Stevige zwever met v-staart

Hallo allemaal;
Ik ben op zoek naar een zwever van tussen de 3500mm en 5000mm met een v-tail om een wren mk 54 60N turbine op te plaatsen.

Wie heeft een idee?

Laatst bewerkt:
Een SHK?

shk.jpg

Heel mooi toestel
Als deze ergens in gepast formaat zou bestaan en wat sleur en trekwerk zou aankunnen zou ik hem zeker overwegen.
Maar bestaat deze in model?

Deze bestaat als model in diverse afmetingen.
Ik ben zelf erg gecharmeerd van dit toestel, heb al overwogen om hem aan te schaffen.

Ik heb inderdaad al heel wat gevonden.
Vooral geschikte saltos toch, uit voll GFK
Een SHK is prachtig maar lijkt me toch niet zo geschikt omdat de V tail pendelroeren zijn.

Met een turbine met 6kg bovenop een zwever komt dat niet goed.
Die kun je nooit fluttervrij houden.

Als gesleepte zwever of hellingsbak werkt dit wel prima hoor.

Flutter is absoluut gevaarlijk voor je constructie. Maar je kan constructief het een en ander doen om het beginpunt van flutter te verschuiven.

Als je geen vertrouwen hebt in een pendelroer maak je toch gewoon een stabilo met roer, wie houd je tegen. Heb je het filmpje van de BRISK2 bekeken?
Wat vind je ervan? Niet eens een pendelroer.....

Zo zie je maar dat een stabilo met roer geen garantie is tegen flutter.
Met jouw stelling een pendelroer kun je nooit fluttervrij houden ben ik niet mee eens.
(binnen normale grenzen natuurlijk)

Het filmpje toont niet echt flutter op de roeren he maar op de volledige v staart, dit wijst erop dat het airframe niet sterk genoeg was voor hetgene hij ermee aan het uitvoeren was.

Ik denk dat een turbine zetten op een zwever niet binnen de normale grenzen te beschrijven valt.

mijn dlg heeft een pendelstabilo... bij het lanceren durft hier al eens flutter op te treden.
nu is mijn pendelroer aangepast, en de flutter is er uit gegaan...

het is dus mogelijk om een pendel fluttervrij te krijgen hoor.
uiteraard moet je geen mirakels verwachten.
en zal er altijd een maximale grens zijn.

snauwaertj

Over het filmpje wil ik het verder niet meer hebben want ik vrees dat wij daarover samen niet uitkomen.
Waar het om gaat is de vraag of een 4m zwever aangedreven door en 60N turbine uitgerust met een v-tail pendelroer fluttervij te houden is.
Hoe jij daarover denkt weten we inmiddels.
Voor mij is het duidelijk dat ik zonder problemen met zo een 4m SHK zonder flutter kan vliegen.
En nog snel ook.
Maar dat doet er niet toe. Nog voor alle duidelijkheid, het maakt mij hellemal niets uit of je nu wel of niet een SHK gaat vliegen.
Ik begin te twijfelen of je überhaupt weet wat je wilt.

Johannes

Laatst bewerkt:
ariel

Ik ben gewoon niet van plan om over één nacht ijs te gaan voor mn project.
Er kruipt heel wat geld in een stevige zwever van 4m om over de turbine nog maar te zwijgen. Ik weet dus inderdaad nog niet 100% welk toestel ik zal nemen, maar sta open voor voorstellen en bedank je hiervoor

Johan

misschien is een DS (dynamic soaring) kist een oplossing??
ik geloof dat ze die zelfs hebben tot 5m?
nu wegen die toestellen al enorm veel, maar je kan wel dingen doen, die geen enkel ander toestel kan... :)

Back