vinden is de oplaadtijd van de lipo's.
Deze zijn 11.1 volt 2200 mAh.
Alvast bedankt voor reacties. Ik zal komende tijd nog wel vaker hier wat posten m.b.t. vragen over mijn heli.
Mvg.Bernard

Ben ook eens op zoek gegaan voor een beginners heli , in opoeteren gaan de nieuwe versies van de BELL 47 G voor 164 euro over de toonbank .
Vliegt beter , oogt beter dan de vorige versie en je krijgt er op de koop toe nog 8 batteryen bij voor de zender ( incl. in doos )
Heeft nu een 15 tal vluchten achter de rug en nog steeds alles OK .

Hallo iedereen, Ik heb net als David een Coaxiaal helicoptertje,
Ik ben wat bang om een grotere heli te kopen, hebben jullie alle vingers nog ?
Welke heli is goed voor beginners ?
b.v.d.

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen, Ik ben peter en woon in heemskerk.
Ik ben nieuw met het rc vliegen.
Ik heb een copterx 450 aangeschaft en ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in het vliegen met helicopters.
Nu heb ik de copterx binnen gekregen en probeer al een paar dagen de zender en de sim werkend te krijgen(vista) Overal gezocht maar kan niet vinden.Nu werkt de config van de zender wel maar nu ziet FSM de zender weer niet.Ook onthoudt de config de poort niet.Heeft iemand misschien een oplossing voor me?
Wil graag eerst op de sim voor ik me aan het echte werk waag.

B.v.d.

Peter

Hallo allemaal, ik heb een aantal vraagjes, Ik vlieg sinds een jaartje met 2 kanaals vliegtuigen( vaak kleinere modellen en gemakkelijker te besturen) nu wil ik graag de overstap maken naar 3 kanaals vliegtuigen.Ik heb 2 vliegtuigen op het oog, namelijk de Hype Thunderbat van Kyosho en de Mini Star Jet van Graupner.Ik kan er helaas weinig informatie over terugvinden.Kan iemand mij vertellen of deze toestellen geschikt zijn voor mij om mee te beginnen? ( Ik heb al enige ervaring met 2 kanaals toestellen) Kan iemand zijn vliegervaring met deze toestellen met mij delen, zodat mijn keuze hierin ietwat makkelijker wordt?Zijn de toestellen crashbestendig? Alvast bedankt voor de hulp en reactie, Vr groet, Erwin.

Hallo allemaal,

Mijn 1e keer hier op dit forum dus als er iets mis gaat weet je waar het aan ligt. Sinds 2 weken bezig met heli vliegen althans zoeken op internet en een aankoop gedaan. De Esky honeybee king 2 met alu rotor upgrade en alu tail upgrade(partial). Brushlesh motor(geen idee welke) en houten blades(inmiddels overleden). Eerste in de huiskamer geprobeerd om feeling te krijgen maar dat valt niet mee op 2 vierkante meter. Na een aanvaring met de stoelpoot toch maar het grasveld opgezocht wat dat zou "beter" gaan. Geen trainingskruis aanwezig dus zo maar geprobeerd. En warempel hij vloog! Maar na 4 seconden was de pret over omdat ik gewoon stond te @#$%##@#$%.Rotor blades overleden,boven body in 2e gebroken, main gear naar de @#$#@$ enz enz. Geen geweldig begin dus(eigen schuld). Gelukkig was de heli voor zien van diverse spareparts(doos vol inmiddels half vol) dus kon ik aan de gang. Inmiddels zit ie weer in elkaar met als extra een tail boom van carbon. Nou komt het. De main rotor draaid prima dus geen schade aande alu upgrade vooralsnog. de heli draaide alleen als een gek in het rond. Dus afstelen niet goed. Na enige uren klooien nog steeds niet. Bleek verkeerd om te zitten(servo). Maar ook na de juiste installatie niet goed te krijgen. Zelfs nadat ik de trim geheel naar links en de linker bestuurd stick naar laiks had werd het minder. Inmiddels is na al dat geklooi ook de servo volgens mij overleden. Wat doe ik verkeerd? Inmiddels wel een simulator besteld van Esky want dit gaat mij geen 2e keer gebeuren. Nou nog een trainings kruis want die hadden ze niet. Kijk wel of ik er eentje van 2X2 meter kan maken, scheelt weer in de stoelpoten.

Korte eerste post op een forum overigens :)
TT voor 250 is er toch al? alleen is hij van Tarot.

Korte post. De post in dit topic voegt overigens niets toe
Deze romp ben ik ook een keer op een engelstalige site tegengekomen. Kost wat maar dan heb je ook een zeer strakke body!

Reagerend op een topic van een jaar oud
He Joostt, Is de boot al af? Tijd is op :wink: Maar zonder dollen. Heb je al wat vorderingen gemaakt? Kun je if so wat foto's sturen? Erg benieuwd. Ik wil zelf ook een keer gaan beginnen maar de begindrempel is hoog. Eenmaal begonnen verwacht ik het wel in een paar jaar af te kunnen maken. Als iemand nog heldere schaal tekeningen heeft houdt ik mij aangeboden.

Mede modelbouwers.....

Ik sta echt te kijken wat sommigen van jullie allemaal zitten te prutsen, zowaar er zijn dus nog vakmensen die mooie dingen maken, heel goed bezig. Ik dacht ik zal mijn eigen winterproject er ook eens opzetten, gewoon eens kijken wat jullie er van denken. De zomer loopt weer ten einde en dan ben ik weer uitgerommeld met de grote diesels buiten en ga weer lekker naar binnen, net zo lang boven prutsen tot mijn vrouw woest wordt.....

Let goed op....

mijn werk is ''oldschool'', ik heb dus geen cnc of iets anders computergestuurds of wat dan ook, gewoon met de schuifmaat, een dikke HBM, een kleine emco unimat en een zwaar gemodificeerde frees (op lucht)

ik heb ook geen tekening van deze machine, het was ooit een ruw gietsetje met niks er bij, net als goede wijn moest ie eerst 10 jaar rijpen op de plank en ik bouw nu pas 2 seizoenen, alles uit het handje, jullie weten hoeveel werk het is........

dat vliegwiel gaat er uiteraard af, daar komt een bus met de laatste 2 exentrieken er op, dit seizoen bouw ik de omkeerinrichting er in, en als dat klaar is zal het toch wel weer lente worden......

Heren ik sta open voor suggesties, tekeningen (liefst een hele), of andere goede ideen, bovenal is de pret het belangrijkste he!

genier er van, ga proberen er foto's bij te doen.....

Monsterdiesel = dieseltechniek en fijnmechanica, Ben :razz:

En o ja.....voor bepaalde lieden......het ding is NIET te koop.

ik heb dus hele mooie foto's maar hoe je ze hierop krijgt........grrrrr!:bad-words:
Ik moet Kurt bijtreden als hij zegt dat die BGX motoren niet zo goed draaien. Bij ons was de enige remedie om die dingen aan de praat te houden een OS F plug (4-takt) er in te stoppen.

Mijnheer Swanenburg,

Wanneer worden deze regels van kracht ?

Als ik het goed begrijp zodra dat gepubliceerd is en wanneer is dat te verwachten ?

De leden van Modelvliegclub Delta Vlissingen vliegen al 25 jaar in een havengebied en dat vanaf nu volgens de nieuwe wet dus niet meer toegestaan ?

Einde van het vliegen daar ?

Ik weet dat de club al bezig is met het zoeken van een nieuw terrein, maar dat zou inhouden dat er gelijk gestopt moet worden ...

Martin van den Barselaar

Wordt een lange post maar geeft aan dat niet elke eerste post gelijk is. (overigens geen waarde oordeel, ook niet bij de door mij geplaatste opmerking ;)
Geen waarde oordeel, maar jouw mening op dat moment;)

Het blijft altijd moeilijk een eenduidig antwoord te geven op een vraag met een paar duizend man tegelijk zodat de TS het blijft begrijpen, men kan alleen adviseren en respecteren.

Ha ha ha ha ha ha.....................
Zag ik net nog een oude post van mij terug:

Oorspronkelijk geplaatst door Dylan sys150
Hallo allemaal, ik heb een aantal vraagjes, Ik vlieg sinds een jaartje met 2 kanaals vliegtuigen( vaak kleinere modellen en gemakkelijker te besturen) nu wil ik graag de overstap maken naar 3 kanaals vliegtuigen.Ik heb 2 vliegtuigen op het oog, namelijk de Hype Thunderbat van Kyosho en de Mini Star Jet van Graupner.Ik kan er helaas weinig informatie over terugvinden.Kan iemand mij vertellen of deze toestellen geschikt zijn voor mij om mee te beginnen? ( Ik heb al enige ervaring met 2 kanaals toestellen) Kan iemand zijn vliegervaring met deze toestellen met mij delen, zodat mijn keuze hierin ietwat makkelijker wordt?Zijn de toestellen crashbestendig? Alvast bedankt voor de hulp en reactie, Vr groet,D

Grappig om ziets terug te lezen.
Als ik mijn geschreven tekst terug lees denk ik wel: allemachtig kerel waar begin je aan.Ha ha ha ha
Nu jaren verder en inmiddels behoorlijk wat toestellen versleten en geprakt ( en ook veek ervaring rijker) snap ik helemaal waarom ik toen als super leek zulke tekst neerplante.
Ik wist toen gewoonweg echt niet beter.
Gelukkig is het met mij goedgekomen op hobbygebied.
Was wel een kwestie van doorzetten en met hulp van de juiste mensen ben ik gekomen tot waar ik nu sta in de hobby.
Mijn oprechte dank aan diegenen want zonder hulp van die fijne mensen was het allemaal een stuk lastiger geworden!!!
Wie heeft niet die momenten gekent van de handdoek in de ring willen gooien en stoppen met de hobby?
Ik zal vast niet de enige zijn geweest toch?
En al helemaal met het leren heli vliegen, want dat was vroeger om door die zure appel heen te komen toch echt een uitdaging.
En ik kan jullie allemaal zeggen dat ik voor de rest van m'n leven niet meer vergeet hoe het allemaal begon met een Walkera HM004 FP helikopter met een NiMH accu'tje om daarmee te leren heli vliegen.Ha ha ha ha ha
Met weemoed en volle trots denk ik daar regelmatig aan terug als ik tegenwoordig op het veld sta om mijn kunstjes te mogen doen die ik nu kan met de heli's.
Vr Gr D

Als we dat allemaal onthouden en niet direct zeggen dat mensen maar de zoekfunctie moeten gebruiken dan komt het wel goed.

Vergeet niet, als je de terminologie niet kent kun je vaak zoeken tot je een ons weegt en toch niets vinden. Dus een beetje op weg helpen is vaak al genoeg.

De stelling van de ts kan ik volgen...

Ik snap ook waar het vandaan komt, aangezien de sfeer nogal lijkt te "verharden" op het forum
Dat zie je rondom, dus niet alleen bij de heli's (sterker, hier vind ik het nog meevallen..)

Maar ga ook eens verder lezen in veel van die topics
Volg de toon van de ts een beetje, heel erg vaak zie je een aangebrande ts, die een licht ontvlambare gebruiker stalkt..
En er zijn er een aantal die dan antwoord geven

Wat ik hier ook voorbij zag komen, veel van topics waar de ts grof behandeld wordt, betreft ook een NU en HIER vraag

Qua mods, alles kan strakker
Maar dat moeten we niet willen
Als je nu, in het huidige regime al ziet hoeveel mensen de mods als "de maffia" zien
Die meteen compleet uit hun stekker gaan omdat een mod het waagt hun topic (tegen de regels..) te sluiten
Of een opmerking te plaatsen over ongewenst gedag
Blijkbaar mag je mensen niet meer vragen om hun gedrag een beetje bij te sturen.

Moeten we die kant op?
Met als gevolg dat de gevorderden het zat worden, en weglopen..
Of gaan we strakker, waardoor de beginners 0 kans krijgen (aangezien velen beginnen met een vraag over iets wat in een sticky staat)

Juist daarom ben ik begonnen met een sticky waarin al die standaard dingen vermeld staan
Zodat men iets heeft om na te lezen (vond ik in mijn beginperiode redelijk storend aan dit forum, geen technisch beginsticky)

Maar hoe moet je dit indammen?
Als je 4 " welke heli " topics onder elkaar ziet staan, en de 5e komt erbij, moeten we dit dan behandelen als een compleet nieuw topic, waarin we dus niet mogen verwijzen naar de andere 4 eromheen?
Constant heen en wer kopieren, omdat er vaak toch hetzelfde wordt gevraagd?

Als de ts een zeer kort lontje heeft, of je merkt dat hij eigenlijk niets wil doen, wat doe je daarmee, en houdt je het 100% strak? Meestal gaat de ts het dan niet netjes maken..

Geef een voorzet voor hoe het beter kan..

Ik kan maar een ding zeggen

"RESPECT"

Respecteer de hobby
Respecteer het materiaal
Respecteer de beginner
Respecteer de Mods
Respecteer je mede hobbyisten
Respecteer de vragen
Respecteer een andere mening als die van jezelf.

Kortom RESPECT

Beste mensen,

Ik ben eigenlijk heel verrast door de vele reacties, positief en negatief. Het is ondertussen wel duidelijk dat er op het forum veel voors en tegens zijn. De voors zijn vooral gemotiveerd om mensen te helpen, daar heb ik respect voor. Wat betreft de tegens, daar zou inderdaad wat beter op gelet moeten worden door de mods.

Het is wel duidelijk dat dit soort discussies toch wel een gevoel geven dat je er bij hoort, en zoals DavidDutch al aan geeft, respect is belangrijk voor elkaar, ongeacht welke hobby je doet.

Ik kan de moderators niet de taak geven om politie agentje te gaan spelen hier, dat zouden de meeste wel zelf ook kunnen doen , door meer begrip te geven aan de nieuwkomers hier, en eerst te lezen wat nu daadwerkelijk de bedoeling is van de vraagsteller die in deze hobby wil beginnen of bezig is om te beginnen. Laat ik het zo zeggen, de moderators zijn ook maar mensen, net zoals iedereen hier.

Laten we nu eens afspreken onder elkaar, eerst luisteren/lezen en dan pas commentaar geven , ik denk dat je dan veel meer bereikt dan eerst afkraken en dan pas zeggen : oh ja, ik had het even niet goed gelezen.

Mag ik dan eigenlijk iedereen bedanken voor de reacties hier, en hopelijk dat er wat meer begrip is voor de newbies hier. En.... dit forum is er voor en door iedereen, laten we dat zo houden :)

Mds zijn er om het netjes te houden
Als er daarvoor politieagentje gespeelt moet worden, ok

Maar hoever moet je gaan?
Ik denk persoonlijk dat we nu een goed evenwicht hebben tussen humor/techniek en persoonlijke vrijheden in de topics
Gaan we het strakker zetten, hebben we wat mods nodig met een anti scheld filter, de reacties op dit moment zijn al regelmatig niet rooskleurig

Maar prettig te zien dat er velen zo met ons forum begaan zijn!

Helemaal met je eens Student.

Zoals al eerder geschreven is, respect voor elkaar is het belangrijkste, en jullie als moderator team doen al prima werk, daar mijn complimenten voor. Dit forum moet zijn vrijheden kennen, en als dat niet zo zou zijn, denk ik dat er een heleboel mensen zijn/haar heil elders gaan zoeken.

Ik ben ook begaan met het forum, ik vind het prachtig om te zien hoeveel mensen bezig zijn met hun hobby's.

Wat mijn betreft, ik heb dus een duidelijke standpunt en stelling gemaakt, ben er zeer blij mee.

Dank iedereen die zijn/haar commentaar heeft willen plaatsen :)

Ik moet zeggen dat ik als beginner hier prima geholpen wordt en ik ben nu pas een paar maandjes bezig. Aan de andere kant vind ik het soms terecht dat er wordt gezegd om ook zelf eens de zoekfunctie eens te gebruiken of om eens te googlen. Wat ik jammer vind is dat sommige info op dit forum nogal verouderd lijkt ( is geen verwijt want ik weet dat het veel tijd kost om dingen aan te passen en iedereen doet het vrijwillig). Veel links ( bijvoorbeeld shops bestaan niet meer). Maar wat ik al zei ik wordt hier altijd prima geholpen en het advies wat ik krijg kan ik ook echt wat mee....dus ga zo door zou ik zeggen :p !!

Ik zit nu een beetje in de vliegtuighoek te zoeken (je, ik ga een beetje vreemd met planken..)
Net de draadjes die ik moet hebben, zijn van 2005 of 2007
Foto's pleite, net jammer

Maar ja
Als je alles op je eigen server wilt hebben, hebben we nog wel wat sponsoren nodig..

Beginners, dat zijn toch die kleine grijze insecten die alle kanten op schieten als je een terrastegel omhoog tilt?

Laatst bewerkt:
Ne ne, hoeft niet

TS (@wasp250:) ziet nu ook, dat zijn vraag
en zo ook dat probleem
serieus behandelt word,

en iedereen met respect behandelt word,
wat zou dat forum zijn bv. zonder RON ?

gr. Uwe

Back