Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Striling: heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

TheBigBozz heeft een spantanghouder voor mij gemaakt. Hier enkele foto's.
full


Een perfecte passing (en mijn bank is ook erg nauwkeurig, in ieder geval net zo nauwkeurig als die van ThebigBozz, geen slingertje te ontdekken)

full


full


En dat wordt dan de bedoeling
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Peter,
de spantanghouder ziet er keurig uit, BigBozz heeft vakwerk geleverd.
Ben je ook in het bezit van de complete spantangen set?
Worden de spantangen alleen gebruikt voor het plaatsen van de frezen of ook voor het draaiwerk,daar ben ik namelijk benieuwd naar.
groeten
fanaat Sjef.
 
Striling: heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

@ Jef: was voor de foto. stel mij zo voor dat bij frezen het (veel dieper) meer in de spantanghouder moet.

@ Fanaat: heb spantangen; ga deze ook gebruiken voor rond.

ik moest nog een schroefdraad tappen..... brak mij dus de tap af :mad: ondanks rustig aan en voorzichtig heen en weer. Zat dus niets anders op dan een hele nieuwe pilaar te maken.
full
. De spantanghouder kwam uitstekend van pas.

Vervolgens schroefdraad gedraaid
full
Vond ik best wel een gedoe.

VRAAG: bij een gewenste schroefdraad van 10 mm, moet je dan ook voor draaien op 10 mm? (heb ik uit een tabel)

Heb nu lopen "rommelen" en met grotere diameter draad getapt (10,5) werkte dus wel maar wat een spierballen krijg je ervan.

full


Vervolgens tweede pilaar gemaakt (met schroefdraad) en koppelstuk met ontluchting

full


aan de ene kant 10 mm voor ontluchting, aan de andere kant 12 mm voor verbindingsstuk.

Moeten nog twee gaten in met elk een schroefdraad. Het is de bedoeling dat dit ding op de tweede pilaar komt met dan weer een verbindingsstuk erop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
VRAAG: bij een gewenste schroefdraad van 10 mm, moet je dan ook voor draaien op 10 mm? (heb ik uit een tabel)

Heb nu lopen "rommelen" en met grotere diameter draad getapt (10,5) werkte dus wel maar wat een spierballen krijg je ervan.

Peter , beter iets kleiner draaien , voor M10 bv 9,9 of 9,8 mm draaien , meet maar eens de schroefdraad diameter van een M10 bout , je zal zien dat het iets onder de maat ligt .

Groeten Jef
 
Ziet er mooi uit Peter. M.b.t. schroefdraad, zeker bij de grotere maten kun je idd 1 0f 2-tienden onder de maat gaan.

De precisie is meer voor de kleinere fijn metrische maten zoals M5 x 05 en
M6 x 05 en .75 etc. Maar voor dat soort schroefdraadjes heb je dan ook geen spierballen nodig :rolleyes:
 
Welke maat tap heb je gesloopt Peter?


En zoals geschreven is voor schroefdraad iets onder de maat draaien.
10,5 en dan 10 snijden valt mij mee dat dat nog gelukt is, dat gaat in staal niet lukken.
 
Luitjes,

@ Jef en Dunz: dank voor de info en beantwoording van de vraag. Kan ik wat mee.

@ Americanspinningwheel: een 5 mm.

Dat ronde ding wat voor de verdeling van de hete lucht zorgt, eerst met een 2mm boortje helemaal doorgeboord, zodat de aten recht tegenover elkaar kwamen te zitten. Omdat ik mijn kolomboor niet optimaal vind, je krijgt een soort van een-niet-rond-gat, heb ik de zaak maar ingespannen in de draaibank.
full


Het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf :D

full

Maar wat een raar materiaal is dat stuk zeg, de boor hapt in het begin en aan het einde, er komen dan wat grootachtige stukken uit en komen er ook (groter dan normale) spaanders uit.

Nu moeten er 2 gaten in, met verschillende diameters. Ik ga de reeds gemaakte draad op de onderste pilaar verkleinen naar 8 mm i.p.v. 12; het bovenste gat ga ik dan 10 maken i.p.v. 12. Moet ook wel voldoende zijn om de warme lucht door te laten, toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar wat een raar materiaal is dat stuk zeg, de boor hapt in het begin en aan het einde, er komen dan wat grootachtige stukken uit en komen er ook (groter dan normale) spaanders uit.

Dat ben ik met je eens, het is niet prettig om te boren.
Je kan het oplossen door de boor anders te slijpen.
Je kan ook met een heel laag toerental en weinig aanzet heel voorzichtig boren.

Je moet er dan wel voor zorgen dat je of het werkstuk tegenhoudt dat het niet in de boor kan vliegen door ruimte op spindels of andere delen waar dat stuk op zit en naar de boor beweegt.
OF
Je zorgt (als het werkstuk vast zit) dat je alle mogelijke ruimte hoe klein ook tegen de beweging van de boor uit trekt.

Met een stuk in de drieklauw en een boorkop in de losse kop trek ik de boor eigenlijk met een hand UIT het werkstuk, terwijl ik voorzichtig aan het wiel draai dat er voor zorgt dat de boor richting werkstuk gaat.
Draai dan met je trekhand ook de ruimte uit de losse kop zodat de boor met boorkop niet ook nog eens kan verdraaien.

Dan hapt de boor niet.
verder boor ik voor met een centerboor 4ø dan een boortje 2.5 en daarna pas boor 6 bijvoorbeeld.(dan zit de boor nog net in het conische centergaatje).
En probeer je boor niet zo vreselijk lang in te spannen. Dat net de spoed niet in de klem zit is lang genoeg.
 
Luitjes,

@ Jef en Dunz: dank voor de info en beantwoording van de vraag. Kan ik wat mee.

@ Americanspinningwheel: een 5 mm.

Dat ronde ding wat voor de verdeling van de hete lucht zorgt, eerst met een 2mm boortje helemaal doorgeboord, zodat de aten recht tegenover elkaar kwamen te zitten. Omdat ik mijn kolomboor niet optimaal vind, je krijgt een soort van een-niet-rond-gat, heb ik de zaak maar ingespannen in de draaibank.
full


Het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf :D

full

Maar wat een raar materiaal is dat stuk zeg, de boor hapt in het begin en aan het einde, er komen dan wat grootachtige stukken uit en komen er ook (groter dan normale) spaanders uit.

Nu moeten er 2 gaten in, met verschillende diameters. Ik ga de reeds gemaakte draad op de onderste pilaar verkleinen naar 8 mm i.p.v. 12; het bovenste gat ga ik dan 10 maken i.p.v. 12. Moet ook wel voldoende zijn om de warme lucht door te laten, toch?
Peter,

Over het boren in messing en brons,het is hetzelfde als met het profiel van de draaibeitel voor messing en brons,de snijhoek moet vlakker geslepen worden en dus moet je de betreffende boor even voorzichtig voorzien van 2 vlakke snijkantjes en het probleem is opgelost,nadeel is wel,als je weer staal (ijzer) gaat boren,de boor weer in de juiste snijhoek moet worden geslepen!
Dit geld vooral om een voorgeboord gat groter te boren,dan hapt de boor nog sneller.
Je kunt ook apart geslepen boren voor het boren van messing houden.
En zo kun je ook rustig het gat volgens tekening van 12 mm. boren, succes!
groeten,
fanaat Sjef.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stirling: heet mooi & heel moeilijk

Luitjes,

de schroefdraad van 12 mm teruggebracht naar 10mm.

Het is de bedoeling dat dit hier in gaat komen ....

full


Omdat er ook een buis aan de bovenkant moet komen, in één keer doorgeboord met 8,5, om de gaten recht tegenover elkaar te houden .

De spantanghouder is een heel fijn stuk gereedschap. In combinatie met de machineklem ging het uitstekend.

full
.

Zoals te zien is, de boor korter ingespannen. Ik heb het rondje in de klem laten zitten en toen een tap 10 x 1.5 er doorheen gedraaid. Ik heb het ronde ding nog omgedraaid zodat ik vanaf de 'bovenkant` ook kon gaan tappen maar merkte toen dat er wat verloop ontstond. De zaak toen maar vanuit de gereed zijnde (goede) kant in één keer doorgetapt, waarbij ik de spantanghouder met de hand rondgedraaid heb.

full


full


Missie geslaagd:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

@ Remco, jawel. Gaan wij het nog wel over hebben, op de club.

Ik heb die tap afgedraaid, weten jullie nog? Dat stukje heb ik niet weggegooid omdat ik dat nog kon gebruiken voor het stuk bovenop het ronde stuk. Heel voorzichtig op maat gestoken, totdat ik het beiteltje tegen de tap hoorde 'stjiengen' ;), daarna kon ik het stuk tap eruit draaien.

full


Gat geboord, ruimer er door en vervolgens schroefdraad 10 mm gemaakt, eerst afgedraaid tot 9,8.

full


en dit is het resultaat. Heb bovenaan de grote pilaar ook schroefdraad gemaakt, hier komt het plateau op. Er ging - vanzelfsprekend - weer iets niet goed, ondanks centersteun toch weer happen van de beitel met als gevolg dat er een hele kleine slag in de schroefdraad zit en ik weer aan het glimmend maken moest. Het zal o.a. wel te maken gehad hebben met dat ik in de drieklauw in moest spannen omdat deze pilaar te dik was voor de doorvoer van de Myford. Maar al doende leert men. :D :rolleyes: :cool:


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Peter en Remco,

Zo worden de boren voor messing geslepen, je kunt het bij wijze van spreken ook met een wetsteentje doen,zoals Remco het tussen neus en lippen vertelt.
Moet je een groot gat boren b.v. 12 mm. dan kun je het beste voorboren met een boortje dat iets groter is dan de kern van de betreffende boor,dan heeft de boor de minste kans om te happen,
Groeten fanaat Sjef.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top