Het boegstuk.
HMS Hood.
5e afbeelding bij de bouw van deel 65:
Het boegstuk aan elkaar gelijmd.
Lijm een paar uur laten uitharden.
Het te lijmen oppervlak, wat op de boeg komt, geruwd met een schuurpapier (korrelgrootte 100).
6e afbeelding bij de bouw van deel 65:
Even, na het vlakschuren, met de blokhaak getest of het boegstuk haaks op een vlakke plaat staat.
En 'volgens het blokhaakje' was dat waar.
Dat betekent dat het bovenste vlak van het boegstuk mooi vlak is.
Nota bene:
2-componentenlijm op een oud plankje aangemaakt onder de afzuigkap.
Afzuigkap op vol vermogen!
Wel zo goed daar aan te denken.
Snuift men minder van die lijm naar binnen.
Wel zo goed voor het inwendige van de mens.
Boegstuk ook onder de in bedrijf zijnde afzuigkap rijkelijk ingesmeerd met de 2-compolijm.
Daarna in tempo naar de hobbykamer en het boegstuk vastgezet.
7e afbeelding bij de bouw van deel 65:
Het boegstuk zit vast gelijmd.
Blokhaakje er bij.
Blokhaakje staat precies op de lange getrokken lijn van 1.3m.
Dan is ook te controleren of het boegstuk haaks op de bouwplaat staat.
8e afbeelding bij de bouw van deel 65:
Zicht vanaf het voorste punt op 2 plankjes, een witte en een stuk van een verfroerplankje.
Hier is met de pijlen aangegeven welke plankjes er bedoeld worden.
Het achterste witte plankje staat op het referentie dekgedeelte.
Het referentie dek wil zeggen:
-Eerst is het gehele schip op een vlakke plaat gezet met daaroverheen een rechte lijn van 1.3 meter.
-Daarna is het schip bij het referentie dekgedeelte, dwars haaks op de vlakke plaat gezet.
-Zo heb je dan 2 plankjes, een witte en een verfroerplankje, wat je er één op het referentie dekgedeelte hebt liggen en één vooraan op het boegstuk.
-Chek of de 2 plankjes ten opzichte van elkaar in één lijn liggen en zo hou je alle dekken ten opzichte van elkaar dwarsscheeps mooi gelijk.
9e afbeelding bij de bouw van deel 65:
Hier het voorste referentieplankje nog eens vanuit een andere hoek gezien.
Een elastiek houdt het boegstuk goed aangetrokken tegen de romp.
En nu de lijm 24 uur laten drogen en uitharden; dat dient voldoende te zijn.
De werkzaamheden aan het Hachette/Amati model van de HMS Hood worden vervolgd met het beplanken van het voorschip naar het nieuw aangebrachte boegstuk.