Straat Denemarken

Dek

Dag 245 na de start van de bouw op 18 april 2012

13e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

De laatste ‘strut’ uit issue 2 in de klemmen.

14e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

En die zit nu ook vast.
En hiermee is, met het definitief plaatsen van de 2e ‘strut’, issue 2 op het plaatsen van de ‘beams’ 4a en 5a bijna af.

Wordt morgen vervolgd met: De ‘beams’ 4a en 5a uit issue 2 en de ‘beams’ 8a en 9a uit issue 3.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dek

Dag 246 na de start van de bouw op 18 april 2012

15e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Het nog lege gat in het schip voor de ‘beams’ 4a en 5a uit issue 2 en de ‘beams’ 8a en 9a uit issue 3.

16e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Zo worden de spanten met de ‘beams’ stuk voor stuk voorbereid.
Er is uitgegaan van een eerste spant met ‘beam’ (daarop ligt de waterpas!),
wat ten opzichte van het schip van stuur- naar bakboord horizontaal ligt.
Daarna krijgt elk spant met het bijbehorende ‘beam’, indien nodig,
een zodanige bewerking, dat het betreffende spant met ‘beam’,
precies in lijn ligt met het eerste spant wat het referentiepunt is,
dit gebeurd met de liniaal op het spant met ‘beam’ in bewerking.
Duidelijk is te zien dat het spant met ‘beam’ in bewerking aan stuurboord ca. 0.5mm lager ligt!
Alle spanten liggen na een bewerking ten opzichte van elkaar dwarsscheeps in een zelfde lijn.
Daardoor is er, bijvoorbeeld, vrijwel geen afwijking boven in de mast.

Nota bene: Bouwer heeft ooit een Bismarck in de schaal 1:200 gezien waar die afwijking bovenin de mast duidelijk waarneembaar was. Hij is dat niet vergeten en zo leert de modelbouwer maar door!

Wordt morgen vervolgd met: De ‘beams’ 4a, 5a, 8a en 9a in de klemmen en gereed.

Overmorgen:
Kerstreces!

Dek

Dag 247 na de start van de bouw op 18 april 2012

17e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

De ‘beams’ 4a en 5a uit issue 2, en de ‘beams’ 8a en 9a uit issue 3, in de klemmen.

18e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

De ‘beams’ 4a, 5a, 8a en 9a,
uit de klemmen en vastgelijmd.
En hiermee zijn, met het definitief plaatsen van de ‘beams’ 4a en 5a en 8a en 9a,
issue 2 en 3 ook helemaal af!

Nota bene: Deel: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 en 27 zijn nu gereed (22 van de eerste 30!).

Nieuwsdelen: Op 2 januari 2013 verschijnt deel 69, Hachette houdt een Kerstreces!

Nieuwsdelen: Wat Bouwer ook nog met u wil delen is; dat de delen 64 t/m 67 nog steeds onderweg zijn naar Nederland en dus na 7 dagen nog steeds niet bezorgd zijn. Kom op Royal Mail en Postnl doe je ding!

Wordt vervolgd met: De ‘struts’ uit issue 4, met een tweetal overzichtsafbeeldingen.

Maar, dat is op 3 januari in 2013.
Bouwer wenst u allen een aangename tijd toe met de feestdagen en hoopt u gezond en welgemoed, op 3 januari volgend jaar, opnieuw te ontmoeten op het forum in dit topic.

Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

• De delen 64 tot en met 67 werden gisteren, na 9 dagen, bezorgd.
  • Er is weer opgelucht adem gehaald.
  • Bijna 48% van de delen is nu binnen en de 50% nadert.
  • Deze week verscheen deel 68 in het Verenigd Koninkrijk.
  • Deel 69 zal pas in januari 2013 verschijnen.
  • Deel 68 tot en met deel 73 zijn besteld.
  • Bezorging is dus op zijn vroegst op 6 februari 2013.
  • Dat klinkt nog heel ver weg!
  • Maar dat is gelukkig geen enkel probleem als er 37 delen op de plank liggen.

Afbeelding van de gearriveerde delen:
full

Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:
In deel 65 zaten zoals al eerder in dit topic is vermeld,
ook de boegstukken van het schip.
Eindelijk nu ook bij Bouwer thuis.

Afbeelding van de boegstukken:
full

Die komen nu mooi van pas.
Kijken hoe de 2e laag beplanking daar op gaat aansluiten.
En vooral hoe het boegstuk nu past op de constructie van de hull.

Wordt vervolgd met: Merkwaardig!

Nieuws

Nieuws:

Afbeelding van één van de boegstukken:

full

Merkwaardig!
De boegstukken hebben een aanhangsel; zie pijl!
Een trekhaak voor de HMS Hood?

Afbeelding van de boeg bij de tewaterlating:
full

Het hoort er toch wel op!

Wordt vervolgd met: Een aardigheidje.

Nieuws:

Afbeelding van één van de boegstukken:

full

Merkwaardig!
De boegstukken hebben een aanhangsel; zie pijl!
Een trekhaak voor de HMS Hood?

Bouwer dat heeft mijn Hood 1:350 van Trumpeter ook. Beste zichtbaar op de middelste foto.

full

full

full

Ikzelf ook niet, maar wat me nog het meest verbaasd is dat de Engelse bouwers het blijkbaar maar heel gewoon vinden, want die hebben het er helemaal niet over!

Ik heb zelfs nog op het punt gestaan om het er af te vijlen omdat ik dacht dat het een foutje van Trumpeter was. Zoals je ziet het zit er nog.

Reactie

Ik heb zelfs nog op het punt gestaan om het er af te vijlen omdat ik dacht dat het een foutje van Trumpeter was. Zoals je ziet het zit er nog.
Eerlijk gezegd, het was ook mijn reactie toen ik ze los gesneden had, om ze even op de voorkant te zetten voor de aardigheid.

Nieuws

Afbeelding van het schip met het boegstuk:

full

Niet vastgelijmd.
Alleen maar een aardigheidje.
En, er moet ook nog een 2e laag beplanking tegenaan!

Bouwer wenst u een voorspoedig nieuw(bouw)jaar!
Wordt vervolgd op 3 januari 2013.

Eerlijk gezegd, het was ook mijn reactie toen ik ze los gesneden had, om ze even op de voorkant te zetten voor de aardigheid.

Het zit op diverse marineschepen en volgens de informatie die ik kreeg via een Amerikaans forum werd het gebruik om ketingen aan te doen om zo zeemijnen vroegtijdig te detecteren, of dit juist is weet ik niet.

Ik heb het ook op de Jean Bart zitten.

Foto-P6ULGCER-D.jpg

Voor meer foto's van de Jean Bart zie Jean Bart - 11 augustus 2009 | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!

.

Het zit op diverse marineschepen en volgens de informatie die ik kreeg via een Amerikaans forum werd het gebruik om ketingen aan te doen om zo zeemijnen vroegtijdig te detecteren, of dit juist is weet ik niet.
Ik heb het ook op de Jean Bart zitten.
Bedankt voor je reactie.
Het klinkt iets aannemelijker dan mijn suggestie die niet meer was dan zomaar een veronderstelling!
Maar het schip had wel die zogenaamde ‘degaussing’ rondom het schip ter hoogte van de railing zitten, dus anti-mijn functie van dat stuk aanbouwsel daar onder weet ik ook eigenlijk niet.

Zie ook: H.M.S. Hood Association-Battle Cruiser Hood: H.M.S. Hood Today - The Wreck of H.M.S. Hood in 2001

Maar het zou toch waar kunnen zijn, aangezien die ‘degaussing’ van veel latere datum is, namelijk 1940/41

Anti-zeemijnen systeem

Klinkt ook aannemelijk omdat het ook een oud omslachtig systeem was dat met de boeg te maken had en de ‘degaussing’ in opkomst kwam.
Wordt vervolgd? Want ik ben er toch nog niet helemaal uit!

hoi, de USS MISSOURI heeft onderaan ook een ring .

is te zien op het originele schip, ik heb een foto van het schip in een droogdok.

Back