Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Abachi!
Heftig oneens!Al maak je de huid van staal (of 2 lagen 160 grams carbon); de ligger neemt de buigkrachten op ........................
Opnieuw niet mee eens!
Wellicht is de weerstand tegen buiging zonder een vuren ligger oid. veel minder groot. Hij is er wel!
En, de invloed van de buitenhuid op de torsiestijfheid lijkt veel groter, maar is dat niet. De torsiekrachten (in Newtons gemeten) zijn vele malen kleiner dan de optredende trek- en drukkrachten bij buiging.
Mijn verhaal ging ook enkel over de buigbelasting.
Het lijkt me toch interessant om te weten of er een ligger aanwezig is en, zo ja, tot waar deze dan loopt.
Er is een trucje om dit te weten te komen. Vleugel binnenshuis goed op temperatuur laten komen en dan 's avonds als het flink afkoelt buiten in de open lucht neerleggen. Als er dan ook een goede uitstraling is en liefst wat hoge vochtigheid in de lucht (geen regen) dan gaat de vleugel beslaan. Op delen van de vleugel waar het warmer blijft doordat er nog warmte van binnen wordt aangevoerd (t.p.v. de ligger, eventuele steunribben voor de vleugelpen, servo's) beslaat de vleugel pas een stuk later en is dus goed te zien of er onder het oppervlak wat zit.
De kwaliteit van een eventueel aanwezige ligger is dan natuurlijk nog wat anders.
Wat is de indruk van de torsiestijfheid van de vleugels?
OK Johannes,
Ik had je verkeerd begrepen.
Ik heb met een vriendje (HTS werktuigbouwkunde) ooit eens buigbelastingen en liggers doorgerekend. Onze conclusie was dat als je voor de afschuifkrachten in de ligger (bovenkant wordt richting tip gedrukt) 1/10-de neemt van de trek- en drukkrachten in de ligger, dan zit je altijd goed. Veelal lagen die krachten op 1/20-ste.
Dat is meteen ook het zwakke punt van een schuimvleugel zonder ligger. Het feit dat de bovenindekking is vebonden met de onderindekking via neus- en achterlijst verbetert dat iets, maar niet veel. Feitelijk vervult het schuim hier ook de functie van webbing. Het is duidelijk dat de sterkte ervan niet veel voorstelt.
Overigens heb ik dat plaatje wat jij laat zien over buiging en torsie, en hoe dat te beïnvloeden/verbeteren vaker gezien. Wat ik daaraan verwarrend/onduidelijk vind, is dat het uitgangspunt een vleugel MET ligger is. Terwijl een (schuim)vleugel zonder aparte ligger ook vaak gebruikt wordt, en zeker in het verleden erg gangbaar was.
Gr. Dirk.