Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Hallo ik ben Ed
    Ik weet nog niet zo goed hoe het een en ander hier werk dus op deze manier begin ik dan maar. Ik bouw stirling en vacuüm motoren en heb een eigen site
    www.stirlingheteluchtmotoren.nl. Deze site is niet te bekijken op appel apparatuur. Misschien kan ik wat bij dragen voor mensen met problemen met het maken van zo'n motor of problemen met machines of materialen. Ik laat het even hierbij. groeten Ed
     
  2. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Beste Ed.

    De site is normaal via Mac pc's te bekijken.
    Alle opties werken bij mij normaal op een Mac, altans op de mijne werkt de site 100%.
    En een compliment v/d werkplaats, ziet er top uit met de apparatuur.

    Groet Peter.
     
  3. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Hallo Peter
    Op een gewone pc werkt alles perfect maar op Appel IPad iPhone werk het niet omdat Appel niet Adobe FlashPlayer herkent van daar dat het daar niet werkt sorry.
    Maar wel bedankt voor de complimenten groeten Ed
     
  4. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
  5. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Ja daar ga ik ook altijd heen met een deel van mijn modellen en in het voorjaar naar Loon op zand. Wat houd een draadje in is dat een vast onderwerp of zo.

    Groeten Ed
     
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dat heb je heel goed Ed :thumbsup: In deze "Stoomrubriek" hebben een aantal mensen een "eigen" onderwerp/draadje/blog of geef het maar een naam. Het beste en leukste voor alle liefhebbers en volgers is dat je een eigen onderwerp of"draadje" start en hierin laat zien hoe je iets maakt en het liefst met heel veel foto's :yes:
     
  7. Goedenavond Ed,

    leuk je hier ook te zien. Verleden jaar hebben wij elkaar ontmoet, ik weet niet meer waar maar het was in een klein spoorwegmuseum waar je met wat van je apparaten stond. Ook in Loon op Zand hebben wij elkaar ontmoet. Ik herinner ij dat wij zelfs nog kort met elkaar ge-emaild hebben.
    Welkom.
     
  8. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Mannen

    Dan zien wel elkaar zondag.

    Peter.
     
  9. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Hai Peter ik zou zelf zo gouw niet weten wie je bent ik ontmoet met deze hobby erg veel mensen maar als ik je zie zondag kom het wel denk ik moet je wel even zeggen wie je bent. Over mijn bouwen kan ik vertellen dat ik bezig ben om gegevens te verzamelen voor mijn nieuwe model, inheb hem gevonden op internet maar alleen als foto nu nog achterhalen of er tekeningen zijn. Ik heb nu kontact met iemand uit Zweden die heeft deze motor maar niet zelf gemaakt hij heeft hem kant en klaar gekocht. Dat is het weer even als ik wat meer weet zal ik dat melden.

    Ed
     
  10. Ed, foto? Er is hier heel veel kennis aanwezig. Wellicht dat anderen (ook) kunnen helpen?
     
  11. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    image.jpg Ik heb een foto hier geplaatst ik hoop dat hij te zien is ik weet nog niet precies hoe het een en ander werk op jullie Forum. Ik kan hem in principe zo gaan bouwen maar ik wil even weten wat de grote van de machine is dat werk beterde totale lengte en zo. Als het met deze foto goed gaat zet ik wel een paar andere foto's ook neer en is er ook een mogelijkheid om een filmpje te plaatsen ik heb van mijn meeste modellen ook een filmpje gemaakt die staan ook op you tube.

    Ed
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2015
  12. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ed,

    wat wordt bedoelt met "je zit nu in het draadje van Peter" is dat Peter een onderwerp (topic) is gestart met een verslag van de bouw van zijn stirling motor.
    Het is de bedoeling dat dit verslag "zijn" verslag blijft, met eventueel op -aanmerkingen van collega bouwers, met tips, handige weetjes enzovoort.
    Wat je nu doet (en niet expres) is dat je in zijn verslag jezelf ineens voorstelt en berichten/foto`s plaatst die niet met zijn verslag te maken hebben, in forum taal, je breekt in in het verslag van iemand anders.

    Je kunt in het forum overzicht > en dan in het betreffende forum (in dit geval stoom techniek) met de knop "start nieuw topic" zelf een onderwerp aanmaken, hierin kun je jezelf voorstellen en eventueel foto`s van projecten en/of een bouwverslag plaatsen.

    Niet als negatieve, maar als positieve kritiek bedoelt, om een nieuw forum lid op weg te helpen, want tips/hulp etc. daar gaat het om bij een openbaar forum.
     
  13. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Oké John sorry ik weet ook niet hoe het bij jullie werk ik zal het anders proberen.
    Ed
     
  14. Luitjes,

    van het weekend heeft Fanaat mij niet alleen leren solderen (en nog veel meer) maar hebben wij ook samen een plop-zeggende zuiger gemaakt :banana: :feli:

    small 181.jpg

    small 180.jpg

    small 185.jpg

    een werkelijk schitterende soldeerverbinding. Weer een projectje af.:D
     
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    En hoe vaker het allemaal lukt..............hoe leuker het wordt Peter :yes:

    In neem aan een koolstof zuiger voor je Stirling ?
     
  16. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    grafiet, dus iets met koolstof.
     
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dat bedoelde ik :frustie:
     
  18. Luitjes,

    een vraag betreffende de bouwvolgorde.

    Ik ga de geleidingsstang verdringerplaat maken. Nu bestaat de stirling uit een aantal ovale vormen. Het lijkt mij mooi(er) om deze plaat ook ovaal te maken. Maar de lagerhouders komen iets hoger dan de plaat, de as met moeren blijft er net onder. Uit de foto's blijkt wel wat ik bedoel. Ik moet dus gleuven in de ovaal gaan maken. Hoe doe ik dat?
    Eerst stuk vierkant messing, gleuven erin (frezen of zagen), alle gaten erin en dan ovaal maken?
    small 175.jpg

    small 176.jpg

    small 177.jpg

    small 178.jpg
     
  19. Luitjes,

    ik heb een paar lagertjes liggen die ik wilde gebruiken. Natuurlijk heeft de binnenasmaat een afwijkende maatvoering, 3,96. Wat gedraaid van een stuk (zilver)staal rond 4 en op maat gemaakt. Vervolgens 2 mm gaatje erin gemaakt met centerboortje.

    small 198.jpg small 199.jpg
    small 200.jpg small 202.jpg

    Het resultaat vind ik geslaagd. zit geen speling in.

    small 194.jpg small 195.jpg

    Hoe krijg ik aan dit asje de beide uiteinden een beetje "geklonken" zodat het meer gefixeerd komt te zitten? Of anders een druppeltje loctite?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2015
  20. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    kan je niet een spanpen gebruiken,
     

Deel Deze Pagina