Stoomsleepboot Maarten

Hallo Roel.

Ook op het stuurwiel van de Maarten zit deze greep, echter wel ingeklapt om de genoemde problemen te voorkomen. Ik heb het niet geplaatst om het stuurwiel zo stevig mogelijk te houden. Het is mijn bedoeling om er wel het roer mee te kunnen bedienen.
Toen ik een schooljongen was voeren mijn ouders op de Dordrecht 11 en daar was de greep verwijderd omdat inderdaad zoals Frederik omschrijft de roeren als een razende naar de middenstand liepen als de schroef er flink opgezet werd.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Op onderstaande link is een Filmpje over de Maarten te zien.

Subject: Stoomsleepboot Maarten

Laatst bewerkt door een moderator:
Jan, ik vind het ontzettend mooi wat je maakt. Dit zijn de bouwverslagen waar ik uren naar kan blijven kijken. Elke kaar valt me weer wat nieuws op.

Toch een (kritische) vraag.
Bij binnenschepen met zo'n groot stuurrad zag je vroeger dat er op de binnenste ring van het stuurrad (bij jouw schip de houten ring dus) een "slingerpen" zat...
slingerpen.jpg

... om het stuurrad (en dus ook het roer) snel om te krijgen.
Gaat dat er nog op komen, of zit dat niet op het origineel?

Volgens mij is hij een boot aan het bouwen.

Tot nu ontbrak ook de roerpal nog. Nu gemonteerd.

full

full

In de stuurhut de houten vloer pasgemaakt.

full

Groeten, Jan.

Beste Jan,

Per toeval kwam ik u topic tegen, want ik kom eigelijk nooit in het subforum stoom techniek.

Maar ben blij dat ik dit topic heb ondekt, Het ziet er gewoon top uit!
Heel bijzonder zo, de bouwwijze met messing.

U mag trots zijn op u model, gewoon prachtig!

Jan

Laatste stukje lekker afraffelen nu en de spuitbus er overheen Jan, kun je varen :rolling:

Weer mooi hoor :yes:

Neeeeeee toch? ;)

Ik vind het echt prachtig wat Jan maakt hoor. En dat al jaren achter elkaar.

Na een paar dagen onzichtbare dingen aan de Maarten te hebben gedaan, zoals het vastzetten van het stuurwerk aan de vloer en een vloer maken in de kombuis, vandaag de beugels voor de reddingsboeien gemaakt en gemonteerd.

full

Groeten, Jan.

Hallo Peter.
Frederik heeft helemaal gelijk. In de ruimte voor de stuurhut is aan bakboord voorin een toilet en aan stuurboord voorin een bankje. Tegen de achterwand bevinden zich een aanrecht en kookstel. Het gat in de vloer, dat zichtbaar is op de foto, is voor de trap naar de woonruimte in het vooronder.

full

Groeten, Jan.

Vandaag de laatste latjes voor de binnenkant van de stuurhut gezaagd en gemonteerd.

full

full

Groeten, Jan.

Ik heb nog aan boord gestaan en mee gevaren afgelopen jaar, maar om nu te zeggen "ja precies" ik zou het echt niet weten.
Ziet er (uiteraard) weer netjes uit.

Back