Stolp Starlet

Vind jullie taal ook zeer goedmoedig te noemen :thumbsup:, Haags is hard en lijkt soms erg grof, maar dat is grotendeels ook Haagse humor (Neem van Kooten en de Bie, legendarisch wat mij betreft), begrijp je alleen als je er opgegroeid bent.:yes:
Maar dat zal bij jullie net zo zijn.:rolleyes: Ok tipje van de sluier, "een beschuit-stuiter met zalf" = een broodje gehaktbal met mayonaise ;)
 
Gelukkig spreken we als modelbouwers dezelfde taal .:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

540.jpg


Inslagmoeren voor de vleugelbevestiging aangebracht.
Oolk de pennen voor de vleugelopname zitten op hun plaats.
Op de uiteinden van de pennen komt nog een borgringetje.

540.jpg


Ik heb nog een paar plaatjes gefreesd die ik over het geheel lijm.
Hierdoor kunnen de inslagmoeren er nooit meer uitkomen .
Door de borgringetjes op de pennen kunnen deze ook niet eruit getrokken worden.

540.jpg


Nu kan het vleugel middenstuk definitief in elkaar gelijmd worden .

Ton
 
Dank je Bart.
Rene , ik zal je eens een cursus Limburgs geven . :D:D:D:D

Tussendoor begonnen aan de wielkappen.
Doorsnedes van hout gefreesd en in elkaar gelijmd.
Tussenruimtes opgevuld met PU schuim en in vorm geschuurd.
Van de week word de vorm bekleed met polyester en mat. Daarna glad afwerken.

540.jpg


Het worden flinke sloffen.
Ze zijn 49 cm lang.

Ton
Hoi Ton,

Zijn de kappen aan de binnenzijde open of gaat deze dienen als mal? Ben zelf ook toe aan het maken van de wielkappen voor mijn “ Bulldog”, deze worden 37 cm, wellicht kan ik jou manier gebruiken, had nu het idee om er 1 te maken van styropor en daar een mal omheen van polyester maar heb dit ook niet eerder gedaan.

Gr.

Peter
 
Hallo Peter ,

Dit word de vorm voor het maken van een mal.
Als de kappen uit de mal komen zijn ze uiteraard hol.
Maar pas op met styropor.
Deze kan echt niet tegen polyester.
Zou jammer zijn als de vorm oplostl , kan je opnieuw beginnen .
Bij styropor epoxy gebruiken of een andere schuim gebruiken die tegen polyester kan.
Ikzelf gebruik Pu schuim.

Ton
 
Hallo Peter ,

Dit word de vorm voor het maken van een mal.
Als de kappen uit de mal komen zijn ze uiteraard hol.
Maar pas op met styropor.
Deze kan echt niet tegen polyester.
Zou jammer zijn als de vorm oplostl , kan je opnieuw beginnen .
Bij styropor epoxy gebruiken of een andere schuim gebruiken die tegen polyester kan.
Ikzelf gebruik Pu schuim.

Ton
Oke, helder. Heb ook niet eerder een mal gemaakt, ga je verslag volgen wordt het wellicht duidelijk en kan ik het ook toepassen.
 
Hallo Peter ,

Dit word de vorm voor het maken van een mal.
Als de kappen uit de mal komen zijn ze uiteraard hol.
Maar pas op met styropor.
Deze kan echt niet tegen polyester.
Zou jammer zijn als de vorm oplostl , kan je opnieuw beginnen .
Bij styropor epoxy gebruiken of een andere schuim gebruiken die tegen polyester kan.
Ikzelf gebruik Pu schuim.

Ton
of, als je toch polyester wil gebruiken, eerst verpakkingstape om de schuimmal (folie kan ook)
 
Vanmorgen een mal getekend en gefreesd voor de montage van het vleugel middenstuk.
Bij een model waar de vleugel op de romp gemonteerd word is dit vrij gemakkelijk te doen.
Bij een parasol vleugel is dit moeilijker.
De romp ligt op tafel , de vleugel heb je in je handen , en dan ?
Vandaar de mal.
Hierdoor kan ik de struts goed op maat maken.

540.jpg


Ik heb twee steunen gemaakt die op een onderplaat bevesetigd zijn.
Hierin komt de vleugel te liggen.

540.jpg


Dit geheel komt op de romp te liggen en kan maar op een manier.
Daardoor ligt de veugel precies op de goede plek en met de juiste instelhoek.
Nu is het gemakkelijk om de struts te maken en de spandraden aan te brengen .


Ton
 
Mooi uitgedacht Ton, zuiver werk :thumbsup:
Dat maakt het uitrichten een stuk eenvoudiger en secuurder
Goede vordering :beer:

Groeten Ralf
 
Afgelopen tijd veel gewijzigd aan de tekening van de romp.
Aan veel details moeten denken , zoals eaar komt beslagdelen , hoe word de kist later opgebouwd en hoe is hij het gemakkelijkst op te bouwen enz .
Hopelijk klopt nu alles.
Vandaag de delen gefreesd.

540.jpg


Het langste deel is 1825 mm.

540.jpg


Nu kan ik beginnen met de romp in elkaar te lijmen.

Ton
 
Dat is wel de bedoeling.
Ik heb geloof ik al voor drie toestellen onderdelen gefreesd.
Frezen , in elkaar zetten , toch weer veranderen en weer in elkaar zetten .
De planning was om bij Prowings in october de Starlet te presenteren en voor te vliegen .
Maar helaas gaat Prowings niet door .
Kijken hoe we nu aandacht uit de modelbouw wereld kunnen krijgen .
Intussen maar stug doorwerken.

Ton
 
Het vleugel middenstuk zit erop.
Ik heb de aansluitingen op de romp en de vleugel eerst uit PVC gefreesd om te controleren of de hoeken allemaal kloppen.
Deze worden op hun plaatse geschroefd. Dit kan maar op een manier .
Dan word het vleugelmiddenstuk in opbouwmal gelegd en op de romp geplaatst.
Ook dit kan maar op een manier .
Eerst was ik van plan om de struts uit verschillende delen te maken , maar tijdens het passen zag ik dat het ook uit een stuk kan .
De struts heb ik uit 9 mm berken gefreesd en op de plaats waar de strippen komen heb ik kamers gefreesd.
De randen rondom worden later in profiel gefreesd.

540.jpg


De struts vielen spanningsvrij over de strippen .
Ik kan nu de strippen laten laseren uit metaal.

540.jpg


Toen alles op zijn plaats zat heb ik de twee spandraden aangebracht .

540.jpg


Ondanks dat de strippen van PVC zijn en nog niet vastzitten zit het middenstuk al geheel sopelingsvrij op de romp .

Ton
 
Rene ,

Ik neem in ieder geval datgene wat klaar is mee naar Bocholt .

In de tussentijd nog getekend . Vanalles gedaan voor de Starlet maar is weinig van te zien .
Komende week frees ik de onderdelen voor de vleugel .
Ben nog aan het kijken voor de bespanning.
Normaal gebruik ik Proficover maar nu zou ik het toestel graag bespannen met een bespanning in de juiste kleur.
Maar de rollen van oratex zijn maar 60 cm breed en daarmee red ik het niet . Vleugel is op het breedste stuk breder .
Wel vandaag de beslagdelen binnengekregen .
Alleen voor de vleugel moet ik nog tekenen.

540.jpg


Ton
 
Lanitz aanschrijven? Die produceren ook hitte klevende doeken voor de luchtvaart.
Wat het gewicht is weet ik niet. Maar eens een keer een folie manual aangetroffen... bleek om 1:1 toestellen te gaan.
Dat komt op grotere breedtes...
 
Laatst bewerkt:
Lanitz heeftt inderdaad ook bespanmateriaal voor o.a. ultralights.
Deze hebben ze 90 en 180 cm breed en in diverse kleuren.
Bij deze folie moet je wel zelf de lijm op het toestel aanbrengen.
Het gewicht maakt ook niet veel uit .

Ton
 
Back
Top