Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Oei Peter,

    Dat is niet zo leuk. Maar zou dit niets voor je zijn?? Heb de machine werkend gezien. Is een prachtig apparaat.
    CRIMAC machines bel 050715272

    Ik ben ook bezig met die wobbler. Zal er een topicje over maken.
    Maar de gezondheidsproblemen houden me een beetje tegen.

    groeten

    Barry
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Denk dat Peter de prijs nog leuker vindt
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  4. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

    Luitjes,

    @Barry: heb hier ook al naar gekeken. Punt is dat ik net met 'metaal' bezig ben, het heel erg leuk vind maar om direct al zo'n investering te doen? Daar hik ik nog een beetje tegenaan, los van wat de 1e stuurvrouw ervan vindt :rolleyes:, mede omdat ik ook nogal wat RC vlieg-spullen heb.

    @Frederik: waar voor draaibank heb jij? Waarom ik dat vraag? Kan ik mij eens op merk/type oriënteren op bijv. Marktplaats.

    Maar even wat anders, een vraag aan alle experts:

    IS HET MOGELIJK OM EEN ADAPTER TE MAKEN VAN M12 NAAR M14?

    bijvoorbeeld:
    - draadeind M14 kopen, inwendig M12 tappen?

    of

    - een dikke M12 moer en daar M14 op tappen? En deze dan met Locktite in de nieuwe vierklauw fixeren?

    of

    iets anders, als er lui(tjes) zijn met briljantere ideeën :rolleyes:

    Er wordt mij aangeraden om creatief te zijn;) en als ik zie wat er allemaal gedraaid wordt, moet er toch een oplossing zijn?
    Help mij dan eens uit de brand :worship: :confused:? En het hoeft niet voor niets.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2014
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    zoek eens op myford op marktplaats, schrik alleen niet van de prijs....

    Emco compact 5 of compact 8 zijn hele leuke bankjes, Huvema HU450 heb ik zelf.

    De compact 5 ben ik zelf mee begonnen, heel fijn bankje en groot genoeg voor diverse machientjes.
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  7. Luitjes,

    dank voor de tips.

    @Baggeraar:
    volgens mij allebei Chinees. Naar ik heb begrepen heb, haalt Crispyn ze helemaal uit elkaar (en zou het geen kloon van een kloon?? zijn).

    Verder zie ik verschil tussen de HBM-machine en die van Crispyn. Bij Crispyn is de pinole dicht (en er zit een draaiknop onder het draaiwiel), bij het dwarssupport voor de langs-automaat, zit bij HBM een handel die er bij Crispyn niet zit.


    Waar vind ik een FSB/SEE?

    En oh ja, nog ideeën over de (een) adapter?
     
  8. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Uit ervaring , Buitelaar is goedkoop , maar duurkoop.
    Crispyn heeft de machines uit de originele fabriek & die van Buitelaar worden constant gekopieerd om goedkoper aan te kunnen kopen.
    Nu heb ik nog een freesmachine staan van Buitelaar , waar nog steeds het zand uitkomt waarin de onderdelen gegoten zijn. Zeer Abrassief dus.
    Alsook nog een draaibank ervan die licht conisch draait. De reden.......Het bed zit niet loodrecht op de tandwielkast. Valt niets aan af te stellen.
    Mede forumlid Jef had dezelfde freesmachine als ik had. Buiten de kleur dezelfde machine. Ik heb motoren vervangen & de Z-as liep constant vast. De machine van Jef is een droom.
    Buitelaar heeft gegoten tandwielen & Crispyn heeft geslepen en geharde tandwielen. Crispyn maakt inderdaad de kist open , kijkt alles na , vult olie & smeert de boel. Laat hem draaien ook. Bij Buitelaar krijg je een kist & trek je plan ermee.

    Barry
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2014
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je maar weet waar je op moet letten om een kloon van een "echte" te kunnen onderscheiden.

    Als een fabrikant een kist openmaakt, de machine poetst en vult etc, geeft dat echt geen garantie dat het geen kloon is.

    Als de één origineel is en de ander namaak, is het onmogelijk dat de prijzen zo dicht bij elkaar liggen, ik zeg dan "beide hetzelfde", maar dat moet ieder voor zich maar gaan bedenken.

    Veel wijsheid bij het beslissen.


    hier heb je er nog één uit dezelfde fabriek.
     
  10. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    en waarom wil hij er vanaf?
    ziet er knap rot uit.
    Lastige keuze hoor.
    dit soort 2de hands (oud ijzer, dat versleten kan zijn) of een chineese kloon.(die helemaal goed kan zijn, met garantie!)
     
  12. Luitjes,


    weer een hoop info, waar ik wat mee kan maar erdoor eigenlijk ook een beetje de bomen in het bos niet meer geheel in beeld heb :rolleyes:.

    @Frederik: wat voor een Myford heb jij? Ik zie ML, een 7, een super7 en een 10 speed voorbij komen.
    - Wat is het verschil?
    - is zo'n draaibank niet een enorme 'overkill' voor een beginneling zoals ik?

    @Baggeraar: Waar moet je dan op letten om een 'echte' van een kloon te onderscheiden? is dat in een enkel woord aan te geven?

    Of is alles wat 'chinees' is, kloon? van iets?

    Of maakt het allemaal geen drol uit en is het "zijn allemaal gelijk, alleen de ene is wat meer gelijk d(aan de andere) dan de andere"?

    Maar hoe komt het dan bij Barry dat er zand(?) uitkomt?

    Alvorens ik mijn dure uro's uit ga geven - en er geen verstand van heb om zo'n machine af te regelen, laat staan uit elkaar te halen - begrijp je dat ik er niet op zit te wachten om er zand uit te zien komen?

    Op een Wabeco kan geen 4 klauw, zoals ik het zie, maar ik zal nog eens goed kijken.

    Mijn "eisen" die ik tot dusverre voor mijzelf heb geformuleerd zijn:
    - hoef er geen draad mee te kunnen draaien
    - de dingen die ik van plan ben om te (gaan) maken, zijn zo klein dat een langs-voeding ook niet echt nodig is (zit nu eigenlijk op alle machines)
    - mag max 125 kg wegen omdat het machine naar zolder moet
    - met 4 klauw (of moet erop kunnen) i.v.m. vierkante stukken in te spannen, omdat ik (nog) geen frees heb.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2014
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Opgelet Peter ,
    Volgens mij is de draad M12 x 1 op je SL , gewone M12 heeft een spoed van 1.75 mm , een adaptor is volgens mij simpel te maken en ik wil dat wel voor je doen , maar dan moet je wel zeker zijn dat je de afmetingen van de draad op de SL en in de vierklauw juist hebt

    Groeten Jef
     
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België

    Ik zou uitkijken naar een Emco 8 (staat eigenlijk ook nog op mijn verlanglijstje) die staan regelmatig te koop op marktplaats en daar is nog veel voor te koop , zowel nieuw als 2dehands .
    Een FSB/SEE zoals ik heb zal je niet zo gauw tegenkomen en is trouwens veel te zwaar voor je zolder

    Groeten Jef
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    1. Dat kan ik dus niet zeggen.
    Daarom reageer ik zo op de opmerking dat die crimac geen kloon zou zijn.
    2. 30 jaar terug werd er al gesproken over een namaak emco.
    De "huvemakloon" werd die toen al genoemd.
    Wij hebben toen nog een oud model 8 nieuw gekocht: fantastische bank.
    Omdat mijn vader die wilde blijven gebruiken en ik in mijn hobby werkplaats ook een bank wilde heb ik gekozen voor een HMB machine
    De MJ650-A met freeskolom er achter, daar kan ik alles op.
    Ook een chinees ding, zelf uit de krat gehaald en de conserveer tectiel er af geboend, tandwielbak van de frees gevuld, afgesteld etc.
    Mankeert verder niets aan.
    Wel meteen een 380V motor aangebouwd met een 230V frequentie regelaar.
    Zelf ook een verloopflens moeten maken voor een vierklauw.
    Dat de chineese machines zo veel goedkoper zijn komt vermoedelijk doordat er een nacontrole lijn ontbreekt, dus bij alles wat daarvandaan komt kan je ook een mislukking treffen.
    Maar dat is met alle RC zooi van de hobby king hetzelfde.
    3. Dat er zand in zit is slordig, maar dat kan een koek vormzand zijn geweest die niet zorgvuldig is weggehaald.
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
  17. Van de verlanglijst geschrapt. Wist niet dat deze zwaar zijn:?. Aan de andere kant, echt lichtgewichterig was nog geen issue na de 2e WO, dus ik had het kunnen weten.

    Ben vorige week bij iemand geweest die had een frees van Deense makelij in de schuur staan. De hele bovenkant kon je verschuiven voor het inschakelen van nog zwaardere frezen. Er zat een frees in van volgens mij (op het oog) 20 mm (in standje 'normaal') ? Het hele ding woog 750 kg of iets in de buurt.
    Volgens mij is dit meer iets voor scheepskrukassen, maar een dun bodemplaatje van een Wiggerskitje

    [​IMG]
    zul je er ongetwijfeld ook mee kunnen affrezen. Wat daar ook van zij, zulk soort apparaten
    - indrukwekkend op een bijna beangstigende manier - is zo héél ver boven wat ik ooit wil/kan/voor ogen heb.

    Met de Wiggerskit heb ik - een vooruitziende blik? - ook wat lagers besteld. De (nog) kleinere lagers heb ik jaren, schijnen voor een elektrische locomotief te zijn.

    [​IMG]

    De stirlings van Ed van den Berg - zie foto's boven - zijn allemaal voorzien van lagers; je hoort die dingen dan ook niet lopen, geweldig...... wil ik ook.

    Om dat voor elkaar te krijgen, heb ik gisteren ook wat materiaal kunnen aanschaffen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om daar aan te komen, dat vind ik voor een beginnend metaalhobbyist toch best wel lastig.

    Ook kreeg ik wat gereedschapjes, zoals een eigengemaakt pijpbuiger en kartelmachine

    [​IMG]

    Je leest wel eens in een modelbouwblad hoe je dat kan maken maar het ook daadwerkelijk doen, is iets geheel anders, en zeker voor een beginneling zoals ik.

    Verder nog een heleboel jaargangen (5 dozen) van de Modelbouwer

    [​IMG],

    andere boeken en zeer nuttige hulpstukken gekregen, waaronder tekensjablonen, passers en zzelfs een gloednieuw rekenliniaal

    [​IMG].

    Weer veel te leren en te doen.

    Wat is het toch een prachtige hobby :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Gewicht FSB , +- 400 kg

    Vandaag ontdekt op 't net De Locloods , kan je matriaal bestellen , ook in kleine afmetingen

    Wat is het toch een prachtige hobby
    INDERDAAD :grin:

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Bestellen kan je bij " de locloods" enkel als je in Nederland woont.
    Naar België stuurt hij niets op !!

    Dirk
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

Deel Deze Pagina