Straat Denemarken

Komt er ook nog een afbeelding?
Zou wel leuk zijn.
Is er ook bekend waar die ring voor diende?

Over ring van de USS MISSOURI hebben wij het binnen de Mini Marine International (MMI)ook al over gehad, wij kwamen tot de gezamelijke conclusie dat dit alles te maken heeft met degaussing. Degaussing of anders gezegt "demagnetisering van de romp" werdt dmv kettingen gedaan zoals hier eerder al aangegeven, tevens konden deze ketingen worden gebruikt om een paravaan aan te bevestigen tbv zeemijnen.

.

Over ring van de USS MISSOURI hebben wij het binnen de Mini Marine International (MMI)ook al over gehad, wij kwamen tot de gezamelijke conclusie dat dit alles te maken heeft met degaussing. Degaussing of anders gezegt "demagnetisering van de romp" werdt dmv kettingen gedaan zoals hier eerder al aangegeven, tevens konden deze ketingen worden gebruikt om een paravaan aan te bevestigen tbv zeemijnen.
.

Ja meedenkers, we zijn er toch wel uit, ook gezien hetzelfde antwoord uit Engeland:

Yes it is supposed to be there, dont get rid of it...its called a Paravane Fairlead. John Roberts book, page 52/53 part number 10 (B9/2)
It does have 2 holes in it and doing a search comes up zero, but 'Paravane' is a towed winged (hydrofoiled) underwater object, and a 'Fairlead' is a device to guide a line, rope or cable around an object, out of the way or to stop it from moving laterally. Typically a fairlead will be a ring or hook. The fairlead may be a separate piece of hardware, or it could be a hole in the structure. With that information..we just gotta work it out ourselves...

Wel allemaal een beetje dom van mij, want ik had de oplossing zelf in huis, maar ja, even niet aan het boek gedacht.
Als doekje voor het bloeden meedenkers, hier een afbeeldinkje gemaakt van de betreffende pagina uit het boek!
Sorry, afbeelding volgt nog!

Blij

Ben ik ff blij dat ik het er niet afgevijld heb. Wel onhandig als je er iets aan vast moest maken lijkt mij dan had je toch een duiker nodig. Hierbij nog een 3D tekeningetje van de constructie met het "sleepoog".

Dat er op de Hood verschillende degaussing sytemen aanwezig waren kan met de leeftijd van het schip te maken hebben. Misschien weet iemand wanneer de redelijk opvallende degaussing kabels om de romp van mhs Hood zijn aangebracht?

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dek

Dag 261 na de start van de bouw op 18 april 2012

19e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

De laatste 3 ‘struts’ die onder het dek komen te liggen.

20e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

2 ‘struts’ in de klemmen.

21e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

En nu zijn de laatste 3 ‘struts’ uit de klemmen en vastgelijmd in de ‘beams’.
Nederlandse benamingen zijn niet bekend, vandaar de Engelse benaming!

22e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Overzicht nadat nu ook issue 4 helemaal af is.

23e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Overzicht uit een andere hoek.

Nota bene: Issue: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 en 27 zijn nu gereed (23 van de 1e 30!).

Wordt morgen vervolgd met: Dekdeel 62, dat bovenop dekdeel 21 komt wat al gemonteerd zit.

Even nog wat extra info rond die lip in de boeg: Paravane Fairlead vertaalt in het nederlands naar Parafaanboom, een flinke stang die een meter of wat naar voren en naar onderen onder het schip uit stak. De paravanen hingen daar aan staalkabels aan; door de voorwaartse snelheid waaierden deze uit tot onder een hoek van ongeveer 45 graden tov de vaarrichting. Zeemijnen werden door de kabel opgevangen en richting paravaan begeleid, alwaar een scherpe wig de kettingen waarmee ze op de zeebodem vastzaten doorknipte. Dan kwamen ze op veilige afstand van het schip opdrijven, en een beetje scheepsgeschut maakte de klus dan af.

Een soortgelijke constructie is ook op de Zwarte Zee (III) geplaatst in WWII om convooien veilig door de mijnenvelden te loodsen.
Ik heb deze informatie uit het boek "De vier Zwarte Zeeën", waar ook plaatjes van de constructie in staan.

Dek

Dag 262 na de start van de bouw op 18 april 2012

24e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Herkent u dit dekdeel 62 nog uit issue 15?

Stap 6 in deel 17:
full

2 ‘struts’ nr. 74, bijna vergeten!

25e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Maar ze zitten er nu wel op gelijmd, al is de bouwvolgorde wel een eigen bouwvolgorde.
Maar het was daardoor wel overzichtelijker en meer vertrouwd.
En; mede om die reden wist Bouwer op dat moment ook waar hij mee bezig was!
Want soms stond er ook enige onzekerheid om de hoek mee te kijken.

26e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

En hier zit dekdeel 62 bovenop die 2 ‘struts’ gemonteerd, met een 5-tal schroeven.
En ook weer mooi in de lengtelijn van het schip en dwarsscheeps gelijk met het onderliggende dekdeel 21.

[FONT=&quot]Wordt morgen vervolgd met:[/FONT][FONT=&quot] Het, indien nodig, op elkaar aanpassen van dekdeel 73 en dekdeel 62 en het bevestigen van dekdeel 73.[/FONT]

Dek

Dag 263 na de start van de bouw op 18 april 2012

27e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Dekdeel 73, uit eigen fabriek en de kosten daardoor gedeeld met de USA-bouwer.

28e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Dekdeel 73 in met schroeven gemonteerde toestand.

Wordt morgen vervolgd met: Het dekdeel 72, indien nodig, aanpassen op dekdeel 73 en het vastschroeven.

Dek

Dag 264 na de start van de bouw op 18 april 2012

29e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Het dekdeel 72.
Ook al uit eigen fabriek en ook bij dit dekdeel werden de kosten gedeeld met de USA-bouwer.

30e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Dekdeel 72 zit nu ook vastgeschroefd.
Gaat goed zo met die dekdelen.

[FONT=&quot]Wordt morgen vervolgd met:[/FONT][FONT=&quot] Het dekdeel 59 en 60, indien nodig, aanpassen op dekdeel 72 en het vastschroeven.[/FONT]

Dek

Dag 265 na de start van de bouw op 18 april 2012

31e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Dekdelen 59 en 60 van eigen fabricaat. Het gevolg: Gedeelde kosten voor de Ned-Bouwer en de USA-builder!

32e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Het plekje waar ze komen te liggen.

33e bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Dekdelen (onderkant in de G4!) 59 en 60 vastgeschroefd.

[FONT=&quot]Wordt overmorgen vervolgd met:[/FONT][FONT=&quot] Overzichtsafbeeldingen.

[/FONT]

Degaussing

Dag 267 na de start van de bouw op 18 april 2012

Ik kom eerst toch nog even terug op die ‘degaussing’.
Omdat er nog niet helemaal duidelijk was van het hoe, wat en waarom volgt hieronder nog enige info die ik tegenkwam in het boekje van deel 34 waarin ook de laatste loodjes voor de 2e laag beplanking worden beschreven en getoond. Ik hoop dat u de Engelse taal enigszins kunt lezen en begrijpen.

full

full

Wordt morgen vervolgd met: Overzichtsafbeeldingen.

Dek

Dag 268 na de start van de bouw op 18 april 2012

Bij deze drie overzichtsafbeeldingen zitten alle dekken vastgeschroefd.

34e afbeelding bij deel 29d:
full

35e afbeelding bij deel 29d:
full

36e en laatste bouwafbeelding bij deel 29d:
full

Nieuwsdelen:
Gisteren verscheen deel 70 in het Verenigd Koninkrijk.
50% van de delen is nu uitgebracht.

1-0 voor Hachette en Amati, geweldig!

Wanneer deel 73 verschenen is, komen de delen 68 t/m 73 naar Nederland.

U leest het goed; 6 delen tegelijk!
Portokosten weet u wel!

Wordt morgen vervolgd met: Nieuw hoofdstuk 29e, .......

Verlichting

Dag 269, na de start van de bouw op 18 april 2012

- Nieuwsdelen:
- Opnieuw een hoofdstuk toegevoegd: 29e
- Waarom?
- Verlichting!
- Waarom?
- Bismarckbouwer LeoS plaatste ooit eens de gedachte over spijt dat hij geen verlichting op het schip gemonteerd had.
- Die gedachte is altijd blijven hangen, de nodige tijd over nagedacht en van geleerd.
- Een besluit werd genomen.
- Verlichting monteren!
- Hoe dat te doen als Bouwer daar zelf geen verstand van heeft?
- Hoe kom je aan die kennis?
- Forumleden bekijken.
- E-mannen genoeg.
- Zomaar in hun privébox binnenvallen.
- Vraag: kun je helpen?
- Ja hoor, kom maar langs in …….
- Daar wil ik graag bij helpen!
- Dank u wel.
- Wanneer?
- 07-01-2013
- Dat is dan afgesproken!
- Wordt vervolgd.
- P.S. Door onvoorziene omstandigheden is de afspraak tot een nog nader te bepalen datum uitgesteld.

Wordt morgen vervolgd met:1e laag beplanking weer een stukje verder voltooien.

Bouwer, voordat je verlichting op de Hood gaat aanbrengen kijk eerst eens welke verlichting zij had en voerde. Met name schlagschepen kunnen, met gebruik making van hun verlichting, verschillende schepen uitbeelden. Ik weet dat niet elk schip dit heeft maar bij mij op de Jean Bart zit dit wel.

.

Bouwer, voordat je verlichting op de Hood gaat aanbrengen kijk eerst eens welke verlichting zij had en voerde. Met name schlagschepen kunnen, met gebruik making van hun verlichting, verschillende schepen uitbeelden. Ik weet dat niet elk schip dit heeft maar bij mij op de Jean Bart zit dit wel..

Bedankt Toje, voor het meedenken, ik zal er naar op zoek gaan!

Verlichting

Dag 270 na de start van de bouw op 18 april 2012

Nieuwsdelen: Vandaag toch geen 1e laag beplanking verder voltooien, maar nogmaals over de verlichting, dit naar aanleiding van de aanvulling van Toje!

De verlichting (is al een keer vermeld!) zal (?) gaan bestaan uit:
-Stuurboordlicht;
-bakboordlicht;
-boeglicht;
-heklicht;
-toplicht;
-zoeklicht (1x?)
-binnenverlichting stuurboord voorschip en/of bakboord achterschip?

Iemand nog aanvullende opmerkingen en/of gedachten?
Vergeet Bouwer iets?
Aanvullend meedenken is vanzelfsprekend welkom.

[FONT=&quot]Wordt morgen vervolgd met:[/FONT][FONT=&quot] De 1e laag beplanking weer een stukje verder voltooien.[/FONT]

Bouwer, dit is de (standaard) verlichting die men bv in vredenstijd voerde, je moet onderzoeken of tijdens de WWII (in gevechtsituaties) ook andere verlichting gevoerd werdt.

.

Deel 27

Dag 271 na de start van de bouw op 18 april 2012

Stap 4 tot en met 6 in deel 27:
full

De bijna laatste plankjes tegen het dek aan, aan stuur- en bakboord.

14e bouwafbeelding bij deel 27:
full

Nieuwe manier van aanbrengen/verlijmen. Gezien op een Engelstalig forum. Enigszins verfijnd door extra druk aan te brengen op punten, daar waar nodig, met behulp van stukjes resthout en afgekeurde knijpers. De brede elastieken gekregen van een postbodedame, die na enige uitleg bereid was ze te schenken.

15e bouwafbeelding bij deel 27:
full

Close-up van het proces.

16e bouwafbeelding bij deel 27:
full

En het plankje zit vastgelijmd. Elastieken met het ‘drukresthout’ verwijderd na 45 minuten.

Wordt overmorgen vervolgd met: De werkzaamheden in stap 4 tot en met 6 in deel 27.

Back