Straat Denemarken

Update Straat Denemarken.jpg


HMS Hood.

7e afbeelding bij de bouw van deel 13:
bouw 13 07.jpg

De laatste 2 dekplanken zitten er op.
Nog een aantal schroefjes te weinig; ontstaan door extra schroeven te monteren.


8e afbeelding bij de bouw van deel 13:
bouw 13 08.jpg

Zo ziet het er uit vanaf stuurboord.
Ziet u meteen wat de volgende werkzaamheden zullen zijn:
- Boegstuk definitief plaatsen.
- 2e laag plankjes bij het voorschip aanbrengen.
Let niet op de plakbandresten van maanden en maanden terug.
Veroorzaakt door het vastplakken van de 2 plastic boegdelen.

De werkzaamheden aan het Hachette/Amati model van de HMS Hood worden vervolgd met het beplanken van het voorschip.
 
Update Straat Denemarken.jpg


Een volgend stapje in het RC-en van de DKM Bismarck.

Hi Mike,
Je bracht mij nog op een ander idee door die verfmenglatjes.
Vraag niet hoe, maar van de ene gedachte kwam de ander.
Resultaat was een bandschuurmachine op zijn kant leggen.

6 RC 04b- roerbladen b.jpg

- Bandschuurmachine op zijn kant (geleende afbeelding!).
- Snelheid op laagste stand instellen.
- Startknop ingedrukt vastzetten.
- Roerblad zachtjes/voorzichtig op het lopende schuurblad drukken.
- In 1 minuut heb je 1 kant van het roerblad schuin.
- En weer 1 minuut later de 2e kant schuin.
- En dan te bedenken dat ik eerst met vijl en schuurpapier bezig was!

6 RC 04b- roerbladen.jpg

Het resultaat voordat de puntjes op de i gaan.
Lichtjes schuren en de roerkoningen kunnen er in.

Wordt vervolgd met weer een stap in het RC-en van de DKM Bismarck.
 
Verdikkie, dat was voor mij ook een fantastische oplossing geweest. Ik heb dus wel met een vijl de roerbladen in model gebracht. Maar goed, leer voor de volgende keer!
 
Wees blij dat je het met de vijl hebt gedaan Jeremy. Anders was je gauw te ver gegaan. Voordeel bij plakhout schuren, vijlen of schaven is dat je aan de lagen kunt zien waar je blijft en niet scheef gaat. Je moet het, als je ermee wilt varen, wel heel goed conserveren. Gr. Klaas.
 
Dat is waar Klaas. Bij mijn Banckert had ik ook houten roeren, en toen ik dacht dat ze helemaa dichtwaren, bleek echter het tegendeel.. Sompie nat van binnen en had ik niks meer aan.
 
Roerkoningen met 2-componentenlijm in de roerbladen vastlijmen.
Volgende dag een dun laagje met G4.
Weer een dag later grondverf.
En als laatste een laklaag.
 
Bouwer, Voor een varend model zou ik de houten roeren helemaal laten verzadigen met G4 of epoxy. Zorg daarbij ook dat de overgang van as en roer goed dicht is. Het vervelende bij onvoldoende waterdichtheid is dat het hout onder de verf water opneemt en begint te rotten zonder dat je het ziet. Is geen proces van weken, maar toch jammer als het gebeurt. Je hebt er zoveel uren in gestoken dat het een hele tijd goed moet blijven. Ook de romp goed waterdicht maken en beschadigingen die ontstaan tijdens het varen, hoe klein ook, gelijk behandelen. Gr. Klaas.
 
Klaas,
Ik zal de overgang van as en roer goed afdichten met de epoxy.
De romp zal ik eerst aan de binnenzijde goed insmeren met G4 en daarna de buitenkant.
Dan moet het toch goed gaan.
Bedankt voor de tip.
 
Bouwer, Ik zou de roeren net zo vaak insmeren met G4 totdat het niet meer door het hout wordt opgenomen. Tussendoor even schuren. Je ziet vanzelf als het zover is, dan blijft het glimmen. Buitenkant romp eigenlijk hetzelfde. Als je het maar één keer doet heb je maar een hele dunne laag en daar prik je bij stoten gauw doorheen. Mijn houten scheepje uit 1962 heb ik wel 4 x in de blanke lak gezet. Daarna grondverf en toen afgelakt. Beschadigingen bijgewerkt eer de boot weer het water in ging. Wel eens een paar keer gecrasht, maar steeds weer kunnen repareren. Twee jaar geleden met het vervangen van de schroefas alles eruit en van binnen nog eens 2 x in de blanke lak. Vorig jaar landde er een duif op om te drinken en had ze opeens 45 graden slagzij. Dek deels onder water en een half borrelglaasje water er in. En dan is het fijn om te weten dat het water verder geen schade aan kan richten. Even wat extra werk, maar het loont de moeite. En dan is het helemaal mooi als je dat na meer dan 50 jaar kan zeggen. Bijna uniek dat je zolang met een scheepje kan spelen. Dus zie mijn opmerkingen niet als kritiek, maar advies om lang van je schip te kunnen genieten.
Gr. Klaas.
 
Update Straat Denemarken.jpg


Het boegstuk.

HMS Hood.

5e afbeelding bij de bouw van deel 65:
65 bouw 06.jpg

Het boegstuk aan elkaar gelijmd.
Lijm een paar uur laten uitharden.
Het te lijmen oppervlak, wat op de boeg komt, geruwd met een schuurpapier (korrelgrootte 100).


6e afbeelding bij de bouw van deel 65:
65 bouw 05.jpg

Even, na het vlakschuren, met de blokhaak getest of het boegstuk haaks op een vlakke plaat staat.
En 'volgens het blokhaakje' was dat waar.
Dat betekent dat het bovenste vlak van het boegstuk mooi vlak is.


Nota bene:
2-componentenlijm op een oud plankje aangemaakt onder de afzuigkap.
Afzuigkap op vol vermogen!
Wel zo goed daar aan te denken.
Snuift men minder van die lijm naar binnen.
Wel zo goed voor het inwendige van de mens.
Boegstuk ook onder de in bedrijf zijnde afzuigkap rijkelijk ingesmeerd met de 2-compolijm.
Daarna in tempo naar de hobbykamer en het boegstuk vastgezet.



7e afbeelding bij de bouw van deel 65:
65 bouw 08.jpg

Het boegstuk zit vast gelijmd.
Blokhaakje er bij.
Blokhaakje staat precies op de lange getrokken lijn van 1.3m.
Dan is ook te controleren of het boegstuk haaks op de bouwplaat staat.


8e afbeelding bij de bouw van deel 65:
65 bouw 07.jpg

Zicht vanaf het voorste punt op 2 plankjes, een witte en een stuk van een verfroerplankje.
Hier is met de pijlen aangegeven welke plankjes er bedoeld worden.
Het achterste witte plankje staat op het referentie dekgedeelte.
Het referentie dek wil zeggen:
-Eerst is het gehele schip op een vlakke plaat gezet met daaroverheen een rechte lijn van 1.3 meter.
-Daarna is het schip bij het referentie dekgedeelte, dwars haaks op de vlakke plaat gezet.
-Zo heb je dan 2 plankjes, een witte en een verfroerplankje, wat je er één op het referentie dekgedeelte hebt liggen en één vooraan op het boegstuk.
-Chek of de 2 plankjes ten opzichte van elkaar in één lijn liggen en zo hou je alle dekken ten opzichte van elkaar dwarsscheeps mooi gelijk.


9e afbeelding bij de bouw van deel 65:
65 bouw 09.jpg

Hier het voorste referentieplankje nog eens vanuit een andere hoek gezien.
Een elastiek houdt het boegstuk goed aangetrokken tegen de romp.
En nu de lijm 24 uur laten drogen en uitharden; dat dient voldoende te zijn.


De werkzaamheden aan het Hachette/Amati model van de HMS Hood worden vervolgd met het beplanken van het voorschip naar het nieuw aangebrachte boegstuk.
 
Laatst bewerkt:
Update Straat Denemarken.jpg


HMS Hood

het boegstuk II

toch nog een paar tussenstapjes

65 bouw 10.jpg

Bouwer ziet dit toch als een mijlpaaltje
wanneer er nog nooit een schip gebouwd is van deze kwaliteit
en zoveel werkzaamheden
en dan al zover gekomen
het boegstuk zit er eindelijk vast op
en bovendien nog goed ook


65 bouw 11.jpg

hier, aan stuurboord, is duidelijk te zien dat er nog wat werk aan de winkel is.
de Hachette/Amati pasvorm boegstuk-spant is niet echt goed uit de ontwerpfase gekomen
maar goed dat eerst het boegstuk aangebracht is
en daarna pas de tweede laag van de beplanking aan de boeg er op aangebracht wordt.

---- een weetje opgedaan op dit forum (gracias modelbouwers) ----

en dan is het schuren en vijlen aan het boegstuk in ieder geval niet zo nodig
op bovenstaande afbeelding is ook te zien dat die oude kleeflaag van het plakband,
welke er wel meer dan een half jaar op heeft gezeten
verwijderd is, dat ging vrij gemakkelijk met duim en middelvinger


65 bouw 12.jpg

aan bakboord zit de kleverige substantie er nog op,
de overgang van boegstuk naar spant is aan deze zijde iets beter,
maar het is toch nog een kleine 0.5 mm te veel voor een mooie overgang
dat wordt dan een leuke bezigheid om een regelmatige en geleidelijke overgang te maken


De werkzaamheden aan het Hachette/Amati model van de HMS Hood worden nu echt vervolgd met het beplanken van het voorschip naar het nieuw aangebrachte boegstuk.
 
Update Straat Denemarken.jpg


HMS Hood

het boegstuk III

49e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34 (29f-34 bouw 49)
29f-34 bouw 49.jpg

een experiment op de plaats waar het plankje komt
eerst wat lijm aangebracht op dat gedeelte
dan wat houtpoeder (zaagsel) aangebracht op de aangebrachte lijm
daarna vier uur laten drogen


-50e bouwafbeelding bij deel 29f-34: (29f-34 bouw 50)
29f-34 bouw 50.jpg

zo ziet het er uit na het wegpoetsen van het losse houtpoeder
is niet echt een goed gelukt experiment
met die ondergrond kan er niet veel worden gedaan
nog een beetje opvullen met splinters is de remedie


-51e bouwafbeelding bij deel 29f-34: (29f-34 bouw 51)
29f-34 bouw 51.jpg

aan stuurboordzijde de te ongelijke overgang van 1e laag plankjes naar het boegstuk
het boegstuk is nu 0.2 mm ‘teruggeschuurd’
ziet er wel iets beter uit
nu is de overgang nog maar circa 1.3 mm
en met een plankjesdikte van 1.0 mm geen probleempje meer
opgelost


-52e bouwafbeelding bij deel 29f-34: (29f-34 bouw 52)
29f-34 bouw 52.jpg

het 1e plankje zit gemonteerd en is maar 1.0 mm breed
in verband met een iets te breed vlak van het boegstuk


-53e bouwafbeelding bij deel 29f-34: (29f bouw 52)
29f-34 bouw 53.jpg

voordat er een vraag komt
die witte plastic prikkers worden volgens vrouwlief
in de medische wereld gebruikt om een druppel bloed te prikken


De werkzaamheden aan het Hachette/Amati model van de HMS Hood worden vervolgd met het verder aanbrengen van de 2e laag plankjes bij het voorschip/boegstuk.
 
Wij fopten vroeger op de LTS de leraar houtbewerking door met houtvijlsel en houtlijm een papje te maken die we gebruikten om gespleten hout en naden weg te werken. Lijkt net echt alleen wist de leraar natuurlijk ook van deze truuk en werden er wel wat punten van het cijfer afgehaald ;)
 
ja, zo wordt ons forum dus bezoedeld met opgedane kennis uit het verleden :beer:
en ik maar denken dat het een origineel experiment was
 
Update Straat Denemarken.jpg


Bouwer heeft eindelijk weer eens wat tijd gevonden voor de HMS Hood

het boegstuk IV

-54e bouwafbeelding bij deel 29f-34: (29f-34 bouw 54)

29f-34 bouw 54.jpg

- voorschip plankjes zitten er nu allemaal op
- omdat er aan de bovenrand 1 mm overbleef
is er 1 plankje naar beneden een strookje van 1mm tussengevoegd
(zie pijltje) is niet zo goed te zien op de afbeelding
- echt een gepriegel zo’n strookje van 1x1mm
- toch een goede oefening
als er een plan is om de denkplankjes ook zelf te snijden en te plaatsen

- de tweede laag plankjes ligt gelijk met het plastic boegdeel
wordt gelukkig een kleine schuur orgie

- alle plankjes van de tweede laag zitten er nu op
- hopelijk
- dient toch nog even gecheckt te worden
- want bij de dekrand is het misschien nog niet helemaal af
- in de bovenkamer zit de gedachte dat het laatste plankje
aan de buitenkant van de dekrand eindigde
en wel tot aan bovenkant dek
- dus check controleer kijk na onderzoek inspecteer trek na of verifieer dat Bouwer

Nota bene: De werkzaamheden (met de patrijspoorten), aan de bovenzijde van de plankjes bij het voorschip, worden in deel 65 uitgelegd.

Volgende arbeid aan het Hachette/Amati model HMS Hood: Deel 65.
 
Update Straat Denemarken.jpg


in een vorige post werd er geëindigd met een waarschuwing
om de correctheid van de tot nu toe aangebrachte beplanking te onderzoeken
en tevens het vervolg in latere delen eerst te beschouwen
zo gezegd zo gedaan

het gevolg is nu dat er tot en met deel 98 gecontroleerd is
de conclusie
voor zover kon worden nagegaan
zijn er geen fouten gemaakt bij de reeds gemonteerde beplanking

omdat (vrijwel) alles nu te overzien is
worden nu eerst de resterende plankjes van de 1e laag aangebracht
vandaar dat er teruggegaan wordt naar deel 27


deel 27, stap 00
27 stap 00.jpg

bovenstaande afbeelding uit deel 27 maakt duidelijk
dat het laatste plankje van de 1e laag
tegen de onderkant van het dek aan komt te liggen
en niet anders dan anderen suggereren
het is dus precies eender als bij de DKM Bismarck


deel 27, stap 04
27 stap 4b.jpg

hier wordt het laatste plankje aangebracht tussen spant 8b en spant 26a
een eventuele laatste opening mag worden opgevuld met reserve plankjes


19e bouwafbeelding bij deel 27: (27 bouw 19)
27 bouw 19.jpg

laatste plankje aan bakboord tussen spant 8b en 26a aangebracht


20e bouwafbeelding bij deel 27: (27 bouw 20)
27 bouw 20.jpg

stuurboord
eerst een plankje tegen het dek aan
het is eenvoudiger om het laatste plankje
tussen 2 plankjes in te passen en te lijmen

nota bene
- deel 27 is nog niet gereed
- stap 7 daarin
- is het volgende werk


de volgende aflevering van het Hachette/Amati model HMS Hood gaat nog steeds over deel 27
 
Laatst bewerkt:
Update Straat Denemarken.jpg


er was nog een stap te doen in deel 27 - namelijk stap 7 - Bouwer gaat daarin zijn eigen weg -
het laatste plankje in stap 7 wordt in tegenstelling tot de afbeelding zo bevestigt dat het gelijk ligt met de bovenkant van het achterdek -
het kan gewoon niet anders dan dat het in één der volgende delen zo eindigt - en anders is het gewoon maar fout - het is maar hout


deel 27 - stap 7
27 stap 7b.jpg



21e bouwafbeelding bij deel 27 (27 bouw 21)
27 bouw 21.jpg

zoals reeds hierboven getypt is het laatste plankje aan bakboord gelijk met de bovenkant van het achterdek bevestigd
en blijft de resterende opening onder het bovenste plankje nog even open

om rekening te houden met eventueel aan te brengen verlichting is het bovenste plankje niet aan de dekplaat bevestigt maar alleen aan de 3 spanten
dan kan de dekplaat gedemonteerd worden (zit met schroeven vast) wanneer er wél verlichting in het schip komt


22e bouwafbeelding bij deel 27 (27 bouw 22)
27 bouw 22.jpg

zelfde werkzaamheden aan stuurboord en ook hier blijft er nog even een opening onder het bovenste plankje

nota bene
- deel 27 is nu gereed
- het boekje van deel 28 is inmiddels ook doorgekeken

- Bouwer had alle plankjes reeds aangebracht - dus deel 28 ook gereed

- de volgende aflevering van Hachette/Amati HMS Hood gaat over deel 29 - bulwark piece 129
 
Back
Top