Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  2. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
  3. Alvast bedankt Jef voor je aanbod:proost:. Als het zover mocht komen, stuur ik je een moer op die op de SL schroefdraad past en een bout die in de nieuwe 4-klauw past. Weet ik zeker dat ik mij niet vermeten heb :oops:.

    Er is nog één optie waar ik mee bezig ben, maar dat is nog even afwachten
    :rolleyes:. Duim ondertussen maar voor me.

    Monsterdiesel heeft ook aangegeven mij te willen helpen, dus het komt - links of rechtsom - hoe dan ook goed :D. Scheelt wel stress, gebied de eerlijkheid mij te zeggen.

    @ Jef & @ Gea: als jullie wat zouden willen bestellen bij Locloods, kan dat ook wel via mij; stuur ik het wel door. Dat is dan enkel een kwestie van opnieuw postzegeltjes op het pakket plakken en een adressticker, toch?
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of alleen maar verhuisd erop zetten, met het nieuwe adres? Zonder pozzegel. Zo liet ik een weekblad (krant/tabloid formaat en dikte) naar Engeland doorsturen tegen NL nationaal tarief. Vijfentwintig jaar geleden.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2014
  5. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Goeie Ron.:)
     
  6. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
     
  7. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Ben er ook aan begonnen Peter & heb al 6 onderdeeltjes klaar.
    Het ergste vind ik een verslagje erover te maken.

    Barry
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je het zo erg vindt, maak je toch 1 of 2 foto's .
    Je kan dan altijd nog reageren op vragen of opmerkingen.
    Het moet geen MOETEN worden . :p
     
  9. Stirling:heet, mooi & heel moeilijk

    Luitjes,

    @ Barry: Baggeraar heeft gelijk, het moet geen moeten worden. Maar ..... een tip - die misschien ook later van pas kan komen - en dat is dat je volgens de Tauber-methode moet (gaan) schrijven.

    Hoe werkt dat? Wel nu, je begint gewoon met en je schrijft op wat je aan het denken bent. Dat je het zo moeilijk vind om een stukje te schrijven en dat het frezen en draaien je een stuk makkelijker af gaat; je hebt al 6 stukjes af. En waarom dat dan zo is, waarschijnlijk omdat je meer technisch bent dan 'alfa' dat wil zeggen, op de taal georiënteerd bent.
    En voor dat je het weet ben je aan het schrijven dat je aan het balen bent van de kapotte vierklauw, dat je die direct gerepareerd wenst te zien omdat je het niet kunt verdragen dat het dingetje stuk is en dat je het gevoeld hebt dat je nu NOOIT meer iets kan draaien en maken. Punt is wel dat door het kapotte 4-klauw ik nog niet aan de cilinder heb kunne beginnen. Daarom ben ik maar aan de slag gegaan door De Modelbouwer vanaf 1953 tot ongeveer heden door te werken, waarbij er ook een hoor Onder Stoom bladen nog voor lezen gereed liggen. Ik als leek haal toch erg veel informatie uit die bladen, wat waarschijnlijk voor jullie luitjes allemaal gesneden koek is.

    Zo zie je, voordat je het weet, heb je een heel verhaal geschreven. Toen ik nog voer (bij de KM, maar meerendeels gevlogen bij de MLD) schreef ik via deze methode aan mijn verkering (en nu vrouw), soms wel 33 blaadjes vol. Ik typte wel, want met de hand schrijven kan ik niet goed; ik ben nog van het tijdperk dat linkshandigen rechts moesten leren schrijven, je zou er nu voor naar het Europees Hof voor de Mensenrechten stappen.

    Laat ik maar stoppen anders ga ik nog vertellen dat ik gereedschapjes (jawel :D) aan het maken ben. Foto's volgen.

    De rust allen.
     
  10. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Euhh , ik had vroeger steeds een dikke 10 op Nederlands hoor.
    Maar je moet echt schrijven wat bij de foto moet eh.
    En soms ben ik zoooo enthousiast bezig dat het onderdeeltje al klaar is , zonder tussentijds foto's te nemen.

    Maargoed, het topic is geopend dus..........

    gr. Barry
     
  11. Luitjes,

    Ik zal jullie eerst kond doen van de oplossing m.b.t. de kapotte vierklauw en daarna vertellen over een crisis welke mij getroffen heeft.

    Lees en huiver ........

    Op het onvolprezen Marktplaats heb ik kans gezien om bij iemand die een SL te koop aanbod met een 4-klauw, deze persoon te bewegen om die aan mij te verkopen:D.

    Na het overmaken van een smak euri's binnen twee dagen de klauw in huis. Het ding paste zowaar, M12 x 1
    [​IMG]

    Echter, het ding was toch enigszins anders dan de oorspronkelijke, waarschijnlijk van een (veel) oudere datum.

    Het is een beetje slecht te zien, maar de achterkant laat een soort spaken zien, terwijl de klauw die er oorspronkelijk opzat, helemaal glad en massief was aan de achterkant.

    Naast dat, was er ook een aanzienlijk hoogteverschil vanwege een of andere opgeschroefde ring waarvan de functie mij geheel onduidelijk is. Ik heb nog geprobeerd om de ring los te krijgen maar dat is mij niet gelukt. Heb er ook niet echt met een 'moordenaar' of zo aangezeten.

    En in de klauw waren ook vier schroeven gedraaid, waarvan het nu mij ook ontgaat.

    [​IMG]

    Vervolgens ben ik aan het kannibaliseren geslagen omdat de bekjes wel exact overeenkwamen. De juiste nummers overgezet, daarna laten draaien ..... helemaal geen rammeltje en/of speling.

    [​IMG]

    Probleem opgelost:p.

    Maar toen ................, toen kreeg ik een telefoontje van diegene van wie ik de SL gekregen had, dat hij deze toch eigenlijk wel terug wilde hebben; als het ware een soort spijtoptant.
    Nadat ik in eerste instantie :showass: gedacht had (en ook gezegd ....) en :eek:nweer:, na overleg met de kapitein besloten om het ding toch terug te geven :mad:. Als ik het ding dan niet in eigendom kan houden, wil ik er ook niet langer gebruik van maken, met daarbij de kans op extra kosten als er weer eens iets aan kapot gaat.

    De 3 flessen dure wijn die ik ervoor gegeven had, heb ik teruggevraagd en gekregen
    [​IMG].
    Ik overweeg deze vanavond maar alle drie soldaat te maken

    Ik ben dus eventjes draaibankloos ........:cry:

    wordt vervolgd .........
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Wat voor een diameter heeft die vierklauw van je dan
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Diameter zal niet het probleem zijn.
    Op zijn as zit buitendraad M12 x 1
    De kleinste 4 klauw van HBM heeft binnendraad van M14 x 1.


    De grensmaat van een bout M14 x 1 is 12.626
    dan houd je bij een bout diameter van 12.000
    maar erg weinig vlees over om een sterk verloopje te maken.

    Het vinden van een machinefabriek die zoiets WIL maken zal niet meevallen.


    edit:
    Misschien voor deze klauwplaat zelf een adapterplaat met M12 x 1 maken?
    http://www.vdhbv.nl/toebehoren/meta...uwplaten/onafhankelijke-4-klauwplaat-o-80-mm/
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2014
  14. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Peter,

    Dat is jammer zeg. Heb je terug een goede klauwplaat , moet je dat ding terug geven.
    Wat ga je nu doen dan?? Verder kijken naar een ander bankje??

    Barry
     
  15. Goedemiddag Luitjes,

    ik ben terug in het draai-gebeuren :thumbsup:. Na buiten het forum wat gebrainstormd te hebben met een paar medeforummers, na een tip van Jef (2 cc dieselmotor) vorige week zondag in België een Myford ML7 met een heleboel spullen erbij, opgehaald.
    Jef, nogmaals dank voor de gouden tip en assistentie :lol:, en ook Monsterdiesel dank voor het brainstormen.

    Nadat ik deze met de hulp van een uitgeslapen vriend naar boven getild had - potjandorie wat is zo'n ding zwaar - ben ik hem eerst wat gaan schoonmaken.

    [​IMG]

    Het is één van de allerlaatsten, uit bouwjaar 1979 en is van de eerste eigenaar geweest. Deze heeft hem vertroeteld, is er best wel erg zuinig op geweest en is heel goed onderhouden, overal olie en vet.

    Om maar wat te noemen, de vorige eigenaar is rijkelijk met olie aan de slag geweest. Elke week en tevens na wat langer stilstaan, werden alle nippels compleet doorgesmeerd, zodanig dat dan op de "uitdruippunten" er weer heldere olie uitkwam of zichtbaar werd.

    Verder nergens speling en alles zit heel stevig.

    [​IMG]

    Natuurlijk heeft de machine wel wat gebruikssporen, maar daar kan ik heel goed mee leven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De man bood zijn excuses nog aan omdat de schakelaar een klein beetje kaal geworden was (en dat na 35 jaar)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat deze klus geklaard was, aan de slag gegaan

    [​IMG]

    Na de beide oliepotjes gevuld te hebben, aan de slag gegaan met het (tweede) vliegwiel. Ik heb van een clublid een stukje staal rond gekregen. Het wordt de vervanger van de RVS ring met alu-binnenvulling. Bovendien is het gewicht nu toch wel een stuk hoger.

    zo goed mogelijk uitgelijnd en zonder slingering ingespannen
    [​IMG]

    en de beitel op hoogte afgesteld. Ik had van de verkoper - naast Myford beitels met een soort (afstel)schuitje - ook nog een complete vrijwel nieuwe beitelset meegekregen. Omdat ik geen opvulplaatjes had, heeft hij gelijk maar een heleboel verschillende maten messing voor mij geknipt.

    met dit als resultaat, waarbij ik wat "geëxperimenteerd" heb v.w.b. de zijkanten van het vliegwiel.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    Ik weet niet hoelang ik aan het draaien geweest ben, maar dit is het olieverbruik van het voorste potje. Dat is nog even wennen ;), reden waarom ik de bank op een lekplaat , een metalen plank uit een oude kast, gezet heb.


    [​IMG]

    De eerste indruk(ken) van de Myford:
    - een geheel andere draaibank dan de SL (dat was dus eigenlijk speelgoed) in vergelijking hiermee. Ik ben nu een toch stuk minder verdrietig dat ik deze niet meer heb ;)
    - het beitel-klemsysteem vind ik heel gebruiksvriendelijk. Is ook veel minder gepriegel.
    - wel een beetje een 'oliebak'. Ga eens nadenken of ik het oliegebruik wat bij moet stellen.

    Vragen:
    - moet ik wat aan de oliepot-afstelling doen? Of moet ik ervan afblijven?

    - Weet iemand toevallig wat voor soort/type nippels er op de ML7 zitten? Het bijgeleverde oliepompje lekt nu niet meer maar ik vind het toch niet echt een handig stukje gereedschap.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Proficiat met je nieuwe aanwinst. Ik hoop dat je er nog lang plezier van zal hebben.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  18. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
  19. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Proficiat met je nieuwe draaibank. Die oliepotten kan je normaalgezien instellen qua verbruik.

    Barry
     
  20. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

    goedenavond Luitjes,

    dank voor de goede wensen en tips.

    @Baggeraar & Gea:

    [​IMG]

    Dit setje had ik laten komen uit Amerika, voor de SL. Heb het inmiddels al doorverkocht via marktplaats. Heeft er geen twee uur opgestaan:eek:. Was erg mooi en netjes gemaakt.

    Ik ga eerst eens kijken of ik niet wat meer verlet heb aan een spantang erbij kopen, zodat ik (eventueel) ook kan gaan freezen.

    @Gea: ik zie (nog) geen kans om zoiets zelf te maken, laat staan dat ik weet welke maten ik zou moeten veranderen.
    Ook ben ik er nog niet goed achter waar ik hier in de buurt eventueel zulke stukken aluminium kan kopen.
    Het zal dus nog wel een poosje 'werken met plaatjes' worden.

    @barry: er komt nu ongeveer 1 druppeltje uit per minuut of zo; heb het niet precies gemeten.
    Ik neig er naar om er niets aan te veranderen, niet alleen in de laatste plaats omdat het blijkbaar al jaren (zo) goed werkt. Dan maar wat vaker droogdeppen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina