Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

  • Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
@Bert.

Beste wensen nog. ( Alle anderen ook uiteraard )

'En' het gunstige koppel werd beschreven, ook de rest in acht nemen.
Kleppentiming, overlap, compressie, wrijving, relatief weinig olieaandeel tot over de 'normale' methanoller's, carburatie.

Narekenen doe ik al een poos niet meer in theorie, practisch meten wel uiteraard.
Eigenlijk al niet meer sinds mijn hbo studie in '94 is afgerond, met succes overigens, was op m'n 32e.
Had geen puf meer om door te gaan voor Ing.
Hogeschool Zeeland, stoomketels, 'plof' motoren, stoom en gas turbine's, thermodynamica, P1xV1 = P2xV2, de wetjes van Gay-lussac en Boyle, Stodola, adiabatische kringloop, pompen en compressoren zijn mij ook niet geheel onbekend, enz enz.
Chemie was mijn 'goeiste' vak overigens maar dit ter zijde.

Beetje inzicht is er nog wel, beetje te lui geworden om de formules er weer bij te pakken.

Zit nog een beetje te twijfelen of ik een oud 4 takkie ga omdenken naar vonkie's, heb nog een oude, maar splinter nieuw, Enya liggen.
En hiervoor heb ik natuurlijk heel veel aan jou draadje voor wat betreft het ombouwen naar vonkie's.
Een setje is zo besteld bij Justengines tenslotte.

Maar nu eerst weer verder bouwen aan de 1/5 Tigercat want Dick is doende met de Penta hiervoor.

Groet
Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en daarom is een lange slag motor beter voor het aandrijven van een propeller

en daar komt het verschil in rendement vandaan

het ene merk draait een beter rendement als het andere

de 2takt moki motoren zijn trouwens niet van dezelfde moki als de grote stermotoren
 
er word wel is gezegd de hoeveelheid pk,s bepaald hoe snel je bij de muur bent
de hoeveelheid koppel hoe ver je de muur mee neemt

ook ik heb motorvoertuigen gedaan
 
Een 4T.motor met lange slag maakt beter gebruik van de expanderende gassen, dus is altijd efficiënter met brandstof. Alleen daalt het toerental doch het koppel stijgt weer over een groot toerental. Bij een korte slag motor gaat veel energie verloren doordat de expanderende gassen te snel de uitlaat verlaten. Praktisch alle vliegtuigmotoren uit het zuigermotortijdperk, zoals Merlin, Junkers, DB605, P&W, Wright etc. waren langeslag motoren wegens voornoemde voordelen zoals brandstofgebruik en hoog koppel bij een laag toerental om grote propellers te draaien. de BMW801 was precies vierkant maar met Duitse technologie erachter, zoals bijv. brandstofinjectie, mag je dit nog lange slag noemen. Resumé: langeslag, groot koppelbereik bij laag toerental dus grote props. Korteslag: beperkt koppelbereik bij hoog toerental en kleine props.
Groeten, Dick van der Veldt.
 
In mijn vorige stukje over de 4T motor ben ik nog iets vergeten te vermelden, nl. dat in expanderende gassen de temperatuur omlaag gaat: zie de gaswet van Boyle/Gay-Lussac Dit houdt in dat , naarmate de slag langer wordt, de motor steeds koeler wordt. Voorts zij opgemerkt dat tevens het geluid, geproduceerd door de ontsteking v.d. gassen, gereduceerd wordt door de expansie van ontstoken gassen. Een langeslag motor heeft derhalve alleen maar voordelen in de modelvliegerij, alleen jammer dat bijna niemand dar snapt; nou ik wel, toevallig!
Groeten, Dick van der Veldt.
 
@Dick van der Veldt, telkens als ik diverse 4 takt motoren hoor krijg ik het gevoel dat hij teveel toeren draait. Voornamelijk met de Kolm motoren. Mijn ervaring met de OS viertakten was dat die op de grond niet hoger mochten draaien dan 8000 toeren. Wat is jou visie daarop?
 
Ik zou het kunnen opzoeken, maar is zo'n Cox TeeDee van 0,8 cc nou ook een lange slag motor?

(Het is in ieder geval geen viertakt, en het maakt een behoorlijke tyfusherrie . . . :hammer:)


jan.
 
Hey
Waar haalt dat cox'ke zijn toeren , korte slag zal het zijn :-)
The engines
Cox .049 Engine Specifications
Bore
/Stroke Ratio: 1.05:1 (Oversquare)
Cox .051 Engine Specifications
Bore: 0.41 inches (10.41 mm)
Stroke: 0.386 inches (9.8 mm)

Grtjs , Blitske
 
Goede ik wou eens vragen
Meschien wil ik,voor een project een kolm inline 155 gaan gebruiken
Maar wat is het geluid nivo van de motor als je alleen de twee uitlaat pijpjes gebruik

Ik heb het gevraagd aan kolm het antwoord was kijk eens op you tube

Zijn er mensen met ervaring
 
Tja, ik denk dat je in NL er geen gaat vinden. Deze:
heeft dus geen uitlaat.:cool:
Tja, wat kan ik zeggen, fantastisch geluid :banana: durf echter niet te schatten wat ie aan dB-tjes doet maar denk "iets" teveel...:rolleyes:
 
"Iets" teveel voor Nederlandse begrippen m.b.t. max. geluids productie op NL modelvlieg verenigingen c.q. vlieg locaties. Hierbij nog een andere:
 
Wat zou er met de motoren van Wim hoek zijn gebeurd?
Wim stond begin jaren tachtig op modelbouwbeurzen met zijn zelfgebouwde motoren, V8, V12, stermotoren.
Prachtige machines, werden ook proefgedraaid op de beurs
 
Een aantal motoren zijn gestolen uit zijn auto..na een tentoonstelling/beurs.
De overige motoren staan bij een kluplid van onze vliegklup.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
 
Back
Top