Steeds minder lees ik hier echte positieve reacties op nieuw komers in de modelbouw

Gevaar is dat dit soort topics met een( "p") de overhand gaan krijgen.

Bullet, ik hoop niet dat je je door mij terechtgewezen voelt door twee typo's aan te halen, dat was niet persoonlijk gericht.
Mijn uiteenzetting was alleen maar dat men met zoeken geen rekening houdt met mogelijk gemaakte tikfouten. Als er minder, of minder snel iets gevonden wordt, dan komen er dus in verhouding meer vragen.

Voelde je het als persoonlijk dan mijn excuus daarvoor. :wink:

Nee absoluut niet. Geen probleem hoor..

Het was een slordige tik fout gemaakt in emotie. ;)

Ik hoop dat het hier weer net zo gezellig wordt als drie jaar geleden..

Mooie wens voor 2013..

Laatst bewerkt door een moderator:
...
Gezelligheid
Sfeer
broederschap
Vriendschap
Passie
LOL!!
...
:rolleyes: En daarom doe ik op dit forum mee,
Het is leuk te lezen,
Ik kan posten voor een mogelijke oplossing van een probleem,
Ik kreeg info over wat doen die anderen.

en wat ik nog vind,
vele serieus gestelde vragen van mij zijn serieus opgepakt
en ik kon bijna alles met behulp van dit forum oplossen,
bv. de zenoha in mijn benzine-trainer of de e-point instellen in een gy401

Jongens, hoezo zijn we hier ??

Mooie zondag morgen, en ik hoop op vliegweer :bye:

full

Jammer dat deze discussie hier staat en niet in een algemeen deel zoals de modelbouw cafe want dit geldt voor alle vormen van modelbouw.

Maar waarom minder positef?

Men maakt een account, plempt een vraag neer "wat moet ik kopen?" of "wat is er kapot?" meldt daarbij soms dat ze antwoorden per mail willen zien en hoepelen weer op.
Op zich niet natuurlijk al een hele verkeerde binnenkomer maar als blijkt dat net de 3 draadjes onder hem een dezelfde vraag kent en er ook div. tips zijn aangegeven begint het bloed alweer te koken.
Dan als je antwoord geeft wil het wel eens gebeuren dat er een week overheen gaat voordat ze reageren of soms helemaal niet. Actief op div. forums zie je soms ook wel dezelfde beginners overal een dezelfde vraag neerplempen en blijven daar waar ze denken goed antwoord te krijgen.
Eigen onderzoek is er niet bij. Zoeken op het forum is moeilijk en Google is lastig of kennen ze niet en vooral de jeugd weet dan weer wel wel uit te zoeken welke smartphone ze willen, welke gameconsole ze moeten en waar gratis de films en muziek te downloaden is.

En dan mag het geen reet kosten dus is de eerste aanschaf iets wat niet geheel RC waardig is of gewoon troep van de 2e hands markt waarvan de verkoper blij is dat die er van af is. Terug gaan naar de winkel of verkoper is vaak lastig omdat men het over het internet en soms over de grens gekocht heeft en moeten wij alle garantieproblemen oplossen en soms juridische problemen oplossen want ook bij 2e hands heeft men rechten.
Zie bv. ook de vele vragen hier over Hobbyking en hun producten terwijl ze daar toch echt een servicepunt voor hebben.

En zoals al eerder opgemerkt het eindeloos vragen wat er kapot kan zijn zonder 1 schroef aangeraakt te hebben, de kristallen en de toetsenborden bollen werken soms overuren zonder dat de vraagsteller actie onderneemt.
Laat ik het dan nog maar niet hebben over het soort taalgebruik waarbij zoveel mogelijk aan woorden met een minimum aan letters en leestekens geschreven moet worden.

Daartegen als iemand een nette post begint en uitlegt wat die al gedaan heeft zal deze persoon in alle vriendelijkheid geholpen worden.

Het is dus maar net hoe iemand zichzelf presenteert.

+1. maak van deze post een sticky en maak m verplicht te lezen bij registreren.:D

Inderdaad, deze hoort in de kroeg waar hij nu dus ook staat. Mooi weer dus hup, buiten spelen allemaal!

Jammer dat deze discussie hier staat en niet in een algemeen deel zoals de modelbouw cafe want dit geldt voor alle vormen van modelbouw.

Maar waarom minder positef?

Men maakt een account, plempt een vraag neer "wat moet ik kopen?" of "wat is er kapot?" meldt daarbij soms dat ze antwoorden per mail willen zien en hoepelen weer op.
Op zich niet natuurlijk al een hele verkeerde binnenkomer maar als blijkt dat net de 3 draadjes onder hem een dezelfde vraag kent en er ook div. tips zijn aangegeven begint het bloed alweer te koken.
Dan als je antwoord geeft wil het wel eens gebeuren dat er een week overheen gaat voordat ze reageren of soms helemaal niet. Actief op div. forums zie je soms ook wel dezelfde beginners overal een dezelfde vraag neerplempen en blijven daar waar ze denken goed antwoord te krijgen.
Eigen onderzoek is er niet bij. Zoeken op het forum is moeilijk en Google is lastig of kennen ze niet en vooral de jeugd weet dan weer wel wel uit te zoeken welke smartphone ze willen, welke gameconsole ze moeten en waar gratis de films en muziek te downloaden is.

En dan mag het geen reet kosten dus is de eerste aanschaf iets wat niet geheel RC waardig is of gewoon troep van de 2e hands markt waarvan de verkoper blij is dat die er van af is. Terug gaan naar de winkel of verkoper is vaak lastig omdat men het over het internet en soms over de grens gekocht heeft en moeten wij alle garantieproblemen oplossen en soms juridische problemen oplossen want ook bij 2e hands heeft men rechten.
Zie bv. ook de vele vragen hier over Hobbyking en hun producten terwijl ze daar toch echt een servicepunt voor hebben.

En zoals al eerder opgemerkt het eindeloos vragen wat er kapot kan zijn zonder 1 schroef aangeraakt te hebben, de kristallen en de toetsenborden bollen werken soms overuren zonder dat de vraagsteller actie onderneemt.
Laat ik het dan nog maar niet hebben over het soort taalgebruik waarbij zoveel mogelijk aan woorden met een minimum aan letters en leestekens geschreven moet worden.

Daartegen als iemand een nette post begint en uitlegt wat die al gedaan heeft zal deze persoon in alle vriendelijkheid geholpen worden.

Het is dus maar net hoe iemand zichzelf presenteert.

Vette plus 1

En dan maar niet te spreken over de " eigenwijsheid" van de " bewuste " groep, na diverse adviezen en tips, gewoon toch tegendraads te werk gaan,en dan toch weer lopen te zeuren dat het niet werkt of we gelijk " te aggressief " zijn in hun ogen .......

Laatst bewerkt:
als je wat wild moet je er moeite voor doen dat is op een forum dus lezen en nog een lezen.
als je een bouw draad maakt zet er dan zo veel info in als maar kan welk onderdeel waar te halen en ga zo maar door.

Nog wat ervaringen van zo'n " ouwe rot" op MBF.

Ja, soms reageer ik lomp en bot.
Als iemand, alle forumregels negerend, het nodig lijkt te vinden om " ergens" al zijn vragen neer te plempen. Niet in het juiste deel, geen moeite er in stekend om ook maar even iets op te zoeken op Google of de zoekfunctie van dit forum... Voorbeeld?
het-mathijs-vragen-topic

Of als iemand, jong en wild enthousiast, een meganomaal "project" wil beginnen, en zich absoluut niets aantrekt van een netjes gegeven advies om eerst eens een "normaal" modelletje te bouwen en het verd*md om op een normale wijze te reageren.
Voorbeeldf?
hulp-gezocht-bij-bouwtekningenvan-mighty-servant-1-a

Niemand "moet" mijn adviezen opvolgen, laat dat duidelijk zijn. Wat ik altijd probeer is iemand te behoeden voor de fouten die ik (en velen van ons) vroeger ook maakte: zelf-overschatting, verder springen dan je polsstok lang is, proberen hard te lopen nog voor je kan kruipen. Kost klauwen met geld, levert alleen frustratie op en als je pech hebt is er weer iemand verloren voor deze mooie hobby.

Gelukkig zijn er ook starters in de hobby die kunnen luisteren:
bouwverslag-loodsboot-robbe-de-maris-ii
Deze jongeman heeft, geholpen door zijn Pa, een mooie beginnersboot gekocht en deze keurig gebouwd. En is nu (op dezelfde rustige wijze) met een volgende boot bezig.

Een nieuwkomer krijgt van mij alle hulp die hij/zij nodig denkt te hebben. Ook wanneer hij/zij een andere kant uit wil dan ik adviseer. En zo zijn er een heleboel.

Neem Pompebled (Jan) als voorbeeld. Hoeveel mensen hij niet behoed heeft voor (kostbare) blunders, da's niet te tellen.
Of Corrien (andere Jan; 't zal wel in de naam zitten) Geeft regelmatig technisch advies op dit forum. Als hij dat niet gaf, zou de servicedienst van Robbe en Graupner binnen no time stinkend rijk zijn... (Wacht eens even... was er niet een relatie tussen de servicedienst van Robbe/Graupner en " onze" Corrien...:confused:)

Kortom: met die "negatieve tendens" op MBF valt het wel mee. Met meer dan 20.000 users heb je een aardige doorsnee van de mannelijke samenleving van Nederland te pakken. Met alle typen mensen die daarin voorkomen. En ja, dan loopt er wel eens wat uit de hand. Maar dat zal hooguit bij 5% van de users incidenteel het geval zijn en bij 0,5% van de users structureel. Maar die hebben het dan ook aan zichzelf te wijten.

Als je een topic start met:
Hallo forum mensen, leden, modelbouwers, dakgoot fietsenmakers dingen ..
Mijn eerste vraag die dwars zit:
WTF is liquid masking tape?
dan ga ik er hard in. En nee, daar heb ik geen spijt van.

Hier dus zo'n vraag wat ik bedoel. Men weet waar het probleem zit, kan er met 4 schroeven bij komen maar nee, we stellen de vraag:

koppeling-problemen

Het woord ook veel gepost hier
(onzin of niet)

toen ik een berichtje typte, (ik typ niet zo langzaam , ho ho)
zijn in de tussentijd 20 nieuwe postings gekomen,
niet te geloven,

groetjes Uwe

edit: sorry, mijn i-pad heeft met de autocorrectie ook zijn eigen zin

Laatst bewerkt:
Back