Stoomhoekje van FREDERIK + Draaiwerk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door F.van.Gent, 19 aug 2007.

  1. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    solex

    Hoi Solex ik heb ook een cheddar nagebouwd :roll:
    een cloon dus van het orgineel :roll:
    Daar zijn de zuigers 13 mm.
    En hij kan 3000 toeren draaien.
    Maar trek gewoon een schroef van 10 cm.
    Want de origineele doet dat ook.
    en daar zijn de zuigers 10 mm.
    Misschien nu een beetje een idee van hoe of wat
    mvg
    Frederik :D :D :D

    ps alles is wel bij benadering hoor
     
  2. BigBoat

    BigBoat Guest

    Dit machientje draait bij zo'n 0,5 bar al vrolijk >1500 rpm en bij 3 bar durf je er niet meer bij in de buurt te komen.
    De machine opzich heeft niet zoveel kracht, maar wanneer je er een reductor (1:5 oid) tussen zet zal hij toch wel een aardige kracht op de uitgaande as kunnen genereren.
    Het vliegwiel zorgt er alleen voor dat er tussen de slagen geen *dode punten* zitten en de machine *egaal* draait.
    De ketel die hier oorspronkelijk aanhing was een fluitketel !
    De engelsen hadden ook in de oorlog altijd een fluiketeltje mee zodat ook aan het front thee gedronken kon worden.
    Door de fluit te vervangen door een dop met slangetje, was de fluitketel ook direkt geschikt om het stoommachientje aan te drijven.
    Aangezien een fluitketeltje niet van die hoge drukken kan maken, moest het machientje wel op een lage druk goed kunnen werken, vandaar ook het hoge toerental bij de relatief lage druk.
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    Hier worden de dekseltjes gemaakt tbv de condenser
    Voor de pijpjes dus

    mvg
    Frederik :D :D
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    En zo word het gedaan om het mooi rond en pas te krijgen. :roll:

    mvg

    Frederik :D :D
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    En dit is word de buitenkant condenser :roll:

    mvg

    Frederik :D :D
     
  8. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    En dit is het materiaal voor de dekseltjes

    Messing 3 mm dik :roll:

    mvg

    Frederik :D :D
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    De dekseltjes klaar :!:
    nu de gaatjes boren voor de pijpjes :roll:

    mvg

    Frederik :D :D
     
  10. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    Condenser / Voorverwarmer /lengte 55mm/diameter 28 mm


    mvg

    Frederik :D
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    En zo worden mijn dekseltjes gemaakt uit een stuk (Alluminium)

    mvg
    Frederik

    Oja de pijpjes zijn allemaal van balpoints :idea:
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    De dekseltjes uit een stuk gedraaid
    Voor de Condenser

    mvg

    Frederik :D
     
  13. BigBoat

    BigBoat Guest

    http://www.stationroadsteam.co.uk/Stuart/sirius.htm

    Designed in the 1930s for generating and pumping. The engine has a fully-enclosed cast-iron crankcase containing a steel 180 degree throw crankshaft. Light cast iron pistons with stainless steel piston valve. Stuart claimed 0.4 bhp at 2800 rpm on 80 psi superheated steam. This engine was used during the war in the Alco Firefly generating set where it was run at 30 psi for radio battery charging duties. After the war it enjoyed much success in flash steam hydroplane racing.

    Ontworpen in de jaren 1930 voor stroomopwekking en pompen. De machine had een vol gietijzeren carter en een stalen doorlopende krukas.Lichtgewicht zuigers en een roestvaststalen zuigerkleppen.Volgens Stuart levert de machine 0,4 pk bij 2800 toeren en 5,5 bar met oververhitte stoom.
    Deze machine was gedurende de oorlog ingebouwd in de ALCO vuurvlieg generator set en liep op 2 bar om radiobatterijen op te laden. Na de oorlog sucsesvol in stoomhydroraceboten.

    Nog een variant op de sirius
    http://www.stationroadsteam.co.uk/Stuart/1B.htm
    http://www.stationroadsteam.co.uk/archive/1925.htm
    http://www.stationroadsteam.co.uk/archive/2321/index.htm
    Ik vermoed dat dit 1 van de eerste ontwerpen was waar later de sirius is uit voortgekomen.
    [​IMG]

    Nog een plaatje van de generator wat iets duidelijker is.
    [​IMG]

    En op deze link een heleboel plaatjes.
    http://www.stationroadsteam.co.uk/archive/1632.htm
    [​IMG]
     
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    De dekseltjes met de geboorde gaten
    mvg

    Frederik
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    Even een mal gemaakt tbv van het boren van de gaten
    In de deksels en ook in de koeler zelf

    Mvg Frederik :D
     
  16. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    En zo is het geworden de warmte wisselaar

    mvg
    Frederik :D
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    Een minie pijpenbuigertje
    Eigen ontwerp
    mvg
    Frederik
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    En hier de ondedelen voor verschillende dikte.s
    mvg
    Frederik
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    Ja er waren geen boutjes te koop met een 2.5 x 60 mm
    Dus dan maar even zelf gedraaid he.
    Er zaten dus 4 doodgewone ijzeren boutjes met een schroevendraaaier in
    En stond dus voor geen meter he
    Heb nu dus mooie boutjes met een zeskant kop sleutelmaat 5 mm mvg
    Frederik :D
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    Ja en dan hier het eindresultaat .
    Verders niks byzonders hoor.
    mvg
    Frederik :D
     

Deel Deze Pagina