Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. Frederik,

    ik neem althans aan dat het messing is, weet dit echter niet zeker. Hoe kom je daar eigenlijk achter wat voor materiaal het is?

    Op de tekening staat voor de cilinder messing en voor de zuiger brons aangegeven, de zuigerstang moet dan weer van messing. Ik heb het zuigertje van brons.

    Als het niet mooi loopt, kan ik altijd nog het zuigertje van iets anders maken. Zou alu ook gaan?

    Hoe werkt dat dan (gaat dat werken) in een vierklauw? Heb jij daar toevallig foto's van of kun je dat eens laten zien?
    Heb je voor het opspannen in een 4-klauw zo'n meter nodig? Gaarne tips en/of adviezen, ben debutant, weet je nog?:D
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.821
    [ Ik heb het zuigertje van brons.[/QUOTE]
    Dat is dan goed toch
    Het zijn dus twee verschillende materialen
    Zij het dan andersom
    Brons is wat donkerden van kleur meen ik
    mvg
    frederik
     
  3. Stirling:

    @ Anko: klopt maar er moet aan één kant een platte kant aan(komen/zitten) om het aan de steun aan te laten sluiten. Het moet 16 x 12 mm worden, met uit centre een gat van 10mm

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.821
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    En dan pas NA het solderen je cilinder op diameter maken.
    Je kan (als voorbeeld) het stuk vierkant waarin straks de cilinder (=buisje) komt te liggen in de vierklauw zetten en dan met een boorbeitel die holling maken.
     
  6. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik zie t probleem niet... cilinder in de draaibank, Cilinder uitdraaien, buitenkant op een ronde groot genoege maat afdraaien,

    Ding in de freesbank.. platte kanten eraan...

    Je zal die platte kant toch echt moeten frezen.. of dat nou een los deel is of een deel wat je er op soldeerd. anders krijg je het niet vlak genoeg.

    Als ik zoiets zou tekenen zou ik nog een parallelliteits tolerantie op de cilinderboring en die vlakke zijde maken...

    Je kan het inderdaad ook uit een stuk vierkant maken.. in een vierklauw is dat 1 opspanning. half mmtje eraf frezen erna om het te vlakken en klaar.
     
  8. Stirling: etc.

    Luitjes,

    op posting 73 van Timo Rutten is - volgens mij althans - te zien dat er niet gesoldeerd is. Als ik de tekening zo bekijk, zie ik ook niets van solderen.

    [​IMG]

    daar komt bij dat ik - volgens mij - het verschil moet overbruggen (zie C-C)

    [​IMG]

    tussen de steun/standaard, balans (hoe noem je dat onderdeel tussen de krukaswang en het lager en de krukaswang ........

    [​IMG]


    [​IMG]

    ....... toch?

    Tekeningen welwillend ter beschikking gesteld door Timo Rutten ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.821
    Geen wonder dat was een vierkant stuk.
    Daar zit dus al een platte kant aan he
    We hadden het toch over een rond stuk messing
    Waar een platte kant aan moet
    mvg
    Frederik
     
  10. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.444
    Locatie:
    Hulshout België
    Peter ,

    Als je de beschikking hebt over een vierklauw kan je het stuk maken zonder freesbank , de schuine kanten zal je er dan achteraf moeten afvijlen . Het is wel wat stel en uitpaswerk maar het is perfect mogelijk een kubusachtig onderdeel met de vierklauw te draaien , ik zal zelf op mijn draaibank een kubusje draaien , er foto's van nemen en ze hier posten zodat je een idee hebt hoe het in zijn werk gaat .

    Groeten Jef
     
  11. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    DAt is zo Jef. Ik heb dat vroeger ook eens gedaan.
    2 x dwars inspannen , en daarna in de lengte inspannen.
    En dat was inderdaad een heel gedoe ja. Dikwijls mislukt. En toen hebben we een freesmachientje aangeschaft.

    Maar nu nog hoor , op foto's en video's lijkt het allemaal supersimpel , tot je ergens aan begint. Maar van Jef heb ik al veel bijgeleerd.
    Heeft de Champagne je nog gesmaakt Jef??

    Barry
     
  12. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Geldrop
    Beetje creatief worden hoor.
    Vierklauw is echt niet nodig als je uitgangsmateriaal netjes 4 kant of rechthoekig is.
    Gewoon onder 1 klauw uitvullen en hops boren maar.

    ik heb het zo gedaan voor de mini wobler, blokje netjes rechthoekig gemaakt op de draaibank.
    centertje geslagen en met het center in de losse kop het blokje op de juiste centerhoogte gezet.
    3 klauw aanspannen en vervolgens de boring van 6mm gemaakt.
    Daarna met de mesbeitel een stukje terug gedraaid van de buitenomtrek zodat er een rond kantje aan het werkstuk komt te zitten.
     
  13. Luitjes,

    dank voor de tips. Er zijn echter wel wat onduidelijkheden,

    * wat bedoel je met "onder 1 klauw uitvullen"? Hoe doe je dat?:confused:

    * blokje rechthoekig makten: gaat Jef laten zien :D

    * "....... met het center in de losse kop het blokje op de juiste centerhoogte gezet" Hoe doe je dat?:confused:
     
  14. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Zoek op youtube " MYFORDBOY " . Had ik al eens gezegd dacht ik.:rolleyes:

    Barry
     
  15. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.444
    Locatie:
    Hulshout België
    Peter ,

    Mee de rapte een stukje ingespannen om te laten zien hoe je uw cilinder kan maken

    Opgespannen in de vierklauw en 1 zijde gevlakt , dan stuk omdraaien en met de vlakke kant tegen de klauw vastzetten en terug vlakken
    [​IMG]

    En zo doe je dat met alle vlakken , dat het stuk niet mooi in het midden draait maakt niet zoveel uit , wel opletten dat de verschillende zijden haaks en evenwijdig zijn
    [​IMG]

    Dan zo juist mogelijk aftekenen waar je het gat moet boren en uitdraaien , bv met behulp van een schuifmaat
    [​IMG]

    Puntje kloppen , hoeft niet groot/diep te zijn , wel zo juist mogelijk natuurlijk
    [​IMG]

    Terug in de klauw met een centreerpen , kan je simpel zelf maken , vooraan punt aandraaien , en achteraan centerpunt boren .
    Nu heb je wel een meetklok of zoals ik hier gebruik , een "pupytaster" nodig om het stuk te centréren . De klauwen nu aandraaien tot je geen slingering meer hebt op de centreerpen of toch zo weinig mogelijk .
    [​IMG]

    Nu kan je het gat boren en uitdraaien
    [​IMG]

    En de kraag draaien
    [​IMG]

    En zo kan je alle zijden bewerken die nodig zijn .
    Hopelijk is het een beetje duidelijk en kan je verder met je wobbler .

    Groeten Jef;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

    @Barry: klopt maar los van de kijkuren die ik daar al heb, heb ik nog niet gevonden hoe je met een 4 klauw inspant. Theoretisch kan ik nu gietstukken maken 8-O.

    Vwb het inspannen, ik geloof dat dat alleen met een klok kan??

    @Jef: hier heb ik dus wat aan:yes::banana:. Ik ga achter een meetklok aan.
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.821
    Met alleen een draaibank is dat machientje ook goed te realiseren hoor
    Je moet nu eenmaal roeien met de riemen die je heb
    mvg
    Frederik
     
  18. STrirling: heet, mooi & heel moeilijk

    Luitjes,

    in afwachting van wat gereedschap, even zo'n centreerstift gemaakt à la Jef.
    Is 12, en nog wat lang, 5.5 dik.
    [​IMG]

    Misschien (wat) te lang? Wat zeggen de geleerden?

    Van een clublid wat materiaal gekregen zodat ik ook weer verder kan met de bouw van de wobbler.

    [​IMG]

    ....... kreeg ook nog een ruimer 10mm H7 :D.

    [​IMG]

    Omdat er maar max 7.5 mm in mijn boorkop past, heb ik hem - op advies - afgedraaid, en
    wel tot 7.3 mm. Past nu als gegoten in de boorkop. Kan ik zelf de cilinder uit gaan boren als
    ik zover ben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Is je ruimer een machineruimer of een handruimer. Als het een handruimer "moest" zijn , kan je er niet veel mee doen voor je cilinder , omdat deze conisch is.

    Barry
     
  20. Striling: heer, mooi & heel moeilijk

    Luitjes,


    @barry: ik weet niet wat het moest zijn, ik denk gewoon een machineruimer. Ik heb nu een machineruimer. Deze is niet conisch.

    Ik heb een ander probleem, een van de bekken van mijn vierklauw is kapot.
    [​IMG]

    Bij HBM een nieuwe bestelt maar deze past niet, moet M12 zijn. Verkeerd gemeten :evil:

    [​IMG]

    Nu is goede raad even duur :?

    Vanmiddag naar Doetinchem geweest. Ed van den Berg stond er met hele mooie stirlings
    [​IMG]

    Ook stonden er nog wat andere machines
    [​IMG]

    Verder is het een heel leuk en interessant spoorwegmuseumpje´. Ik vond het alleszins de
    moeite waard.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina