Stoom lokomotieven

Discussie in 'Spoor 0 en spoor 1' gestart door willemvdm, 15 mrt 2021.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Succes met de keuring.
    Welke organisatie voert de keuring uit?
    Henk.
     
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Henk

    Maandag 10 mei is Lloyds aanwezig op de club voor de keuring van een grotere stalen ketel (Cat III).
    De ketel van de Mogul is echter een Cat II, deze is 18,5 liter bij 6 bar, dus geen noodzaak voor Lloyds.
    De keurmeester van de vereniging mag deze ketel dan ook weer voor 2 jaar goedkeuren.
    (hij heeft de ketel ook in 2017 en 2019 afgeperst)
    Tevens kan hij dan gelijk de naam van de eigenaar in de documenten aanpassen (dat is ook verplicht bij de verkoop van een lok).
    Ja hoe groter de lok hoe meer regels er zijn!
    Een spoor 1 lokje heeft meestal een ketel van minder dan 0,5 liter en minder dan 3 bar, dat is Cat 0, geen keuringsplicht.
    Toch is goed onderhoud een noodzaak.
    En het testen van manometers en overdrukventielen doe ik persoonlijk ieder jaar.

    Groeten Willem
     
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Vandaag bericht gehad, er is een zending met Regner onderdelen onderweg, dus kan ik weer verder.
    Natuurlijk onder tussen aan andere projecten gewerkt zoals de perslucht tester.

    [​IMG]
    Simpel even gemaakt
    Past zo op mijn compressors (zware compressor in de tuin voor de werkplaats en kleine draagbare voor o.a. airbrush)
    Reduceer ventiel.
    2 aansluitingen 1/8 BSP
    4 aansluitingen voor 1/4 BSP, met groef voor O-ring zodat die met de vingers luchtdicht geschroefd kunnen worden.
    Ik heb meerdere blinddoppen 1/4 BSP, zoals met M5 x 0,5 en met M6 x 0,75 binnendraad.
    Dus kan ik alles aansluiten op deze kerstboom.
    En de piek is natuurlijk een goede manometer.

    Ten slotte dacht ik nog een slang te monteren die op het vulventiel past.
    Juiste zeer soepele PU slang (Festo) gekocht, was per meter er duur, dus toch maar een doos van 50 mtr gekocht, dus als iemand nog een metertje nodig heeft, ik heb voorraad!

    En dus gekeken of ik nu door perslucht door het vulventiel te blazen in de manometer en het veiligheidsventiel van een lok kan testen.
    Dat viel dus tegen, bij een Regner vulventiel (sluitaf met klepje met veertje) las ik een 0,5 bar fout.
    Bij het Roundhoudhouse vulventiel zelfs nog meer (sluit af met rubber balletje met veertje).
    De oorzaak is duidelijk, het terugslag klepje met veer in het vulventiel werkt als een reduceerventiel!
    Wil ik op deze manier goed testen dan moet ik het dus zo maken dat ik het ventiel met het uiteinde van het slangetje opendruk, en niet met de luchtdruk!
    Maar het werkt wel en ik kan de lokjes zo ook laten lopen op lucht.

    Operatie geslaagd!

    Groeten Willem
     
    ozy vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooie opstelling met een bandenspanningsmeter.
    Eigenlijk is deze voor mij niet geschikt.
    Een Wika manometer heeft klasse 2,5, d.w.z. een fout van 2,5% op de volle schaal, zie https://www.wika.nl/111_10_111_12_nl_bx.WIKA
    Daar je het volle meetbereik maar tot 2/3 continue mag gebruiken, kan je met een kleiner schaal bereik werken.
    Bij een bedrijfsdruk van 4bar, schaal bereik 6 bar.
    Voor zover de manometer.
    Bij een modelveiligheid kan het verschil tussen openen en "vol" open enkele tienden van een bar zijn.
    Dit heeft te maken met het lichten van de klep / kogel tot vol open.
    Voor een volle doorlaat moet de klep een kwart van de diameter van de doorlaat lichten.
    Deze lichthoogte geeft weer extra veerindrukking = kracht.
    Samen met een klein verschil, afstel tolerantie, kom je al gauw op in de buurt van bijna een halve bar, t.o.v. de bedrijfsdruk, voordat de veiligheid vol open is.
    Samengevat, voor mij is de beschreven afwijking te verklaren.
    Groet, Henk.
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Henk.
    Ja die meter heb ik gratis gekregen, was gevallen en ga niet meer goed aan, maar gerepareerd en opnieuw geijkt.
    Is niet 100% zuiver, maar voor mij genoeg.

    Ja het klopt dat een goed veiligheidsventiel geleidelijk open gaat, anders zou die gaan klapperen bij het openen.
    Vandaar dat je een veiligheidsventiel nooit op 2% zuiver kan afstellen (nog afgezien dat je bij kamertemperatuur test en hij bij 130 graden Celsius moet werken!)
    Ook de kleine manometers hebben een grove schaalverdeling, een streepje per 10 psi (Roundhouse) en 1 bar (Regner).

    Maar ik heb gemeten met het Regner vulventiel dat die bij 0,5 bar opent, en toen was er ook een verschil van 0,5 bar tussen de manometer op de ketel en de meter op de tester.
    Het vulventiel van de Roundhouse ging niet goed meer dicht, ik had hem schoongemaakt en het veertje iets uitgerekt (iets teveel dus :rolleyes:)
    Nu opent die pas met 1,5 bar, en zie ik ook 1,5 bar verschil tussen de manometers.

    En ja deze manometer kan ik ook gebruiken voor de grote Mogul.
    Die is in Engeland gebouwd voor 100psi (dus 6,9 bar), maar staat nu op 6 bar afgesteld, dus 87 psi
    Waarom?
    Stalen ketels mogen tot 10 bar in NL?
    Of valt een stalen ketel met koperen vlampijpen onder de regels voor koperen ketels?
    Die veiligheden van de Mogul kan ik dus ook met deze meter controleren.
    En daar blijkt ook uit dat 100% zuiver niet noodzakelijk is.
    Dezelfde lok mag dus op 6,9 bar werken in Engeland maar op 6 bar in Nederland.
    Als het veiligheidsventiel pas bij 6,7 bar opent is dat in Nederland fout, maar in Engeland zou dat geen probleem zijn.
    Volgens de Nederlandse richtlijnen moeten de veiligheden bij 6 bar gaan openen maar mag de druk bij blazende veiligheden maximaal 10% oplopen.

    Ik zeg dus niet dat de regels voor spoor 1 loks nutteloos zijn, maar dat volgens mij een afwijking van 5% geen echt probleem is.

    Groeten Willem
     
    ozy en Stoompomp vinden dit leuk.
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Omdat bij de laatste zending Regner onderdelen nog geen O-ringen voor de BR89 zaten gaat die even de kast in.
    Het wordt mij steeds meer duidelijk waarom deze trein van Marklin zoveel slechte ervaringen heeft bij eigenaren.
    Het is duidelijk dat een stoomtrein veel meer onderhoud vraagt dan een elektrische trein.
    Zowel het dagelijkse onderhoud (dus vooraf half uur bezig met rijklaar maken en opstomen en aan het eind half uur bezig met afkoelen en schoonmaken) als het groot onderhoud zoals het vervangen van afdichtingen zijn de standaard Marklin klanten niet gewend.

    Nu de BR89 in de vitrine kast staat kan zijn opvolger eruit, de BR18

    [​IMG]
    De treinen met een "Pacific" asindeling 4-6-2 heb ik altijd heel mooi geproportioneerd gevonden.
    Toen ik als kleine jongen Marklin HO reed was de BR1 mijn favourite, en de BR18 lijkt veel op de BR1
    Dit waren echt de beste sneltrein personen loks van de Duitse spoorwegen.
    [​IMG]
    Marklin heeft hier een heel mooi gedetailleerd model van gemaakt.
    De BR18 heeft net als de BR89 een peilglas, manometer en afstands bediend omkeerventiel, maar ook enkele extra's
    - een servo op de stoomregelaar, zodat de snelheid nauwkeurig regelbaar is.
    - Een piezo ontsteking voor de gasvlam
    - Een Regner vulventiel waarmee je onder druk water kan bijvullen.
    [​IMG]
    Zoek maar op deze foto.
    Alles zit hier onder dak.
    Er zit maar 1 handbediende kraan, voor de gastoevoer.

    Toen ik deze lok kocht had hij 2 maal gestoomd
    Bij de eerste keer had de eerste eigenaar het toch voor elkaar gekregen om de vlam in de rookkast te krijgen (en flink door te stoken!).
    Die is bij Marklin van Zamak, en die was dus gesmolten.
    Deze onderdelen zijn niet meer leverbaar bij Marklin.
    Een stoomvriend van mij heeft toen de lok gerepareerd met handgemaakte messing delen, en wel zeer goed moet ik zeggen.
    Daarna heeft hij 1 keer getest op de rollenbank.
    Ik ga alleen de 40 Mhz afstandsbediening vervangen door 2,4 Ghz, een keer afstellen op de rollenbank en dan mag hij voor het eerst in 20 jaar de baan op!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2021
    ozy vindt dit leuk.
  7. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Mensen, ik ben hier mee bezig.
    Een "Billy" met wat extra's
    Ketel erop definitief.jpg

    Hieronder een plaatje met extra klinknagels en een diagonale op de step omdat die toch wel erg makkelijk verbuigt
    Extra versteviging en klinknagels.jpg

    Gr
    Kees
     
    ozy vindt dit leuk.
  8. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Help...
    SSP, die de Slomo's maakte, is gestopt.
    https://smallsteamperformance.com.au/
    Jammer, ben met een Riverdale Irene bezig en wil een slomo instaleren.
    Heeft iemand dat van hun overgenomen, patent, tekeningen, materialen, productie?
    Was altijd een bijzondere aanvulling, goede reviews.
    Moet misschien ook zelf te maken zijn, tandwielen en vliegwiel, etc.
    Iemand die info heeft?
    Alvast bedankt
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
  10. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Willem,
    Bedankt, ze gaan leveren begin 2024
    Kijken of ik een pre-order kan doen
    Tegen die tijd zal ik weer een bouwdraadje hier op MBF doen over de bouw van een Riverdale "Irene".
    Gr.
    Kees
     
    willemvdm vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina