Stoomauto op het oog

Al een hele tijd aan het kijken naar al die mooie stoomapparaatjes maar de prijs schrok me eigenlijk een beetje af.

Kom ik toevallig ergens volgende auto tegen:

1319.jpg

MAMOD STEAM ROADSTER SA1

Kan hem krijgen voor +/- 125 euro dus ik denk dat ik het ga doen. Of heeft iemand negatieve ervaringen met die dingen?
 
Gezien de prijs : zou ik er maar iemand bij halen die daar deskundig in is :confused:
Want ik heb een vermoeden ,als dat er iets niet klopt.
Van wat voor merk is het dan.??
De ketel daar gaat het om he
Wilesco verkoopt losse ketels
mvg
Frederik :D :D
Ps in iedergeval opstoken die hap waar de verkoper bij staat hoor
 
Gezien de prijs : zou ik er maar iemand bij halen die daar deskundig in is :confused:
Want ik heb een vermoeden ,als dat er iets niet klopt.
Van wat voor merk is het dan.??
De ketel daar gaat het om he
Wilesco verkoopt losse ketels
mvg
Frederik :D :D
Ps in iedergeval opstoken die hap waar de verkoper bij staat hoor

Ehhh, zullen we nu ontploffende ketels meemaken?? Het moet niet gekker worden hoor:lol:
 
Als jij hem niet neemt, zou ik graag het adres van de verkoper willen. Geen idee wat ze normaal kosten, ik weet wel dat gewone stoommachines buiten mijn bereik zijn en dit is dan toch echt wel een buitenkansje.
 
Die karretjes waren laatst op Discovery te zien en hoe ze gemaakt worden.
[media=youtube]V9c83qO08HM[/media]
Dun messing keteltje, echt zo'n keteltje wat je voor je kinderen koopt en na een jaar de prullebak in gooit.
Leuk om te zien, zonde om te kopen.
Zijn trouwens van Mamod steam engines.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik sluit me aan bij Frederik en Bigboat.
€ 125 is spotgoedkoop voor een dergelijk modelletje.
- grote kans dat er iets mee is.
- verkoper heeft geen idee wat de marktwaarde van het model is.
- verkoper moet er gewoon van af, vandaar de lage prijs.

@bigboat:
inderdaad, dunne diepgetrokken messing keteltjes, levensduur niet bijster lang bij veelvuldig gebruik.

Om mee te beginnen, leuk ding, maar let op: vraag of je de machine werkend kan zien voordat je hem koopt.
 
Zo'n ding heb ik ook. Liet ik vroeger in de klas rondrijden, bij mijn spreekbeurten over "oude auto's". Dat zal in 1983 of zo geweest zijn.

Ik heb hem nog steeds (en hij gaat niet weg) maar werken doet hij niet meer. Afdichtingen, de spiegel, alles zou nagekeken moeten worden.

Het is best een geinig ding, maar de ketel geeft maar weinig druk, en de aandrijving is wat dubieus (ging bij mij slippen, metalen spiralen als snaren, om stalen poelies)

Over ontploffende ketels: Er zit een drukventieltje in de vuldop, en de spiegel wordt met een veertje geklemd. De eventuele druk kan dus makkelijk weg.

Het ding loopt op Esbit blokjes, trouwens.

Als je er lol in ziet, zou ik hem lekker kopen. Zelfs niet werkend is het een leuk model om te zien.
 
"gewoon 75% nitro in de ketel dan een gasbrander eronder moet je eens zien
hoe snel dan is het een rasechte turbo geen leugen

en weet zeker zo snel heb je nog NOOIT gezien "

Sorry hoor, maar wat een waardeloze reactie.

En qua zinsopbouw snap ik ook niets van de tekst, probeer de topicstarter aub van GOEDE raad te voorzien.

aan topic starter: Heb je de auto al gekocht ???
 
Over ontploffende ketels: Er zit een drukventieltje in de vuldop, en de spiegel wordt met een veertje geklemd. De eventuele druk kan dus makkelijk weg.
Moet je eens aan Roel vragen hier op het forum
Een nieuwe ketel kreeg hij voor ze n Raap :roll: :roll:
mvg
Frederik :D :D
 
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties, ik heb hem inderdaad gekocht. Of eigenlijk gereserveerd, ben momenteel aan het verhuizen en ga hem over een week of twee ophalen.

De verkoper is een kennis die belgie en frankrijk rond tourt om curiosa in te kopen. Meestal op vlooien/antiek markten. Hij kon het ding vrij goedkoop krijgen en het dingt werkt prima (dat neem ik gewoon van hem aan, ken hem immers). Als ik hem binnen heb plaats ik wel een filmpje of iets.

Ik ga hem hooguit een paar keer laten lopen dus maak me ook niet zo'n zorgen over de levensduur die aan de ketel hangt.

Ze zijn trouwen niet zo duur nieuw in de winkel (1319 SA1 Cream Steam Roadster
Our Price: (£113.99 excl. VAT) Steam Cars (=163 euro incl VAT)
 
Eindelijk opgehaald. Zo te zien vrij compleet.

7BDCCC00E00C11DD8B4815514DA3CC66.jpg


Hij moest even schoongemaakt worden. Alleen kijken hoe ik het zwart van de brander af kan krijgen.

D46D0700E00B11DD855E1F6C4DA3CC66.jpg


De rest is in nieuwstaat.

78AC9AB0E00C11DD8B60F9864DA3CC66.jpg


Stuurtje werkt :p

79887BC0E00C11DD964D195C4DA3CC66.jpg


Morgen een keer starten :proost:
 
...KON JE DIE BANK ER NIET EVEN AFHALEN OM EEN FOTO TE MAKEN VAN HET MACHIENTJE ZELF ???
VIND IK PERSOONLIJK INTERESANTER ALS DE HELE AUTO...

Goed kijken ... dan zie je op de eerste foto het cilinder'tje net onder het schutbord en de krukas naast de bank zitten, aan de andere zijde zit naast de bank het vliegwiel ... van af het vliegwiel loop een snaartje naar een asje ... dat weer aan de andere zijde met een snaar de wielen aandrijft .... dit is de "eenvoudige" versie van Mamod, de "luxe" versie heeft twee cilinder'tjes (beide op het chassis bij het schutbord) met het vliegwiel centraal onder de bank ... en ook de poelie's voor de snaaraandrijving liggen dan onder de auto ...
 
Als jij hem niet neemt, zou ik graag het adres van de verkoper willen. Geen idee wat ze normaal kosten, ik weet wel dat gewone stoommachines buiten mijn bereik zijn en dit is dan toch echt wel een buitenkansje.

De nieuwste versie kost bij "Mamod" £168,00 en in bouwpaket £156,00 ... ook met één cilinder, maar iets gewijzigde aandrijving naar de achterwielen, deze modellen zijn vrij makkelijk naar RC om te bouwen (bij de locomotiefjes van "Mamod" (spoor "0") gebeurt dit al heel lang ... ) ...
 
Laatst bewerkt:
Bij deze even een topic van ruim 8 jaar geleden uit het stof halen.

Waarom dit topic?

Omdat dit hier op het forum het enige topic is waarin ik iets over mijn onlangs verworven Mamod Roadster kan vinden.

Wat betreft zijn aandrijving (stoom) zou hij hier thuis kunnen horen, maar zodra er aan het overige van dit object iets meer gedaan gaat worden valt hij m.i. onder een andere rubriek van het forum n.l. bij de afdeling auto's.

Destijds is er hier al het één en ander over deze auto en zijn aandrijving besproken, maar de foto's van toen zijn helaas nagenoeg allemaal verdwenen.
Dit is ook een reden om mijn verhaal hier even (tijdelijk) aan te haken.

Inmiddels heb ik ook het nodige Googlewerk verricht en heb ik menig variant gezien van het simpel aan de praat brengen tot volledige revisie en ombouw tot bijv. een "Hotrod" achtige uitvoering.
Vanzelfsprekend is er op YouTube hiervan ook het nodige te vinden.

Behalve de boel weer aan de gang krijgen en een stukje RC inbouwen weet ik nu nog niet goed hoever ik met project zal gaan.

Zodra ik er wat meer zicht op krijg beslis ik of ik er (onder auto's?) een nieuw renovatieverslag topic van bij ga houden :rolleyes:.
Tot die tijd brei ik er hier en als het zo uitkomt gewoon nog even een klein stukje aan vast ;).

Wat tijdsbeeld betreft past hij - op de schaalverhouding na - in elk geval aardig bij mijn Old Lady en de Victoria :D


Hier enkele foto's van mijn Mamod Roadster.
Hij is redelijk gaaf maar in zijn techniek en uitvoering wel erg basic.
Het lekkende peilglas (foto 2) is inmiddels verholpen.
SebSt8RKfOvSyhKhVrzcwsfIEH9_OWWeXJwrvmuPu53FwiRvtMsLU_dmba5YIJgwClr5tBbfrNTFJwh0W_TYdMOH7xbtR-3xPhk2KQyQO4zy2UzBQpXwQ7EOB1KdQt1MOTcHVtNU0Bh25qwo2OtHxzE97A31Hj-qdi0XWh6g1Dbw6DT_J0Kn-zO72m3iVM9qdiZX2WPNOaJOE2HlFulJlW-amVIpm1suApEpca9ef1nkBPoSacneXETgasYYLjpmKPSd4OeArrdAC6jhBLV-dNpoU7p1Jh23n4HwxWobpWLmZN5MnjBFNf3R-8OjczQhaKuY9bn4rTeP4KKVMbbGkY3gHctPpdQQamhyYNHq3d68NCahJfXmLgyzXOfve1plfsV90jurxCKYeKOLXjkmjM773nRKnBMoMKWaCf3Jc3w1eXrzpg4zC0vCgY-cwrch0efHrlbbch1EjpILdF-t971JCrs08mTNeZ-NVnlDj0Z-wxhmx9JcG-O9fyaR0cEnzwFpA8bh0PplGjGYL4D8nKg5CUllI3DUGiLlVCZKmNjVeH7dEmciVW7boHNfW3RIw4bIM938F_ayX9pJIEpl75u5mPr0OngUNL06ZAsF0sLLfcGlAax-uxj0=w982-h737-no


3T5kdcMj7tVyMmN_9lhCTAlmkgJQoBxjelzwyxxLnejUEpbha1qR4-BdDkcMTCqAANcLmqvVV6UwfWtdGR22KM_Kg4fkFO3TSyfLVQbIhwkALqW7uTHbNP1_tPVpfnZXnbv2VXDXWC3iCljPwQHqcj3PmD9X3MggypyEfJ-PbPmS8mPJhVmIp0pyJO4dvpbS6VFg6oDHquvJOhhfFZ8Kj8EAkHfy5HmsGDqBCn6vMD-BXv7U9FbMaDEtZ4JhPJ0GyTf28tP5BrqebcdsSlbjE89ucY7oslctXakGM6dF7O5pSxSrOu8oiTsWncqgA_OMw0s-Q7d_SnM_xo7d-Jor1ZDHS9MolHns_V9_fJ92W01mfniTEDFrc22jcdS3epT5K84VOTbaQtYIojXUlh3G13kcyUd30GN_X83HpOTzEJ5fJ_PmM6-PvJEqiLoUr49-ayvUbV-KB8Cfi5PWZKmqOk3bfVoGGCJdVylwHToiHm1AOh9GQy2W_fcfnCnHfWCZKzP6HyVOI3_e-0Oa5BYBWjAQzuasB656q1YgHqaHzZzUyng1VctMDwPfYdDDxKVEndYTzDg-3d6ipV8T-0p9utnr8NRxX8Gcb25A9XwCmCE82XodEbFn8f_W=w982-h737-no


6Y1xC3C4fvrK01muVqtyQ56CouO3Jx5SA511ywWjwbX7dMmqYPBM3bVWIvX6z1YlvedUMY_ixNvhMJoXB4kEns_J4joMjiCkdwRpzeuEDQOUn_I4hSc5pwEPKZYNiww2baePQah6S9phfuGyETRllNY7Tj0Ouqyb1Kz-tkB1m2EDCjA6_IZXlmuKIbcd3WvTjIQqYCqd-sW2x5U7wMDl-frlAiW0KUYKTUNaAKyAy9psdW92iTQ7pt3gp18aI7GFQgEDrzaSzn_oNQZvYa7Pq8BPNS8wWWyi3KrF3WNqqUYxekFHnVbWWE865qnDeCQazvTnD1VAuQ215fu1n5yIiD1HmJ4hW-4YOF-NzsgjuV4I7qah8Zc5gQsFnTUEyYJiqd7Q-ORo7Y5PuaI__vHFmpILrDkVUu6zC7qFT1Mvj6Gn-8wctbhGQBgopEqliVvTQIurArkP8Ug71ZiJ-Y10W_JHX69Hp373GLFWjJHTfyPlFqIhRn6MrgxTEUIQI_ouTd5zD4q16aBT4Uhpyn5M4ulLOUrbBEVqaRcnPGqT4MQsDnc_pWxLjMmthpXqSHxtq2HIcJFTuHsKbYEpLqqdFg6xFHNFGQM1c6sT8Bnsv53TYTu_uENe18jH=w1033-h737-no


NIGrKruYFq399ULGb4x24iAB6rpNvuQHAsIHKSvO9-xDRO4_bLtwnU9VH74atsT4Yi1LHOPbI3nwClGqSQ06SevSvavd5XXr1zzCWD4F6d10Bd58vS9StQF5OHKFhO4H-am1OXMu4iKK1OiZpZC809fGADrUDrV6NusSt6ZED8hm3Kit497sNbrJWf4daniwH3FMZtWi-DJWKV6qFPh7mGnJui2opeGcv5d50iW1sUnkWMFDqrWQZoW3DdAtjBqUOE3mc_EciHZnmp8l0q0wxNg-IKDmqOizckCexuBIrvpXudF4y0_1BndZZbi9HNNtHAcUt1fSg-Pmum1yGjWPXMnPIADQosL7mpldJGmVrHVl2Si8a7QhRUJckYFSBaLMoUo9voKbsAFfii0X95weZuU47d1p4QGPdEcU4QmW1g37VEXaWvDZLI9COk7d6SIgjo6_hA-D6PaibFToJ6Ki1yu15zZQBuWRVsEBj3jy3PB0DONLVROVixNpk7kd6NHNPZypt13P66mdz_FcZS5pdHUrcQZRsrBc5PVcd64HGrmecCt2GC3yQBaIkdG3s8STFXkNSYEfXi_PbJlMh1P4xK7w2se77k_LnByGQ1-yVFyVGsbR7IHbiqxR=w982-h737-no


Groet, Bert
 
Ik heb hem ook gehad, ooit.... zal rond '78 of '79 zijn geweest. Leuk ding, maar nul trekkracht: de dwarshelling (regenafloop) van de straat voor huis was eigenlijk al te veel. Opstoken; de eerste esbit blokjes waren op tegen de tijd dat het water begon te koken, dus vulde ik het ding maar met "voorgekookt" water (je wilt rijden, niet wachten en blokjes bijvullen....)
Liep op zijn best mischien 5 km/u, en je hield het machienje niet fatsoenlijk gesmeerd.
Zuiger en drijfstang-oog lubberden uit waar je bij stond, ondanks letterlijk iedere minuut een drupje Wilesco "stoom-olie"...
Wel een heel mooi ding, vind ik nog steeds, maar helaas duurzaamheid nul.

Als ik er een zou zien staan, zou ik hem kopen en in een vitrine zetten.
 
Best een leuk ding, en voor dat geld heb je best even schik. Naderhand mooi oppoetsen en op de plank, als je m wegdoet vang je je geld wel terug.

"kiek je wel uut?" de mannen hebben wel gelijk: speelgoed met blikken keteltjes is niet je van het. Alles goed controleren en in orde maken, vooral die veiligheid goed bekijken.

"kleine keteltjes zijn ook gevaarlijk"
(je gelooft t niet maar t is echt zo)

Succes er mee,

"monsterdiesel gaat verhuizen"
(gevraagd: dieplader met zware kraan)
 
Back
Top