mach3 werkt niet met usb
wat het programma aan gaat effe wat uitleggen
het is nieuw voor mij al heb ik jaren een frees machine gehad maar dat is niets vergeleken met dit
alles wat je kent kun je vergeten al kon je vroeger vlot met de oude machine werken
het 0 punt is belangrijk want dat is het punt vanwaar de machine begint te rekenen
maar sommige tekeningen begin je niet juist op het nul punt en dus komt het ontwerp verkeerd op de machine te liggen
winpcnc geeft dit meteen aan als ook de hoogte van de Z arm
met de start versie moet je manueel de hoogte op nul zetten (weer instellingen en bla bla en saven)en dan gaat de arm meteen 1 mm omhoog
das standaard ingeprogrameerd maar kan je weer veranderen als je gaat graven in de software instellingen
bij de pro gebruik je twee krokodillen klemmetjes en klaar.eentje klem je op de frees en de andere op een zilverpapiertje (je kunt de dikte van dat papiertje ingeven weer instellingen bla bla en saven)maar dit moet maar 1 keer
als de frees het zilverpapier raakt word dit automatische over genomen
ja veel uitleg maar noodzakelijk
sommige iconen bij de start zijn niet te gebruiken dus daarom gaat het iets moeilijker maar het is werk baar.
ander probleem zijn de tools
je kunt dus maar 2 dieptes frezen in een keer
wil je bv een trapje vrezen met 3 treden dan gaat dat niet winpcnc freest dan de eerste twee en stopt dan met frezen.
dan terug in estelcam de derde trap aan passen en terug laden in winpcnc .nulpunt aan varen en opnieuw beginnen
het gaat maar je ziet het is ellende
wil je nu BV een logo uit frezen dan gaat dat perfect al heb ik weer een probleem met text in qcad dus niks met de frees te maken
de frees doet wel de omtrekken maar freest niet het binneste weg maar dat komt door qcad en estelcam
je kunt er dus wel mee werken maar het is onder vinden hoe het allemaal loopt
hier de link naar librecad wat de gratis versie is en werkt zoals Qcas
Home of LibreCAD, 2D-CAD
je gaat zien dat het haast dezelfde software is wat tekenen aan gaat
gr raf