[Stelling] Leren heli vliegen kan niet zonder hulp?!

Kan een individu heli leren vliegen?

  • Nee, in geen 100 jaar

    Votes: 0 0,0%
  • Ja, dat is absoluut mogelijk

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    653
NFSavage zei:
... Als iemand aan mij vraagt: "hoe moet ik die bult springen?" Dan kan ik wel zeggen "je moet hard gaan, strekken en de fiets optrekken" maar daar heeft dat jong nog niks aan...
Alle sporttrainers de laan uitsturen, die werken ook zo ;) , idem autorijles. Onderschat jezelf niet :) Door jou weet nu wat en hoe te doen (en vooral wat niet te doen), hoe hard hij moet trekken, leert hij door oefenen.
 
Ik heb het mezelf aangeleerd, in het begin stuurde ik veels te veel tegen en stond de heli niet goed afgesteld. Op het modelbouwforum stonden dingen over hoe een heli afstellen/vliegen. Nu gaat het al een stuk beter, accu leeg hoveren lukt makkelijk en nose in al een beetje. Zonder het modelbouwforum was het denk ik nu nog steeds hopeloos.

Ik denk zelf dat de ene persoon meer talent heeft dan de ander, en dus sommige mensen les moeten nemen, en heel veel oefenen op de sim. Andere mensen kunnen zo hoveren.
 
hey

ja ik ben eerst met een micro heli begonnen
en nog geen jaar later vlieg ik nu brandstof heli
dus het kan wel :thumbsup:

gr peter
 
ik ga voor ja.
ik ben er blind ingestapt met een fp helikopter en na wat vallen en op staan kreeg ik het door.
na een maand heb ik toch maar een sim {xtr} gekocht en daar heb ik het fijne werk ge leert.
al is de sim toch niet 100% als in het echt
naar 6 maande flink simmen een t-rex gekocht en daar vlieg ik nu mee rond . :P
 
Ja, het is zeker mogelijk. Ik had al vele jaren ervaring met vliegtuigen, maar ben dit jaar begonnen met een dragonfly. Na een paar avondjes oefenen kon ik al heel behoorlijk hooveren. Vervolgens buiten verder gegaan met oefenen en onlangs een T-Rex gekocht. Zelf (= zonder hulp) in elkaar gezet, afgesteld en eerste vlucht gemaakt. Inmiddels al aardig wat gevlogen zonder problemen tot nu toe.

Ik moet zeggen dat ik wel veel gehad heb aan fora (dit forum maar ook trextuning.com).
 
Ik moet de verhalen van de bovenstaande heren beamen. December 2003 Piccolo gekocht, januari hooveren, Realflight gekocht, februari vliegen, april Moskito .46 brandstoffer gekocht. Afgesteld, na laten kijken door een vliegende kennis en direct zelf gevlogen. En nu met een Rap 30v2 2,8D ;)
Die Micro is wel verschrikkelijk mishandeld... Mijn God, wat was die leercurve steil... Kostte me 4 sets bladen en 2 keukenkast-deurtjes ;)

Groetjes,

Ton.
 
Het is maar net hoeveel gezond verstand je erbij gebruikt. Natuurlijk heb je van die mensen die in 1x vol gas geven en dan pas erachter komen dat ze niet weten hoe verder te moeten. Dit soort figuren zijn een gevaar voor zichzelf, hun omgeving en maken hoge onkosten als ze er geen leer uit trekken.

Als je weet hoe moeilijk het is en met alle voorzichtigheid begint ben je beter bezig.

Uiteindelijk om te gaan stunten moet je weer durf hebben
 
Wat is "zelfstandig"... ik had, buiten een Nikko autotje toen ik 8 was, nog nooit echt aan R/C voertuigen gedaan toen ik een maand of 3 geleden een heli bestelde. De enige "feeling" die ik had kwam voort uit vele uren Flight Simulator met een helicopter. De ervaring die ik daarbij heb opgedaan kon ik redelijk vlot toepassen op de model-simulator wat betreft het maken van subtiele uitslagen met de stick. Met een klein beetje simuleren en verder aanklooien ben ik een heel eind gekomen, maar ik durf 't niet zelfstandig te noemen; de vele tips die ik kreeg van zowel dit forum als de experts in de modelbouwwinkel waren onmisbaar voor de nodige technische kennis (zoals eerder genoemd)...

Nu bezig aan side-in en nose-in, wat toch wel tegenvalt in het echt (naar verwachting). Ik denk dat je met professionele begeleiding veel sneller veel verder komt, en wellicht met minder schade (alhoewel ik nog geen schade heb gehad in de nodige crashes *even afkloppen* :))... maar eigenwijsheid is menselijk, en ik vind 't net zo leuk om aan te rotzooien met m'n microtje :)
 
Begonnen met een Esky Micro. Later Sim erbij.
Nu een Trex aan het opbouwen.
Hooveren = Ja, vliegen = Nog niet

Wel al enige jaren gewend aan RC besturingen (auto's) vermoed dat daar ook al een basis in zit.
 
Ik ben begonnen op de sim (Reflex) en daar alle stickervaring opgedaan die voor mijn gevoel nodig is. Later heb ik mijn E-Sky aangeschaft en daar kon ik eigenlijk direct mee hoveren, dit alles door te simmen.

We zijn nu een paar maandjes verder en ik vlieg rondjes, nose in en zelfs een looping begint me nu aardig te lukken. Sommige moelijke bewegingen oefen ik eerst op de sim maar soms lijken dingen ook gewoon wel vanzelf te gaan tijdens het vliegen in het echt. Het belangrijkste is voor mij zelf dat ik een figuur of beweging op de sim kan zonder daar bij na te moeten denken, dan komt het in het echt altijd wel goed.

Een sim is goud waard en voorkomt vele onnodige crashes ;)
 
Ik heb 1 les genomen met een brandstofheli. Daarna had ik het meteen door! Teveel tegensturen is het probleem meestal. Rustig blijven en goed de staart in de gaten houden. Afstellen wil ook wel eens helpen. Niet afstellen is niet vliegen. Het gaat nu al aardig. Een accu leeghoveren is een makkie....met een Honey-Bee! Rondje vliegen gaat ook al. Nu de rest nog...naar mijn idee zit ik op 7% van de mogelijkheden :-)
 
Hi,

Ik heb leren heli vliegen via simulator en rcgroups. Het belangrijkste is volgens mij jezelf niet overschatten.

Via forums zoals dit kan je veel leren. Ik probeer over een onderwerp verschillende forums te raadplegen om een zo onafhankelijk mogelijk totaalbeeld te krijgen.

In sommige clubs is er naar mijn gevoel te veel gekleurd "advies", zoals dit of dat is een slecht merk, dat is een slechte winkel. Om te leren vliegen met leerling leraar kan je niet buiten een club of in sommige gevallen een winkel die een dergelijke service biedt.

Wim
 
het is zeker mogelijk om zelf heli te leren vliegen,
bij ons op de club zijn er mensen die zelf heli hebben leren vliegen,
waaronder ikzelf, ik vlieg nu een maand met heli en vlieg toch al een hele tijd rond, vanaf de 4de vlucht begon ik al rond te vliegen
 
Ik doe een poging om zelf te leren vliegen met een dragonfly 4. Eerst geprobeerd om direct te vliegen met de dragonfly maar dat was geen goed idee. Ik ben nu begonnen met de SIM, en dat was geen slecht idee.
Nu mijn vraag : Ik hoor hier verschillende termen gebruiken, zoals nose-in en dergelijke. Welke bewegingen moeten eigenlijk aangeleerd worden en in welke volgorde? Is daar iets van documentatie over te vinden? Hoe neem je bijvoorbeeld correct een bocht ? Als je kan hoveren met de staart naar jou gericht, wat oefen en leer je daarna ? Allemaal vragen.........
 
Volledig zelfstandig geleerd (wel veel centjes voor neergeteld)

Vorig jaar oktober gestart met een 2de hands shuttle, geen ervaring, resultaat: levensduur 1 min, total loss.

Daarna R50, veel simmen, veel oefenen (3 tot 4 x per week 3 tankjes) en na 3 maanden ging hooveren goed tot zeer goed.

Heden R60 met 90 motor en tot over 4 maanden was ik nog steeds aan het hooveren en zeer stilletjes aan het rondfladderen, tot ik op een gegeven ogenblik stopte met nadenken over hoe de sticks te bewegen.
Het gevolg hieraan is dat ik tegen een deftig tempo rondjes en achten "voor" mij vlieg. Ik sim echter nog veel en blijf vordering maken.
Op de sim druf ik echter wel veel meer aan dan op het veld, maar ik zal geen alleenstaand geval zijn denk ik.

Ik heb kwa afstelling het forum goed kunnen gebruiken en heb veel tips gekregen van helidim (hallo vriend), doch ik durf niet neer te schrijven hoeveel centjes het me al heeft gekost intussen (ben ook gestopt met het optellen).

Samenvatting: zelf geleerd,
leergeld: 12 crashes waarvan de helft door stomme stuurfouten en de andere helft door gebrek aan ervaring bij de afstelling.
 
Na jarenlang modelautoracen ben ik in 1997 begonnen met het trainen achter de pc, simulator van csm en de aanschaf van een 2e hands Shuttle ZXX.
Na ca. 30 uur simmen, vliegen met de heli. Deze is slecht één keer ingevlogen door een clublid.
Daarna alleen door mij gevlogen. Binnen zes weken vloog ik mee ‘op ’t veld’ tussen de ervaren piloten.
Elke beweging in het echt, van te voren geoefend op de pc. Van achtjes draaien, nose-in, looping en zelfs auto-rotatielandingen. Weinig schade gevlogen door eigen fouten.
Ik ben er zo’n vijf jaar tussenuit geweest. Inmiddels vlieg ik weer, met een Piccolo V2 en een T-rex 450x (cde). Daarnaast gebruik ik nu als sim Aerofly de luxe. Een sim is gewoon een must om je vaardigheden te vergroten.
 
Back
Top