stoomsleper, bouw is gestart

Na een zeilboot (1meter) te hebben gemaakt en ik al wat stoommachines op de plank heb staan ben ik maar begonnen met een freelance stoomsleper.

Bij de romp ben ik uitgegaan van een knikspant romp, jaaaaren terug heeft in het blad "de modelbouwer" een artikel gestaan met een spantenplan en bouwbeschrijving van alleen de romp.

Het spantenplan heb ik 200% laten vergroten bij de copyshop, origineel is het rompje maar 55cm lang, en dat vind ik een beetje klein.

Qua opbouw ga ik uit van de Graupner Altona, deze boot lijkt veel op de stoomsleper Maarten.

Het meest bijzondere is mijn manier van bouwen:
Ik knip de spanten uit van 1mm karton, bij bouwmarkt platen piepschuim gehaald, en een blok gemaakt van de lante en maximale breedte van de romp.

In de bouw beschrijving staat om de hoeveel cm de spanten uit elkaar moeten omen te staan, en met de handzaag het piepschuim blok in deze lengtes gezaagd.
Met Bison bruislijm zijn alle spanten en blokken aan elkaar gelijmd, met alle kiellijnen keurig in 1 lijn.
Daarna met een grove rasp ruwweg de vorm blijven weg vijlen totdat je op de spanten komt.
Daarna heb ik met de bandschuurmachine voorzichtig alle vlakken nageschuurd.
Nu ben ik de romp aan het lamineren met glasmat en epoxy, en is de plaats voor de stoommachine en de rc besturing al grotendeels uit het schuim weggesneden.

De 1 meter zeilboot heb ik ook op deze manier gemaakt, ze is onzinkbaar.
er zit nog zoveel piepschuim in de romp dat als ze om zou slaan en de RC ruimte volloopt ze gewoon blijft drijven.

Ja.... maar piepschuim en stoom (hete ketel en zo) gaat dat wel samen ?????????????

Ik denk het wel, de vlam (gasvlam) gaat in de vuurgang van de ketel branden, en ik bekleed de binnenkant nog voordat de stoommachine er in gaat.

Ik zal binnenkort eens wat foto`s van de bouw plaatsen.

ze is onzinkbaar.
er zit nog zoveel piepschuim in de romp dat als ze om zou slaan en de RC ruimte volloopt ze gewoon blijft drijven.
Dan zal er toch nog veel schuim moeten blijven zitten !!!
En het scheepje word maar plus minus
1.10 Mtr.
Dus de ruimte in het scheepje zal je erg hard nodig hebben .
Heb zelf de Volharding gehad van 1.60 Mtr.
En had echt niet veel ruimte over hoor.
Maar ja te tijd zal het leren he.
mvg
Frederik:D :D
.

Laatst bewerkt:
Hoi Frederik,

Welke volharding was dat? 1, 2, 3, ???
en had je die PM. nog gelezen?

mvgr. Brandaris
Als je die van van ommeren bedoeld ja anders weet ik het niet
P M is zeker P B he

124948d8b25b6fa49.jpg

En dit was er een van de rode ster van van Loon uit Vreeswijk

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie boot , ik dacht een Volharding boot van de Sleepdienst Volharding.
Ik vraag me waarom de vlag halfstok hangt ?

Ja PMail of PBericht maakt niet uit je begreep me toch.

Nu weer on Topic, John we zijn benieuwd naar je foto's !!!

Beste Frederik,

Heb je nog meer mooie detail foto`s van de Volharding ?
Ik ben al vaak met stoomslepers mee geweest maar uit mijn hoofd weet ik niet meer zo goed hoe de opbouw in elkaar zit, dekhuis, stuurhuis etc.

Erg mooi model trouwens van de Volharding 1 van jou, zier er zeeeer strak uit !!!

En je hebt gelijk hoor, met de machine er in zal er weinig ruimte over blijven.
Ik haal zoveel schuim weg als nodig is.
Het bouwt wel snel, in 1 week kun je een romp klaar hebben.

laag 2 van de glasmat en epoxy zit er nu op, komende avonden weer schuuuuuuren.

Hio John

Ook foto's van het ondankbare werk,schuren plamuren schuren,zijn welkom.

Leuk dat je ook op het stoomforum met een nieuw projekt begint,brengt wat meer leven in de brouwerij.(stoomforum)

Ik zie de bouw met belangstelling tegemoet en heb je de ketel en machine al klaar?of moet je die nog maken?

Gr.Joop

Ik zal ook foto`s maken van het "ondankbare" werk.

Ketel en machine moeten nog gemaakt worden.
Ketel wordt zeer waarschijnlijk een schotse ketel, vereenvoudigd type met 1 vuurgang en 2 vlambuizen.
Voorzien van een "droge" vlamkast waar een oververhitter in (stoomdroger) in komt.

Machine wordt een 2 cilinder occilerende machine, boring 10, slag 16mm.
Zoals Regner of Krick modelbau ze ook levert.

Na een zeilboot (1meter) te hebben gemaakt en ik al wat stoommachines op de plank heb staan ben ik maar begonnen met een freelance stoomsleper.
Hier snap ik even niets van hoor
mvg
Frederik

Laatst bewerkt:
Hier snap ik even niets van hoor
mvg
Frederik

Beste Frederik,

de stoommachientjes welke ik al heb zijn niet geschikt om in de sleper te plaatsen.
Noks horizontale 1 cilinder
Hercules staande 1 cilinder
Balansstoomachine
liggende vuurgangketel, kolengestookt (veels te groot voor de sleper)
Staande ketel (deze is niet geschikt voor in de sleper)

Dus alle onderdelen voor de sleper moeten nog gemaakt worden, maar dat is juiste het leuke van het geheel.

Beste Frederik,

de stoommachientjes welke ik al heb zijn niet geschikt om in de sleper te plaatsen.
Noks horizontale 1 cilinder
Hercules staande 1 cilinder
Balansstoomachine
liggende vuurgangketel, kolengestookt (veels te groot voor de sleper)
Staande ketel (deze is niet geschikt voor in de sleper)

Dus alle onderdelen voor de sleper moeten nog gemaakt worden, maar dat is juiste het leuke van het geheel.

Nou dan kan jij dus vooruit he

Oeps,

het schuurwerk vordert al aardig, maar nog geen foto gemaakt.

de komende tijd ga ik het schuren afwerken, pamuren, nogmaals schuren en proberen de romp strak te krijgen.
Voorts moet het tijdelijke dek er af............. door de bruislijm is dit dek op sommige plaatsen omhoog gekomen, dat moet hersteld worden.
Daarmee kan ik ook meteen de ruimte voor de stuurstang aanbrengen, was ik vergeten.
Dit had ik later wel door het schuim kunnen steken maar als het dek er toch af moet maar meteen dat soort zaken regelen.

Ik zit nog te twijfelen of ik een voedingspomp door de machine aan zal laten drijven, of niet.

Opties:
- varen totdat ketel bijna leeg is, en naar de kant om opnieuw te vullen.
- pomp er bij maken, en veel langer kunnen doorvaren, maar hoe check je de waterstand in de ketel als het schip midden op de plas vaart ??

Bestaat er zo hiets al een automatische ketelvoedingspomp voor scheepsmodellen, of een systeem waarmee dit aangestuurd wordt ?
Ik ben al aan het denken aan systemen met een vlotter, maar daar staat stoomdruk op, en er moet toch een beweging naar een bypass kraan of electrische pomp gemaakt worden, maar hoe ??
Of iets met een magneetje drijvend in het peilglas, en een magneetschakelaar die dan een electrische pomp aanschakelt.........?

iemand ideen ?

Bestaat er zo hiets al een automatische ketelvoedingspomp voor scheepsmodellen, of een systeem waarmee dit aangestuurd wordt ?

Ja hoor dat bestaat ik heb het er ook in zitten
En het heet een abc
Endat was van Cheddar
Maar die leeft niet meer
Ik zou dusmaar eens kontakt opnemen met Bunte in Apeldoorn
Modelbouwatelier.nl
mvg
Frederik:D :D

Hallo John33

Is dit dan iets voor jou, Hoe het werk weet ik niet.
Het kost ongeveer €80,00

Zo te zien werkt het met een lichtsensor en led in 1 behuizing.
Water breekt het licht anders als lucht en geeft daardoor een signaal af (lager weerstand of zo).
Met een stukje electronica wordt het lampje aangeschakeld.

€ 80 vind ik wel wat aan de prijzige kant.....

Dat is dus niet helemaal waar hoor!!!
Daar zit nog wel het een en ander bij .
Een stuk elektronika die diverzen servo.s schakeld
Een voor het gas.
Een voor het water (pompje).
En een voor de druk stoom hoor etc etc
mvg
Frederik:D

Hio John

Ik heb bij mijn ketel voor een grotere waterinhoud gekozen ,want het water moet je toch mee slepen in een apart tankje en het gewicht van een pompje tellen ook nog mee en er komt nog bij dat de regeling ook niet altijd veiloos werkt.Maar dat is ieder zijn keuze.Maar er is ook een nadeel;het opstoken duurt wat langer

Het gas en het water is bij mijn ketel ongeveer in balans ,is het gas op dan is ook het water bijna aan het minimum peil,want als het gas op is moet je toch naar de kant.

Gr.Joop

Dat is dus niet helemaal waar hoor!!!
Daar zit nog wel het een en ander bij .
Een stuk elektronika die diverzen servo.s schakeld
Een voor het gas.
Een voor het water (pompje).
En een voor de druk stoom hoor etc etc
mvg
Frederik:D

Beste Frederik,

Dit:
Zo te zien werkt het met een lichtsensor en led in 1 behuizing.
Water breekt het licht anders als lucht en geeft daardoor een signaal af (lager weerstand of zo).

Is mijn commentaar op het filmpje.......

Je hebt wel gelijk dat er bij een complete regeling ook nog diverse zaken bij komen.

Intussen ben ik aan de opbouw begonnen, en gisteren eindelijk een paar foto`s gemaakt.
Ik zal proberen ze vanavond te posten........

Is mijn commentaar op het filmpje.......

....
Ik bedoel dus als dat die genoemde prijs niet alleen dat dingetje op het peilglas is.
Want ik heb het zelf in een boot zitten .
Het hele stoomgebeuren in die boot is van CHEDDAR.
mvg
Frederik:D:D

Back