Timo, heb je wat ongeveer maten van het gebruikte materiaal van de voorwarmer en de condensor? Heb je de afmetingen berekend of gekeken of dat het er nog een beetje "uitziet"? Heb je ook nagedacht over het leidingplan van pomp en bypass, als het goed is, is de voorwarmer groter dan je warmte kan onttrekken met voedingwater. Als je dan voedingwater gaat circuleren wordt of je voorwarmer of je voorraadwatertank erg heet. grt Harm
Da's toch geen van beide een probleem? In beide gevallen komt dat de stoomproductie ten goede. Pas als het water zo heet wordt dat de voedingpomp gaat caviteren heb je een beetje een probleem, maar dat risico loop je normaal gesproken pas boven de 90 graden.... Groet, Bert
Harm, Bij deze een tekening van de 2 componenten. Ik heb geen ervaring en gevoel over de afmetingen die je nodig hebt. De praktijk zal dit moeten uitwijzen. Afmetingen zijn afgeschat door te kijken bij de andere bouwers. Pomp voor de ketel voeding hebben we uit kunnen rekenen. Pomp voor koelwater zal denk ik iets groter moeten zijn. Gezien de hoeveelheid pijpjes die in de condensor zitten. groet, Timo
De normale temperatuur voor een warmwaterbak is ongeveer 85 graden, en dan leveren continue draaiende centrifugaalpompen nog geen problemen op als ze ter hoogte van die WWB staan. De boel blijft dan, bij bijvoorbeeld falende vlotters voor de make-up pomp, meestal draaien tot de warmwaterbak écht leeg is, dus zuighoogte nul of zelfs licht negatief. Ik snap dat je centrifugaalpompen niet naar beneden kunt schalen, maar ze zijn een stuk gevoeliger voor cavitatie dan plunjerpompen. Met plunjerpompen kan dat vanwege de pulserende werking mogelijk wat eerder zijn, maar normaal gesproken is het niet echt een probleem, zolang de zuigleiding genoeg doorsnee heeft (als het kan, gelijk of groter aan de plunjerdiameter). Het word echter wél vervelend, als een plunjerpomp lichte veren op de zuigkleppen heeft, of de zuigkleppen klein zijn t.o.v. de leiding en plunjer diameter. Dan gaat het wél heel snel al fout.... Makkelijke test om te weten of je problemen kunt verwachten, is de plunjer verwijderen en kijken hoe hard het water onder zwaartekracht door de pomp stroomt. Als dat even hard of sneller is dan de benodigde pompopbrengst x 2 (om te compenseren voor het enkelwerkende karakter van de pomp), is er niks aan de hand qua cavitatie, ook niet bij hogere temperaturen. Groet, Bert
als er een ding is dat mijn vader het beste kan is het allemaal zelf doen. maar als zijn zoon erbij is dan is die ook wel bezig.
Was al weer een tijd geleden dat er wat foto's waren geplaatst. Bij deze de natte luchtpomp die straks geplaatst gaat worden achter de condensor. Van de plak rubber wordt straks een pompklep gemaakt die in de bovenste kamer komt. Let ook op de bolvormige begrenzer aan de onderzijde van de deksel. De zuiger is voorzien van een PTFE zuigerveer. De zuigerstang wordt aan de bovenzijde van de deksel afgedicht met een o-ring.
De eerste stoomafsluiter was geen succes. (zie post 210) Daarom een compleet ander ontwerp Hoop maar dat deze wel goed afdicht. Bij de 2 delen waar een flens aan zit, heb ik voor het eerst een ringetje van zilversoldeer om de te solderen delen gelegd. Daarna de flux toegoevoegd. Dan is het kwestie van verhitten tot het zilver smelt. Deze methode bevalt me beter dan los met een staafje zilver toe voegen. Nu nog een servo hendel maken en deze maar is gaan testen.
Heel mooi compact, maar zou je dat gat in de schijf niet beter als een sleufgat tot in een puntje (spelddikte) kunnen laten uitlopen? Het verschil tussen snijdend en een beetje verder open is nu wel erg klein. Lastig te regelen.
Als de steel goed vastzit aan de schijf, misschien ook een zaagsnede of vijlkras in het aseind (dat je kan zien) zetten, in de richting van de toe of afvoer, dan kan je zien wanneer de stand "open" is bereikt. Verzin dan ook naar welke richting open moet zijn als je de kraan al een functie hebt gegeven. Met dat sleufgat zit je namelijk wel met een draairichting.
stoomdruk aan de 'schijfkant' houden Dan helpt deze mee om een stoomdichte afdichting te verkrijgen. Als dit niet werkt heb ik nog wel een tekening voor je van de stroomafsluiter die ik heb toegepast op mijn stoomsloep. Werkt perfect. Harm kent hem ook. Edit: ik lees even terug en zie dat we het er al eens eerder over gehad hebben.
We hebben het er zeker over gehad. Heb toen ook wel gekeken naar jou ontwerp. (Niet helemaal goed dan) Maar goed de schuif is aangepast. Op het scherm zag het er makkelijker uit. Kleinste gaatje is 1 mm, en dit verloopt dan naar 4 mm. Heb geen gereedschap van deze afmeting om dit mooi te krijgen. Van de week maar is aan de stoommachine knopen en zien wat die gaat doen. Oja, aan de binnenzijde 3 o-ringen om te zorgen dat de druk op de schijf overal gelijk is en dat we een goede afdichting krijgen.
Als het maar functioneert maakt wat er aan de binnenkant zit toch niets uit zeker? Ik ben benieuwd hoe deze manier van afdichten bevalt. Ben zelf nog niet toe aan dit soort componenten.
Afsluiter en smeertoestel gemonteerd en aangesloten aan de ketel. Plan B is gelukt. De motor laat zich onbelast goed regelen. Harm, bedankt nog voor de tip.