Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Kan je niet beter een pasboutje met moer maken dan kan je het altijd demonteren als dat nodig is.

    Ed
     
  2. Remco,

    nog nooit van gehoord maar na wat gegoegel .... een bruikbaar idee :thumbsup:
     
  3. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
  4. Hoe pak ik dat aan dan? Waar het asje in komt in het gaffeltje, zijn de gaten 2 mm. Wanneer ik (een deel van een 3 mm) boutje afdraai naar 2 mm, dan blijf ik schroefdraadeindje houden van 3 mm. Die past niet door het gaatje van 2 mm in her gaffeltje
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    [​IMG]
    Dit is een voorbeeld van een pasbout.
    Het deel achter de schroefdraad is dikker, voorzien van de juiste diameter en lengte.
    Je moet dus aan 1 kant het gat in de gaffel groter maken.
     
  6. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Ja dat is juist de pas maat wordt in dit geval 3,96 de maat van je lager dus aan een kant van de gaffel ook, en aan de andere kant m3. De pasbout monteren en om te zorgen dat hij niet los draait een moer op het einde. Het draad end net zo lang als de gaffel kant plus een moer lengte. De lengte van het passinggedeelte ( l ) op de tekening hier boven wordt een gaffel kant plus de breedte van je lager . Ik gebruik deze methode altijd dan kan je het zonder problemen demonteren als dat nodig is.

    Ed
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2015
  7. Luitjes,

    er zijn (dus) vele wegen die naar Rome leiden, waaronder o.a. ook een om met een center de wanden wat naar buiten tikken nadat in het asje een gaatje geboord is.
    Ik was ondertussen bezig met een oplossing en heb dit - geheel zelfstandig :yes: - uitgedacht
    small 208.jpg

    small 203.jpg

    nadat ik een klein gleufje in het asje gefreesd had, kan het asje geen kant op.

    Vervolgens ben ik aan het betere handwerk geslagen om het verdringerasgeleideplaatje uit een stuk 5mm messing te zagen. Alle (basis)vormen zijn ovaal en het leek mij mooier om dat ook zo te gaan maken.

    small 205.jpg

    small 206.jpg

    small 207.jpg

    De gaten ga ik later boren omdat het gat voor de geleidestang exact boven elkaar moeten komen t.o.v. de middenplaat en de hele verdringercontraptie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2015
  8. Luitjes,

    weer een projekt (!!) af en wel een asje maken van 15 mm met 2 soorten schroefdraad, 4 mm aan de ene, 3 mm aan de andere kant en in het midden een stuk van doorsnee 3,1 x 6mm lang voor het lagertje met behuizing.Voor diegene die de tekening kennen pos 61. Wat een klus :eek: o_O (voor mij). Tijdsduur 1 1/2 uur. Maar geen materiaal verspild, dat wil zeggen: ik hoefde niets over te doen. Had alleen dat de snijplaat 3 mm vast kwam te zitten :confused:. Waarschijnlijk iets te ver doorgedraaid. Kon geen 'halsje' maken bij de schroefdraad omdat ik anders tegen de klauw aankwam.

    small 210.jpg
    small 211.jpg
    small 209.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2015
  9. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Hai Peter.
    Hè dat ziet er goed uit, misschien als tip! ik gebruik voor dit soort onderdelen een modelbout boutje die hebben een hoge kop en eentje van m4 centertje er in en je kunt hem afdraaien naar de maat die je moet hebben en een m3 draadje er op en klaar, ook is dit materiaal doorgaans goed te draaien, een soort automatenstaal dat is zacht en kort spanig.
    Ed
     
  10. Ed,

    waar haal je die boutjes? Ik zie nog niet goed voor me hoe je het precies bedoelt.

    De werkvolgorde was nu zo:
    - 4 mm zilverstaal, ingeklemd in spantanghouder,
    - afgedraaid naar 3,1
    - rest naar 3 en schroefdraad 3 erop.
    - losgehaald, omgedraaid, ingeklemd op 3,1 deel
    - schuin zoekkantje op 4 mm
    - draad 4mm
    - 4 mm draad op stukje van 4 mm

    Is er - naast een klant-en-klaar boutje - een andere werkvolgorde?
     
  11. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Peter.
    kant en klare boutjes zijn er niet maar de boutjes die ik bedoel zijn m4 boutjes met een bepaalde lengte die je kan afdraaien naar wat jij nodig heb voor jou project wat je ook kan doen is een lengte zeskant te kopen van staal of messing hangt af van wat je nodig hebt en daar je pasboutje van draaien. Ik gebruik altijd modelbouw boutjes want dat ziet er goed uit op je model maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk. als ik 3mm pasboutjes nodig heb dan draai ik die uit zeskant 4mm (dit is de maat van de bout kop van een m3 boutje)dan kan ik de maat zelf aanpassen voor wat ik nodig heb. Mijn adres voor deze boutjes en ook haal ik hier mijn kogellagers is http://www.modellbauershop.de dat is in Duitsland. Ik zal een paar foto's mee sturen als dat lukt ik weet niet hoe dat precies werkt ze staan in mijn media maar ik zie ze niet op deze bladzijde. Ik hoop dat je hier wat mee kunt anders hoor ik het wel.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2015
  12. Luitjes,

    het volgende asje gemaakt, en nu andersom gedaan ... eerst een stukje afgedraaid naar 2,9 en daar M3 op gedraaid. Vervolgens "middenstukje" pas gedraaid voor het lagertje met houdertje, toen de zaak omgedraaid, een zoekrandje aan het rest stukje 4 mm gedraaid en daar M4 op gesneden.
    Daarna het geleidestangmeeneempiefje met 3 x M3 er in getapt ..... ziehier het resultaat. De M3 schroefdraad moet ik nog wat inkorten maar dat doe ik pas op het allerlaatste. Dat zie ik als een soort 'fijn afwerking".

    216.jpg

    217.jpg

    213.jpg

    214.jpg
    215.jpg

    212.jpg

    Nu nog een paar lageropsluitrondjes maken waar dan weer stangetjes aan komen.
    Moet dus eerst aan het uitmeten van de ovalen geleidestangplaatje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2015
  13. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Hai Peter
    Is er een mogelijkheid dat ik aan de tekeningen kan komen. Het model ziet er leuk uit dat je aan het maken bent. Ik heb op de site van stoomgroep Holland gekeken maar kan hem niet vinden, ik zag verder terug in dit draadje dat jij de samenstelling van de motor had. Misschien kan ik een copy van de zet van jou overnemen. Ik hoor het graag van je.
    Je mag me ook mailen.
    Groeten Ed
     
  14. Luitjes,

    ik ga weer even verder maar heb een bouwvolgordevraag (scrabble: 1200 punten)

    Het gaat om pos. 67, zie foto's. Hoe pak ik dit het beste aan?

    small 01.jpg

    218.jpg

    219.jpg
     
  15. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik denk uit messing dan de buitenkant plus gat rond 6 en een kamer rond 8 aan de maat, dan afsteken ( of zagen ) omdraaien en de andere kamer rond 8 ik geloof niet dat de kamers rond 8 erg vervormen na het solderen van pots 59. Zo zou ik het doen. ( heb je mijn adres ontvangen? )
    Ed
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Het belangrijkste is dat de 2 boringen van 10 mm juist in dezelfde lijn lopen denk ik om soepel te kunnen ronddraaien , het stuk gewoon omdraaien in de klauwplaat is volgens mij niet nauwkeurig genoeg , bij de meeste draaibanken zit er toch een beetje "slag" op , of je moet de andere zijde in de vierklauw spannen en uitcenteren op 0,01 à 0,02 mm .
    Een andere manier is de volgende ,
    Eerst dus één zijde bewerken , doorboren met 6 mm (eerst centerboor , dan 5,5 en dan op lage snelheid met 6 boren , zo bekom je een mooi egaal rond gat) uitdraaien van boring 8 en 10 (opletten dat boring 10 juist is voor de passing van het lager) , buitenkant op 14 en het kamertje steken (is tot op dia. 8 denk)
    Dan zou ik (ook al is de andere kant nog niet bewerkt) de 2 gaatjes M3 boren en tappen , let op dat deze mooi in lijn liggen , aan de nog niet bewerkte kant +- 5 diep boren en tappen.
    Dan een stukje ,bv . aluminium in de klauw steken en afdraaien op dia.6 x 10 lang en verder op dia.10 minstens 5 lang , NIET uit de klauw nemen anders is het niet meer gecenterd , daar moet het werkstukje exact op passen (tolerantie max 0,02 mm op boring 10) , met een M3 boutje kan je nu het stukje klemmen op het alu asje en zo de andere kant bewerken en liggen de 2 boringen mooi in lijn

    Hopelijk heb je hier iets aan , Groeten Jef.
     
  17. Luitjes,

    Ed: adres ontvangen. Tek. gaan morgen op de post

    Bedankt voor de tips allemaal, dank. :beer:. Willen jullie svp in het achterhoofd houden dat ik een debutant ben? Afdraaien op 0,02 .... ik ben al blij dat ik mijn schuifmaat op 0,x af kan lezen hahaha.

    Via email kreeg ik van Dirk (Gea) het volgende door:
    " Eerst even een kleine verandering aan de tekening die het leven eenvoudiger maken. In plaats van een kamertje van 8 mm kan je de boring van 6 mm vergroten tot 7 of 8 mm. Dan hoeft het kamertje niet , dit dient enkel om de binnenring van de kogellager niet te laten aanlopen.
    Volgorde van bewerking: stuk materiaal van b.v.b. 15 mm diameter opspannen in de klauwplaat. 30 mm laten uitsteken.
    Afdraaien naar 14 mm , gat boren van 8 mm ( of 7 ). Met een binnenbeiteltje het kamertje draaien van diameter 10 en iets meer dan 5 mm diep .Daarna vlakken tot het kamertje 5 mm diep blijft.Dit is makkelijker dan het kamertje direct 5 diep te maken.
    Stuk afzagen op een lengte van 23. Andersom inspannen en de kop vlakken. Uitspannen , meten hoe lang het stuk nog is. B.v.b. 22.6 mm. Terug inspannen , als het kan in de spantang en nog 0.6 mm van de kop afdraaien. Nu opnieuw een kamertje draaien van 10 mm . Ditmaal moet het wel direct op de diepte van 5 mm.
    Stuk inspannen zodat de middelste groef kan uitgestoken worden. Hierbij zal je wel moeten steunen met de centerpunt.
    En als laatste , de gaatjes boren voor de m3 stelboutjes ".

    En zo heb ik het aangepakt :) en :yes:
    221.jpg

    222.jpg

    223.jpg

    224.jpg
    de kamertjes heb ik qua diameter aangepast aan de lagertjes die ik had
    227.jpg
    229.jpg
    voorgeboord met centerboor 2mm, daarna 2,5 mm boor en vervolgens 3 mm draadtap
    231.jpg
    met mijn nieuwe tool .... reuze handig en veeeeeeel nauwkeuriger dan "uit de hand"
    232.jpg

    233.jpg
    Met dit als eindresultaat. Goedgekeurd :feli:Dirk, merci
     
  18. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Peter zo zie je maar er zijn vele wegen die naar een goed einde leiden en daar gaat het toch om en ieder doet het op zijn manier en als het resultaat goed is en werkt is ook zijn manier van aanpak goed dat is het belangrijkste, maar vragen moet je altijd stellen. Zoals je ziet zijn er genoeg antwoorden. Ik kijk uit naar de tekeningen ik ben erg benieuwd naar het geheel.

    Ed
     
  19. Luitjes,

    gisteren de klemring verdringerzuiger pos 49 gemaakt. Omdat ik 'kwijt ben' hoe je moet uitklokken met een 4-klauw de zaak maar zo ingespannen.

    237.jpg
    Eerst de ene kant gevlakt, daarna omgedraaid en uitgeklokt en toen de andere kant
    239.jpg

    236.jpg
    Het moest 10 mm zijn, verschil een honderste
    240.jpg
    De gaten worden pas geboord tesamen met pos 50
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2015
  20. Luitjes,
    weer even bezig geweest nmet het maken van twee rozetten. Omdat de pilaren wat rare maten hadden vanwege het 'geklunkel uit het verleden' :hammer:, best - althans voor mij - nogal wat werk. Maar leuk om te doen ;)

    242.jpg
    243.jpg
    245.jpg
    246.jpg
    Het meetverschil komt omdat ik met mijn verkeerde hand het fototoestel moest bedienen
    247.jpg
    248.jpg
    249.jpg
    Omdat de stukjes niet zo groot zijn, uitgeklokt. Is dit nauwkeurig genoeg? Het verschil blijkt wel uit de foto's
    250.jpg
    251.jpg
    235.jpg
    Dit is het eindresultaat tot nu toe :banana:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2015

Deel Deze Pagina