In deze post ga ik even op een zijspooor en terug in de geschiedenis van de modeltreinen.
Wanneer is deze hobby nu in feite gestart?
Dat is gelukkig precies bekend.
Hoewel er al eerder een speelgoedtreinen (meestal zonder rails) gemaakt werden, is er 1 firma die de modelspoor hobby echt op de kaart gezet heeft.
De gebroeders Marklin hadden al sinds 1859 een fabriek die blikken speelgoed maakte, en dat groeide goed, het speelgoed werd steeds mooier en duurder.
Op de beurs in Leipzig in 1891 kwamen ze met iets heel nieuws.
Een uitgebreid pakket aan speelgoed treinen, met lokomotieven, wagons, rails en huisjes etc.
En in 4 railformaten, I, II, III, en IV.
Formaat I was het kleinste met 45 mm spoorbreedte en de lokomotief juist groot genoeg om een opwind mechaniek te huisvesten.
Deze lokomotief, de Storchenbein (oijevaarspoot) werd een groot succes en was dus de eerste in serie gemaakte modeltrein.
Modelspoor is dus begonnen met spoor 1 voor in de huiskamer!
Je kon je trein dus in stapjes kopen, eerst de lok met wat rails, later de kolentender, en zo maar door, een goede marketin van Marklin!
Een goede Storchenbein uit 1891 is nu 130 jaar later echt een gewild en kostbaar verzamel object.
Toen de firma Marklin 140 jaar bestond vierden ze dat jubileum met de uitgave van model 11111, zoals het nummer doet vermoeden voor spoor 1
Marklin maakt er een gewoonte van om ieder jaar weer een aantal speciale verzamelaars modellen te maken, en wel zoveel dat ik geloof dat er meer "speciale uitgaves" dan normale treinen en wagons verkocht worden!
Dus deze Storchenbein is nu bepaald niet zeldzaam of kostbaar, ik kon er 2 voor een goede prijs kopen, wel 1 met een probleem, er waren wat onderdelen uitgevallen!
Het zijn geen exacte replica's van de 1891 versies, de kenners zullen direct vele verschillen zien, maar ze lijken wel op elkaar, inclusief de extreem korte wielbasis om zeer scherpe bochten in de huiskamer te kunnen maken.
De grote vraag was natuurlijk, zouden ze weer rijden?
Het uurwerkmechaniek werd goed bekeken, er zijn 2 sets tandwielen aan de veer gekoppeld.
Een set zware tandwielen is gekoppeld aan de 2 grote wielen, en een set lichtere tandwielen is gekoppeld aan een soort trommelrem.
Draait het mechaniek te snel dan gaat een centrifugaal gewichtje de as afremmen in de remtrommel.
De eerste lok die ik teste kwam niet van zijn plek, 1 wiel bleef stilstaan en het andere wiel slipte op de rails.
Een moertje van de tweede lok maakte het iets beter, maar de trein rijd op zijn best 3 meter op 1 opwindbeurt, veel slechter dan de 1891 versie!
De tweede lok had een los palletje in het veermechaniek.
Nu is de veer al in "lege" toestand al behoorlijk opgewonden!.
Dus bij demontage had ik de veer samengeklemd met een tyrap.
Dat leek even goed te gaan totdat de veer uit de tyrap spong en overal onderdelen in de rondte vlogen!
Ik kan deze dus niet makkelijk repareren.
Mijn conclusie is dan ook dat deze modellen dus voor de vitrine kast gemaakt zijn en niet om te rijden!
Mijn plan is nu om de defecte lok te voorzien van een elektromotor en RC.
Als ik een 7 volt motor met vertraging kan vinden moet dat lukken.
Een motor uit een Marklin lokje gaat niet lukken, die zijn 14 volt, en dat betekend:
Een grotere accu.
Een veel grotere snelheidsregelaar (al die mini dingen zijn 7 volt, voor 14 volt heb ik alleen grote ESC printplaten).
Een extra accu of BEC schakeling om de ontvanger te voeden (die zijn meestal max 7 volt)
Op een rommelbeurs eens kijken naar een 6 of 7 volt speelgoed auto als donor.
Tot zover dit zijspoortje vanaf de live steam, maar dit is natuurlijk het perfecte bruggetje naar het volgende item : Marklin spoor 1 live steam!
Tot de volgende post, groeten Willem
Wanneer is deze hobby nu in feite gestart?
Dat is gelukkig precies bekend.
Hoewel er al eerder een speelgoedtreinen (meestal zonder rails) gemaakt werden, is er 1 firma die de modelspoor hobby echt op de kaart gezet heeft.
De gebroeders Marklin hadden al sinds 1859 een fabriek die blikken speelgoed maakte, en dat groeide goed, het speelgoed werd steeds mooier en duurder.
Op de beurs in Leipzig in 1891 kwamen ze met iets heel nieuws.
Een uitgebreid pakket aan speelgoed treinen, met lokomotieven, wagons, rails en huisjes etc.
En in 4 railformaten, I, II, III, en IV.
Formaat I was het kleinste met 45 mm spoorbreedte en de lokomotief juist groot genoeg om een opwind mechaniek te huisvesten.
Deze lokomotief, de Storchenbein (oijevaarspoot) werd een groot succes en was dus de eerste in serie gemaakte modeltrein.
Modelspoor is dus begonnen met spoor 1 voor in de huiskamer!
Je kon je trein dus in stapjes kopen, eerst de lok met wat rails, later de kolentender, en zo maar door, een goede marketin van Marklin!
Een goede Storchenbein uit 1891 is nu 130 jaar later echt een gewild en kostbaar verzamel object.
Toen de firma Marklin 140 jaar bestond vierden ze dat jubileum met de uitgave van model 11111, zoals het nummer doet vermoeden voor spoor 1
Marklin maakt er een gewoonte van om ieder jaar weer een aantal speciale verzamelaars modellen te maken, en wel zoveel dat ik geloof dat er meer "speciale uitgaves" dan normale treinen en wagons verkocht worden!
Dus deze Storchenbein is nu bepaald niet zeldzaam of kostbaar, ik kon er 2 voor een goede prijs kopen, wel 1 met een probleem, er waren wat onderdelen uitgevallen!
Het zijn geen exacte replica's van de 1891 versies, de kenners zullen direct vele verschillen zien, maar ze lijken wel op elkaar, inclusief de extreem korte wielbasis om zeer scherpe bochten in de huiskamer te kunnen maken.
De grote vraag was natuurlijk, zouden ze weer rijden?
Het uurwerkmechaniek werd goed bekeken, er zijn 2 sets tandwielen aan de veer gekoppeld.
Een set zware tandwielen is gekoppeld aan de 2 grote wielen, en een set lichtere tandwielen is gekoppeld aan een soort trommelrem.
Draait het mechaniek te snel dan gaat een centrifugaal gewichtje de as afremmen in de remtrommel.
De eerste lok die ik teste kwam niet van zijn plek, 1 wiel bleef stilstaan en het andere wiel slipte op de rails.
Een moertje van de tweede lok maakte het iets beter, maar de trein rijd op zijn best 3 meter op 1 opwindbeurt, veel slechter dan de 1891 versie!
De tweede lok had een los palletje in het veermechaniek.
Nu is de veer al in "lege" toestand al behoorlijk opgewonden!.
Dus bij demontage had ik de veer samengeklemd met een tyrap.
Dat leek even goed te gaan totdat de veer uit de tyrap spong en overal onderdelen in de rondte vlogen!
Ik kan deze dus niet makkelijk repareren.
Mijn conclusie is dan ook dat deze modellen dus voor de vitrine kast gemaakt zijn en niet om te rijden!
Mijn plan is nu om de defecte lok te voorzien van een elektromotor en RC.
Als ik een 7 volt motor met vertraging kan vinden moet dat lukken.
Een motor uit een Marklin lokje gaat niet lukken, die zijn 14 volt, en dat betekend:
Een grotere accu.
Een veel grotere snelheidsregelaar (al die mini dingen zijn 7 volt, voor 14 volt heb ik alleen grote ESC printplaten).
Een extra accu of BEC schakeling om de ontvanger te voeden (die zijn meestal max 7 volt)
Op een rommelbeurs eens kijken naar een 6 of 7 volt speelgoed auto als donor.
Tot zover dit zijspoortje vanaf de live steam, maar dit is natuurlijk het perfecte bruggetje naar het volgende item : Marklin spoor 1 live steam!
Tot de volgende post, groeten Willem
Laatst bewerkt: