[Stelling] Leren heli vliegen kan niet zonder hulp?!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Lazerbeak, 13 aug 2005.

?

Kan een individu heli leren vliegen?

  1. Verschillend van persoon tot persoon

    100,0%
  2. Nee, in geen 100 jaar

    0 stem(men)
    0,0%
  3. Ja, dat is absoluut mogelijk

    0 stem(men)
    0,0%
  1. WuTangcl

    WuTangcl Guest

    Ook ik moet me aansluiten bij veel mensen door te zeggen dat het zeker wel mogelijk is, ik zit zelf nog in de leerfase en kan toch wel ronduit zeggen dat ik bij het leren vliegen geen hulp heb (gehad).

    Ik vind dat wanneer je gewoon eerst de moeite neemt om heel erg veel te lezen en de forums door te spitten op informatie alvorens uberhaupt een heli aan te schaffen dan ben je al een heel eind qua instellingen betreft.

    Dit was zon 3 maand geleden bij mij ook het geval, heeft toch zeker 3 a 4 maand geduurt voordat ik tot aanschaf over ging, en dat heeft zeker geholpen, men hele heli afgesteld etc. en nadat ik contact vond met een zeer behulpzaam persoon (deigene weet zelf wel wie het is) die al mijn zelf uitgevonden instellingen heeft nagekeken, bleek dat alles goed was.

    Het hooveren zelf en al een klein beetje bewegen in de zin van pirouetjes en alle sides in (rondvliegen wil ik het nog niet noemen) heb ik mezelf bijgebracht. Tips daarintegen om overmoed en/of vertrouwen hebben wel heel erg veel geholpen het beter en sneller onder de knie te krijgen.
    En zeker ook de Sim.

    Alleen moet ik wel eerlijk vermelden dat wanneer ik het over zou kunnen doen, zeer zeker met een andere heli was begonnen, de walkera #36 ben ik dus nu mee aan het leren, maar achteraf bekeken was ik liever met de #04 begonnen en had na het hoover leerproces direct kunnen overstappen naar een Trex.

    Dus mijn mening in het kort:
    Ja is mogelijk,
    Maar zeker niet onmisbaar is de info op internet en het gebruik van een Sim
     
  2. Gizzmo

    Gizzmo Guest

    Wat mij vooral opvalt is dat 95% van de mensen die leren vliegen op een bepaald tijdstip toch een vertrouwens persoon weten te vinden. Het zei via internet, het zei in het echte leven.
    Op die manier krijgen ze toch bevestiging van wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn (fout of goed) ... en dat is volgens mij toch wel de stap die de meeste mensen nodig hebben om echte te gaan leren vliegen. Gewoon weten dat ze goed bezig zijn.

    Zelf heb ik een E-sky 3D aangekocht maar veel verder dan wat gespring van links naar rechts is er tot nu toe nog niet van gekomen ... dit vooral omdat ik 1 maal de rotorbladen heb moeten vervangen en hij nu dus niet meer goed is afgesteld ... wegens tijd gebrek staat hij dan nu ook al een tijdje aan de kant. maar hopelijk komt daar snel verandering in en vind ik ook iemand die me verteld dat hij goed is afgesteld :wink:

    Verder succes aan alle andere beginners en gevorderden :D

    Gizzmo
     
  3. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik behoor ook tot de "eigenwijzen" 8) die het zichzelf aanleren. Met behulp van deze link (http://www.dream-models.com/eco/flying-index.html) die ik nauwgezet volg. Nog maar net een paar berichten geplaatst hier, maar wel het halve electroheliforum doorgespit.

    Zeer weinig schade (1x rotorbladen en een klein onderdeeltje in de rotorkop). Na +/- 20 packs lekker tail-in aan het hoveren met een Honey Bee CP2. Nu met side-in bezig wat ik moeilijk vind. De tip over concentreren op de neus lijkt mij een goeie, dat ga ik proberen. Als je die altijd in de smiezen houdt zou head-in later makkelijker moeten zijn. Denkbeeldig jezelf achter het model positioneren, deed ik met vleugelvliegen ook, moet met heli ook lukken.

    T-REX 450 SE V2 ontvang ik morgen, ergens in het najaar wil ik daarmee gaan vliegen.

    Ik zou wel naar een club willen maar vind dat vaak zo'n hoog geneuzel gehalte hebben. Toch omwille van de expertise en de verhalen daar maar 's doen denk ik. Maar: het is goed mogelijk het jezelf aan te leren, en ook nog wel zonder brokken. Discipline is het sleutelwoord. Ministapjes, schuivelen en hoveren tot je het kunt dromen, pas dan side in tot je het kunt dromen (To Do voor mij) daarna nose in en dan moet het cirkeltje vliegen een keer gebeuren. Ik ben benieuwd of ik het schadevrij kan houden.
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Tja, tegenwoordig met de simulator, als je hem daar volledig onder controle hebt kun je met een df4 zo vliegen... (ik tenminste) 1e acculading das een paar sprongetjes en daarna gewoon vliege. daarna een vlucht met een trex450 gedaan (met iemand ernaast) ging ook zonder probleemen tot er storig was, toen gaf ik hem na de juiste correcties over.

    Maargoed ik zie sommige mensen die na jaren met instructeur een vliegtuig nog niet voldoende onder controle hebben dus verschilt erg per persoon.
     
  5. Gommel

    Gommel

    Lid geworden:
    20 mei 2007
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Assen
    Ik ben ook druk bezig om me het rustig aan te leren, via de sim wil het me niet. Je ziet gewoon geen donder, maar dat kan ook aan de sim liggen.

    Ik vind het zelf niet moeilijk om te leren, netjes kruis er om heen goed de ruimte zoeken en gaan met de banaan.
     
  6. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi,

    Het is al eerder aangehaald, wanneer kun je vliegen?

    Ik denk persoonlijk wanneer je onder alle omstandigheden de totale controle over je toestel kunt behouden.
    En dan hoofdzakelijk in die onverwachte situaties,
    waar snel handelen een vereiste is.


    Zoiets wanneer je later denkt "hoe heb ik 't gedaan".

    Kun je dat zelf leren?
    Ik denk 't wel, de een wat sneller dan de ander,
    Je moet je zelf niet overschatten dat wordt vaak meteen afgestraft.
    Voor je alles 100% onder de knie hebt ben je toch wel een paar jaar verder.

    Ik probeer 't namelijk ook te leren.

    grtz
     
  7. djorkaef

    djorkaef Guest

    nuja wat is 'je heli onder alle omstandigheden onder totale controle kunnen houden', dan komt het er vooral op neer geen dingen te doen waarover je nog geen totale controle hebt, maar die zijn er altijd als je wat nieuws wil leren.
     
  8. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    100% kan nooit never we zijn tenslote allemaal mensen en mensen zijn niet perfect.
     
  9. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal

    Hoi,

    Met die totale controle bedoel ik, dat die helikopter precies doet wat jij wilt en niet andersom. dus eigenlijk dat de heli met jou vliegt :)
    En natuurlijk moet je nieuwe dingen blijven leren.


    grtz
     
  10. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi,

    Ben ik met je eens, maar ik zie wel eens filmpjes van mensen die met een heli vliegen die, die 100% toch aardig dicht benaderen.


    grtz
     
  11. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)

    Het gaat juist om de eerste stappen!
    Zodra je kan tail-in hoveren en side-in. Groei je vanzelf door naar een vlakke acht.
    Vandaar naar een nose-in hover en dan weer verder naar circuits. Van dat moment zou je al helemaal niet meer gehlopen kunnen worden.
    Dan "kun" je al "vliegen" maar verder moet je het toch zelf. Dat moet je toch zelf in de vingers krijgen. Kan niemand je meer helpen. (wel tips geven)
    Veel simmen en je komt er wel.

    Groet,
    Tjerk ;)
     
  12. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    hoi,

    Daar zit ook iets in.
    Dit betekent wel dat ik ook een klein beetje kan vliegen. :p :p :p

    grtz
     
  13. WuTangcl

    WuTangcl Guest

    Ik ben ook van mening dat het verschilt van persoon tot persoon,

    Maar hoofdzakelijk vind ik dat het wel mogelijk is,
    als er maar de tijd voor word genomen, en dan in de zin van:
    Voordat je over gaat tot de aankoop van een heli, eerst veel lezen,
    informatie opdoen over wat voor heli je wilt/moet kopen,
    vervolgens je een slag in de rondte lezen over de afstellingen en
    alle termen die er bijhoren, en dan pas eens een keer beginnen
    met een sim... Als dan het stick gevoel er is kan je de heli aanschaffen
    die je wel wat lijkt, en je daar dan vervolgens eerst in gaan verdiepen
    op je bureau voordat je zon ding uberhaupt de lucht in probeert te krijgen.

    Al deze stappen heb ik zelf ook gevolgd en ik heb het mezelf ook geleerd...
    Ik heb ook nooit les gehad in het helivliegen en ben zwaar begonnen,
    en dan zelfs met een CP, de Walkera #36 dus afstellen was bij deze heli erg belangrijk
    want zoals ik later achterkwam was dat bij dit ding erg lastig om het echt goed te krijgen.

    En dan de dicipline opbrengen om het ding schuifelend over de grond rustig
    stickgevoel op te bouwen en niet gelijk vol pitch omhoog te jagen...
    Tuurlijk heb ik crashes gehad maar daar ontkom je volgens mij niet aan,
    zelfs niet als je het op de manier van de viekante 30CM gaat leren.

    Ook ik heb veel advies en hulp gehad van iemand die ik nog steeds erg dankbaar ben,
    maar eerlijk is eerlijk, als ik er de tijd voor had genomen had ik informatie ook op internet
    kennen vinden, neemt niet weg dat Marco me altijd geweldig geholpen heeft en wegwijs gemaakt
    in de modelbouw want ik had nog nooit een zender in de vingers gehad.

    Al moet ik achteraf wel bekennen dat wanneer je een grotere heli koopt
    alá maatje Hurricane 550 of groter het leren wel makkelijker is simpelweg omdat
    ze veel stabieler zijn...
     
  14. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    roel
    ik heb daarom ook gezegt als ik iets niet zeker wist van vraag het even na op het forum.
    ik ben altijd de laaste die dingen zegt die ik zelf niet zeker weet zonder er bij te zeggen dat ik het dus niet zeker weet.
    maar ik heb besloten voorlopig niemand meer te helpen.
    dit omdat ik zelf geen vinger meer aan me eigen spullen heb geslagen in maanden
     
  15. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    jongen toch! haha!

    tuurlijk kun je t zelf leren... of je moet er echt geen gevoel voor hebben.

    maar wat is tegenwoordig zelf, of met alle filmpjes en raad van internet, of ECHT zelf, denk dat je zonder alle info van internet en andere bron van kennis t zelf niet redt.
     
  16. maarten02

    maarten02 Guest

    ligt er ook aan: wat voor helikopter wil je besturen? een lama v3 of een trex? maar ik denk wel dat je zonder "hulp" (je hebt internet nog) best kan leren heli-vliegen alleen het zal wat langer duren :D
     

Deel Deze Pagina