Stoomhoekje van FREDERIK + Draaiwerk

solex

Hoi Solex ik heb ook een cheddar nagebouwd :roll:
een cloon dus van het orgineel :roll:
Daar zijn de zuigers 13 mm.
En hij kan 3000 toeren draaien.
Maar trek gewoon een schroef van 10 cm.
Want de origineele doet dat ook.
en daar zijn de zuigers 10 mm.
Misschien nu een beetje een idee van hoe of wat
mvg
Frederik :D :D :D

ps alles is wel bij benadering hoor
 
Dit machientje draait bij zo'n 0,5 bar al vrolijk >1500 rpm en bij 3 bar durf je er niet meer bij in de buurt te komen.
De machine opzich heeft niet zoveel kracht, maar wanneer je er een reductor (1:5 oid) tussen zet zal hij toch wel een aardige kracht op de uitgaande as kunnen genereren.
Het vliegwiel zorgt er alleen voor dat er tussen de slagen geen *dode punten* zitten en de machine *egaal* draait.
De ketel die hier oorspronkelijk aanhing was een fluitketel !
De engelsen hadden ook in de oorlog altijd een fluiketeltje mee zodat ook aan het front thee gedronken kon worden.
Door de fluit te vervangen door een dop met slangetje, was de fluitketel ook direkt geschikt om het stoommachientje aan te drijven.
Aangezien een fluitketeltje niet van die hoge drukken kan maken, moest het machientje wel op een lage druk goed kunnen werken, vandaar ook het hoge toerental bij de relatief lage druk.
 
Gent2007_0912_165225AA.JPG


Hier worden de dekseltjes gemaakt tbv de condenser
Voor de pijpjes dus

mvg
Frederik :D :D
 
DSCF0003.jpg


En zo worden mijn dekseltjes gemaakt uit een stuk (Alluminium)

mvg
Frederik

Oja de pijpjes zijn allemaal van balpoints :idea:
 
http://www.stationroadsteam.co.uk/Stuart/sirius.htm

Designed in the 1930s for generating and pumping. The engine has a fully-enclosed cast-iron crankcase containing a steel 180 degree throw crankshaft. Light cast iron pistons with stainless steel piston valve. Stuart claimed 0.4 bhp at 2800 rpm on 80 psi superheated steam. This engine was used during the war in the Alco Firefly generating set where it was run at 30 psi for radio battery charging duties. After the war it enjoyed much success in flash steam hydroplane racing.

Ontworpen in de jaren 1930 voor stroomopwekking en pompen. De machine had een vol gietijzeren carter en een stalen doorlopende krukas.Lichtgewicht zuigers en een roestvaststalen zuigerkleppen.Volgens Stuart levert de machine 0,4 pk bij 2800 toeren en 5,5 bar met oververhitte stoom.
Deze machine was gedurende de oorlog ingebouwd in de ALCO vuurvlieg generator set en liep op 2 bar om radiobatterijen op te laden. Na de oorlog sucsesvol in stoomhydroraceboten.

Nog een variant op de sirius
http://www.stationroadsteam.co.uk/Stuart/1B.htm
http://www.stationroadsteam.co.uk/archive/1925.htm
http://www.stationroadsteam.co.uk/archive/2321/index.htm
Ik vermoed dat dit 1 van de eerste ontwerpen was waar later de sirius is uit voortgekomen.
1B-1.jpg


Nog een plaatje van de generator wat iets duidelijker is.
alco1.jpg


En op deze link een heleboel plaatjes.
http://www.stationroadsteam.co.uk/archive/1632.htm
firefly-3.jpg
 
Gent2007_1001_015535AA.jpg


Ja er waren geen boutjes te koop met een 2.5 x 60 mm
Dus dan maar even zelf gedraaid he.
Er zaten dus 4 doodgewone ijzeren boutjes met een schroevendraaaier in
En stond dus voor geen meter he
Heb nu dus mooie boutjes met een zeskant kop sleutelmaat 5 mm mvg
Frederik :D
 
Back
Top