Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Beiteltje op zijn kop boven centerhoogte inspannen.
Werkstuk andere kant op laten draaien, van je af dus.
En met een lekkere aanzet gaan draaien.
No problem!
Groeten Norwin

Luitjes,

Hebben jullie mijn draaibankje gezien, volgens mij een van de eerste foto's :rolleyes:
Wanneer ik een beiteltje op zijn kop inspan, kom ik (nog) niet boven centerhoogte, al zou ik dat willen.

Werkstuk andere kant op .... 'k ben al blij dat het één kant opdraait, het enige dat ik kan variëren, is de draaisnelheid maar niet dan nadat ik diverse ringen over diverse poelies heb moeten verleggen :D

Conclusie: Norwin, dat gaat hem bij mij dus niet worden. Afzagen ga ik doen, alleen haal ik het werkstuk wel uit de klauw ;)
 
Afzagen met overlengte en terug in de draaibank en dan op maat draaien , niks mis mee , met jou draaibankje stukken gaan afsteken lijkt me een hele onderneming , maar op een gegeven moment zal je toch misschien wel groeven moeten steken voor een koelkop bv. Ik neem dan een beitel(tje) iets smaller dan de te steken groef , stukje groef steken , beitel achteruit , iets naar links of rechts (0.1 à 0.2 mm) , terug stukje groef steken , weer beitel achteruit en terug beetje opzij en dat herhalen tot je de gewenste diepte en breedte hebt . Beitel andersom plaatsen gaat ook , er zijn beitelhouders voor die je achter het werkstuk op de dwarsslede kan monteren en dan kan de bank in dezelfde richting blijven draaien .
En de opmerking in een vorige reactie om de afsteekbeitel een paar honderste van een mm boven centerhoogte te plaatsen , ik vraag me af hoe je dat kan meten ?
afbeelding rear tool post
http://watchmaking.weebly.com/uploads/1/1/7/9/1179986/28176_orig.jpg?292x218


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt:
Hoi Stef,

Je kan die "paar honderdste van een mm" bijna niet meten, maar het belangrijkste is dat je íets boven center gaat zitten omdat je beiteltje een beetje naar beneden buigt door de krachten die er op werken. Als je hem dan precies op centerhoogte hebt afgesteld, blijf je met een klein pieletje zitten op het einde waar de beitel vervolgens onderdoor glijdt. Iets hoger afstellen voorkomt dat, en dan breekt je werkstukje netjes af als je bijna in het midden bent.

...En ik heb mijn afsteekbeiteltje niet omgekeerd ingespannen, draai ook niet een andere kant op of wat dan ook. Gewoon normaal inspannen, iets "te hoog" dus, en op wat meer toeren dan normaal draaien met ruim snij-olie.
 
Luitjes,

wat materiaal kunnen scoren voor de krukaswang, de cilinder ......

full


..... en het vliegwiel. Zien jullie het voor je? Buitenring van RVS, kern van aluminium.
Gaat lukken :D


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,


@ Anko: kan niet uit één stuk volgens mij omdat ik niet één stuk 39mm messing rond heb. Ik denk verder dat alleen aluminium te licht is om als vliegwiel te functioneren :rolleyes:, vandaar dit verzinsel

@Barry: met een in de steun verzonken boutje van 3mm, wat door de steun in de wang van de cilinder geschroefd wordt. Zie nergens iets met een veertje.
Met de opening van de luchtinlaat bij de cilinder/zuiger, moet je opletten dat je deze NIET helemaal door-en-door door de steun heen boort. De het luchtgaatje moet uitkomen in de luchtinlaat aan de voorzijde van de steun.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Barry: met een in de steun verzonken boutje van 3mm, wat door de steun in de wang van de cilinder geschroefd wordt. Zie nergens iets met een veertje.
Met de opening van de luchtinlaat bij de cilinder/zuiger, moet je opletten dat je deze NIET helemaal door-en-door door de steun heen boort. De het luchtgaatje moet uitkomen in de luchtinlaat aan de voorzijde van de steun.

Of je boort hem door en door en schroef de nippel aan de anders kant erop;) ben je er ook.

Maar, een M3 boutje..? hoe zit dat dan? denk eraan dat de speling afgesteld moet kunnen worden anders scharniert je cilinder niet.. en dat heb je nodig om m te laten draaien. Als je een boutje los laat zitten draait ie zichzelf uiteindelijk los, en schroefdraad is niet t beste midden om iets te laten scharnieren..
Ik zou eens kijken of je een kleine pasbout, met een mooie passing in de steun, en dan een blind gat in de cilinder waar je hem in vast schroeft. veertje tussen de kop van die bout, en de steun en je hebt m gelijk scharnierend met ''speling''

Dat zou mijn plan van aanpak zijn.

Ik kan er wel even aan rekenen hoe groot je alu vliegwiel moet zijn.. denk dat nl weinig verschil gaat geven. je kan m altijd iets dikker/hoger maken. weet niet hoe groot je maximale materiaal is, maar anders kan ik wel een reepje rond 45oid opsturen.

Wat wel zorgt dat ie stukken beter gaat lopen, zorg dat de uitlaat al open komt bij het onderste dode punt, en ook volledig open blijft tijdens de hele slag naar boven toe.

Eigenlijk zou je dit soort machintjes met de krukas naar boven moeten bouwen, zodat je je druk kan gebruiken om de drijfstang+ zuiger omhoog te drijven, zodat je de zwaartekracht kan gebruiken om het zaakje weer mee naar beneden te helpen.. scheelt weer vermogen van de krukas om t weer omhoog te duwen.

Maargoed dit zijn flodders van de hersenspinsels van mij :)
 
Bij deze een foto van de achterzijde van de Wobbler.

full


In de cilinderbehuizing wordt een asje van 3 mm gelijmd/gesoldeerd.
Als de cilinderbehuizing wordt gemonteerd komt aan de achterzijde een veer.
Veer kan je uit een pen halen. vervolgens wordt er een ring met madenschroef op de as worden geschoven.
De veer druk zorgt ervoor dat cilinderbehuizing tegen de aluminium fundatie wordt getrokken.
Beide vlakken moeten goed op elkaar aansluiten (geen luchtverlies).

M3 schroefdraad is de luchtinlaat. Naar eigen inzicht een nippeltje maken.

Oplossing om de vliegwiel uit 2 delen te maken vind ik een leuk idee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit er eigenlijk nog iets van een o ring om zoon wobbler zuiger? misschien ook maar eens zoon dingetje in elkaar knuppen...:)
 
Stirling: heer, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

hier weer wat foto's. Via een vriend van een vriend kreeg ik dit boek te leen, ter leeringh ende vermaeck .....

full


waar toch - voor mij althans - een heleboel instaat wat ik nog niet weet en wat wel van pas zal komen bij mij draaiperikelen. En passent werden ook nog even de twee asjes gedraaid uit RVS wat mijn bankje sowieso niet aankan.

full


Vervolgens na wat noeste handarbeid een ring van het stuk RVS-buis gezaagd en vervolgens vlak geschuurd. Valt mij niet tegen, alleen net een putje te zien.

full


Misschien dat ik daar een gaatje in boor en er een soort spietje inmaak; gaat het ook niet los van het aluminium-centergedeelte.

Dit is dus de grootste maat die ik in de SL kan spannen. Het zit in de vierklauw

full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Peter

Ik heb ook zo`n boek in mijn bezit (super boek)
Ook verkrijgbaar op de 2e hands-markt vanaf 15 euro`s (tenminste,dat heb ik er toen voor betaald)
De mijne was niet helemaal clean, veel van de gele stiften gebruikt door vorige eigenaar, maar daar lees je doorheen.
Echt een aanrader voor beginner of gevoordere verspaner!!

Gr Richard
 
Bij een wobbler speelt het gene rol waar de lucht erin of eruit gaat.
Ik zou de luchtinlaat aan de onderkant maken & de uitlaat langs boven.
Schuin afgezaagd pijpje erin & je hebt een mooie uitlaat.


Barry
 
Luitjes,

de hele avond aan de gang geweest met het maken van het vliegwiel

dat brok aluminium was te groot, ik kon het namelijk niet gecentreerd krijgen. Dus maar door midden gezaagd. Ik kwam er achter dat de vierklauw kapot is, een zo'n klem (of bekje) is gebroken, daar waar het om de schroefdraad loopt.

full


zagen moet ik dus ook nog leren maar het ging nu wel goed
full


full


in het bakje aan de rechterkant staat wat spiritus waarmee ik tijdens het draaien af en toe
de zaak smeerde. Wat ik niet verwacht had, was dat het werkstuk toch vrij warm werd.

full


full


wat een slagveld zeg, niet te geloven .... de helft van de krullen zit in het bakje, de andere
in de stofzuiger.

full


Hoe doen jullie dat met het metaal afval: brengen je dat naar het grofvuil, leveren jullie dat in bij
een metaal boer of gaat het in de kliko?

Maar dit is het eindresultaat

full


De krasjes op het rvs lijken erger dan in het echt. RVS valt niet te bewerken op mijn Unimat, dus ik heb enkel wat geschuurd met een schuurpapiertje. Morgen ga ik het binnenstuk in de rand lijmen met 2 componenten. Een gaatje boren en dan met een soort spietje, lijkt mij niet zo fraai.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top