Stits Junior project

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Planelover_CrAzY_Murdock, 18 dec 2006.

  1. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ziet er erg goed uit
    de motor lijkt erg op de 4 cilinder boxer van os max
     
  2. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    Je kan dat vliegtuig volgens mij pas vanaf 1 jan 2007 op rc-sim zetten , je kan er nu ook niks van af downloaden t/m 1 jan 2007.

    Grt.
    vind het trouwens heel kanp da je zoiets kan maken 8O
     
  3. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Ik denk eerder dat de OS max 4 cilinder boxer op deze motor lijkt, deze was er namelijk eerder :wink: . Het is trouwens een Continental 65 of 75hp (een beetje van elk), de eerste versie had een 65hp motor en de tweede een 75hp. Ongeveer zo'n motor hadden de piper cubs ook.

    RC-sim ligt er inderdaad uit, maar dat is wel vaker aan het einde van de maand als ze hun datalimiet hebben bereikt.

    Hier nog effe een paar screenshots van FMS:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Effe opnieuw een mailtje gestuurd, dit keer met m'n volledige naam en adres, en toen na 2 dagen al in huis :D

    Ben er al aan aan het werken. Model zelf is al geconverteerd, nu alleen nog de rest van de bestanden maken.
    Ik gebruik deze workshop trouwes.
     
  5. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Ik heb hem net gedownload, ziet er goed uit :thumbsup:

    Alleen vind ik de het gewicht een beetje apart 8O 10 kg
    Heb dat maar direct gehalveerd en dat vloog al een stuk prettiger :p Verder zou ik persoonlijk meer hoogteroer uitslag willen hebben, en ik heb het idee dat het verder wel redelijk zal kloppen. Wat zijn de afmetingen? Verder zou ik zeggen, bouw hem zelf, dan kun je goed de vliegeigenschappen vergelijken :wink:

    stefan
     
  6. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    bij mij is de motor te zwak dat hij nog niet eens vooruit komt :(

    weet iemand hoe ik het gewicht ofzo kan halveren ofzo ?
     
  7. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Hij weegt inderdaad een beetje aan de zware kant, 100kg, maar de afmetingen zijn exact hetzelfde als van de echte. FMS kan eigenlijk helemaal niet de vliegeigenschappen van een 1:1 kist nabootsen (is het natuurlijk ook helemaal niet voor gemaakt) en de .par file die ik ervoor heb gemaakt kan dus niet helemaal schaal zijn. Het gewicht kun je wat reduceren en dan vliegt ie inderdaad wat prettiger, maar met 50kg is het weer te laag. 75kg vliegt dan al heel wat meer schaal.

    @senne: Probeer eens om geleidelijk gas te geven. Hij doet soms nog wel es raar als je ineens op de volgas toets ramt.
    FMS is een redelijk primitief programma, en er zijn 2 bestanden nodig die het ding laten vliegen: de .x file, die geeft aan hoe alles eruit ziet, en de .par file, en die geeft de vliegeigenschappen aan. In principe kun je dus de gekste creaties maken die nog vliegen, omdat het .x file niks anders aangeeft dan hoe het eruit ziet. Voor de rest gebruik je meestal nog .bmp files om mappings te maken (die projecteer je dan als het ware erop), een .wav file voor het geluid van de motor en een .jpg filetje voor de preview in het model load venster. En dan meestal nog een readme bestandje ter info.
    Het par file kun je heel makkelijk editen, open 'm maar eens met kladblok. Het bovenste kolommetje geeft alleen maar wat info weer, daaronder komen het gewicht, het CG en de traagheidsmomenten. De rest gaat over de positie van de vleugels, staart en de weerstand die ie ondervind, positie van de bungee haak, positie van de punten die de grond kunnen raken, positie van de wielen en nog veel meer.
    Het makkelijkste is om Pareditor te gebruiken, die geeft gelijk het .x file weer en geeft alles mooi overzichtelijk aan.
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    pff, dat mappen, dáár heb ik een hekel aan.. krijg dat gewoon niet voor elkaar.....
     
  9. narfer007

    narfer007

    Lid geworden:
    31 jan 2005
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ff een klein beetje off-toppic.
    Dus als ik het goed begrijp hoef je alleen een mailtje te sturen naar
    Ipacs en dan sturen zij je Gratis die converter?
    Want wil dit ook al een tijdje. voor FMS ken het ik nou al.

    Maar goed, dit ziet er top uit ga zo door, ennuh, nu ook in het echt maken heh :wink:
     
  10. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    De school is weer begonnen, dus van nu af aan gaat alles wat langzamer :roll: (heb medelijden met me: vandaag tot 10 over half 4 op school, daarna een uur naar huis fietsen, en daarna voor zo'n beetje elk vak dat we morgen hebben huiswerk maken :mad: :cry: :wink: )

    Mappen had ik eerst ook een hekel aan, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het geweldig :D . gewoon een leuk bmptje maken, material maken met als texture dat bmptje, faces selecteren, dan selected>set material to faces, dan effe scalen en positioneren en voila :) .

    @narfer: idd, je hoeft alleen maar een mailtje te sturen naar IPACS met je volledige naam en adres en dan krijg je 'm toegestuurd. Bij mij was dat binnen 3 dagen :p . En ja hij gaat zeker ook nog in het echt gemaakt worden :) , alleen moet ik dan even rommelen met rhino om het bouwbaar te krijgen en toch mooie vormen te houden. Ideeen voor de constructie heb ik al wel :)

    Voor AFPD ben ik nog steeds bezig, het valt toch tegen. De modellen voor AFPD moet je meer in programmataal maken, zo van: dit hoort bij dit, als je crasht moet dit eraf vliegen, als je dat doet moet dat rolroer die kant op draaien, enz. dat is nog aardig lastig, en de enigste tutorial die ik ervoor heb gevonden is deze. En die is alleen maar heel basic, alles is rechttoe-rechtaan.
     
  11. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Wat een indrukwekkend project! :worship:
     
  12. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Thnx :)

    De Stits Junior site is weer geupdate, er staat nu meer info op en alle renderings die hier gepost zijn staan er ook bij. De nieuwste versie (paar kleine dingetjes veranderd) en een redelijk uitgebreid readme filetje staan nu ook op de site, en zijn ook onderweg naar RC-sim.
    Ik ben zelf niet meer van plan om de AFPD versie of FS versie zelf te gaan maken, kost gewoon te veel tijd om dat te gaan leren :( . In plaats daarvan zoek ik iemand anders die dat kan. Heb ook een oproep gedaan in de beschrijving van de FMS versie op RC-sim, en op het forum van RC-sim. Nog niet veel reacties jammergenoeg :? .
     
  13. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Hij staat op RC-sim :D .
    Een gast van RC-sim (waar ik 'm naar opgestuurd heb) heeft interesse om 'm in easyfly te maken en die easyfly modellen kunnen ook geinstalleerd worden in AFPD. Anyway, converteren van easyfly naar AFPD is een veel kleinere stap dan converteren van FMS naar AFPD. Ik hem 'm de AFPD versie die ik al in metasequoia gemaakt had (alle onderdelen moeten een aparte naam hebben) gestuurd.

    We zullen zien wat ervan terecht komt :)
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    coool! Eindelijk op RC-sim :).
    en ook stoer dat iemand eindelijk heeft gereageerd op je oproep.
    lijkt me tof als ie ook in AFPD komt!
     
  15. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Eerste screenshot uit AFPD :)

    [​IMG]
     
  16. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Ik kwam hem ook tegen op Rc-sim.
    Moest gelijk aan dit topic denken.

    Heb hem gedownload voor FMS.
    Vliegt wel lekker alleen het opstijgen is wat lastig :)

    :thumbsup:
     
  17. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Ja, als ie net genoeg snelheid heeft om de staart een beetje op te tillen en het staartwiel dus geen grip meer heeft, en net te weinig om de staart goed te laten werken, wil ie wel eens gaan draaien. Oplossing daarvoor is om een beetje up te houden tijdens die fase.

    Dieter Fingerle heeft nog een paar verbeteringen eraan gemaakt, en hij zal binnenkort dus gepubliceerd worden op rc-sim. Ik vind dat ie nu in AFPD heel lekker vliegt, vlieggedrag is realistisch, stall is ook realistisch, en power-to-weight ook. Ik moet nog effe een paar verbeteringen maken aan het mqo-model qua uiterlijk, maar dan is ie ook helemaal klaar.

    Ben ondertussen ook bezig met een zelf ontworpen project, een canard vliegboot, ook in Rhino ontworpen. Kijken of dat gaat werken :) . Wel heerlijk, in Rhino alles ontwerpen en dan uitprinten :D , alles past ook gewoon meteen 8)
     
  18. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Effe voor de lol een Delanne 20T getekend. Is toch wel interesting stuff, die Delanne ontwerpen, en dat hele tandemwing-concept. De voordelen ervan zijn bijvoorbeeld dat de voorvleugel voor de achtervleugel werkt als een slat, en zo niet zo snel stalled, en ook nog bestuurbaar is op hele lage snelheden door de slatwerking van de voorvleugel op de control surfaces van de achtervleugel. Nog een voordeel is dat het CG een gigantische range heeft (zelfs tot 67% MAC). De Pou-du-Ciel van Henri Mignet heeft ook het 'slat'-voordeel, maar heeft een kritische CG range. Het CG moet bij de Pou-du-Ciel op 25% liggen, verder achterwaarts is dodelijk.
    Een beetje googlen wijst erop dat de geconverteerde Lysander (die Lysander met die Lancaster staart) een Engels experiment was gebaseerd op de Delanne ontwerpen. Of ze hebben gewoon een Lysander en een Lancaster 's nachts bij elkaar in een hangar laten staan :wink:
    [​IMG]

    Paar mooie rechts:
    De beste site over dit onderwerp (heb ik ook de meeste info vandaan): Nest Of Dragons Delanne/tandemwing concept info (klik op 'Mono-duo')
    Free flight model van de Delanne 20T uit Frankrijk
    Een draadje op RCgroups legde een link naar een paar Miles ontwerpen. De Miles M.35 heeft er denk ik wel wat mee te maken, en Wiki zegt ook dat de andere 2 ook gebaseerd zijn op het tandemwing concept, maar dan lijkt me dat de voorvleugel niet meer werkt als een slat. Hele mooie static schaalmodelletjes, klik :D .
    Hier alle 3 de Miles experimentele ontwerpen (vanaf de bovengenoemde site):
    [​IMG]

    Nog een paar rechts:
    Wiki Miles Aircraft
    Wiki Miles Libellula

    Deze zie ik op zich wel zitten :D :
    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier dan m'n eigen renderings van de Delanne 20T:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    awesome 8)
     

Deel Deze Pagina