Storing Corona 2.4 DSSS

Dat in het filmpje van Straalpijp de RX niet wil locken, heeft niet zo veel met ons probleem te maken volgens mij.

Het heeft niet direct met oms probleem te maken maar het geeft aan dat je testprocedure niet betrouwbaar is. Want uiteindelijk is er een set in werking en als jij dan degeen bent die test met de ontvanger die niet wilt locken (zoals in het filmpje) en je gaat vliegen om er dan achter te komen dat ze toch hetzelfde ID hadden (ook dat blijkt in het filmpje) dan heb je toch een probleem!

Als het ID niet veranderd na het langer ingedrukt houden dan heeft het natuurlijk al helemaal geen zin!

Ik ben meer bezorgd over de ervaring van Prop-er, die haalt mijn theorie wél onderuit...

Maar kan denk ik wel verklaard worden.

Zuiver theoretisch:

Ik heb een "oude" DIY module. Deze heeft geen last van een GUID die een default waarde af fabriek heeft. Er is dus geen noodzaak om de GUID te veranderen.

Op enig moment is de DIY module door Corona uitgerust met andere code die een handmatige GUID verandering mogelijk maakt. Waarom? Wist ik het maar.

Wegens besparingen is het mannetje dat aan het eind van de loopband de bindknop >3s moest indrukken de laan uit gestuurd...

Het veranderen van de instructies wijst wel in deze richting.
Als er meer gebruikers met "oude" DIY module dezelfde ervaringen hebben, weten we het zeker.

...en als jij dan degeen bent die test met de ontvanger die niet wilt locken (zoals in het filmpje) en je gaat vliegen om er dan achter te komen dat ze toch hetzelfde ID hadden (ook dat blijkt in het filmpje) dan heb je toch een probleem!
Ja daar heb je gelijk in.
Wat een takkesysteem.

Maar kan denk ik wel verklaard worden.

Zuiver theoretisch:

Ik heb een "oude" DIY module. Deze heeft geen last van een GUID die een default waarde af fabriek heeft. Er is dus geen noodzaak om de GUID te veranderen.

Op enig moment is de DIY module door Corona uitgerust met andere code die een handmatige GUID verandering mogelijk maakt. Waarom? Wist ik het maar.

Wegens besparingen is het mannetje dat aan het eind van de loopband de bindknop >3s moest indrukken de laan uit gestuurd...

Het veranderen van de instructies wijst wel in deze richting.
Als er meer gebruikers met "oude" DIY module dezelfde ervaringen hebben, weten we het zeker.

Zou inderdaad kunnen dat ze na het produceren van 100 "oude" setjes er achter kwamen dat de ID's op waren!

TX bindknop >3s ingedrukt: LED gaat na drie sec even op rood, daarna sneller knipperen.

Je zou verwachten dat de GUID nu gewijzigd is.

Zender uit.
Ontvanger aan. (Geen bindknop op de RX ingedrukt)
Zender aan.
Resultaat: verbinding.

Volgens mij veranderd m'n GUID niet.

Ik heb het met het setje waar dit draadje mee begon ook geprobeerd. Deze had nog het fabrieks ID.
Zender aan met ingedrukt knopje en langer dan 3 seconden ingedrukt houden. Na 3 seconden zie ook een verandering van het knipperen.
Hierna werkte de ontvanger niet meer.
Gebonden volgens de procedure. Alles werkt weer.
Daarna weer de knop langer 3 seconden ingedrukt.
Ook hierna werkte de ontvanger niet.
Ik kan dus duidelijk een nieuw ID kiezen.
Daarna de zender steeds een nieuw ID gegeven door het langer ingedrukt houden dan 3 seconden om te kijken of ik een gelijk ID kon maken.
Tot mijn verbazing ging de ontvanger bij de 15e keer weer werken.
Dus binnen 15 keer had ik dezelfde ID gecreëerd!!!
De Chinese Corona dobbelsteen heeft echt maar heel weinig vlaken!

Volgens mij moet jij vaker Mens-erger-je-niet spelen!

Als ze dit bij Corona horen zullen ze wel verklaren dat je niet met meer dan 15 man tegelijk moet vliegen...

Ik had op RC model reviews het verslag van Prop-er verteld. Ik krijg nu de volgende opmerking van de man van RC modelreviews (ik vergeet telkens zijn naam maar hij doet me denken aan Paulus de Boskabouter):

http://www.rcmodelreviews.com/forum/viewtopic.php?f=44&t=473&start=10

I believe you have to hold the button down for at least 6 seconds to change the GUID -- or at least that used to be the case. Perhaps they've changed it. Perhaps now it simply doesn't change the GUID at all.

I don't have a "latest" version of the Corona to test that.

Wat ik ook probeer, ik hou contact met m'n ontvangers.

Ontvanger staat aan. Na het >6s (in dit geval 20s) indrukken van de TX bindknop, zender uitgezet, zender aangezet, geen verbinding meer.

Maar als ik de ontvanger uitzet, en weer aanzet, daarna zender aan, heb ik weer gewoon verbinding...

Misschien moeten we een iets breder publiek gaan aanspreken om dezelfde testen te doen. RCline lijkt me een mooi begin. Mag ik?

Tot mijn verbazing ging de ontvanger bij de 15e keer weer werken.

:shock::shock::shock::shock:

Net ge-re-bind met een Corona DSSS. Zenderknop >3 sec ingedrukt, met ontvanger die eerst daaraan was ge-bind, gebeurt niets, dat is o.k.

Dan, die ontvanger op die 'nieuwe ID' gebind, en het werkt. Daarna een ontvanger die absoluut niet was gebind aan het 'nieuwe ID' en... die reageert !

Het indicatielampje op de zender wisselt niet van knipperfrequentie als je de bindnop zelfs een halve minuut ingedrukt houdt.

Ander model gepakt, uit nieuwsgierigheid de zender opnieuw van een ID voorzien, knopje een halve minuut ingedrukt van de zender, daarna het willekeurige model aangezet, hier zit een ontvanger in die niet is gebonden aan de nieuwe ID.

En de ontvanger reageert ook na verloop van tijd.

Conclusie; de bindknop op de ontvanger kun je omzeilen, het werkt ook al je 'm niet ingedrukt houdt op de ontvanger.

De Corona DSSS gebruik ik in twee typen modellen, 1: helikopter 2: vleugelmodellen, ik kan ook evt storingen / blockouts meten denk ik, maar tot nu toe nog niks.

Dat van het binden heeft me wel verbaasd, waarom dan nog een knopje op de ontvanger monteren als je gewoon kan re-binden op je zender ?
Misschien is het een placebo-knopje ?

Dat van het binden heeft me wel verbaasd, waarom dan nog een knopje op de ontvanger monteren als je gewoon kan re-binden op je zender ?

Dat is foute boel. Met de zender kan je niet binden (hooguit het ID veranderen); als je een ontvanger kan binden met een willekeurige zender ZONDER het knopje in te drukken, dan bindt jouw ontvanger zich dus ook met iedere willekeurige zender op het veld... da's nie goe.

Misschien moeten we een iets breder publiek gaan aanspreken om dezelfde testen te doen. RCline lijkt me een mooi begin. Mag ik?
Van mij wel, prima, dit is typisch iets waar je zoveel mogelijk gebruikers mee wil bereiken. Ik had het zelf al op RC model reviews gezet.

Net ge-re-bind met een Corona DSSS. Zenderknop >3 sec ingedrukt, met ontvanger die eerst daaraan was ge-bind, gebeurt niets, dat is o.k.

Dan, die ontvanger op die 'nieuwe ID' gebind, en het werkt. Daarna een ontvanger die absoluut niet was gebind aan het 'nieuwe ID' en... die reageert !

Het indicatielampje op de zender wisselt niet van knipperfrequentie als je de bindnop zelfs een halve minuut ingedrukt houdt.

Ander model gepakt, uit nieuwsgierigheid de zender opnieuw van een ID voorzien, knopje een halve minuut ingedrukt van de zender, daarna het willekeurige model aangezet, hier zit een ontvanger in die niet is gebonden aan de nieuwe ID.

En de ontvanger reageert ook na verloop van tijd.

Conclusie; de bindknop op de ontvanger kun je omzeilen, het werkt ook al je 'm niet ingedrukt houdt op de ontvanger.

Als ik de Chinese Corona knop op de zender ingedrukt houdt en de zender inschakel dan gaat deze eerst snel groen en rood knipperen. Na 3 seconden blijft het ledje even rood branden. Daarna gaat het ledje langzaam rood en groen knipperen. Je ziet dus na 3 seconden een verschil!

Als ik de zender bij het werkende systeem uit en weer aanzet dan gaat het systeem gewoon weer werken. Na het lang ingedrukt houden van de knop op de zender werkt de ontvanger niet meer. De knop doet dus wel wat.

Bij de test vanochtend heb ik de ontvanger niet uitgeschakelt tijdens het opnieuw kiezen van een ID. Na 15 keer proberen was er weer contact.

Als ik de zender na het keizen van een nieuw ID een paar keer aan en uit zet reageerd de ontvanger niet. Maar als ik een keer de ontvanger aan en uit zet en vervolgens dit ook met de zender doet dan werkt het gewoon weer. Dus hetzelfde als Marcelair. Dus geen nieuwe code.

Wat de knop op de zender doet is dan ook een raadsel geworden. Evenals het knopje op de ontvanger!

Het wordt steeds gekker!

Wat Prop-er deed, deed ik na. De binding na het 'nieuwe ID' was direct.
De ontvanger heb ik nooit aangeraakt, en toch doe ie het na de 'nieuwe ID' kijk maar...

Laatst bewerkt door een moderator:
Een ontvanger kan en mag nooit binden aan een zender zonder daar opdracht voor te hebben gehad (knopje op ontvanger indrukken). Dat is nu precies een van veiligheden van het 2.4 GHz systeem. Als dit wel zou kunnen zou een ontvanger zich ongevraagd aan een andere zender kunnen binden en zo het contact met de "eigen" zender verliezen.

Als een ontvanger zich na een vermeende wisseling van een ID zonder meer werkt met de zender, ga er dan maar van uit dat het ID niet is gewisseld!

Straalpijp deed dit na, met de fabrieks ID. Na ongeveer 50 keer nieuwe ID's aanmaken lukte het pas weer.

Maar bij mijn test en die van prop-er lijkt een nieuwe ID te werken op een ontvanger die niet gebonden is daaraan. Belangrijk detail is wel dat alleen de ontvangers dat deden die ook daadwerkelijk bij de zender horen, EN ooit daaraan waren gebonden.

De test-set is bij HK besteld op 1 november 2009, een Corona DSSS DIY set met 1 8 kanaals DSSS-ontvanger.

Het vervelende is dat Corona veranderingen in hun produkten aanbrengt zonder dat te vermelden, althans zo lijkt het (in ieder geval bij de manual is dit bebleken).

Storingen heb ik ook nagegaan, en dat is niet gelukt. Het binden gaat wel langzamer maar dan moeten de twee zenders echt zowat op elkaar liggen (de ene zender voor m'n vliegtuig, de andere voor m'n heli met beiden Corona DSSS).

Laatst bewerkt door een moderator:
Na het filmpje heb ik voor de twee zenders een nieuw ID gegenereerd en het effect van dubbele besturing was over.
IK heb ongeveer 50 maal een nieuwe ID geprobeerd, maar het niet meer kunnen reproduceren.

Bij Straalpijp is het helemaal niet meer gelukt!

Voor wat het nog waard is!

Zijn dit allemaal DIY inbouwkitjes of kant en klare insteekmodules waar het mee gebeurd?
Het fenomeen lijkt mij meer bij DIY kitjes te gebeuren.
Kan men dit bundelen zodat het duidelijk wordt(DIY kit of insteekmodule).
Ik zelf kan het met een insteekmodule niet meer reproduceren.

Groet, Straalpijp.

Zijn dit allemaal DIY inbouwkitjes of kant en klare insteekmodules waar het mee gebeurd?
Het fenomeen lijkt mij meer bij DIY kitjes te gebeuren.
Kan men dit bundelen zodat het duidelijk wordt(DIY kit of insteekmodule).
Ik zelf kan het met een insteekmodule niet meer reproduceren.

Groet, Straalpijp.

Ik heb een DIY setje gebruikt in een MX12.

De crash waar dit draadje mee begon was dus met een DIY setje en een insteek modul (Jacob). Beide vielen dus uit.

Ik krijg geen nieuw ID met het bedienden van de knop op de zender.
De ontvanger blijft hierna (wel eerst beide een keer uit en in schakelen) gewoon werken!

Vreemd!

Die van mij zijn beiden inbouwmodule's. Ofwel DIY, Do It Yourself.

Een voor m'n heli en een voor vliegtuigen.

Storen deed het nooit. Binding ging niet als er 1 Corona al aanstond.

Dat van die andere ID's bij langer indrukken dan 3 sec heeft vwb de ontvanger niet gewerkt. Tenminste ik hoef niet de ontvanger te binden aan een 'nieuw ID' en da's best vreemd...

De ontvanger(s) waren wel ooit een keer gebonden met de betreffende zender. Bij de heli heb ik niks gemerkt, ook een Corona DIY set maar dan weer met een andere zender.

Laatst bewerkt:
niks wijst erop dat een DIY kit anders is dan een "plug in kit" de electronica zal hetzelfde zijn vrees ik.

Back