Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

  • Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
Zo iet smoet je even fabriceren buum:
attachment.php
 
Zo, na een lange tijd met de grootste plannen voor de herbouw van mijn in juni 2018 gecrashte Corsairtje heb ik afgelopen augustus maar besloten om een nieuw airframe van Phoenix te bestellen om zo weer een nestje voor de Saito te hebben. Toch nog weer een hele klus om de boel weer op te bouwen. Aantal dingen gewijzigd in de constructie waardoor een aantal dingen opnieuw gedaan moesten worden, maar hij is er weer. Afgelopen weekend maiden gedaan en alles is nog heel. Vriend Saito loopt nog niet helemaal lekker, nu maar eens over nadenken of ik met de inlaatconstructie en ontsteking ga knutselen of eerst maar eens proberen origineel goed aan de praat te krijgen. Nog iemand tips voor een Saito FG33R3?
20201107_153344.jpg 20201107_153400.jpg
 
Ik ben de trotse bezitter van een originele Seidel ST-710.
Gekocht in het laatste jaar van de productie in Duitsland.

Er is een punt van aandacht.
Het betreft de carburateur die bij een ongelooflijk klein prutje ervoor zorgt dat de motor, bij net iets boven stationair, afslaat.
Carburateur geheel uit elkaar halen en de onderdelen goed uitspoelen met brandstof.
Daarna loopt de motor weer als een zonnetje.
P1030831-2.jpg
P1030837.jpg
 
Het betreft de carburateur die bij een ongelooflijk klein prutje ervoor zorgt dat de motor, bij net iets boven stationair, afslaat.
Carburateur geheel uit elkaar halen en de onderdelen goed uitspoelen met brandstof.
Viltclunk, probleem over...
 
Gebruik ik maar het probleem doet zich niet voor bij regelmatig gebruik.
Het doet zich voor als de motor voor een langere tijd niet in gebruik is geweest.
Het blijkt een bekend probleem te zijn aldus dhr.Seidel
Ik heb deze informatie al ruim 15 jaar geleden ingewonnen nadat bij mij het geschetste probleem zich voordeed.
 
Laatst bewerkt:
Die prachtige Morane MS230 herinner ik me nog goed :thumbsup:, TRMC toch Andre?
Bijzonder fraaie combinatie met de Seidel, jammer dat je de Morane verkocht hebt.
Die Cessna 195 zal ook wel weer een juweeltje van een kist worden gezien jouw bouwkunsten :yes:

Groeten, Ralf
 
Gebruik ik maar het probleem doet zich niet voor bij regelmatig gebruik.
Het doet zich voor als de motor voor een langere tijd niet in gebruik is geweest.
:D Ik kan je verzekeren dat dat niets met Seidel te maken heeft... ALLE gloeipluggers vertonen die neiging, afhankelijk van de gebruikte brandstof en carburateur constructie is het van geval tot geval erger of minder erg, maar ze doen het allemaal.

Mijn ASP radial doet het ook, en die loopt zelfs op benzine... (maar gebruikt een gewone glow carburateur).
 
:D Ik kan je verzekeren dat dat niets met Seidel te maken heeft... ALLE gloeipluggers vertonen die neiging, afhankelijk van de gebruikte brandstof en carburateur constructie is het van geval tot geval erger of minder erg, maar ze doen het allemaal.

Mijn ASP radial doet het ook, en die loopt zelfs op benzine... (maar gebruikt een gewone glow carburateur).

Je hebt volkomen gelijk.
Het probleem zit inderdaad in de carburateur.
Aangezien de laatste,in Duitsland geproduceerde Seidels, voorzien zijn van een specifieke OS carburateur zijn juiste deze gevoelig voor dit euvel welke eenvoudig valt op te lossen.
Ik moet wel bekennen dat ik in mijn vijftig jarige ervaring met brandstofmotoren dit probleem met andere motoren/merken nog nooit heb meegemaakt(mag me dus gelukkig prijzen).
Mijn Seidel wil ik ook ombouwen naar benzine.
Daar zijn twee merken voor op de markt die dit mogelijk maken.
Ken jij dít?


Ik heb overigens ook een ster van Magnum(ASP) gehad.
 
Laatst bewerkt:
Die prachtige Morane MS230 herinner ik me nog goed :thumbsup:, TRMC toch Andre?
Bijzonder fraaie combinatie met de Seidel, jammer dat je de Morane verkocht hebt.
Die Cessna 195 zal ook wel weer een juweeltje van een kist worden gezien jouw bouwkunsten :yes:

Groeten, Ralf


Dag Ralf, dat is lang geleden zeg!
Waar vlieg jij nu?

Ik moet bekennen dat de Morane een lichte voorkeur geniet maar om tweemaal hetzelfde toestel te bouwen.
Ik heb aardig wat projecten onder handen maar dan moet er voor de Seidel ook een nieuwe kist komen.
 
Laatst bewerkt:
Op de Morane komt de Seidel wel het mooist tot zijn recht :yes:
Mocht je wat gaan bouwen dan ben ik erg benieuwd naar je bouwverslag, hopelijk hier :D
HLC te Abbenes is de club waar ik vlieg
 
Ik moet wel bekennen dat ik in mijn vijftig jarige ervaring met brandstofmotoren dit probleem met andere motoren/merken nog nooit heb meegemaakt(mag me dus gelukkig prijzen).
Ik vaar voor mijn beroep, dus mijn modellen staan heel regelmatig voor enkele maanden stil.
Ik heb het vaker meegemaakt dan ik me WIL herinneren... :D


Mijn Seidel wil ik ook ombouwen naar benzine.
Daar zijn twee merken voor op de markt die dit mogelijk maken.
Ken jij dít?
Ik heb begrepen, dat de originele Seidels tamelijk kwetsbare machines waren, en ik zou het vast wel kunnen, maar ga mij daar absoluut niet aan wagen.
Al helemaal niet als je tegenwoordig de UMS motoren kant en klaar voor benzine kan kopen voor hele schappelijke prijzen.
Ik heb die ASP gekocht als "paniekreactie" dat ASP de poorten ging sluiten, en ik draai niks meer op methanol (principekwestie). Toen wist ik nog niet van het bestaan van die UMS benzinemotoren af. Achteraf was dat de slimmere optie geweest, ook al heb ik een hekel aan open tuimelaars en membraancarburateurs.
 
Ik vaar voor mijn beroep, dus mijn modellen staan heel regelmatig voor enkele maanden stil.
Ik heb het vaker meegemaakt dan ik me WIL herinneren... :D



Ik heb begrepen, dat de originele Seidels tamelijk kwetsbare machines waren, en ik zou het vast wel kunnen, maar ga mij daar absoluut niet aan wagen.
Al helemaal niet als je tegenwoordig de UMS motoren kant en klaar voor benzine kan kopen voor hele schappelijke prijzen.
Ik heb die ASP gekocht als "paniekreactie" dat ASP de poorten ging sluiten, en ik draai niks meer op methanol (principekwestie). Toen wist ik nog niet van het bestaan van die UMS benzinemotoren af. Achteraf was dat de slimmere optie geweest, ook al heb ik een hekel aan open tuimelaars en membraancarburateurs.

Duidelijk verhaal.
Vanuit waar overigens, Seidels, kwetsbare machines?
Gelukkig kan ik deze mening niet delen hij is nm.zeer makkelijk in onderhoud.
Ik bezit hem nu bíjna twintig jaar en de kleppen hoef je maar zeer zelden te stellen ( is overigens een leuk klusje om te doen).

Over de Magnum ster was ik iets minder enthousiast.
Ik heb er een gekocht van de eerste serie.
De nokvolgers waren te zacht met alle gevolgen van dien.
Die heb ik later vervangen samen met alle lagers en rubbertjes.
Prima motor nadien.
Later nog een boxer van Magnum aangeschaft.
Prima motor en vooral voor dat bedrag.
 
Kick, even dit topic weer wakker schudden :)

Ik ben op zoek naar wat input qua stermotoren. Ik ben van plan om binnenkort (d.w.z. ergens dit jaar :P ) aan een FW-190 te beginnen en ben nog aan het twijfelen aan de powerplant. In de eerste instantie zat ik te denken aan een saito FG90R3 maar ik ben er nog niet helemaal uit. De kist wordt 240cm spanwijdte en ik denk dat het gewicht ergens tussen de 13-15 kg uit gaat komen. Op zich moet volgens mij de saito wel volstaan, maar idealiter wil ik er wel een drieblads prop op hebben, en als ik kijk wat die saito kan trekken dan houdt het bij een 22x12 of 23x10 drieblads wel op denk ik. Ik nijg dan eerder naar de 12" spoed om wat meer tempo te kunnen maken en ook een beetje te voorkomen dat de prop komt te unloaden tijdens bijv. een volgas duikvlucht, maar het wordt in ieder geval een "kleine" prop. Klein is relatief natuurlijk, maar "schaal" zou het eerder een 30" drieblads prop moeten zijn. Gaat de saito nooit redden. Vandaar dat ik twijfel: een moki s180 zou ook onder de kuip passen, en moki schrijft bijvoorbeeld een 26*14 drieblads voor. Dat is al een stuk forser en zal ook mooier zijn. Zo'n moki zal sowieso wat meer power hebben, ook langzamer draaien en onderaan de streep waarschijnlijk ook een stuk beter klinken. Nadeel is uiteraard het prijskaartje, de saito past prima binnen mijn budget, de moki moet ik eerst nog even met mijn vrouw overleggen :P

Misschien goed om te vermelden, ik heb tot nu toe eigenlijk alleen nog maar tweetakt motoren gehad, dit zou mijn eerste stermotor worden.

Nu is het een dingetje aan deze motoren dat ze niet zonder gerapporteerde problemen zijn. De saito's hebben er wel eens last van dat de ene cilinder heter wordt dan de andere en dit resulteert soms zelfs in vrij catastrofisch falen zoals kapotte drijfstangen als ik het internet mag geloven. Het gebruiken van baffles t.b.v. koeling zou hierbij moeten helpen, net als rijk smeren en rijk afstellen, wat ik sowieso allemaal van plan zou zijn, maar het baart wel enige zorgen om eerlijk te zijn.

De moki's schijnen overigens ook wel eens problemen te hebben, hoewel deze vaker aan de ontsteking gerelateerd zijn als ik het internet mag geloven. Goed smeren en een beetje rijk afstellen lijkt hier ook de norm, en eerlijk gezegd lijkt me dat sowieso verstandig bij een dergelijke motor. Heb alleen geen zin om eerst een aftermarket ontstekings unit te moeten kopen voor een motor die zelf al behoorlijk aan de prijs is.

Zijn er mensen die misschien iets kunnen zeggen over de zorgen die ik online tegen kom? Hoe verhouden saito en moki zich met elkaar op het gebied van bouwkwaliteit of onderhoudsbehoefte? Een dergelijke motor behoeft sowieso veel onderhoud, ik verwacht niets minder, maar ik laat alles mee wegen in mijn beslissing.

Also, nu ik toch 1001 vragen aan het stellen ben, is er iemand bekend met UMS? Ik las dat die dingen in India gemaakt worden, en hoewel ze mooi spul hebben ben ik niet heel erg happig om een paar duizend euro uit te geven aan een motor waar ik maar weinig informatie over kan vinden.....

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen :D
 
Back
Top