Stolp Starlet

Bedankt voor de link Arnoud .
Ik heb het eens doorgelezen .
Zij hebben een landingsgestel ontworpen voor een 26 kg kist.
Hier verloop de poot van 9 mm naar 5 mm.
Ik ga maar eens een proef maken.

Ton
 
Eerste proef is klaar.
De strip is 460 mm lang , dat is even lang als het rechte deel van de poot moet worden.
Hij is wel smaller , nl. 50 mm.
Ik had niet de juiste mat in huis maar toch een proef gemaakt.
Eerst 4 lagen glasweefsel aangebracht en daarna een strook kurk die 6 mm smaller is dan de strook.
Omdat het moeilijk is om in deze openingen de mat te laten doorlopen en om het geheel sterker te maken heb ik deze openingen gevuld met carbon strengen .
Daarna weer vier lagen mat en dan weer kurk met carbon strengen.
Als laatste weer vier lagen mat.

540.jpg


540.jpg


Ik kan de strook nog niet helemmal testen omdat epoxy lang nodig heeft om helemaal door te harden.
Maar de eerste indruk is niet verkeerd.
De uiteindelijke poten worden bovenaan 68 mm breed en ook nog dikker.
Deze proef is 6 mm dik en met de juiste mat ook nog dikker .

Ton
 
Ik gok dat dit zwaar overkill wordt voor wat je aan sterkte nodig hebt, maar mooi gemaakt!!
Carbon rovings doen op die plek waarschijnlijk niets of weinig - die kan je bijna weglaten vermoed ik of vervangen
door epoxy met microballoons.
 
Tijdens het ontwerpen en bouwen heb ik ook nog een ander toestel gebouwd.

540.jpg


540.jpg


Maar nu weer verder met de Starlet.
De staart is ver klaar . Moet nog alles schuren en de roeren verjongen naar achter.
De kast voor de servos zit op zijn plaats .
Je ziet ook de gaten voor de bevestigings pennen om de staart op de romp te bevestigen .

540.jpg


Hier de ruimte voor de drie servos.

540.jpg


Ik moet nog een paar wijzingen aanbrengen in de tekening .
De romp kan dan komende week gefreesd worden .
Kan die ook in elkaar gezet worden.

Ton
 
Begonnen aan het vleugelmiddenstuk.
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe de vorm moet worden.
De vorm gezien van bovenop de vleugel staat vast en de ribben aan het uiteinde zijn ook bekend.


540.jpg


Omdat de koorden van deze ribben even lang zijn heb ik eerst vijf dezelfde ribben gefreesd.
Maar door de pijlstelling van de vleugel verschuift de middelste rib ten opzichte van de buitenste ribben naar voren.
Als ik hem nu zou beplanken zie je de beplanking een V stelling krijgen in het achterste gedeelte.
Dit is natuurlijk logisch . Maar op fotos van de echte Starlet is te zien dat de bovenkant van het vleugelmiddenstuk recht is.
Dus de drie middelste ribben veranderen naar achteren toe.
Eens kijken hoe ik dit getekend krijg.

540.jpg


Ton
 
Ik heb de tekening kunnen veranderen en kan nu het vleugelmiddenstuk gaan opbouwen.
De buitenste ribben van 6 mm berken gefreesd.
Op de plaatsen van de liggers ,vleugelpennen en de struts word aan de binnen kant nog een versterking gemaakt.

540.jpg


Voor de struts zijn kamers gefreesd . Hierin vallen de bevestigings strippen van de struts.

540.jpg


Ton
 
Mooi uitgedachte en uitgewerkte constructie Ton :thumbsup:
De vleugelstruts nemen straks een groot deel van de krachten op, hoe ga je de hoofdligger opbouwen?
Ik geniet van je verslag, ga zo door :yes:

Groeten Ralf
 
Ralf ,

De liggers in het middenstuk zijn twee stroken 6 mm berken multiplex.
Hoe ik de liggers van de buitenste vleugels maak weet ik nog niet.
Begin deze week met het tekenen van de vleugels.
Ton
 
Dank je Bart.
Rene , ik zal je eens een cursus Limburgs geven . :D:D:D:D

Tussendoor begonnen aan de wielkappen.
Doorsnedes van hout gefreesd en in elkaar gelijmd.
Tussenruimtes opgevuld met PU schuim en in vorm geschuurd.
Van de week word de vorm bekleed met polyester en mat. Daarna glad afwerken.

540.jpg


Het worden flinke sloffen.
Ze zijn 49 cm lang.

Ton
 
Rene , ik zal je eens een cursus Limburgs geven . :D:D:D:D

Nee, gaat uhm niet worden, ik ben nou eenmaal Hagenees en dan geld "spreke is zilvâh zwège is gâhd" en dat zal ik je nog wel eens uit liggen te legguh bij een "besguitstuiter met sallûf" en een

biertie. :beer: :bier:
 
Back
Top