Straat Denemarken

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bouwer, 18 apr 2012.

  1. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    B.jpg

    “Hiermede eindigt dan deel 39 en is deel 40 in zicht.
    Met deze woorden eindigden op 26 mei 2015 op dit topic de laatste werkzaamheden aan de Bismarck.
    Vervolgens werd er overgestapt naar de HMS Hood en daarna naar de RC-uitvoering van de Bismarck.
    Onvoorstelbaar dat dat al weer ruim 1½ jaar geleden is, met die rompwerkzaamheden van de Bismarck.
    Maar, voor de romp, nu eerst werkzaamheden aan de standaard, waar al meerdere malen aan gewerkt is.


    Even een opfrisser:
    Het idee was om verlichting aan te brengen op de HMS Hood en de Bismarck.
    Na wat heen en weer ‘geforum’ werd de optie van Roel als beste optie aangenomen.
    Nu komt er dus in de standaard in één van de blokjes een aansluiting onderuit de bodem van het schip.


    Standaard.jpg
    - De standaard zoals het er zo’n anderhalf jaar geleden uit zag.
    - Nu, na enige bedenkelijke blikken, kwam de gedachte naar boven dat het dikste blokje, toch wel erg groot en dik is in verhouding tot het schip in de schaal 1:200.
    - Wanneer je onderin een scheepsdok staat (Bouwer’s herinnering!), kun je zien dat die blokken nog geen 2 meter hoog zijn en een dikte van 60-70 cm hebben.
    - Een benadering van schaal 1:200 zou dan betekenen dat de blokjes 1 cm hoog dienen te zijn en 4 mm dik.
    - 4 mm dik is wel erg weinig, dus een proefstukje gemaakt van 7 mm dikte, daar zit wat meer grip op om het zo maar eens uit te drukken.
    - Het idee is nu om dat rechtse dunne blokje van 7 mm over de hoogte door te zagen, zodat de maten van het blokje 100x10x7 mm worden.
    - Dan wordt de schaal 1:200 nog redelijk benaderd.
    - Misschien, denkt u volger, dat dit misschien wel erg ver gezocht is, maar het is en blijft op deze manier wel een leuke bouwbezigheid.
    - Mochten er andere ideeën zijn; brandt maar los!
    - Woensdag a.s. in ieder geval naar de hobbyclub, om de zaag- en schuurwerkzaamheden en de vandiktebankwerkzaamheden aan de standaard te verrichten.


    Nieuwsdelen:

    Ondanks dat er ruim 4 maanden lang niets op dit topic verscheen (laaste post van Jinny!) is er toch nog wel het één en ander gebeurd, zoals aankoop, cadeautje krijgen en kennis vergaren over de schepen.


    Abel.jpg
    - Geschutslopen uit Polen voor de Bismarck.


    Schlachtschiff Bismarck.jpg
    - Cadeautje van een familielid.


    Book Bismarck class.jpg
    - Verkregen via via.


    Bouwen wordt vervolgd met de standaard, of deel 40 en 41 van het Hachette/Amati model Bismarck.
     
  2. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078

    Bismarck


    Deel 40 en 41

    zoals u wel gewend bent van Bouwer loopt het meestal niet zoals gedacht/verwacht/gehoopt
    maanden niet on line
    en geen standaard (had een reden)
    maar verder met de tweede laag beplanking van de Bismarck
    staat trouwens ook hierboven als tweede keus
    dus het valt allemaal wel mee

    nadat het schip eind mei 2015 ‘voor anker ging’
    ja u leest het goed (omdat een RC-Bismarck en de HMS Hood er tussen kwamen)
    gaat het nu opnieuw verder

    hieronder dan de start in deel 40 en 41

    Afbeelding 40-41/01
    40-41 01.jpg
    eerst een donkere lijn getrokken over de randen van de bodem
    kan er papier overheen en een mal van worden gemaakt
    dan een stuk vliegtuigtriplex van 1mm dikte uit de hobbykamer gehaald
    opnieuw dus enige afwisseling dankzij de platte bodem van het schip
    geen plankjes plakkerij dankzij een eerder genoemde/geroemde/forumtip

    Afbeelding 40-41/02
    40-41 02.jpg
    papieren mal van 3 A4-tjes is gereed

    Afbeelding 40-41/03
    40-41 03.jpg
    uitknippen van de bodemplaat van 1 mm dikte met schaar gaat redelijk eenvoudig
    zo ontstaan er 2 stukken bodemplaat die samen wel 40 plankjes vertegenwoordigen
    precies dat aantal werd bij deel 40 geleverd

    Tussenstand:

    2 delen (40 en 41) in bewerking
    4 delen (11, 37, 38 en 43) wachten nog op het afronden van een bewerking
    25 delen gereed van de 140
    nog 115 delen geheel of gedeeltelijk te gaan

    de bouw wordt vervolgd met deel 40 en 41 van het Hachette/Amati model Bismarck
     
  3. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Bismarck

    Enige progressie in de 2e laag van de beplanking.

    Deel 40 en 41

    Afbeelding 40-41/04

    40-41 04.jpg
    en zo zitten die bodemplaten er in 1 keer op vastgelijmd
    zo is tevens deel 41 compleet afgehandeld

    Gedachten delen:

    Bouwer denkt er aan om te upgraden met de set van Pontosmodel.com voor het verfraaien van het model:
    https://www.google.nl/search?q=pontos+model+bismarck+1/200&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjuqqKTir_RAhXIPBQKHUmeDC0QsAQIGw&biw=1920&bih=939#imgrc=kewb-HKSzis3rM:

    dit is zo te zien een 2e versie
    dan is er ook een 1e versie
    en de vraag: wat is het verschil
    heeft iemand ervaring met deze ontwikkelaar van upgrades

    eerst maar eens dit topic in een forum doorlezen
    http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=16&t=123012

    misschien komen daar genoeg antwoorden uit

    Tussenstand:

    nu 1 deel (41) in bewerking
    4 delen (11, 37, 38 en 43) wachten nog op het afronden van een bewerking
    26 delen gereed van de 140
    nog 114 delen geheel of gedeeltelijk te gaan
    en nog allerlei bijkomende werkzaamheden


    bouwen wordt vervolgd met deel 42 van het Hachette/Amati model Bismarck
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2017
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  4. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    36 01b.jpg

    Nieuws delen:


    enige progressie op bovenstaande post 722 voor wat betreft de Pontosmodel set:

    - het gehele topic doorgelezen: http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=16&t=123012
    - een heerlijk verhaal, vol met vermakelijke en storende reacties op de voortgang van het samenstellen van de uiteindelijke set.
    - vooral de reactie van iemand die al compleet upset raakte van de benaming van de set: "Detail Up Set"
    - overigens slaat dat "Up" in dit geval op het "Detail"; heerlijk
    - was wel een heel moedig besluit van Pontosmodel om de set in samenwerking met modelbouwers samen te stellen
    - honderden mails moet die beste man Mr. Kim om de oren hebben gekregen
    - van zeer zinvolle bijdragen tot zeurderige vragen als: "wanneer wordt de set nu eindelijk eens leverbaar"?
    - om dan vervolgens opnieuw met nieuwe aanvullende suggesties te komen om de set nog verder uit te breiden

    uiteindelijk is er dan het volgende voor Bouwer uit gekomen:
    - deze set is het geworden: http://pontosmodel.com/html/22001f2.html
    - version 1 bleek dus een eerste set geweest te zijn die niet meer leverbaar was en waarin bovendien ook nog enige onvolkomenheden zaten
    - dus version 2 bleek de enige en goede keuze
    - maar voordat je die dan na een genomen beslissing in huis hebt duurt dat dan even (lees maanden en maanden!)
    - gewoon tijdelijk niet meer leverbaar
    - inmiddels ligt dat alles echter in het verleden en de "Pontosmodel/ Bismarck/ 1941/ Detail Up Set/ Version 2/ 22001F2" doos is op de tafel verschenen

    - onderstaand enige afbeeldingen:

    afbeelding Pontos/01
    Pontos 1.jpg

    goed verpakt; want deze doos zat in een andere doos

    helemaal via Engeland uit Zuid-Korea naar Nederland
    over milieu bewust gesproken


    afbeelding Pontos/02
    Pontos 2.jpg
    geschutslopen en blast bags voor 38cm en 15 cm, decals, reddingsmiddelen, kettingen, et cetera

    de instructies (8 pagina's)
    daar zijn heel veel negatieve reacties op het bovengenoemde forum gevallen
    maar bouwen met behulp van een niet volledige bouwbeschrijving is ook een bouwmethode
    alleen al de enorme uitbreiding op de bouw van het schip is het al waard


    afbeelding Pontos/03

    Pontos 3.jpg
    de 12 etch platen
    de nieuwe contacten hierover vanwege de niet aanwezige etch plaat nummer 3 zal Bouwer u maar besparen
    dit loopt nog / en waarschijnlijk goed af / indien niet dan geen nood
    Hachette/Amati leverde ook een mooie etch plaat met de onderdelen voor de hoofdmast



    inmiddels is er zelfs uitzicht op de levertijd van de "Pontosmodel/ Bismarck/ 1941/ Advanced Add-on Set/ 21001F1"
    - http://pontosmodel.com/html/21001f1.html
    - levertijd medio mei 2017
    - nadere info volgt
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 11-4.jpg
      11-4.jpg
      Bestandsgrootte:
      106,5 KB
      Weergaven:
      174
    Laatst bewerkt: 15 jun 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  5. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Mooie uitbreidingsset, ik ben benieuwd naar je verdere voorgang (ik blijf je volgen)

    Andy
     
  6. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ook een poosje afwezig geweest van dit forum, maar ik volg weer..
     
  7. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Nieuws delen:

    - dankjewel Andy/Jinny, dan moet er maar weer iets getoond worden
    - zoals belooft in de vorige post
    - de progressie betreffende de Pontosmodel set
    - dit keer de "Pontosmodel/ Bismarck/ 1941/ Advanced Add-on Set/ 21001F1"
    - ook te vinden op: http://pontosmodel.com/html/21001f1.html
    - ook deze set was goed verpakt
    - Pontosmodel heeft genoeg geleerd
    - en Sovereign Hobbies uit Engeland deed er ook nu een extra verpakking omheen

    - hieronder enige afbeeldingen om een indruk te geven van de inhoud


    afbeelding Pontos/04
    Pontos 4.jpg
    goed verpakt doet inhoud met verzending goed


    afbeelding Pontos/05
    Pontos 5.jpg
    de complete inhoud, met 5 etch platen, sloepjes, mooie schroeven et cetera



    afbeelding Pontos/06
    Pontos 6.jpg
    pagina 2 van 4

    Bouwer hoopt dat de lezer een indruk heeft gekregen van wat er zoal in zit

    zeer waarschijnlijk wordt de bouw vervolgt met de standaard voor het Hachette/Amati model Bismarck

     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2017
  8. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    heeft iemand in verband met een naamplaatje bij de standaard ervaringen met het zelf fabriceren van een naamplaatje:

    hiermee kan Bouwer namelijk zelf een naamplaatje maken met daarop bijvoorbeeld de tekst: DKM Bismarck 1941

    https://www.sceneryworkshop.nl/aetztech-cijfers-en-letters-groot-photo-etch-at-ba.html

    Nieuws delen:

    - enige progressie voor de ontbrekende etchplaat 3 voor de Pontosmodel set 22001f2:
    - de etchplaat nummer 3 schijnt al onderweg te zijn naar de UK
    - gaat misschien dan toch nog goedkomen
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2017
  9. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mijn plan is een naamplaatje te laten maken door zo'n graveur die plaatjes maakt voor huizen. Kan tegenwoordig ook via websites besteld worden. Lijkt mij mooi in messing. Gaat zo tussen de 25 en 50 eu kosten. Maar eerst mijn model maar eens verder af!
     
  10. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Als er een markt in de buurt is kijk dan eens of daar iemand een kraam heeft met armbandjes en hangertjes enzo. Grote kans dat ze ook graveren en dat kost dan echt geen 25-50€ ;)
     
  11. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Erik/Mike,

    Ik heb die graveerder inmiddels gelokaliseerd hier in de buurt en die zal ik eens gaan benaderen en offerte vragen voor de tekst: "DKM Schlachtschiff Bismarck 1941".
    Daarna zal ik eens bekijken of die offerte vele malen slechter zal zijn dan marktkosten.
    Vrouwlief heeft dat graveren meerdere malen op de markt laten doen.
    Dus die weet vast de kosten nog vanuit haar hoofd op de stembanden te krijgen.
    Toevallig is ze vanmiddag naar verre vakantie-oorden vertrokken.
    Geduld is dan wederom een schone zaak.

    Niet geheel toevallig dus, dat Bouwer de Bismarck weer op tafel heeft staan in de woonkamer.
    Eerst maar eens kijken waar we waren gebleven; hier dus:

    Afbeelding 40-41/05
    40-41 05.jpg
    Stuurboord midscheeps verder afplanken.

    En dan woensdag, na de kleindochter oppas van dinsdag, een paar uurtjes aan de gang.

    Heb haar trouwens pas ook nog een schip laten bouwen:
    41 F.jpg
    Jullie begrijpen het al; 1 van mijn Bismarck jollen van de Hachette-Amati serie is gesneuveld.
    De proefvaart daarna, in de badkamer, is ook nog redelijk gelukt!

    Zeer waarschijnlijk wordt de bouw vervolgd met deel 42 van het Hachette/Amati model Bismarck.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  12. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Bouwen in Straat Denemarken.jpg

    aan de standaard voor het schip

    - uiteindelijk naar de hobbyclub geweest; die gaat in juli en augustus dicht
    - 'dokblokken' verzagen naar een betere verhouding met de schaal 1:200 van het schip
    - en ook van de bodemplaat nog wat tienden van mm afzagen om de verf makkelijk te verwijderen

    afbeelding 40-41/06
    40-41 07.jpg
    - de 'dokblokken' zijn door de cirkelzaag
    - het middelste ‘dokblok’ had Roel bedacht
    - met 2 draadjes voor de leuk
    - met speciale dank aan de meedenkende modelbouwer
    - misschien worden die ‘dokblokken’ nog wat ingekort voor het zicht
    - niet al te veel meer aan doen
    - schuren en dan de ‘dokblokken' er op lijmen’
    - maar Bouwer is voor nu wel even tevreden
    - mooi RVS plaatje er bij laten maken met daarop: DKM Schlachtschif Bismarck 1941
    - dan kan elk tijdstip in dat jaar worden toegepast
    - zoals: in de haven, op zee, welke maand, welke dag
    - allemaal in verband met de uitrusting en dergelijke
    - bijvoorbeeld het boeganker; dat was niet mee in Denemarken straat
    - ook het sloepje van de baas aan boord bleef achter
    - en wat te denken van te voeren vlaggen op zee of in de haven
    - dan kan er bijvoorbeeld voor worden gekozen om de versie van vlak voor vertrek te doen
    - uit Gotenhafen bijvoorbeeld op zondagmiddag 18 mei 1941
    - daar nog even over nadenken
    - kan tijdens het lezen in de zonnige tuin

    PS. Bodemplaat niet langs de cirkelzaag en/of de schuurmachine geweest, misschien morgen, ging al om 12h dicht en dan was het halfuurtje al snel om wanneer je pas om 11:30h arriveert.

    zeer waarschijnlijk wordt dit topic vervolgt met de standaard of bouwdeel 42 van het Bismarck model
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2017
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mooie houtsoort. Ga je nog vernissen? Ik gebruikte simpel zachthout (beuken, denk ik), maar wil nog wel mahonie beitsen.

    Ben benieuwd naar je naamplaat. Ik ben van plan daar ook werfnaam, datum tewaterlating en datum gezonken bij te zetten. Ruimte zat op de standaard.
     
  14. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Erik,
    Zo, alle vaderdag perikelen zijn weer achter de rug.

    Ja, ik ga inderdaad vernissen.
    Heb je nog suggesties voor welke lak; ik heb er namelijk geen snars verstand van met die lakken.
    Hoe reageert je hout bijvoorbeeld op een bepaald type lak, mat of hoogglans bijvoorbeeld, wordt het dan zeer donker of juist veel lichter, ik weet er niets van.


    Ik heb de naamplaat vrijdagmorgen besteld.
    Het is geworden zoals al een tijdje in mijn hoofd zat: DKM Schlachtschiff Bismarck 1941
    Sober maar wel genoeg informatie voor mij; nu kan ik nog alle kanten op met de uitvoering van wat ik aan materiaal in bezit heb.
    Kosten €40 en het wordt een gelaserde versie op RVS.
    Een diepere gravering leek mij niet nodig en die was ook nog €20 meer aan kosten.
    Ik kijk eerst maar wat het resultaat geworden is en dan kies ik misschien wel voor deze versie als definitief, anders wordt het toch nog anders.
    Over 14 dagen klaar en hopelijk iedereen tevreden.

    Het geheel van het schip wordt waarschijnlijk wel in de uitvoering:
    -Liggend in de Wilhelmshafen
    -Aan de vooravond of vroege morgen van vertrek
    -Lütjens aan boord

    Dan kunnen er ook een aantal vlaggetjes op, want op zee is de havenvlag er af, vlaggenstok aan voor- en achterschip er ook nog af en nog meer denk ik, maar dat zoek ik nog wel eens op.
    Oh, en Lütjens zijn speelgoedbootje is er dacht ik ook nog vanaf, dus; bezint eer gij .......

    Daar moet jij dus ook wel rekening mee houden, anders correspondeert je prachtige naamplaat met de aangebrachte tekst dus niet met de uitrusting van je schip.

    Succes met je kranen!
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2017
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik gebruik gewoon klare bootslak. Kleurloos. Potje bij de bouwmarkt. Maar uiteraard eerst testen op een proefstukje.

    Ik denk niet dat ik een bepaalde datum ga noemen maar alleen de data van geboorte en dood, om het maar zo te zeggen. En ik zal wat spelen met de onderdelen en kleuren: denk dat ik daar vrijheid in neem. Ben ook niet zo goed ingelezen als jij, als ik je zo volg! Knap hoor.

    Plaatje dacht ik aan messing, maar rvs lijkt me ook heel mooi.
     
  16. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Oké, ik ga op zoek naar een klein potje bootlak.
    Ik weet nog een watersportwinkel op 8 km afstand en zal daar eens neuzen; misschien is er zelfs iemand met advies aanwezig.

    Mijn plaatje met tekst lag al klaar, maar het woord schlachtschiff was ze toch te moeilijk geworden; een c vergeten.
    Gelukkig had ik een afbeelding gemaakt van de tekst die ik ingeleverd had, dus kosten voor de graveerder.
    En ik had ze nog zo gewaarschuwd; kijk goed naar die Duitse woorden!
    Dus weer even wachten.
    Kwam wel mooi uit, want nu zijn we overeengekomen om alle 4 de woorden onder elkaar te zetten; paste mooi op een RVS plaatje wat er nog lag.

    Dat messing heb ik ook nog aan gedacht, maar ik ben bang dat daarop na een aantal jaren toch enige corrosie te voorschijn komt.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hema verkoopt ook kleinere potten blanke lak. Wel goede ervaringen mee. Maar dat is wel hoogglans. Voor een model kun je beter zijdeglans nemen. Maar dan zou ik de kleine potjes van Revell nemen. Uiteraard is dat per liter schreeuwend duur, maar als je 3/4 liter koopt gooi je uiteindelijk 90%weg. Als je in binnenshuis schildert probeer dan eens acryl, of watergedragen lak. Ook prima spul en geen stank. Verdunnen en kwasten schoonmaken met water. Ik doe al jaren met een restantje watergedragen vloerlak. Rambo parketlak of zoiets. Heb het in een doseerfles. Schudden en een kokertje van een filmrolletje vullen. Op die manier droogt de voorraad niet uit. Helaas fotograferen we tegenwoordig digitaal en kopen we geen filmrolletjes meer. Dus zijn we zuinig op de laatste 3 kokertjes. Gelukkig hecht de lak er niet aan en kun je de uitgedroogde vellen er zo af trekken. Gr. Klaas.
     
  18. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Hé Klaas, dat is inderdaad het beste om te nemen, die water gedragen lak.
    Heb ik ook niet zo'n chemie luchtje in de hobbyroom.
    Zal eerst eens even buurten bij de kids om een blik in de gebruikte lakmiddelen te werpen.
    Vrijwel zeker komt daar iets uit.
    En het is ook nog milieu verantwoord gedrag gezien het verbruik van restanten.
    Thx nogmaals.

    Om nog eens terug te komen op die RC Bismarck waar je mij een jaar geleden zo goed geadviseerd hebt: het geld bij die persoon is nog steeds op om schroeven te kopen, dus nog steeds stilstand na een jaar.
    Maar misschien komt het er toch nog een keer van, wie weet, en anders maak ik er een varend bestuurbaar schip van voor 1 van de kleinkinderen.
     
  19. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Nieuws delen:

    Naamplaatje voor het schip


    - vanmiddag opgehaald, tekst klopte nu
    - mooi RVS plaatje
    - Bouwer tevreden met het resultaat; gelaserd, met zwarte letters:

    Bismarck naamplaatje.jpg

    zeer waarschijnlijk wordt de bouw vervolgd met de standaard, of deel 42 voor het Hachette/Amati model Bismarck
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mooi strak!
     

Deel Deze Pagina