Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Teus, 8 feb 2010.

  1. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Bert.

    Beste wensen nog. ( Alle anderen ook uiteraard )

    'En' het gunstige koppel werd beschreven, ook de rest in acht nemen.
    Kleppentiming, overlap, compressie, wrijving, relatief weinig olieaandeel tot over de 'normale' methanoller's, carburatie.

    Narekenen doe ik al een poos niet meer in theorie, practisch meten wel uiteraard.
    Eigenlijk al niet meer sinds mijn hbo studie in '94 is afgerond, met succes overigens, was op m'n 32e.
    Had geen puf meer om door te gaan voor Ing.
    Hogeschool Zeeland, stoomketels, 'plof' motoren, stoom en gas turbine's, thermodynamica, P1xV1 = P2xV2, de wetjes van Gay-lussac en Boyle, Stodola, adiabatische kringloop, pompen en compressoren zijn mij ook niet geheel onbekend, enz enz.
    Chemie was mijn 'goeiste' vak overigens maar dit ter zijde.

    Beetje inzicht is er nog wel, beetje te lui geworden om de formules er weer bij te pakken.

    Zit nog een beetje te twijfelen of ik een oud 4 takkie ga omdenken naar vonkie's, heb nog een oude, maar splinter nieuw, Enya liggen.
    En hiervoor heb ik natuurlijk heel veel aan jou draadje voor wat betreft het ombouwen naar vonkie's.
    Een setje is zo besteld bij Justengines tenslotte.

    Maar nu eerst weer verder bouwen aan de 1/5 Tigercat want Dick is doende met de Penta hiervoor.

    Groet
    Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2019
    Jonkje, Bart83 en serge pot vinden dit leuk.
  2. Dickie

    Dickie Guest

    Niks geen gedoe Oma lost het zelf wel op... let op de airbag..


     
  3. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.821
    en daarom is een lange slag motor beter voor het aandrijven van een propeller

    en daar komt het verschil in rendement vandaan

    het ene merk draait een beter rendement als het andere

    de 2takt moki motoren zijn trouwens niet van dezelfde moki als de grote stermotoren
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.821
    er word wel is gezegd de hoeveelheid pk,s bepaald hoe snel je bij de muur bent
    de hoeveelheid koppel hoe ver je de muur mee neemt

    ook ik heb motorvoertuigen gedaan
     
  5. StalenMoses

    StalenMoses

    Lid geworden:
    1 dec 2013
    Berichten:
    2
    Een 4T.motor met lange slag maakt beter gebruik van de expanderende gassen, dus is altijd efficiënter met brandstof. Alleen daalt het toerental doch het koppel stijgt weer over een groot toerental. Bij een korte slag motor gaat veel energie verloren doordat de expanderende gassen te snel de uitlaat verlaten. Praktisch alle vliegtuigmotoren uit het zuigermotortijdperk, zoals Merlin, Junkers, DB605, P&W, Wright etc. waren langeslag motoren wegens voornoemde voordelen zoals brandstofgebruik en hoog koppel bij een laag toerental om grote propellers te draaien. de BMW801 was precies vierkant maar met Duitse technologie erachter, zoals bijv. brandstofinjectie, mag je dit nog lange slag noemen. Resumé: langeslag, groot koppelbereik bij laag toerental dus grote props. Korteslag: beperkt koppelbereik bij hoog toerental en kleine props.
    Groeten, Dick van der Veldt.
     
    verfbrander, Berto, serge pot en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.279
    Locatie:
    groningen
    Is dit de man achter de Brown Bear motoren?

    Of zeg ik nou maar wat.


    jan.
     
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.412
    Locatie:
    nuenen
    Ja dat is m
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.060
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  9. StalenMoses

    StalenMoses

    Lid geworden:
    1 dec 2013
    Berichten:
    2
    In mijn vorige stukje over de 4T motor ben ik nog iets vergeten te vermelden, nl. dat in expanderende gassen de temperatuur omlaag gaat: zie de gaswet van Boyle/Gay-Lussac Dit houdt in dat , naarmate de slag langer wordt, de motor steeds koeler wordt. Voorts zij opgemerkt dat tevens het geluid, geproduceerd door de ontsteking v.d. gassen, gereduceerd wordt door de expansie van ontstoken gassen. Een langeslag motor heeft derhalve alleen maar voordelen in de modelvliegerij, alleen jammer dat bijna niemand dar snapt; nou ik wel, toevallig!
    Groeten, Dick van der Veldt.
     
    j.weel, serge pot, Bart83 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.816
    @Dick van der Veldt, telkens als ik diverse 4 takt motoren hoor krijg ik het gevoel dat hij teveel toeren draait. Voornamelijk met de Kolm motoren. Mijn ervaring met de OS viertakten was dat die op de grond niet hoger mochten draaien dan 8000 toeren. Wat is jou visie daarop?
     
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.279
    Locatie:
    groningen
    Ik zou het kunnen opzoeken, maar is zo'n Cox TeeDee van 0,8 cc nou ook een lange slag motor?

    (Het is in ieder geval geen viertakt, en het maakt een behoorlijke tyfusherrie . . . :hammer:)


    jan.
     
  12. Blitske

    Blitske The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey
    Waar haalt dat cox'ke zijn toeren , korte slag zal het zijn :)
    The engines
    Cox .049 Engine Specifications
    Bore
    /Stroke Ratio: 1.05:1 (Oversquare)
    Cox .051 Engine Specifications
    Bore: 0.41 inches (10.41 mm)
    Stroke: 0.386 inches (9.8 mm)

    Grtjs , Blitske
     
  13. rc flying

    rc flying

    Lid geworden:
    17 nov 2014
    Berichten:
    45
    Goede ik wou eens vragen
    Meschien wil ik,voor een project een kolm inline 155 gaan gebruiken
    Maar wat is het geluid nivo van de motor als je alleen de twee uitlaat pijpjes gebruik

    Ik heb het gevraagd aan kolm het antwoord was kijk eens op you tube

    Zijn er mensen met ervaring
     
  14. Rene Neefe

    Rene Neefe Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Voorburg
    Tja, ik denk dat je in NL er geen gaat vinden. Deze: heeft dus geen uitlaat.:cool:
    Tja, wat kan ik zeggen, fantastisch geluid :banana: durf echter niet te schatten wat ie aan dB-tjes doet maar denk "iets" teveel...:rolleyes:
     
  15. Rene Neefe

    Rene Neefe Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Voorburg
    "Iets" teveel voor Nederlandse begrippen m.b.t. max. geluids productie op NL modelvlieg verenigingen c.q. vlieg locaties. Hierbij nog een andere:
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.060
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Wat zou er met de motoren van Wim hoek zijn gebeurd?
    Wim stond begin jaren tachtig op modelbouwbeurzen met zijn zelfgebouwde motoren, V8, V12, stermotoren.
    Prachtige machines, werden ook proefgedraaid op de beurs
     
  17. Rene Neefe

    Rene Neefe Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Voorburg
    Je bedoelt deze:
     
  18. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Gouda
    Een aantal motoren zijn gestolen uit zijn auto..na een tentoonstelling/beurs.
    De overige motoren staan bij een kluplid van onze vliegklup.

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
     
  19. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Nederland
    Bizar dat iemand zoiets durft te stelen. Shame on him / her!
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.400
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Iets waar iemand zijn ziel en zaligheid in heeft gestopt. En dief moet dat geweten hebben.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019

Deel Deze Pagina