Steeds minder lees ik hier echte positieve reacties op nieuw komers in de modelbouw

Nou ja, probeer eens via google erachter te komen hoe je de gearmesh instelt, als je daar nog nooit van gehoord hebt...
Of balanceren van bladen, bladspoor etc

Ja, als je weet wat je zoekt heb je het redelijk snel
Weet je dat dus niet, ben je echt wel ff aan het zoeken

Daarom ben ik ooit dat standaart technische kennis draadje begonnen.
Juist om de beginner te helpen de nodige info in 1 topic te vinden, zonder eerst een draadje te hoeven starten

Wat me hier op dit forum bij de heli's voornamelijk opvalt, is dat als er een detail vraag gesteld wordt, de kennis blijkbaar nog wel eens afwezig is
Bv, hoe hoor je nu after run in een motor van een heli te doen?
En zo had ik ooit nog wel eens wat topics met een specifieke uitdaging, waar eigenlijk vrij weinig antwoord op terug kwam

Maar dat is een beetje offtopic, aangezien het hier over beginners gaat..

Jammer dat deze discussie hier staat en niet in een algemeen deel zoals de modelbouw cafe want dit geldt voor alle vormen van modelbouw.

Maar waarom minder positef?

Men maakt een account, plempt een vraag neer "wat moet ik kopen?" of "wat is er kapot?" meldt daarbij soms dat ze antwoorden per mail willen zien en hoepelen weer op.
Op zich niet natuurlijk al een hele verkeerde binnenkomer maar als blijkt dat net de 3 draadjes onder hem een dezelfde vraag kent en er ook div. tips zijn aangegeven begint het bloed alweer te koken.
Dan als je antwoord geeft wil het wel eens gebeuren dat er een week overheen gaat voordat ze reageren of soms helemaal niet. Actief op div. forums zie je soms ook wel dezelfde beginners overal een dezelfde vraag neerplempen en blijven daar waar ze denken goed antwoord te krijgen.
Eigen onderzoek is er niet bij. Zoeken op het forum is moeilijk en Google is lastig of kennen ze niet en vooral de jeugd weet dan weer wel wel uit te zoeken welke smartphone ze willen, welke gameconsole ze moeten en waar gratis de films en muziek te downloaden is.

En dan mag het geen reet kosten dus is de eerste aanschaf iets wat niet geheel RC waardig is of gewoon troep van de 2e hands markt waarvan de verkoper blij is dat die er van af is. Terug gaan naar de winkel of verkoper is vaak lastig omdat men het over het internet en soms over de grens gekocht heeft en moeten wij alle garantieproblemen oplossen en soms juridische problemen oplossen want ook bij 2e hands heeft men rechten.
Zie bv. ook de vele vragen hier over Hobbyking en hun producten terwijl ze daar toch echt een servicepunt voor hebben.

En zoals al eerder opgemerkt het eindeloos vragen wat er kapot kan zijn zonder 1 schroef aangeraakt te hebben, de kristallen en de toetsenborden bollen werken soms overuren zonder dat de vraagsteller actie onderneemt.
Laat ik het dan nog maar niet hebben over het soort taalgebruik waarbij zoveel mogelijk aan woorden met een minimum aan letters en leestekens geschreven moet worden.

Daartegen als iemand een nette post begint en uitlegt wat die al gedaan heeft zal deze persoon in alle vriendelijkheid geholpen worden.

Het is dus maar net hoe iemand zichzelf presenteert.

Zit wel een kern van waarheid in.. zo probeerde ik wel eens een starter met een vraag te adviseren maar vaak wordt dat advies totaal weg geblazen door andere, het zei over een keuze merk heli / setup.. erg jammer en maakt advies geven ook totaal nutteloos.

Ik ben nu een lezer geworden ipv een poster... jammer jammer.. neemt niet weg dat er ook een hele hoop goede mensen tussen zitten die in mijn begin fase me wel fantastisch geholpen hebben dus ze zijn er wel..

je mag mij adviseren hoor hahaha ik ben nieuw en ik lees de posts altijd goed door en meestal zijn de meest uitgebreide en goed onderbouwde posts de posts waar ik naar luister dus waarom je hulp niet bieden... op elk forum zitten mensen die denken alles beter te weten... maar die hebben waarschijnlijk in real life niks tegen niemand te zeggen en hopen hier te komen bitchen.. dus als je tips voor me hebt, lees mijn post van net en ik hou me aanbevolen voor al je tips!

goed @servor1986:

dus er zijn ook nieuwbees, die luisteren :n00b:
dan heb je als schrijver ook weer zin in, wat te posten !

dank je, Uwe

Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken als een vraag meerdere keren gesteld wordt.

Als een forum meerdere jaren bestaat en we alles maar een keer mogen vragen kan je het forum wel sluiten..

Op heli freak kom ik vaker de zelfde vraag tegen wat meerdere voordelen heeft ....;

1 De kans is groot dat de vraag onder een nieuw daglicht komt en dus ook door andere mensen gelezen wordt en daardoor misschien andere of betere oplossingen aan het daglicht komen. Zoals ik het zie houdt het de boel levendig en als je je er aan stoort dan antwoord je toch niet! Maak een Crash test vragen toppic ofzo... in een appart deel van het forum dan heeft niemand er last van en kan iedereen ze zoveel gestelde vraag nog eens posten.We zitten bijna in 2013 he...

2. Bij alles wat je doet zal je initiatief moeten nemen, anders gebeurd er niks.Daar hoort zoeken naar antwoorden ook bij. Alleen als ik de tijd met zoeken naar antwoorden bij elkaar optel dan ben ik zeker de afgelopen jaren 50% van de tijd hiermee bezig geweest. Ik betrap me eigen er op dat ik automatisch die veel gestelde vraag op het andere forum toch nog eens lees waar je ECHT voordeel mee doet!

3. Het is nog leuk ook om snelle vragen te posten of te bekijken.. je leert hier van zelfs als je al denkt dat je alles al weet. (wat ik niet denk ;) )

Zonder de hele discussie weer te voeren, een vraag op meerdere plaatsen tegelijk zetten zorgt alleen maar voor vervuiling en versnippering van antwoorden.

Aangezien je soms ook nog wel eens wat terug wilt vinden is het wenselijk om dat bij elkaar te hebben.

Daarnaast, als je goed oplet, zie je de "agressieve" reacties voornamelijk komen als er 3 of 4 precies dezelfde vragen op 1 pagina staan...

Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken als een vraag meerdere keren gesteld wordt.

Als een forum meerdere jaren bestaat en we alles maar een keer mogen vragen kan je het forum wel sluiten..

Op heli freak kom ik vaker de zelfde vraag tegen wat meerdere voordelen heeft ....;

1 De kans is groot dat de vraag onder een nieuw daglicht komt en dus ook door andere mensen gelezen wordt en daardoor misschien andere of betere oplossingen aan het daglicht komen. Zoals ik het zie houdt het de boel levendig en als je je er aan stoort dan antwoord je toch niet! Maak een Crash test vragen toppic ofzo... in een appart deel van het forum dan heeft niemand er last van en kan iedereen ze zoveel gestelde vraag nog eens posten.We zitten bijna in 2013 he...

2. Bij alles wat je doet zal je initiatief moeten nemen, anders gebeurd er niks.Daar hoort zoeken naar antwoorden ook bij. Alleen als ik de tijd met zoeken naar antwoorden bij elkaar optel dan ben ik zeker de afgelopen jaren 50% van de tijd hiermee bezig geweest. Ik betrap me eigen er op dat ik automatisch die veel gestelde vraag op het andere forum toch nog eens lees waar je ECHT voordeel mee doet!

3. Het is nog leuk ook om snelle vragen te posten of te bekijken.. je leert hier van zelfs als je al denkt dat je alles al weet. (wat ik niet denk ;) )

Zonder de hele discussie weer te voeren, een vraag op meerdere plaatsen tegelijk zetten zorgt alleen maar voor vervuiling en versnippering van antwoorden.

Aangezien je soms ook nog wel eens wat terug wilt vinden is het wenselijk om dat bij elkaar te hebben.

Kijk, hier is het hele probleem dus duidelijk! Ja, het is een vorm van vervuiling, en ja de info is door de jaren heen sterk versnippert! Daarnaast blijven er altijd mensen die eerst een vraag stellen die ze in de gebruiksaanwijzing kunnen vinden. Allemaal waar!

Maar, het zoeken op dit forum is onder de maat om GOED te zoeken. Zo is er de restrictie dat een gezocht woord uit minimaal 4 letters moet bestaan! Waarom al niet 2? Waarom niet de keuze of het gezochte een heel woord is of een deel ervan? Typ eens een bestaande zin in en er wordt niets gevonden!
Gek dat vaak dezelfde vraag gesteld wordt? Denk het niet!
Uiteraard is het onmogelijk voor de zoekmachine om woorden te vinden die verkeerd gespeld zijn. Zie hierboven bij de quote van Bullet, hij schrijft 'toppic' en 'appart'. Als men in het zoekveld de juiste schrijfwijze hanteert, dan wordt deze post NOOIT gevonden!

Ikzelf heb ook een pesthekel aan dat als een vraag gesteld wordt, deze door een non-info tegenvraag beantwoord wordt.

Voorbeeld uit het forum:
Vraag: Mijn helikopter slingert in de lucht.
Antwoord: Heb je de gebruiksaanwijzing gelezen?
Antwoord: Is de accu wel vol?
Antwoord: Heb je hem wel goed gebonden?
Antwoord: Hier kan ik je niet mee helpen!

Vind je het gek dat de zaak vervuild? Ik niet!
Eigenlijk zouden de moderators, gezien de inmiddels enorme omvang van dit prachtforum, deze ongein al meteen moeten verwijderen. Het kan alsnog! Het forum wordt veel beter lees- en doorzoekbaar, als deze non-info meteen gewist wordt!

Hoe dan ook, jaag een voor-de-zoveelste-keer-vraagsteller niet meteen weg door die persoon af te blaffen! Besef alsjeblieft dat dit forum onmogelijk veel tekst heeft, dat het niet goed is te doorzoeken omdat de terugzoekmogelijkheden te beperkt zijn, en tevens het probleem heeft van de vele taalfouten!

.... Zie hierboven bij de quote van Bullet, hij schrijft 'toppic' en 'appart'. Als men in het zoekveld de juiste schrijfwijze hanteert, dan wordt deze post NOOIT gevonden! ...
Daarom zoeken op appart OR apart.

... Ikzelf heb ook een pesthekel aan dat als een vraag gesteld wordt, deze door een non-info tegenvraag beantwoord wordt. ...
Anamnese? Een forum is, vergeleken met live-contact=horen/zien/voelen/ruiken, ronduit brandhout.

...Vraag: Mijn helikopter slingert in de lucht.
Schrijver geeft zo niet genoeg informatie, wat heeft hij zelf al onderzocht/uitgesloten?

Antwoord: Heb je de gebruiksaanwijzing gelezen? ...
Het is niet voor niets dat het acronym :rtfm: RTFM al lang op internet bestaat, ik zie regelmatig dat dat niet gebeurt (Waarom komt er rook uit mijn regelaar?). Een vraag beantwoorden terwijl achteraf blijkt dat het antwoord gewoon in de handleiding staat wekt irritatie (gyro's in de winter). Zo'n luilak gaat na tweede keer in mijn block-list. Nog leuker, naar antwoord/FAQ verwijzen en dan merken dat die niet gelezen wordt. Antwoord krijgen is een gunst, geen grondrecht, vraagsteller mag gerust zijn best doen om een goed antwoord te krijgen.

... Antwoord: Is de accu wel vol?
Antwoord: Heb je hem wel goed gebonden? ...
Matige poging tot anamnese. Desondanks, de antwoorder probeert op zijn manier te helpen. Onbegonnen werk voor moderatoren om dat te filteren of verbeteren.

... Uiteraard is het onmogelijk voor de zoekmachine om woorden te vinden die verkeerd gespeld zijn. ...
Taalfouten zijn m.i. niet de reden dat er zo weinig gezocht wordt.

Ik zou zo graag wildcards/jokertekens of reguliere expressies bij het zoeken willen gebruiken Tom. Maar aangezien zelfs RCGroups, zelfde forumsoftware, veel meer geld, die zoekmogelijkheden niet heeft ...
Tot die tijd, samen met het verzoek om de zoekfunctie te gebruiken ook meteen verwijzen naar de forum zoektips/zoekmogelijkheden. Ook ook zeeeeeer nuttig voor Google/IxQuick:
FAQ zoekfunctie

Overigens, op RCGroups kun je zoeken met drie i.p.v. vier tekens, zoeken op twee tekens geeft blijkbaar hoge belasting van database. Als je op RCG of hier op MBF wilt zoeken op twee tekens dan combineren met andere tekens (merk of type bijvoorbeeld): merkXX OR "merk XX" OR merk-XX.

Laatst bewerkt:
Overigens, op RCGroups kun je zoeken met drie i.p.v. vier tekens, zoeken op twee tekens geeft blijkbaar hoge belasting van database. Als je op RCG of hier op MBF wilt zoeken op twee tekens dan combineren met andere tekens (merk of type bijvoorbeeld): merkXX OR "merk XX" OR merk-XX.

Hoge belasting van databases? Waarom is bij Google/Bing/Yahoo ed. binnen tienden van seconden de invoer gevonden met de parameters die ik wil?

Waarom moet ik volgens jou rekening houden met taaaalvouten met zoeken? Je ontwijkt hiermee alle logica.

Dat een schrijver niet genoeg info geeft is zijn probleem, waarom de door mij gehate wedervraag?

Jij zegt; "Matige poging tot anamnese. Desondanks, de antwoorder probeert op zijn manier te helpen. Onbegonnen werk voor moderatoren om dat te filteren of verbeteren."
Dus een moderator ziet niet dat een antwoord non-info is?

Jij zegt; 'Taalfouten zijn m.i. niet de reden dat er zo weinig gezocht wordt.

Ik zou zo graag wildcards/jokertekens of reguliere expressies bij het zoeken willen gebruiken Tom. Maar aangezien zelfs RCGroups, zelfde forumsoftware, veel meer geld, die zoekmogelijkheden niet heeft ...
Tot die tijd, samen met het verzoek om de zoekfunctie te gebruiken ook meteen verwijzen naar de forum zoektips/zoekmogelijkheden. Ook ook zeeeeeer nuttig voor Google/IxQuick:
FAQ zoekfunctie'

Ik zeg nergens dat dat de reden tot weinig zoeken is. Daarom is dit juist een taak voor de moderators!
Wat de rest van deze tekst betreft; leg dat de nieuwe vraagstellers even uit? Men leest dat niet! Precies wat mijn tekst behelst!

Ha ha ha ha ha ha............ik was de draad al kwijtgeraakt.
Toch een heel fijn vliegweekend gewenst heren piloten!!
De temperaturen zijn dik boven nul graden en dan is zeer prettig voor de vingers die de zender-sticks beroeren.
Ook droge periodes dit weekend dus ik zou zeggen: geniet maximaal van de vliegmachines.
Vr Gr D

@ tom:
Leuk dat je de discussie alsnog compleet opnieuw begint.
Blijkbaar staat de precieze vertaling van wat jij wilt horen niet genoemd

Feit blijft, de liefde moet van 2 kanten komen.
De beginner mag er best van uit gaan dat een kristallen bol geen standaard uitrusting is
En sommige anderen mogen best een beetje normaler reageren.

Maar serieus?
Alle topics de non info eruit?
Dus alles wat ik niet vind passen in een topic eruit schoffelen?
Volgens mij krijgen we dan censuur, redelijk ongewenst.
Ook zeer slecht voor de sfeer

Nogmaals, dat mensen vaker hetzelfde vragen is niet erg.
Maar je kunt op zn minst ff door de stickies lezen, en de eerste pagina met posts.
En je vraag un zijn geheel op het forum zetten, zodat er niet eerst 15 posts info gevraagd hoeft te worden.
En ook antwoorden, en de suggesties uitproberen.

Er zijn er veel die dat niet doen.

Zal allemaal best zo zijn maar je kan niet ontkennen dat het forum de laatste tijd in zn algemeenheid redelijk gebukt gaat onder veel negativiteit.

Gelukkig zijn er nog genoeg leuke nette topics te vinden maar wel een van de redenen dat ik steeds minder ga posten en vooral in een hoekje actief ben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een punt staat centraal en dat is dat mensen vergeten waar dit forum voor is!

Gezelligheid
Sfeer
broederschap
Vriendschap
Passie
LOL!!

Wat je teveel ziet is dat de gene die al wat langer mee gaan en wat meer ervaring hebben gauw op de tenen getrapt zijn.

We zijn alleen nog maar met dit soort dingen bezig om iedereen te vriend te houden..

CHILL!! Waar is de passie?? De hobby moet centraal staan en niet de battle om wie het slimste is of moeilijke discussies aan gaan met dure woorden.Dat is pas vervuiling want 9 van de 10 begrijpen je toch niet!! We zijn met "speelgoed" bezig hoor we zijn niet een land aan het regeren..

Gevaar is dat dit soort topics met een( "p") de overhand gaan krijgen.

Ik zeg slot er op zo gauw er een niet modelbouw gerelateerde discussie ontstaat. We hebben het gezien in de verkoop sectie dat werkte ook prima..

Laatst bewerkt door een moderator:
Blijft het feit dat niemand het zelfde is en iedereen een keuze heeft om te reageren, je hoeft je niet te ergeren, want niemand heeft je gedwongen lid van dit forum te worden is allemaal vrijwillig. Je hoeft bepaalde topics niet te lezen is ook allemaal vrijwillig. Daarbij is het ook zo dat er 100den topics per dag geplaatst worden en dat de starter topic (laten we zeggen 4x per week) het haasje is. We kunnen natuurlijk overdrijven maar we werken er wel allemaal zelf aan mee:p

Back