stepcraft cnc

zo probleem gevonden
de x/y/z as was niet goed ingesteld
het is niet zo dat je kan zeggen van "ik ga effe rap iets frezen"want dat valt tegen
x/y as referentie bepaald het start punt van je te frezen deel.dan de Z as loet je elke keer je terug een andere frees steekt op nul zetten
de pro versie heeft meer mogelijkheden maar ik ga nu eerst aan de slag met wat ik nu heb

gr raf

Leuk dat je er beweging hebt ingekregen.
Ik ben benieuwd naar je eerste freeservaring op de machine.
Mvg Wes.

nu is het wachten op de offer plaat want mark ging die zagen
voordat die is aan gebracht kan ik dus niets want ik wil niet door de bodem plaat uit frezen
maar ze doet het reeds zoals het moet dus dat is reeds een gerust stelling
je moet wel extreem op passen met die draden in de H brug van de schakelaars want die worden al snel geplet
gr raf

de frees werkt maar de beperkingen van winpcnc zijn te over winnen maar het is steeds maar weer dat nulpunt bepalen en das niet zo makkelijk
nu heb ik nog een laptop op overschot dus ga ik daar ubuntu op installeren en dan kan ik hopelijk linuxcnc draaien en eerst is dat gratis en tweedes het heeft de beperkingen niet die winpcnc wel heeft

met linuxcnc kan ik gewoon met het werk stuk schuiven om zo het nulpunt over een te laten komen met het ingestelde punt.
ook de beperking van meer 2 tools is dan van de baan
en hopelijk (weet ik nog niet) is het dan echt 3 D en kan ik dus mooiere dingen frezen
die nu nog niet aan bod komen maar je weet nooit
nu zijn het nog allemaal 2 d zaken die ik aan het tekenen ben
qcad is ook afgevoerd en vervangen door librecad (welk ook gratis is)en meer functionaliteit heeft maar het oogt wel hetzelfde als qcad dus het voelt vertrouwd aan.

of estlecam dan nog nodig gaat zijn moet maar blijken

gr raf

Oei is die winpc nc dan niet echt gebruiksvriendelijk dan?
Moest ik er ene kopen zou het dan niet interessanter zijn om de versie te nemen met lpt aansluiting? Dan zou ik eventueel mach3 kunnen gebruiken als ik het goed begrijp.
Zijn er nog mensen hier die een programma aan kunnen raden die ook simpel is in gebruik?
Mvg Wes.

ik zou zeker niet gaan voor lpt dat zal er niet lang meer zijn ben ik bang.
usb kaart en mach3 werkt het beste .

be spaar nooit op je gereedschap spaar dan nog ff door .

mach3 werkt niet met usb
wat het programma aan gaat effe wat uitleggen
het is nieuw voor mij al heb ik jaren een frees machine gehad maar dat is niets vergeleken met dit
alles wat je kent kun je vergeten al kon je vroeger vlot met de oude machine werken
het 0 punt is belangrijk want dat is het punt vanwaar de machine begint te rekenen
maar sommige tekeningen begin je niet juist op het nul punt en dus komt het ontwerp verkeerd op de machine te liggen
winpcnc geeft dit meteen aan als ook de hoogte van de Z arm
met de start versie moet je manueel de hoogte op nul zetten (weer instellingen en bla bla en saven)en dan gaat de arm meteen 1 mm omhoog
das standaard ingeprogrameerd maar kan je weer veranderen als je gaat graven in de software instellingen
bij de pro gebruik je twee krokodillen klemmetjes en klaar.eentje klem je op de frees en de andere op een zilverpapiertje (je kunt de dikte van dat papiertje ingeven weer instellingen bla bla en saven)maar dit moet maar 1 keer
als de frees het zilverpapier raakt word dit automatische over genomen
ja veel uitleg maar noodzakelijk

sommige iconen bij de start zijn niet te gebruiken dus daarom gaat het iets moeilijker maar het is werk baar.

ander probleem zijn de tools
je kunt dus maar 2 dieptes frezen in een keer
wil je bv een trapje vrezen met 3 treden dan gaat dat niet winpcnc freest dan de eerste twee en stopt dan met frezen.
dan terug in estelcam de derde trap aan passen en terug laden in winpcnc .nulpunt aan varen en opnieuw beginnen
het gaat maar je ziet het is ellende
wil je nu BV een logo uit frezen dan gaat dat perfect al heb ik weer een probleem met text in qcad dus niks met de frees te maken
de frees doet wel de omtrekken maar freest niet het binneste weg maar dat komt door qcad en estelcam

je kunt er dus wel mee werken maar het is onder vinden hoe het allemaal loopt
hier de link naar librecad wat de gratis versie is en werkt zoals Qcas
Home of LibreCAD, 2D-CAD

je gaat zien dat het haast dezelfde software is wat tekenen aan gaat

gr raf

mach3 werkt zeker wel met usb beter zoeken op het net .
usbcnc is troep en je zit vast aan bepaalde regels wat je met mach3 niet heb.

Michel Pet ik zou zeker niet gaan voor lpt dat zal er niet lang meer zijn ben ik bang.
usb kaart en mach3 werkt het beste .

Wil deze uitspraak eens goed onderbouwen het lijkt me kompleet onzin er wordt al meer als 35 jaar onder windows 3.1 /dos gebruik gemaakt van LPT poorten voor het CNC frezen /draaien enz .
Er zijn bedrijven die overgestapt zijn naar windows 98 toen die uitkwam en daar nog mee draaien via lpt poorten frezen of draaien .
Als LPT echt zo slecht is zoals jij zegt waren ook deze bedrijven wel overgestapt.
Ik denk dat het een goed systeem is maar dat met de komst van windows versies na 98/ xp het software matig aansturen het probleem werd door het verdwijnen van het dos systeem. dat heeft op zich niets te maken met de LPT poort maar het gebruik van het systeem op de pc.
Dus als je gewoon een windows 98 systeem gebruikt is het gewoon een goed werkend systeem.
Gebruik je een nieuwere versie van windows kun je beter wegens het aansturen en het missen van de dos omgeving een USB kaart gebruiken is dan mijn conclusie maar niet omdat LPT slecht zal zijn .

Mach 3 is ontwikkeld vanuit een LPT omgeving dus zal zeker goed werken met een LPT poort die USB kwam later.
Je hebt al eerder in een topic laten vallen dat LPT slechter zou zijn als USB maar ik denk dat het van de windows verzie afhangt of dat zo is of niet. maar jij beweerd dat LPT gewoon KUT is dat lijkt mij onzin. Ik heb me destijds al gestoord aan je uitspraak over de LPT poort en nu stoor ik me daar weer aan zodat ik nu toch eens moet reageren.

Jan

lpt is zeker niet slecht maar heeft nadelen tegenover usb
eerst vind nog maar eens een computer met lpt poort en vooral een laptop is een probleem

dan inderdaad win 7 /8 en een lpt poort is gewoon niet te doen

ook de software waar je de tekening in maakt die worden zo zwaar en draaien meestal niet meer op win 98 dus je krijgt een software probleem

dan de cam programma's is het zelfde probleem die draaien niet meer op win 98 /se

oudere machine's waar oudere software op staat die kunnen perfect blijven werken zolang der niets kapot gaat .want nadien alles ombouwen naar een nieuwere versie kost pakken aan geld .niet de onderdelen maar de werkuren

het uiteindelijke verschil tussen de lpt en de usb is eigenlijk eenvoudig

bij de lpt versies van software moet je een voldoende krachtige pc/laptop hebben want alles word vanuit de computer gestuurd
bij de usb gebeurt dit anders omdat daar zelf een computer in die usb aansluiting zit en die stuurt van daaruit alles aan en zo heb je minder kans om steps te verliezen

@jan
je moet nu geen professionele machines met een hobby machine gaan vergelijken
een professionele machine heeft robuustere stappen motoren maar ook een terug koppeling naar de computer zodat elke gestuurde stap ook daadwerkelijk gemeten word door de terugmelding en zo worden er ook geen stappen over geslagen.

de SC is een hobby machine en dus bekijk ik haar ook zo
gr raf

En wat is dan een goed en simpel in gebruik programma die werkt via usb i.p.v. Winpc nc?
Die werkt onder windows xp. of als het kan windows8.
Mvg Wes.

voorlopig kan ik dus daar geen antwoord op geven
we gaan proberen met linuxcnc de frees aan de praat te krijgen
ik ga wel opschrijven wat we hardware matig gaan veranderen
het kan zijn dat de Z as de X as gaat worden of dat de stepper motoren verkeerd om draaien met linuxcnc
dus dat zal moeten bekeken worden
de usb versie van de sc is gemaakt voor winpcnc software
en simpel gaat het gebruik van een programma nooit worden het gaat eenvoudiger worden maar nooit simpel
het is zoals windows 8 gewoon worden terwijl je windows xp of 7 gewoon vind
om mee te werken

we zien wel morgen

gr raf

@jan
je moet nu geen professionele machines met een hobby machine gaan vergelijken
een professionele machine heeft robuustere stappen motoren maar ook een terug koppeling naar de computer zodat elke gestuurde stap ook daadwerkelijk gemeten word door de terugmelding en zo worden er ook geen stappen over geslagen.

de SC is een hobby machine en dus bekijk ik haar ook zo
gr raf

Nou dan zijn we er net het is een hobby machine en daar bij komt het voor de meeste bouwers denk 99 % onder ons niet op 000,1 aan dus zou een LPT ruim voldoen zijn ,met eenvoudig software dan dat ben ik met je eens maar, men download cam pakketten van duizenden euro terwijl het vaak gratis of bijvoorbeeld met coreldraw kan.

Jan

NU dan maar verder met de stepcraft-cnc volg deze topic al vanaf het begin tot op heden nog niet echt een oordeel over de machine gelezen wel heel veel off topic zaken zoals mijn eigen reactie maar hoe staat het nu dan met de stepcraft zelf of ben je nog aan het afstellen. het gaat mij dus om je oordeel over de machine niet over software problemen
voor en nadelen van de machine wil ik graag lezen.

Jan

Nou dan zijn we er net het is een hobby machine en daar bij komt het voor de meeste bouwers denk 99 % onder ons niet op 000,1 aan dus zou een LPT ruim voldoen zijn ,met eenvoudig software dan dat ben ik met je eens maar, men download cam pakketten van duizenden euro terwijl het vaak gratis of bijvoorbeeld met coreldraw kan.

Jan

LPT vs. USB heeft niets met nauwkeurigheid te maken maar met de snelheid van de poort. USB (versie 2) is minstens 25x sneller dan LPT. Versie 3 (op de nieuwe PC aanwezig) is waarschijnlijk een factor 250x keer sneller dan LPT.

Waar heb je die snelheid voor nodig? Microsteps bijvoorbeeld. Stel jouw stappenmotor doet 400 steps/omwenteling, en je draait op 1/8. Dan het je per omwenteling 8*400=3200 pulsen te versturen. Met een beetje geluk voor 3 steppers tegelijk.
Stel de spoed van je lineaire spindel op 5mm/omwenteling, en je wil 3m per minuut gaan (niet echt hard). Dat is 10 omwentelingen per sec à 3200 pulsen. Dus 32000 pulsen per sec per as. Dat is wel zo'n beetje de grens van wat een LPT-poort aankan.
Als dan Windows tussendoor ook nog even met iets anders bezig is (netwerk, harddisk, ...) kan hij zomaar even te laat zijn voor de volgende puls ==> je frees gaat horten en stoten ...

En ja. LPT gaat er uit. Je zult nu al je best moeten doen om een moederbord met LPT te kopen. LPT-insteekkaarten werken soms wel, soms niet ...

tja wat ben ik nu reeds heel den tijd aan het schrijven mijn gedacht

lpt gaat er uit en slaat stappen over als BV je virus scanner effe iets wil scannen

wat de sc aan gaat is het een degelijk ontworpen machine
er is aan alles gedacht en ze zit goed in elkaar
degelijke lagers en rollen waar alles zich op verplaatst
voldoende afstel mogelijkheden dus dat valt mee

de machine is afgesteld maar ik ben op de offer plaat aan het wachten
zonder deze plaat niet frezen want dan frees je door de geharde plaat van de machine zelf en dat is niet de bedoeling

voldoende vet aan de geleiders en olie aan de draad stangen en dit geregeld insmeren

de spindel is een type 2 met meer lagers (zie je want de kop is iets langer)
gebruikt is deze nog niet zie offer plaat.

de machine loop mooi zachtjes zonder al te veel lawaai maar je hoort de motoren wel lopen natuurlijk (een zacht gezoem morgen effe filmpje maken)

maar kan ik dus niet over de machine voorlopig vertellen

gr raf

juist bericht van setpcraft gehad

de usb versie is alleen te gebruiken met winpcnc omdat de extra processor op de usb module alleen met winpcnc kan werken .
dus eindeverhaal wat dat betreft.
er zijn ook mensen die een arduino gebruiken maar daar begin ik niet aan want daar doen wilde verhalen over de ronde

de usb modulle komt te vervallen en de arduino neem dan vandaar de sturing over
maar dus niet voor mij

ik probeer dus de winpcnc versie maar wel met de gratis software om de tekeningen te maken en dan een cam programma om alles om te zetten naar hgpl

en dat je ook coraldraw kunt gebruiken dat weet ik maar dat is nu ook niet bepaald gratis hé dus je hebt een gekraakte versie in gebruik

gr raf

De software is een belangrijk onderdeel van de machine.
Ik gebruik de volledige versie van winpc-nc omdat die g-code ondersteund.

Back