Stoomsleepboot Maarten

Bekend probleem.
Ik heb een servo met kwadrant onder het voordek hangen zodat de opbouw niet aan die kettingen vast zit.
Nadeel is dat het stuurrad nu niet meedraait.
 
Het ziet er weer keurig en professioneel uit Jan,
ik zit weer helemaal te genieten als ik je topic lees en de foto's bekijk!!
 
Het laatste onderdeel van de manouvreerinrichting gemaakt en tijdelijk gemonteerd voor de foto.

full


full


Fijne feestdagen en een voorspoedig 2013.
Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maarten

goedemorgen Jan,

hoe langer je er naar kijkt, hoe meer details opvallen.
Dat ronde (sier)ding op het stuurrad - heeft dat een naam? - heb je dat gedraaid uit massief of uit een dun plaatje messing ´uitgeklopt´?

Ik vermoed het eerste?

Fijne dagen
 
Iedereen hartelijk bedankt voor de waardering.

@ Peter.
Wat de benaming is weet ik niet en in tegenstelling tot een orgineel is het bij mijn stuurwiel massief. Aan de achterkant zit er draad in getapt voor bevestiging op de as.
Een drupje Loctite moet voldoende zijn om het te borgen.

Nogmaals fijne dagen, Jan.
 
goedemorgen Jan,

hoe langer je er naar kijkt, hoe meer details opvallen.
Dat ronde (sier)ding op het stuurrad - heeft dat een naam?
Fijne dagen

Peter, Vroeger op de Rijnvaart noemde ze dat een "matrozen kutje"
omdat het saai varen was in de bergvaart (tegen stroom) van Rotterdam naar Basel en de snelheid was soms maar 1 of 2 km per uur ,
dan begon de roerganger zich snel te vervelen en met al dat vrouwelijk schoon wat over de oever liep te wandelen stond de roerganger dan tegen die messing knop aan te rijen daarom glom die het meeste tegenover al het andere messing in de stuurhut dus vandaar de bijnaam "matrozen kutje" :rolleyes:
In deze tijde met die snelle schepen en luie stuurstoelen en joysticks is dat dus helemaal niet meer van toepassing.
 
Bezig met een manometer voor in de stuurhut. In het voorjaar was ik op de Maarten en heb toen een foto gemaakt van de manometer. Na wat rekenen heb ik de foto zo kunnen printen dat een diameter van 9,5 mm over bleef.

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En nu heb je de foto "ingelijst" Jan? Slim en mooi gedaan hoor! Groeten, Klaas
 
Ik dacht eerst, die gaat hij toch niet werkend maken hè?
En gelukkig is dat ook zo, had niet goed voor m'n ego geweest :)
Hij ziet er wel heel mooi en levensecht uit Jan.
 
De manometer is gereed en in de stuurhut geplaatst.

full


full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jan, ik vind het ontzettend mooi wat je maakt. Dit zijn de bouwverslagen waar ik uren naar kan blijven kijken. Elke kaar valt me weer wat nieuws op.

Toch een (kritische) vraag.
Bij binnenschepen met zo'n groot stuurrad zag je vroeger dat er op de binnenste ring van het stuurrad (bij jouw schip de houten ring dus) een "slingerpen" zat...
slingerpen.jpg

... om het stuurrad (en dus ook het roer) snel om te krijgen.
Gaat dat er nog op komen, of zit dat niet op het origineel?
 
Dat waren leuke dingen hoor.
Als je het verkeert trof zaten je knikkers wel in je keel
Meende als dat het op de rijnvaart vrij snel verboden was
Want als het roer dwars lag en je deed de schroef er op zetten
Liep het rad met een rotgang naar het midden
Met gevolg als dat de roerganger wel een toontje hoger kon gaan zingen
of dat hij wou of niet
mvg
Frederik
 
Hahaha... Vandaar de legende van de Lorelei!
Geen schone jonkvrouw, maar gewoon een schipper die te dicht met z'n noten bij z'n stuur stond...:D
 
Back
Top