Nog wat ervaringen van zo'n " ouwe rot" op MBF.
Ja, soms reageer ik lomp en bot.
Als iemand, alle forumregels negerend, het nodig lijkt te vinden om " ergens" al
zijn vragen neer te plempen. Niet in het juiste deel, geen moeite er in stekend om ook maar even iets op te zoeken op Google of de zoekfunctie van dit forum... Voorbeeld?
het-mathijs-vragen-topic
Of als iemand, jong en wild enthousiast, een meganomaal "project" wil beginnen, en zich absoluut niets aantrekt van een netjes gegeven advies om eerst eens een "normaal" modelletje te bouwen en het verd*md om op een normale wijze te reageren.
Voorbeeldf?
hulp-gezocht-bij-bouwtekningenvan-mighty-servant-1-a
Niemand "moet" mijn adviezen opvolgen, laat dat duidelijk zijn. Wat ik altijd probeer is iemand te behoeden voor de fouten die ik (en velen van ons) vroeger ook maakte: zelf-overschatting, verder springen dan je polsstok lang is, proberen hard te lopen nog voor je kan kruipen. Kost klauwen met geld, levert alleen frustratie op en als je pech hebt is er weer iemand verloren voor deze mooie hobby.
Gelukkig zijn er ook starters in de hobby die kunnen luisteren:
bouwverslag-loodsboot-robbe-de-maris-ii
Deze jongeman heeft, geholpen door zijn Pa, een mooie beginnersboot gekocht en deze keurig gebouwd. En is nu (op dezelfde rustige wijze) met een volgende boot bezig.
Een nieuwkomer krijgt van mij alle hulp die hij/zij nodig denkt te hebben. Ook wanneer hij/zij een andere kant uit wil dan ik adviseer. En zo zijn er een heleboel.
Neem Pompebled (Jan) als voorbeeld. Hoeveel mensen hij niet behoed heeft voor (kostbare) blunders, da's niet te tellen.
Of Corrien (andere Jan; 't zal wel in de naam zitten) Geeft regelmatig technisch advies op dit forum. Als hij dat niet gaf, zou de servicedienst van Robbe en Graupner binnen no time stinkend rijk zijn... (Wacht eens even... was er niet een relatie tussen de servicedienst van Robbe/Graupner en " onze" Corrien...

)
Kortom: met die "negatieve tendens" op MBF valt het wel mee. Met meer dan 20.000 users heb je een aardige doorsnee van de mannelijke samenleving van Nederland te pakken. Met alle typen mensen die daarin voorkomen. En ja, dan loopt er wel eens wat uit de hand. Maar dat zal hooguit bij 5% van de users
incidenteel het geval zijn en bij 0,5% van de users
structureel. Maar die hebben het dan ook aan zichzelf te wijten.
Als je een topic start met:
Hallo forum mensen, leden, modelbouwers, dakgoot fietsenmakers dingen ..
Mijn eerste vraag die dwars zit:
WTF is liquid masking tape?
dan ga ik er hard in. En nee, daar heb ik geen spijt van.