Straat Denemarken

nope je zit niet verkeerd
Links draaiende motor links draaiende schroef is vooruit linksdraaiende motor rechts draaiende schroef is achteruit
 
Ik zou totdat de draairichting van de motoren op de ESC's is getest de draden geklemd houden en als ze goed zitten pas afsolderen. en beide motoren draaien zowel vooruit als achteruit in tegengestelde richting. Op vooruit wordt het schroefwater naar achteren geduwd en op achteruit gebeurt het omgekeerde. Door het model van de schroefbladen heeft achteruit minder effect en zullen de schroeven eerder lucht happen. Maar dat is van later zorg. Eerst motoren en assen goed uitlijnen en zet een dubbele kruiskoppeling tussen motor en as. In theorie kan het met een starre koppeling of een enkele kruiskoppeling, maar de praktijk is vaak net even anders. Dan loopt de boel niet soepel, maakt herrie, gebruikt veel stroom en vaart het schip scheef. Is alleen maar een advies hoor! Gr. Klaas.
 
Ik zou totdat de draairichting van de motoren op de ESC's is getest de draden geklemd houden en als ze goed zitten pas afsolderen. en beide motoren draaien zowel vooruit als achteruit in tegengestelde richting. Op vooruit wordt het schroefwater naar achteren geduwd en op achteruit gebeurt het omgekeerde. Door het model van de schroefbladen heeft achteruit minder effect en zullen de schroeven eerder lucht happen. Maar dat is van later zorg. Eerst motoren en assen goed uitlijnen en zet een dubbele kruiskoppeling tussen motor en as. In theorie kan het met een starre koppeling of een enkele kruiskoppeling, maar de praktijk is vaak net even anders. Dan loopt de boel niet soepel, maakt herrie, gebruikt veel stroom en vaart het schip scheef. Is alleen maar een advies hoor! Gr. Klaas.

Klaas,
Is wel een goed idee die kruiskoppelingen, die varende scheepjes heb ik inderdaad wel herrie horen maken en dat maakt het allemaal niet realistischer.
Zal er aandenken als ik de schroeven ga halen in Barneveld of ergens anders.
Nog niet vast solderen en alleen nog vastklemmen voorlopig is ook een optie om over na te denken!
Bedankt voor het meedenken; zo kom ik er wel.
 
Bouwer, Je hebt het al zo lang vol gehouden, dus daar twijfel ik geen moment aan. Mochten de koppelingen te duur uitvallen, dan is er ook nog een optie met rubber slangetjes. Moet de boel wel goed recht voor elkaar liggen. Succes! Gr. Klaas.
 
En in het echt worden ze uitgelijnd met een Lineaal en een Voellermaat dus dat komt vast wel goed Bouwer ;) Ook als je slangetjes gaat gebruiken
Michael
 
Mannen bedankt.
Ik heb ook nog krimpkous liggen.
Is dat ook een optie om het geluid te dempen?
Of heeft dat minder effect of helemaal niets?
 
Krimpkous moet je niet gaan gebruiken tussen motor en as. Daar heeft het geen goede eigenschappen voor. De meeste herrie wordt veroorzaakt door trillingen. En trillingen door onbalans. Een (dubbele) kruiskoppeling gaat als die een hoek maakt ook geluid produceren en zorgt dan ook voor vermogensverlies. Dus zo goed mogelijk uitlijnen en smeren en dan loopt het lekker stil. Als er door welke oorzaak dan ook de uitlijning niet meer 100% is vangt de koppeling dat op. Gr. Klaas.
 
Update Straat Denemarken.jpg


De reeds gevolgde stap(pen) in het RC-en van de DKM Bismarck op 18-01-2016.

Daarom had u deze nog te goed van die datum.



6 RC 09- binnenzijde roerkoningen.jpg

Stap 21.
De metalen busjes er van onderaf in (boring is aan onderkant groter!).
Daarna de stelschroef er op.


6 RC 08- binnenzijde roerkoningen.jpg

Stap 22.
Buig de laatste 8 mm van de roerstangen onder een hoek van 90 graden.
Dat was niet zo moeilijk met een combinatietang.


6 RC 10- binnenzijde roerkoningen.jpg

Stap. 24.
Nu ziet het er beter uit dan een paar dagen geleden.
Ze (de hevels met busjes en stelschroeven) passen en liggen er mooi in.


6 RC 11- binnenzijde roerkoningen.jpg

Stap 24 gereed.
Eind goed al goed.
Alles zit nog losjes gemonteerd.
Het kan en gaat er dan ook weer af.


Wordt vervolgd met volgende stappen in het RC-en van de DKM Bismarck.
 
Mochten er teveel trillingen optreden jan je je motoren ook op kleine rubbertjes plaatsen die dempen trilling en word afhankelijk van de grote van scheeps motoren ook in het echt gedaan (Denk dan vooral aan motoren tot zo'n 4000 PK)

Michael
 
Update Straat Denemarken.jpg


Een volgende kleine stap in het RC-en van de DKM Bismarck.

7 RC 06- aandrijving.jpg

Stap 11 en 37.

In 5 stappen:
- 1. Draden 10mm gestript;
- 2. draden van dezelfde kleur aan elkaar verbonden;
- 3, 4, 5. dubbele zwarte- en rode draad aan het mannetje gesoldeerd;
krimpkousjes over de gesoldeerde punten heen;
stekker er op en het ziet er uit zoals in stap 37 is te zien.

Wordt vervolgd met (kleine) stappen in het RC-en van de DKM Bismarck.
 
Update Straat Denemarken.jpg


Opnieuw een klein stapje in het RC-en van de DKM Bismarck.


RC 05-06.jpg

Stap 5 en 6.
Hiervoor werd een zwart stuk installatiedraad van 2,5 mm2 gebruikt.
In het RC-pakket van Hachette zat helaas geen draad meer om te kunnen gebruiken.
Hoe dat heeft kunnen gebeuren laat zich raden; ergens middenin de stappen van de handleiding begonnen.
In Stap 5 diende eerst 9 cm van de beschikbare zwarte- en rode draad afgeknipt te worden.
Daarna, in stap 9, diende de resterende zwarte- en rode draad pas in 2-en geknipt te worden.


1 RC 08- batterij.jpg

Oplossing voor de kleurverschillen van zwart en rood om in de sporen van het RC-boekje te blijven;
rood krimpkousje om 1 van de zwarte draden gemonteerd (knoeien Bouwer?).


1 RC 07- batterij.jpg

Speciaal naar de winkel geweest voor vlakstekertjes.
In het RC-pakket zaten geen stekertjes!
Dat maakt het geknoei weer een beetje goed.


1 RC 06- batterij.jpg

De aansluitpunten van de accu waar de vlakstekertjes op gemonteerd worden.


1 RC 10- batterij.jpg

Installatiedraden correct verbonden aan de accupolen; rood op rood (en zwart op blauw).
Zwart op blauw? De blauwe markering op de accu ontbreekt helaas!
Laatste aansluitpunten zijn nu gedaan.


Voordat onvermijdelijk de weg naar alles definitief aansluiten wordt genomen volgt eerst nog;
- het aanbrengen van de ‘steunpunten’ voor de aandrijfassen;
- uitlijnen van de aandrijfassen;
- het (kaal) schuren van de romp;
- G4-ren van de romp aan binnen- en buitenkant;
- het in de betreffende verfkleuren zetten van de romp.

Nota bene:
- Gaat Bouwer naar de electronica winkel voor de aanschaf van die stekertjes;
- geeft de medewerker stekertjes voor 1,5 mm²;
- als niet ingewijde moet dan worden opgemerkt dat die installatiedraad (speciaal meegenomen!) toch echt 2,5 mm² is;
- dan wordt er “oh ja, sorry” gezegd;
- waar kan Bouwer van op aan als zijn kennis in deze materie toch al zo laag is;
- bovendien was er ook al geen tijd voor het beantwoorden van een paar vragen!



Wordt vervolgd met (kleine) stappen in het RC-en van de DKM Bismarck.
 
Zie ik het goed bouwer dat je massieve draad hebt gebruikt? Het werkt gemakkelijker om litzedraad te gebruiken. Is flexibeler en kan beter tegen trillingen. Nu zal de Bismarck niet zoveel draaiuren maken dat de draden door vermoeidheid afbreken, maar deze stugge draden werken niet gemakkelijk bij het los en vastmaken aan de accu. Maar ja, soms heb je niet anders voorhanden en is het behelpen. Meestal gebruik ik rood en zwart luidsprekerdraad, maar het gebeurt me ook wel dat ik uit moet wijken naar een andere kleur. Wel goed merken dan, maar dat lukt je wel. Gr. Klaas.
 
Klaas,

Inderdaad, ik heb massieve installatiedraad gebruikt en geen litzedraad.
Weer wat geleerd; litzedraad nooit van gehoord!
Ik heb dat ook nog wel liggen denk ik, in ieder geval één van de 2 kleuren.
Die klemmen zaten toch nog niet vast voor het geval er corrigerend commentaar zou komen.
Dus ik zal morgen de garage weer even induiken en wat opzoeken.
Tenslotte zat het begrip vermoeiing lang geleden ook in het metaalkunde pakket, dus ik weet precies wat je bedoeld.

Bedankt voor de tip; gaan we doen.
 
Desnoods kan je altijd even bij een electronica winkel langs gaan. Die hebben vaak allerlij soorten wel op rol en betaal je per meter. Dan kun je verschillende diktes krijgen. Tevens zou ik de accuklemmen ook gaan solderen. Immers, deze gaan het vaakst erop en eraf voor laden e.d.
 
Jeremy,

Er komt ook nog een aansluiting voor de adapter bij om de accu op te laden en daarbij zit ook nog een gesoldeerde verloopsteker!
De zelfgemaakte zal ik ook gaan solderen omdat jij het nodig vindt.
De stroompjes lopen altijd beter door een extra goede verbinding dus ......
Hieronder nog de afbeelding van Stap 38 met de bovengenoemde adapter met verloopsteker.
En ....... die zogenaamd meegeleverde laadkabel is dus helemaal niet meegeleverd!

8 RC 01- adapter.jpg


En bedankt voor het meedenken.

Wordt vervolgd met (kleine) stappen in het RC-en van de DKM Bismarck.
 
Bouwer, even terugkomend op de verbinding tussen motoren en schroefassen: ik zie dat je vertraagde motoren gebruikt. Toerentallen van de schroeven zullen dus niet zo hoog zijn. Dan kun je prima volstaan met rubber slang tussen de uitgaande assen van de vertragingen en de schroefassen. Allereerst de motoren zo goed als mogelijk uitlijnen op de schroefassen (houdt rekening met eventueel "inzakken" van lijm).

Uitlijnen kun je het beste doen door een amperemeter tussen motoren en accu te zetten: de + van de accu verbinden aan de + van de amperemeter, de - van de amperemeter verbinden aan de motor. De andere pool van de motor rechtstreeks aan de accu. Neem daarvoor een accu met wat minder voltage of zet ook de regelaar er tussen, zodat je niet hoeft te werken met een motor die op volle kracht staat te loeien... Da's niet fijn.
Motoren een voor een uitlijnen, anders weet je nog steeds niet welke motor het meeste vermogen opslurpt.

Als je de handel zo hebt aangesloten, kijk dan in welke positie de amperemeter het minst uitslaat. Dat is de positie waarin de motor gefixeerd moet worden.
Uitgaande as van de vertraging dichtbij de schroefas; een halve centimeter er tussen is prima. Dan een stuk rubber slang over beide einden schuiven. Dat mag best een redelijk stuk zijn, om de kans op slippen te minimaliseren.
Let op: de inwendige diameter van dat stukje rubber slang moet beduidend kleiner zijn dan de doorsnede van beide assen, zodat je geen "slip" krijgt. 2mm diameter as betekent: 1mm inwendige diameter slang.

Goedkoper dan cardankoppelingen, minder ruimte nodig en muisstil.
 
Zie ik het goed bouwer dat je massieve draad hebt gebruikt? Het werkt gemakkelijker om litzedraad te gebruiken. Is flexibeler en kan beter tegen trillingen. Nu zal de Bismarck niet zoveel draaiuren maken dat de draden door vermoeidheid afbreken, maar deze stugge draden werken niet gemakkelijk bij het los en vastmaken aan de accu. Maar ja, soms heb je niet anders voorhanden en is het behelpen. Meestal gebruik ik rood en zwart luidsprekerdraad, maar het gebeurt me ook wel dat ik uit moet wijken naar een andere kleur. Wel goed merken dan, maar dat lukt je wel. Gr. Klaas.

Klaas,
Ik heb je opmerking over het toepassen van litzedraad ter harte genomen.
Gezocht in de grote elektra rommelzak en 2 stukken litzedraad gevonden; geel-groen en blauw.
Ik heb er wel losjes (zonder krimpen dus!) een zwart en rood krimpkousje omheen gedaan om vergissing bij het aansluiten te voorkomen.

Zie het resultaat:
1 RC 11- batterij.jpg
 
Back
Top