Stoom lokomotieven

Discussie in 'Spoor 0 en spoor 1' gestart door willemvdm, 15 mrt 2021.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voorlopig heb je een probleem opgelost.
    Bij O-ringen, heb je in principe twee soorten afdichtingen:
    - De statische, waarbij de absolute afmeting minder van belang is, daar deze aangedrukt wordt en als een pakking afsluit. Wel met een opmerking: Bij hogedruk hydrauliek zit in de flens een groef voor de daarbij behorende O-ring, daar anders de bedrijfszekerheid niet gewaarborgd is.
    - De dynamische afdichting. Het klinkt vreemd, maar een O-ring is niet samendrukbaar, maar wel elastisch vervormbaar. Daarom moet de groef zodanig breed zijn, dat de elastische vervorming voldoende ruimte heeft in de groef. De groef is daarom altijd breder dan de dikte van de O-ring.
    Bij een O-ring voor dynamische afdichting is belangrijk de binnendiameter van de groef en de breedte van de groef plus de ruimte voor de plastische vervorming.
    De mate van vervorming, indrukking, is ook de mate waarin de O-ring kan slijten voordat deze niet meer afdicht.
    De tolerantie tabellen heb ik niet meer, maar in ons geval met deze kleine O-ringen moet een vermeerdering van de snoerdikte, tussen 0,05 en 0,1mm, op de groefbreedte meer dan voldoende zijn.
    Succes met de voortgang.
    Groet, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2021
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja Henk
    Ik heb vroeger op school ook berekeningen aan O-ringen gedaan.
    Soms is een O-ring juist losjes in de afdichting geplaatst, en wel zo dat de stoomdruk de O-ring aandrukt, dus hoe hoger de druk hoe strakker de ring aangedrukt wordt.
    Zo heb ik een scheepsmachine (Maxwell & Hemmings) gebouwd waarin een O-ring dienst deed als zuigerveer, hoe lager de druk hoe minder weerstand.

    Ik zie veel stoom locomotieven die niet meer gebruikt worden omdat ze het niet goed meer doen, vaak is een van de oorzaken stoom lekkages.
    Mijn eerste stoom machine kreeg ik van mijn vader toen ik een jaar of 7 was, een Wilesco.
    Wat ik mij nog goed herinner is dat als je een paar seconden de stoomfluit gebruikte de ketel heel lang nodig had om weer op druk te komen.
    Ik denk dat de stoomfluit wel 10 keer zoveel stoom gebruikte als de machine zelf!
    Ook bij deze spoor 1 machines kunnen kleine stoom lekkages ervoor zorgen dat de loco niet meer voldoende stoom krijgt.

    En dan kom ik gelijk bij het volgende punt, het rendement van de machine.
    Zo'n Wilesco met Esbit blokjes zet maar iets van 0,05% van de warmte om in beweging.
    Zelfs bij een gasgestookte spoor 1 loco gaat zeker 99% van de energie de schoorsteen (en overig warmteverlies) uit.
    Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden.

    Bij een klassieke grootbedrijf stoom loco gaat de energie overdracht op 3 plekken (voor de kenners ik hou het simpel, ik weet dat in moderne energie centrales er nog meer onderdelen zijn).
    1- In de vuurkist brand het vuur en de warmte van dit vuur warmt het water op.
    2- Dan gaan de hete rookgassen door de vlambuizen en geven ook hun warmte af aan het water.
    3- Ten slotte gaat de stoom (dat noemen we natte stoom) door de oververhitter die de stoom verder opwarmt tot droge stoom.
    Op die manier breng je zoveel mogelijk energie over van de kolen naar de stoom.
    Hoe economischer de stoker stookt, hoe kouder de uitlaatgassen uit de schoorsteen zullen zijn.

    Nu de simpele Wilesco heeft alleen een vuurtje onder de ketel, die werkt dus vooral met punt 1 van hier boven en een heel minimaal puntje 2 als de rookgassen lang de zijkant van de ketel stromen.
    Veel energie gaat dus verloren.

    De Regner/Marklin machine is al iets beter.
    1- Dwars door de ketel loopt een dikke vlambuis, waarin een langgerekte brander met veel kleine gaatjes ook veel vlammetjes heeft over het achterste deel van de ketel.
    Het vuur is dus vrijwel geheel omgeven door de buis en brengt veel warmte over.
    2- Maar met de warmte van de rookgassen gaat het minder goed, de rookgassen van de achterste vlammetjes gaan nog door de hele vlambuis, maar de rookgassen van de voorste vlammetjes gaan vrijwel gelijk de schoorsteen in.
    De lengte van de vlambuis is ook maar circa 20 cm, en om echt efficient de warmte uit de rookgassen te halen zou die veel langer moeten zijn.
    3- Boven in de ketel loopt nog een tweede buis, hierdoor loopt de koperen 3 mm leiding naar het omkeerventiel.
    Omdat deze koperen leiding geen enkel contact heeft met de vlam of rookgassen is dus geen oververhitter, de leiding wordt hooguit warm gehouden.
    Zoals je ziet, beter als een Wilesco (of Mamod) maar zeker veel slechter rendement als een grote machine.
    Ik schat dat een Regner ongeveer 50 ml butagas gebruikt om maximaal 150 ml water in stoom om te zetten.

    En dan de Roundhouse
    1- Ook hier loopt een dikke vlambuis door de ketel ,maar daarin zit geen brander met kleine vlammetjes, nee voor de vlambuis zit een gassproeier met luchttoevoer die het mengsel van buiten af in de vlambuis blaast.
    De vlam is ook volledig in de vlambuis, maar in tegenstelling bij Regner zal vooral bij een laag vuurtje de vlam vooral achterin de vlambuis branden.
    Nadeel misschien een iets slechtere warmte verdeling, maar.....
    2- Bij een kleine vlam zullen de rookgassen dus langer in kontakt staan met de vlambuis en meer warmte afstaan.
    Een beter rendement dus!
    3- En dan heeft de Roundhouse dus een echte (simpele) oververhitter!
    Een lange RVS buis vanaf de stoomregelaar naar de cilinders, dwars door de dikke vlambuis, door het vuur en omgeven door de rookgassen.
    Ik kan het niet meten, maar het moet wel een beter rendement geven.
    De Roundhouse gebruikt ongeveer 30 ml butagas om dezelfde 150 ml water in oververhitte stoom om te zetten.
    Die oververhitte stoom bevat dus (iets) meer energie dan de natte stoom van de Regner ketel.

    Natuurlijk zijn dit mijn schattingen, en sterk afhankelijk van de omstandigheden, maar als je ziet dat de gastank van een Regner ongeveer 2 keer zo groot is als de gastank van een Roundhouse dan bewijst dit wel mijn schattingen.
    Ook moet je rekening houden dat als je de vlam hoger zet er in verhouding meer warmte de schoorsteen uitgaat, en dus het rendement zal dalen.

    Dus een slecht onderhouden Loco lekt meer stoom en heeft een slechter rendement.
    Om toch te rijden moet je de vlam hoger zetten waardoor het rendement nog verder daalt.
    Totdat de loco zo slecht rijdt dat deze in de vitrine kast terecht komt, of op marktplaats, waar ik hem dan graag voor een redelijk prijs koop.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2021
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Nu ik zit te wachten op de onderdelen van Regner dus maar verder met de volgende lok stoomklaar maken.
    Mijn nieuwste aanwinst:
    [​IMG]
    Dit is de Roundhouse William.
    In feite is de William een Billy met wat extra opties en een extra as (Billy is een 2 asser en Willam een 3 asser)
    De ketel en de cilinders zijn identiek, en zelfs de lengte over de buffers is gelijk.
    De William is geproduceerd tussen 1995 en 2008, en altijd met tender (dus meestal met RC)
    Er waren 2 uitvoeringen, deze is "kolenstook" maar er wat ook een "houtstook" met hekwerk om de tender en een vonkenvanger op de schoorsteen.
    Maar natuurlijk rijd deze net zoals de andere Roundhouse loks op butagas.
    [​IMG]
    Dit is een van de allerlaatste William's die gebouwd is, hij is uit 2008 en hij heeft volgens mij nog nooit gereden.
    Was dus redelijk duur maar ik heb er dan ook weinig werk aan.
    Helaas mist wel de messing sierdom om de vulnippel, maar die is gelijk aan de Billy dus zal nog wel leverbaar zijn.
    Hij is dus rechtstreeks vanuit Engeland aan de Nederlandse eigenaar geleverd inclusief de extra's en de RC installatie.
    En dan kan je goed zien hoe de RC besturing in die jaren met sprongen vooruit gegaan is.
    In de manual wordt nog de oude 2 kanaals 40 Mhz installatie besproken, die een groot deel van de tender vulde.
    Later stapte Roundhouse over op de goedkope Planet installaties, wel 2,4 Ghz, maar weinig opties.
    Deze William is door Roundhouse voorzien van een moderne FlySky (Turnigy voor de kenners) computer zender met Hytec (Graupner) kwaliteits servo's.
    Echt een goede (vliegtuig) zender met 6 kanalen en 20 geheugens voor 20 verschillende modellen.
    Wat wel opvalt is dat de William nog wel het "schuifdak" op de kabine heeft, maar dat er geen stroomaansluiting meer op zit.
    Dat schuifdak was bij de oudere Roundhouse loks namelijk de antenne voor de 40 Mhz ontvanger!

    [​IMG]
    Zoals je ziet past het allemaal makkelijk in de tender.
    Bij de Billy had ik onder het frame een kleinere ontvanger met 4 x AAA batterij geplaats, maar dat zou bij de William lastiger worden, door de 3e as is daar minder ruimte.
    Dus ik hou het voorlopig maar zo.
    Nog even gekeken op het net, deze zender met ontvanger is nog steeds leverbaar, een set kost nu slechts 50€ en iedere extra ontvanger 10€.
    Dat is nog geen 10% van wat de RC van de Billy mij nieuw gekost heeft (is gebruikt in de Billy gegaan vanuit de vliegtuig hobby) , dus ik ga deze zender maar houden en er nog een paar ontvangers bijkopen.
    Bijkomend voordeel is dat ik dan ook met 3 loks tegelijk kan rijden.
    Billy = Futaba zender.
    Lady Anne en Bertie = Planet zender.
    William = Turnigy zender.
    [​IMG]
    Van voor naar achteren
    De Lady Anne
    De William (hier zonder tender)
    De Billy (hier zonder messing dome en zonder tender)
    Ze lijken best wel wat op elkaar, en zijn technisch grotendeels gelijk.
    Ik ben nu van plan om bij alle 3 een Regner "Speiseventil" dus vulnippel aan te brengen.

    Groeten Willem
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Inderdaad.
    Deze spotgoedkope zender kan echt veel.
    Echt waarde voor je geld dus.
    Hij heeft inderdaad ook telemetrie en kan dus gegevens van de ontvanger naar de zender sturen.
    Helaas zijn de sensors die standaard te koop zijn bedoeld voor vliegtuigen.
    De standaard temperatuur sensor gaat tot 100 graden C, en dat is voor ons te weinig.
    Zelf sensoren maken kan en is zeer nuttig bij een boot.
    Maar bij een locomotief komt die een paar keer per minuut vlak voor je neus langs en kun je de druk dus zelf aflezen.
    Waterniveau zou prettig zijn, maar is lastiger, de meeste loks hebben geen peilglas.
    Maar ik weet dat een Roundhouse circa 10 ml per minuut gebruikt.
    Stop ik dus na 10 minuten en geef ik dan 80 knijpjes met de "speiseflasche" dan vul ik weer 100 ml bij.
    Na 20 minuten moet even de vlam uit om de gastank te vullen.
    Een Roundhouse gebruikt flink wat stoomolie, na 40 minuten is de olietank zeker leeg (bevat maar een paar cc)
    In principe kun je met een Roundhouse dus de hele dag rondrijden.

    Groeten Willem
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  7. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hele goede tip, gelijk daar een sensor en ontvanger besteld, kan ik eens gaan testen.
    Ik had al gezien dat je op je scherm de ontvanger spanning kan zien (ook al bij de A ontvanger, die 1 euro goedkoper is).
    En zet je de ontvanger uit maar laat je de zender aanstaan dan gaat deze piepen
    2 a 3 weken levertijd.
    Normaal koop ik Turnigy bij Hobbyking, maar die heeft ook geen voorraad in de EU.
    Risico uit China is altijd de BTW (en dat wordt binnenkort nog erger)
    Dank je Henk, kan ik mijn lokjes nog meer gaan pimpen!
    En ongelofelijk hoe goedkoop die RC tegenwoordig is.

    (Al heb ik bij mijn vliegtuigen soms wel meer dan 1000 euro aan RC in 1 kist zitten!)

    Groeten Willem
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Intussen hebben alle 4 de Roundhouse loks een vulventiel om de ketel onder druk bij te vullen.
    Soms was dat simpel, de Bertie heeft een ventiel van Roundhouse, met ME draad dus.
    Maar de andere 3 hebben een ventiel van Regner, dus daarvoor moest ik wat draaiwerk doen.
    De lady Anne heeft een dichte kabine, en was het meeste werk:

    [​IMG]
    Hier de onderdelen op een rij, voor het zilversolderen van de nippels en steun.
    De nippel linksboven gaat dus in de ketel, met 1/4" ME buitendraad, en heeft onder M5x0,5 fijne metrische binnendraad.
    Omdat ik alleen een standaard tap voor M5x0,5 heb, dus met een lange punt, is deze adaptor lang uitgevallen, de schroefdaad is circa 15 mm diep getapt, maar alleen de eerste 7 mm is echt bruikbaar.
    Is niet erg, die paar gram messing maakt bij een metalen lok niets uit.
    Rechts, tweede van boven is ook een zelfgemaakte nippel/steun.
    Deze komt dus vast aan de vloerplaat, dat is nodig omdat er flink geduwd en getrokken wordt aan de vulnippel.
    Omdat ik niet wilde boren in de voetplaat en ik dus een bestaande schroef gebruikt heb moest deze steun extra lang worden, deze heeft dus aan 2 kanten M5x0,5 draad.

    [​IMG]
    En zo zit alles vast op zijn plek.
    Natuurlijk getest, er waren 2 lekkages, het vulventiel zelf, dat gebeurd meer.
    Gewoon even met een kleine schrevendraaier even een paar keer open drukken en hij is dicht.
    De afdichting is met een O-ring, dus hoe hoger de druk hoe beter de afdichting.
    En op de plek op de voetplaat boven de D van England.
    De roodkoperen ring dicht wel af tussen moer en bevestigingsnippel, maar langs de schroefdraad moest ik nog wat teflon tape wikkelen.
    [​IMG]

    En hier dan een close up met de kabine geplaatst
    Goed bereikbaar zo!

    Groeten Willem
     
    ozy vindt dit leuk.
  9. R.Obdam

    R.Obdam

    Lid geworden:
    25 feb 2011
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Velserbroek
    Heb dit draadje met aandacht door gelezen
    Leuk dat er nu ook op dit forum aandacht is voor spoor 1
    Zelf ben ik redelijk bekend met Regner en Roundhouse lokjes
     
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja ik ben echt een grote fan van Roundhouse.
    Nadeel is wel engelse schroefdraad (ME en BA) maar ze lopen als een trein!
    Vandaag naar het Zuiderpark in Den Haag geweest.
    Omdat er ook andere loks reden -elektrische- stond de baan onder stroom en heb ik dus de William gebruikt, deze heeft geïsoleerde wielen en kan dus geen kortsluiting maken op de wissels.
    Het ging prima al maakte ik wel een beginnersfout.
    Olie, water en gas gevuld en na een paar minuten stomen stond de druk al op 1 bar.
    Omdat er een koud windje stond de gaskraan dus wat verder opengedraaid, dat was dus fout!
    De gastank koelde direct zover af dat de gasdruk wegviel (terwijl ik 80/20 butaan/propaan gebruikte).
    Gaskraan terug naar 1/4 omwenteling open en gewacht tot de gastank weer opwarmde (staat niet ver van de stoomketel)
    5 minuten moeten wachten en de druk stond op 2 bar, rijden dus!
    [​IMG]
    Op de foto heeft William al een half uurtje gereden, Olie water en gas bijgevuld.
    De gaskraan staat hier 1/8 omwenteling open en nog steeds zie je een stoompluim uit het veiligheidsventiel!
    Je kunt op de foto goed zien dat de manometer goed staat zoals Ed en Willem Bever zouden zeggen!
    [​IMG]
    Hier 12 assen op sleep, later nog 16 assen getest (met 2 bierwagons).
    Goedkope wagons (bierwagons ook nog foute schaal 1/28) op sleep met plastic wielen die niet echt licht lopen.
    Hier heeft William geen enkel probleem mee, wil je hem tegenhouden dan slippen de wielen door, William houd ervan om te werken!
    En zoals gezegd, de gaskraan staat bijna dicht dus hij gebruikt echt weinig gas!

    Groeten Willem
     
    ozy, Herby63 en Stoompomp vinden dit leuk.
  11. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    upload_2021-4-27_14-33-26.png
    Ik weet niet hoe het juist moet om de foto's te plaatsen, ik heb meerdere pogingen gedaan maar zie er hieronder ook staan in het klein?sorry hiervoor
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 27 apr 2021
    willemvdm vindt dit leuk.
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Mooie lokjes Renee
    De Anna is uit de tijd dat Roundhouse de firma Beck (en firma Merlin-Beck) had overgenomen.
    Zo 1988-1990
    Ik zie een RC servo op de stoomregelaar.
    Ze heeft Roundhouse cilinders en maar zeker een Beck ketel en Beck stoomregelaar ?
    Ik heb ook nog een (ongerestaureerde) Midas van Merlin-Beck in mijn verzameling (uit 1985).
    Die had origineel de Merlin stoomregelaar waarbij een stoomfluit klonk als de trein in beweging kwam, helaas ontbreken de originele stoom regelaar en fluit bij mijn exemplaar.

    De kleine foto is zeker een vroege versie van de Lady Anne.
    Nog alcohol stook en slipexcentriek?

    Echt mooi!

    Groeten Willem
     
  13. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    [​IMG] [​IMG] upload_2021-4-27_18-53-3.jpeg IM000779a.jpg IM000775.jpg
    Problemen bij het plaatsen van de foto's, ik weet niet hoe dat juist moet :(
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  14. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Het makkelijkste voor mij om foto's te plaatsen:
    Open modelbouwforum 2 keer (werkt vooral beter als je meerdere foto's in 1 bericht wil plaatsen.
    In de ene versie van modelbouwforum upload je de foto's onder "mijn media"
    Open de gewenste ge-uploade foto, klik rechts op deze foto en klik op "adres van afbeelding kopiëren"
    Ga nu naar de versie van modelbouw forum waar je je bericht schrijft.
    klik bovenaan op het rechthoekje met de bergjes, er opent een scherm "afbeelding"
    Plak daar het url adres van je afbeelding.
    klik dan op invoegen.
    En de foto staat in je bericht.

    Succes Willem

    P.S. jouw Roundhouse Fowler is ook een indrukwekkende machine!
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2021
  15. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Terwijl ik nog aan het wachten ben op de onderdelen voor de Marklin BR89, kwamen de spulletjes uit China al binnen.
    Voor de Storchenbein een motor met vertraging om het defecte uurwerkmechaniek te vervangen.

    [​IMG]
    De afmetingen komen aardig overeen, ik heb hier het asje van de vertraging al 14 mm ingekort en M3 in de uiteinden getapt.
    Dat zat nog tegen, ik had uit een doos van de legerdump een setje M3 tappen gepakt en begonnen met tappen.
    Eerste en tweede tap ging prima, maar de laatste liep iedere keer vast, rustig tappen, op de draaibank maar met de hand, voldoende snijolie, maar ging niet.
    Toen tapje in een M3 moertje gepast en dat ging ook niet!
    Gelukkig had ik nog een lange M3 machinetap dus daarmee de 3e stap gesneden.

    [​IMG]
    Hier is alles klaar voor inbouw.
    Van 2 mm messing een montage plaat gemaakt voor de motor.
    Dat moest zo dik omdat de schroefdraad voor inbouw getapt moest worden in deze plaat, ik heb geen ruimte voor moertjes!
    Officieel moet je om M3 in messing te tappen 3 mm plaat gebruiken, maar dit zal wel houden.
    Op de messing plaat lijm ik nog een paar sluitringen, daarmee kan ik de as goed uitlijnen.
    Op de motor 3 condensatoren gesoldeerd voor de ontstoring.
    De regelaar (20 ampere voor 4 euro, een koopje!) zit bovenop de motor, afgedekt met een aluminium plaatje, ook voor ontstoring naar de ontvanger.
    Tot slot de aan/uit schakelaar ook in de messing plaat geschroefd
    De ontvanger is een Chinese kloon voor een Spectrum 2,4 Ghz zender, die gebruik ik normaal voor indoor vliegtuigjes, zijn erg licht en klein.
    De accu is een oude vliegaccu, te oud om nog mee te vliegen, want dan moet hij zomaar 8 ampere leveren, maar voor een lokje is dat hooguit 0,5 amp.
    7,2 Volt 500 mAH, zal wel genoeg zijn denk ik.

    [​IMG]
    En alles ingebouwd.
    Je ziet natuurlijk de messing plaat (het uurwerkmechaniek stak ook behoorlijk uit)
    En je ziet de antenne draadjes in de kabine.
    de antennes moeten natuurlijk wel buiten het plaatwerk uitsteken!
    Project geslaagd, een model 1891 met techniek uit 2021!
    Dit weekend bij mooi weer eens kijken hoelang ik kan rijden op 1 acculading!
    Ik denk dat Mamod wagonnetjes goed erachter passen (anders dus zoeken naar betaalbare oud model blikken Marklin spoor 1 wagons)

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2021
    ozy, Bert V en Stoompomp vinden dit leuk.
  16. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    Beste Willem bedankt voor je uitleg we gaan dat eens proberen.
    Ik heb ook nog een paar volledig zelf gebouwde spoor 5duim locomotieven een gasgestookt en een kolengestookt.
     
  17. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Mooi zeg.
    Ik heb gewoon geen tijd voor een zelfbouw lok, teveel hobbies en toys!
    Ik heb zojuist deze gekocht:
    [​IMG]
    Amerikaanse Mogul van de Wabash company (kleuren zijn dus fout) 7,25" kolengestookt.
    Is rijklaar maar heeft wel wat werk nodig van veel kleine details die gerepareerd of opgeknapt moeten worden.
    Maar die hoort niet in dit draadje voor spoor 1!
     
    ozy, Bert V en Stoompomp vinden dit leuk.
  18. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Zo een eerste versie van een "Lady Anne" heb ik ooit nagebouwd met behulp van schetsen die ik van Rob van Dort gekregen had.
    Ik heb er wel mij eigen ding van gemaakt , waaronder een schoorsteen van een hout gestookte loc en een "koevanger" vooraan.
    Dirk
    [​IMG]
     
    ozy, Bert V, willum en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Mooie Loc
    En baan...
    Willum
     
  20. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja Willum de 7,25 " inch lok krijgt 10 mei een ketelkeuring in Barendrecht.
    Daarna ga ik maar eens les nemen in kolenstook!
    En hopen maar dat we dan weer kunnen rijden deze zomer.
    De Lok heeft een paar gebruikssporen.
    Hij heeft 2 injecteurs, een stoompomp en een handpomp om de ketel te vullen onder het rijden.
    Maar de handpomp en stoompomp werken nu niet, de leidingen zijn ook niet aangesloten.
    Ik wil graag dat alle 4 bruikbaar zijn, gewoon omdat ze er op zitten!
    Tevens is het een veilig gevoel dat ook als de ketel nog niet op druk is ik water kan bijvullen.
    Een injector werkt goed, maar wel bij de 6 bar werkdruk!
    Een handpomp werkt altijd, en dat vind ik gewoon een veilig idee.
    Ik denk later een apart draadje te starten over de Mogul, dit is de spoor 1 rubriek.
    Ik heb ook een Baldwin Mogul van de firma Aster Hobbies
    Dit is dus een Wabash Mogul van Ron Martin.

    Voor de nieuwelingen in de stoomwereld.
    De naam Mogul staat dus voor de asindeling, 2-6-0, dus 1 niet aangedreven as en daarachter 3 drijfassen, totaal 8 wielen (buiten de tender)
    Verschillende firma's maakten dus Moguls.
    Het origineel van deze is in 1899 gebouwd bij de Rhode Island Locomotive Works.
    Deze fabriek heeft 3.400 locomotieven gebouwd tussen 1869 en 1906, waaronder veel Moguls.
    Deze lok 576 heeft zijn hele leven bij de Wabash railroad company gereden en is in 1960 gesloopt.
    De kleuren zijn dus wel fraai maar niet op schaal, de echte Wabash Locos waren altijd helemaal zwart (later inspiratie voor Henry Ford?)

    De spoor 1 Mogul die ik heb is gebaseerd op een modernere versie van de Baldwin fabriek.

    Groeten Willem
     

Deel Deze Pagina