Stoommachine

Voedingspomp, waterpomp voor de condensor en de luchtpomp voor de condensor kunnen in principe aan de machine. Want het verbruik van water is evenredig aan het stoomverbruik. De luchtpomp creëert een onderdruk in de condensor,de waterpomp verwijderd het condensaat en de voedingspomp voert nieuw water in de ketel. De leiding van de voedingspomp kun je dan voorzien van een bypass-kraan waarmee je de toevoer naar de ketel tijdelijk kunt stoppen en het voedingswater terug de voedingswatertank in pompt als de ketel vol genoeg zit. Een losse pomp gebruik je eigenlijk alleen om de ketel te vullen wanneer deze nog niet vol genoeg is maar je de machine nog niet laat draaien.
Ik heb er zelf voor gekozen om geen direct aangedreven pompen toe te passen en alleen maar een losse voedingspomp. Simpelweg omdat ik dat wel leuk vond staan in de sloep.
Een apart condensatorvat vangt het condensaat af en aan onderdruk in het condensorvat doe ik niet.

Het is maar net hoe moeilijk je het zelf wilt maken, zoals je zelf zegt, tijd speelt geen rol en het is een hobby. Beter nu naar je zin maken en niet achteraf met de gedachte blijven lopen dat je het eigenlijk anders had willen doen.

Ik ben benieuwd naar wat voor motivaties er komen bij de antwoorden.
Momenteel zit ik met dezelfde vraag.
Maak ik een losse worthingtonpomp (lijkt me aardig hufterproof, doet het dus altijd) met doorlopende pompzuigerstang, zodat er nog een pompcilinder aan kan worden gekoppeld, of maak ik aan beide machines extra aangehangen pompen, of maak ik losse pompen.((heeft er iemand per ongeluk al een tekening van een modelmachine))

Bij het varen draaien beide machines, bij het baggeren waarschijnlijk maar één.

In de sleepboot heb ik alleen een voedingpomp en daar regel ik de opbrengst met een bypasskraan. (pomp levert meer water dan ik nodig heb).

De baggermolen wordt wel zo dat ik de afgewerkte stoom ga hergebruiken, waterverbruik wordt met twee compounds dermate groot dat er een waterboot langszij moet komen te liggen, dat gaat echter niet want dan is er geen plaats voor de onderlosser.

edit William, je condensor heeft nog een koelwaterpomp nodig.(wordt meestal circulatiepomp genoemd)
Als het goed is heb je vacuümpomp die zowel lucht als het condenswater uit de condensor trekt.(in het algemeen (natte)luchtpomp genoemd)

edit William, je condensor heeft nog een koelwaterpomp nodig.(wordt meestal circulatiepomp genoemd)

Als je de condenser als beunkoeler uitvoert, kun je in elk geval die circulatiepomp (wij noemen dat overigens een zeewaterpomp of buitenboord-waterpomp) niet nodig, en dat scheelt je een bult extra vermogen....

Of het qua romp uitkomt om dat als beunkoeler te doen, hangt uiteraard van de romp af, dat kan ik van hier niet bekijken.

Groet, Bert

stoompomp

heren,
Hierbij een film van de door mij gemaakte pomp.
Deze worden veel toegepast op modeltreinen en zijn erg betrouwbaar met een hoge opbrengst.
Moeten wel nauwkeurig gemaakt worden i.v.m. het zelf starten in combinatie met de toegepaste stuurschuif.
Hierbij is ook goede materiaal keuze van belang.
De pompen heb ik in diverse verschaalde maten gemaakt (ca. 11 stuks).
Ze zijn in dit geval alleen staand te maken dus niet altijd toepasbaar in een boot denk ik.
Het bovenste deel is de stoomcilinderzijde, het onderste deel de waterpomp in dit geval met een opbrengst van 2 liter per min. bij voldruk 6 bar.
Maar het onderste deel kan ook vervangen worden door een luchtpomp.
Ze tekeningen zijn van de heer Naves en worden beschreven in de modelbouwer van het jaar 1980.

http://i1.ytimg.com/i/zOyGYklcNojcppaKIIkXHw/mq1.jpg?v=4fc532bd

stoompomp - YouTube

Bedankt voor de reacties.

De uitleg van Wiggie geeft aan dat direct aangedreven een eenvoudig systeem kan zijn.
Echter dan moeten de opbrengst van de pompen goed zijn uitgerekend. Indien dit niet goed is uitgelegd dan zal dit moeten worden aangepast.

De duplex Worthington pomp is ook langs gekomen. Echter de opbrengst van beide pompen bij gelijke zuigerdiameter is ook gelijk en daarom niet los van elkaar te regelen.
Geld dan ook als je een doorlopende zuigerstang gaat maken om daar dan de pompcilinder aan te hangen.

De beunkoeler moest ik op zoeken. Vraag me daar bij af, hoe krijg je circulatie van koelwater naar de condensor. De condensor zit hoger geplaatst dan de waterlijn.
Deze zit zo hoog omdat de natte pomp laag gemonteerd wordt.

Met betrekking tot de stoomvoedingspomp. In Onderstoom van juni 2011 stond een exemplaar getekend van de stoomvoedingspomp. Dat heeft model gestaan voor de losse pompen die ik getekend.

Onderstaand een plaatje van 3 pompen direct aangedreven aan de krukas.

full

Doorsnede van de stoomvoedingspomp

full

Hier moet nog even worden over nagedacht.

Laatst bewerkt door een moderator:
De beunkoeler moest ik op zoeken. Vraag me daar bij af, hoe krijg je circulatie van koelwater naar de condensor. De condensor zit hoger geplaatst dan de waterlijn.
Deze zit zo hoog omdat de natte pomp laag gemonteerd wordt.

Er is technisch gezien geen enkele reden waarom de condensor hoger moet zitten dan de natte pomp, ongeacht of je nu een atmosferische condenser of eentje onder vacuum hebt.
Da's alleen van belang als je een centrifugaalpomp als condensaatpomp zou gebruiken, maar dat ben ik in de modelbouw nog niet tegengekomen.

Als je een aparte condenser en warmwaterbak gebruikt (en dat neem ik aan van wel), kun je overigens ook prima een stoomeductor gebruiken om én het water uit de condenser naar de warmwaterbak te trekken en tegelijkertijd een vacuum te onderhouden. Een stoomejector kun je zo laag plaatsen als je wilt.

Per slot van rekening kun je een stoomejector zelfs als voeding"pomp" gebruiken....

Groet, Bert

Een injecteur, zo werd mij verteld is een leuk ding, maar gebruiken zonder toezicht laat te wensen over: te onbetrouwbaar/ te lastig te regelen.

Ik heb na al die info gekozen om een machine gedreven plunjer pomp te maken voor ketelwater.

Bij 1 op 1 schaal zijn het meesterlijke dingen, zowel de ejecteur als de injecteur.

pomp

heren,

Het type plunjerpomp heeft in de modelbouw een geringe opbrengst en zal in de praktijk altijd (deels met gebruik van een bypass) bij staan.
Dit heeft in jullie geval (modelboten en stationere installaties) te maken met de plunjerdiameter welke bepalend is voor de weerstand van de pomp en het te leveren vermogen van de doorgaans kleine stoommachines.
Het mag duidelijk zijn dat een grote stoommachine geen moeite heeft met een plunjer van bv. 6mm.
Je ziet in de praktijk bij ons op de banen dan ook mensen met (hand)-plunjerpompen met een diameter van bv. 10 tot zeg maar 20mm en deze vragen dan ook met een behoorlijke hefboom de benodigde inspanning van de machinist.
Een injecteur is zeker wel betrouwbaar maar inderdaad door de machinist constant in te regelen.

Het verdient dan ook de aanbeveling om deze plunjerpompen apart door een machine aan te drijven.

Het is natuurlijk een prima uitdaging om een stoompomp te maken.
Volgens mij is het type van voorgaande posting een enkelwerkende die alleen perst in de slag naar boven maar misschien kan je daar iets meer over uitleggen.

De types die ik maak zijn dubbelwerkend en hebben hierdoor een kleinere (water)zuiger waardoor de opbrengst in verhouding met de rustige werking en stoomverbruik mooi in verhouding zijn.
Dus zowel in de opgaande als de neergaande slag heb je opbrengst.

groet Rene

Laatst bewerkt:
De doorsnede tekening is inderdaad een enkel werkende natte stoompomp.
Wat nog niet getekend is een rubber schijfje aan de bovenzijde van de pomp.
Deze moet een vacuum creeeren in de condensor.
De koelwater en ketelvoedingspomp wil ik uitvoeren als een plunjerpomp.
Diameter plunjer is 6 mm. Heb er niet aan gedacht om deze dubbelwerkend te maken.

Als zuiger omhoog gaat, dan wordt de vloeistof boven de zuiger in de bovenste kamer gedrukt. Als afdichting ligt op de bodem van de bovenste kamer een rubber schijfje.
Deze laat dus vloeistof van onder af door. en dicht af als de zuiger naar beneden gaat.

Noem dat dan een pompklep. haha
Ik dacht al dat je een of ander geheim wapen had ontdekt.

Maak je nog een bolvormige lichthoogte begrenzer ook?

De koelwater en ketelvoedingspomp wil ik uitvoeren als een plunjerpomp.
Diameter plunjer is 6 mm. Heb er niet aan gedacht om deze dubbelwerkend te maken.

welke slag heb je in gedachten?
Over de machine vond ik dit:
Boring is 25 mm, slag is 22 mm, dikte zuiger 7 mm.

Heb je het waterverbruik al berekend?

Mijn stuart compound (ø19 slag 22) heb ik voorzien van een voedingpomp ø 2,4 mm bij een slag van 22 mm en die staat regelmatig nog in bypass.

Ik ben niet thuis in al die benamingen.
De deksel van de pomphuis (bovenste kamer) heeft al iets van een bolvorm.
Mischien is die te klein. zal wat trail en error worden.
De waardes die je gevonden hebt zijn van de eerste stoommachine die ik heb gemaakt.
De machine waar ik het nu over hebt heeft een slag van 19.5 en een boring van 19.5.
En nee ik heb nog niks door gerekend. Zal me daar eerst maar eens in moeten gaan verdiepen.
Is het niet zo dat je bij een compound machine een lagere stoomverbruik hebt ?
En daardoor een kleinere voedingspomp nodig hebt ?

Ben maar aan het rekenen gegaan. In het handboek van van Dort en Oegema staat een voorbeeld berekening.
zuigerdiameter = 1.95 cm
slag = 1.95 cm
toerental = 1000 omw/min
2 cilinder
dubbelwerkend
Dit ingevuld met de waardes van mijn machine geeft het volgende waterverbruik:
pi/4 * 1.95^2 * 1.95 * 1000 * 2 * 2 = 23295 cm^3/min

Werkdruk = 3 atm. Stoom van 3 atm heeft een volume van 470 cm^3/gram
Per minuut hebben we dus een verbruik van 23295 / 470 = 49.6 gram water.
49.6 gram water ~ 50000 mm3

Pomp gegevens :
plunjer diameter 6 mm
slag 20 mm
toerental 1000 omw/min
opbrengst pomp = pi/4 * 6^2 * 20 * 1000 = 565486 mm^3. Dit is dus veel te veel.

plunjer diameter 4 mm
slag 7 mm (excenter i.p.v. krukas)
opbrengst pomp = pi/4 * 4^2 * 7 * 1000 = 87964 mm^3

Is het niet zo dat je bij een compound machine een lagere stoomverbruik hebt ?
Een compound is voor de ketel inderdaad een 1 cilinder.
Maar om nu een pomp te maken die 4.7 keer groter is lijkt me niet nodig.
Op zich kan het natuurlijk geen kwaad, maar het is wel massa dat je moet bewegen aan je machine.
Een plunjerpomp is ook niet dubbelwerkend te maken, dus hoef je daar niet over te denken.

Ben het met je eens. onnodig iets te groot maken heeft ook geen zin.
Ik kom met de laatste afmeting van 4 mm plunjer en 7 mm slag op een 1.75 * zo groot uit.

1.75 * zo groot.
Dat is een beter uitgangspunt.
Het feit dat je meer water verbruikt door condens kan je wel wegstrepen tegen het mogelijk lagere toerental belast.

Ik denk dat mijn compound bij 3 bar maar 400 RPM kan bereiken.
Berekeningen heb ik met 600 RPM gemaakt.

Zojuist het handboek modelstoomketels besteld, duurt 1 tot 2 weken :( :(
Speciaal voor de materiaal afmetingen die nodig zijn voor een goede soldeer verbinding (fronten in de romp) en minimale afstand tussen waterpijpen.
Gelukkig kan ik nog heel veel andere dingen eerst doen.

Back