STINGER 21 OS25FX

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Hans Rijkuiter, 9 mei 2023.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je komt zo rond de 1500 gram uit, vliegklaar?
    Dat is extreem zwaar, de pylonracers zaten, toen ze nog klein waren, rond de 1300 gram.
    Maar gewicht zet wel altijd lekker door, zelf ooit een Stiletto gehad, dat was helemaal in de begintijd van electro.
    Ding woog lood, 16 nicads, speed 700 brushed motor.
    Van de helling af vloog ie maar op het veld moest ie echt hard gegooid worden, dan stuiterde hij tegen de grond, veerde omhoog en vloog verder.
    Denk dat ie ruim 2 kilo woog maar het vloog wel en had ongeveer dezelfde vleugel en profiel als de Stinger.
    Ik ga deze Stinger op 8S vliegen.
    8S 1800 lipo, 300 gram motor, 25 gram regelaar, 40 gram ontvangeraccu met 3 diodes en een 8x23 prop.
    Dan zit ik rond de 1600 Watt en moet ie horizontaal zonder aan te duiken rond of over de 250 lopen, fluisterstil.
    Gewicht ook zo rond de 1500 gram maar ik heb meer trekkracht.
    Net de vleugel helemaal klaar gemaakt, snoertjes van servogat naar servogat, roertjes vrijgemaakt zodat ze soepel bewegen.
    Nu op zoek naar metallic groene folie.
    Morgen (als ik me net zo goed voel als vandaag, het motorspant erin fabrieken.

    GJ
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  2. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    Welke motor ga je gebruiken ervoor Gertjan , goed om te horen dat je weer bezig bent .

    Had net even mijn Avionik opgemeten die weegt met de ''zwaardere romp en 5S 4500mha lions'' 1200gr totaal 900gr het toestel en 300gr de vleugel met 4 servo's erin .

    1500gr is inderdaad best zwaar om zoiets te gooien of komen er nog kleine wieltjes onder ? wegschieten gaat niet met een benzine motor of wel ?

    mvg Andre
     
  3. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er gaat een 580 KV 42 serie buitenloper in.
    De motor word een stuk van het motorspant gezet omdat de romp aan de voorkant net even te smal is voor een 42 serie motor maar ik heb die maat nodig om genoeg koppel te krijgen voor die prop.
    Ik vind 1200 gram best zwaar voor een Avionik D17.
    Ze vliegen ze onder 1000 gram en mijn oranje in lichte uitvoering, dus met een 29mm Mega buitenloper, woog vliegklaar 700 gram.
    Dat is met 3 servo's, 2S ontvangerlipo en aandrijving met accu.
    Regelaartje was 17 gram, doet makkelijk 65A.
    Wegschieten met een brandstofmotor gaat niet lukken.
    Maar met een goede werper moet het lukken, je moet alleen niet sturen voordat je snelheid hebt.
    Dan overtrekt ie, torque bestaat niet.
    Ik heb het1x gehad met een Hawk en een 18"prop.
    Hij werd beroerd gegooid, ik stuur tegen en hij slaat de grond in.
    Eerste wat je denkt en hoort is... oh, de prop is te groot, koppel draaide hem weg.
    Onzin, hij werd scheef gegooid, te weinig snelheid, ik stuur tegen en hij overtrekt over die kant.
    Ik heb nooit gezien dat een model last had van koppel door een grote prop, zelfs 7000 Watt op een 19" prop en 175cm model, meteen vol gas erop laten het model niet bewegen.
    Vandaar ook mijn keuze voor een enorme prop.
    Ik kreeg net nog een maat door, of ik daar wat aan had.. een 12x44 prop....
    Nou nee... dan moet je echt heel veel vermogen erin stoppen.

    GJ
     
  4. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    846
    1486 gram tot nu toe zonder brandstof.is +150gr ongeveer.
    Dan moet ik nog maar een laagje van de vleugeloppervlak schuren en idd een kleinere ontvanger accu , ontvanger en schakelaar overwegen.
    Sowieso gaat er eerst een APC 9-6 propje op voor het invliegen , dat geeft dan voldoende trekkracht met opgooien.
     
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even berekend, met een 9x6 propje heb je op de grond ongeveer 1500 gram trekkracht bij 12000 rpm (zoiets zal die motor op de grond halen.
    1 op 1 kracht/gewicht dus, moet kunnen.

    Schuren zal niet heel veel grammen brengen.
    Lichtere ontvangeraccu, als je die gunstig plaatsen kan, wel.

    GJ
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  6. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    846
    Gisteren de vleugel heel licht gespoten met een spuitbus. IMG_9268.jpeg IMG_9271.jpeg Aileronservo’s ingebouwd IMG_9269.jpeg IMG_9270.jpeg
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    846
    IMG_9281.jpeg IMG_9278.jpeg
    servo snoer doorvoer met een stukje siliconen slang in het gat om de draad te beschermen. IMG_9272.jpeg IMG_9279.jpeg
     
    ramses vindt dit leuk.
  8. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    846
    Op de witte bovenkant wil ik nog rood/wit/blauw striping voor het betere zicht maar de oratrim is op dus die moet ik ffff bestellen. 74A3744B-F5FA-4BA7-AAE1-1F34EDA010F3.jpeg

    Totaal 1494 gram. IMG_9280.jpeg IMG_9282.jpeg
    Smal stukje tape op het zwaartepunt zoals beschreven.
     
    ramses en serge pot vinden dit leuk.
  9. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    846
    Over de lengte as moest er een klein beetje lood in de rechter vleugel tegenover de cylinder. IMG_9284.jpeg
    IMG_9285.jpeg
    Met 30 min Zapp vastgezet.
     
    ramses en serge pot vinden dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even een opmerking over de aansturing van de ailerons.
    De stuurstangen staan niet recht op de vliegrichting zo te zien.
    Dat geeft extra weerstand en geluid.
    Alls moet recht op de vliegrichting staan, dus zo min mogelijk frontale weerstand.

    GJ
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.095
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Inderdaad, dat wist ik toevallig ook. Eigenlijk logisch, maar je moet er maar op komen.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    .
    Hans, wat is de spanwijdte van deze Stinger 21, kan het niet vinden of ik heb er overheen gelezen?
    Wordt een gave kist! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ramses,
    hij zit rond de 115cm span.
    Ik ben hem aan het opbouwen voor Willy.
    Maar even ter vergelijking.. ik heb nu een Avionik van 140cm span opgebouwd in een Superlight versie.
    Die loopt zeker harder dan de Stinger.
    En die weegt, incl alles, dus motor, regelaar, servo's, ontvanger en accu's (want hij heeft geen BEC).... 610 gram!
    Ik zou haast een Stingerromp bouwen onder vacuum want dan pak je zomaar 100 gram winst denk ik.
    Als je dan ook nog een gfk vleugel maakt kan je de Stinger ook rond de kilo vliegklaar krijgen.

    GJ
     
    ramses, WillydeWoofer en Hans Rijkuiter vinden dit leuk.
  14. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    846
    Ja dat klopt ,staan haaks op het scharnier, dat leek voor mijn gevoel beter .
    Kan het nu niet meer veranderen , zonde , we gaan het zien(of horen
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    .
    Dank voor de info GJ :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  16. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    846
    HALLO Ramses,
    Heb eens gemeten enig kom op 118,5 cm IMG_1700.jpeg
     
    ramses vindt dit leuk.
  17. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    846
    HI VIZ SCHEMA IMG_9295.jpeg IMG_9296.jpeg IMG_9298.jpeg IMG_9299.jpeg IMG_9300.jpeg
     
    Adop, MaartenCornelissen, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.095
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ziet er goed uit.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  19. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    102
    Als hij net zo goed vliegt als dat hij er uit ziet komt het helemaal goed .
    Mooi geworden hoor !! Ben benieuwd naar de maiden .
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    Dank je Hans!
    Het is een erg gave pylon racer geworden :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina